Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Prosessoitu ruoka on monesti halvempaa kuin ns. itse tehty, mutta pidemmän päälle epäterveellisempää ja sairaus ei ole halpaa sekään.
Mikset säästä? On ehkä tyhmin kysymys köyhälle ja toinen on "miksei se sijoita".
Jos on koko ajan rahat vähissä ja joka päivä jotenkin näköalaton ja jos joskus onnistuu saamaan vähän ekstraa, niin harvemmin sitä sijoittaa muuhun kuin sillä hetkellä itseensä tai lapsiinsa.
Jouduin sairastumisen vuoksi työttömäksi (syöpä) ja "kaverit" ehdottivat ihan pokkana "sähän istut rahakirstun päällä" eli ilmeisesti sairaalla ei ole heidän mielestään edes ihmisarvoa ja olisin tuosta vaan voinut alkaa myydä itseäni.
Köyhän vessakulttuurista: yleensä jatkan käsisaippuaa vedellä josse on loppumassa. En vedä vessaa jos käyn pissalla(ellei vieraita ole kylässä). Pissan pyyhkimiseen ei tarvi paperia, vähän huuhtasee käsisuihkulla ja kuivaa erilliseen pyyhkeeseen. Jos on menkat ja siteisiin ei ole varaa(ja jos omistaa hyvin pieniä lapsia) voi ihan hyvin käyttää lapsen vaippaa.
Muita köyhyys vinkkejä: lämmitystä pienemmälle(pue sit vaan enempi päälle), järjestä köyhän kaverin kanssa "illallisia" (jokainen tuo sitä mitä sattuu olemaan kaapissa), yleensä ku laittaa viisaat päät yhteen saa taijottua maukkaan aterian. Myy kaikki myytäväksi kelpaava. Tietenkin käy kirpparilla ja tingi vielä päälle jos mahdollista. Pese pyykkiä vasta iltakahdeksan jälkeen(ei taija toimia jos on pyykkitupa). Itse säästän hedelmät ja kasvikset lapsille(syön sitten ku rahatilanne on parempi). Eihän tämä mitään kivaa ole, mutta pärjää siihen asti että, tili tulee. Voimia kaikille samassa veneessä oleville!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä on aina sama kaava. Joku sanoo ettei ole varaa alle euron puuropakettiin ja kun kysytään, onko kaikkia mahdollisesti saatavia tukia haettu ja mihin rahaa menee, jos ei ruokaan, seuraa hiljaisuus. Tai sitten heittäydytään ihan marttyyriksi ja surkutellaan, että pitäisi kai kuolla pois, jne.
Kertaakaan ei ole tullut selväksi, millainen se tilanne on, jos viikon ruoat maksaisivat alta euron, eikä ole euroakaan. Kukaan ei yksinkertaisesti suostu kertomaan.
Ei, vaan niitä ei ole täällä kertomassa. Jos heitä ei täällä ole, se ei tarkoita, ettei heitä ole. EU-ruoka-apukassi on hiilaripainotteinen. Sitten voi kerran vuoteen saada kasviskassin, missä on sellaisia juureksia, mitä lapset ei kuitenkaan syö. Ihmiset tarvitsee rahaa, eikä vääriä kasseja.
Juurihan tuossa sivu tai pari sitten oli joku, jolla ei ole varaa siihen puuropakettiin. Alkoi hölistä perintöveroista. Samoin muitakin on ollut, joilla ei ole varaa johonkin euron maksavaan elintarvikkeeseen kuin kerran kuussa.
Kyllä, EU-kassi kannattaa hakea. Se ei kuitenkaan vastaa kysymykseen, MIHIN RAHA KULUU, jos puurohiutalepaketin ostaminen on mahdotonta.
Mihin itse käytät? Tee toki selonteko. Ruoka tuskin on ainoa peruselinehto, mihin rahaa menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toisella on 400 euroa ja toisella 400 000 euroa ja se jälkimmäinen kertoo miten ensimmäisen kannattaisi ostaa ruokakaupassa järkevämmin, niin onko ihmiset ihan seonneet?
kuvittelet nyt, että se 400000 euroa omistava syntyi rahatukko kouorassaan? Entäs jos hän onkin kokenut vieläkin kovemman köyhyyden kuin se,jolla on 400 euroa? Sittenkö kuuntelisit rikasta? Vaikka olisi samat neuvot?
Voi olla, että se 400 000 tuhannen ihminen on kokenut myös köyhyyttä. Mutta jotenkin en vain jaksa ymmärtää, että hän on ihan omin avuin pelkällä 400 euron tuloilla kuukaudessa kuitenkaan saanut koottua tuon summan tililleen.
Joku onnenpotku, perintö, hyvä tilaisuus, onnistunut kauppa, on siis ollut kuitenkin jotain mitä myydä, tms.
Vaikka tämä aina halutaan kieltää tai unohdetaan.Köyhyydestä parempaan tilanteeseen voi päästä. Mutta satoja tuhansia ei tavallisella palkkatulolla normaaliin elämään kuuluvine kuluineen ei säästä. Ilman jotain apuvipua.
Joskus esimerkiksi hyvin edullinen, ellei ilmainen, asuminen auttaa paljon.
Kuten se joku nainenkin kuka antoi jutun, että on saanut koottua sijoituksia ja rikastunut moljonääriksi. Myikö muistaakseni asuntonsa sijoituksen pesämunaksi Hän sitten asui ilmaiseksi mummollaan. Varmaan söikin suurimmaksi osaksi mummon ruokapöydässä.
Höpö höpö taas. Mulla on tuon verran omaisuutta, tullut ihan palkkatyöstä ja omasta asunnosta. En ole saanut mitään ihme apua tai onnenpotkua, töihin olen päässyt kun olen tajunnut aloittaa sieltä aloitustason töistä, joihin köyhä ei ikinä menisi.
Kokeilkaa alkaa täyttämään kyselyjä netissä. Niistä saa palkinnoksi lahjakortteja. Ei niillä varsinaisesti rikastu, mutta 10 euron lahjakortilla Tokmannille saa jo esim hygieniatarvikkeet ostettua. Minä olen täytellyt niitä muutaman kuukauden ajan ja olen tienannut jo 100 euron arvosta lahjakortteja. Olisi varmasti kaikille vähävaraisille kiva lisä tuloihin. Vaatii vaivannäköä ja on hidasta, mutta näitä pystyy kyllä kuka tahansa jolla on nettiyhteys ja jokin laite täyttelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
köyhällä on sydän paikallaan
Köyhä on toisten kustannuksella elävä vapaamatkustaja. Hyvä siinä sitten runoilla näitä köyhä hyvä ihminen - rikas, sydämetön ja paha kommentteja. Se paha tyyppi kuitenkin tässä kontekstissa on se, joka lähtee aamulla hommiin tienaamaan molemmille sen leivän, tai puuron tms, mitä se sydän paikallaan oleva köyhä voi sitten nirsoilla. Pitäisi olla kyllä joku systeemi, miten tuo kiltti ja hyvä voisi vaikka tilata suoraan tuolta elättävät rikkaalta, mitä ruokakassiinsa haluaa. Niin olisi kyllä paljon reilumpaa ja kivempaa.
Niin, köyhä elää sen "rikkaan" eli työssäkäyvän työstä, ja vaan valittaa että lisää pitäisi saada. Mitä jos köyhä vaihteeksi elättäisi jotakuta muuta? Ai ei käy?
Olen ollut aina lapsuudesta asti köyhä. Edes 80-luvulla työtätekevät vanhemmat eivät ostelleet mitään kivaa kuin muilla lapsilla oli. Vaatteita en saanut ostaa. Aina vanhoja sukulaisten käyttämiä. Yleensä yli isoja. Myöhemmin lukioikäisenä mulle annettiin käyttörahaa vaikka oli lama. Enhän minä osanut käyttää rahaa tai ostaa vaatteita. Rahat jäi hyllylle. Myöhemmin huomasin että minut oli kasvatettu köyhäksi. Kampaajalla käyntiä en suorittanut vaikka rahaa olisi löytynyt. Tottumusta käydä missään muualla kuin koulussa, töissä tai kotona ei ollut ja ei enää tullutkaan myöhemmin. Mieheni ja lapset painostaa käymään syömässä ulkona jne. Koen sen ahdistavana. Rikkaana ymmärrän miten köyhyys vammauttaa ihmisen hyvin pienelle sektorille. Nyt 46v kävin ensi kertaa elokuvissa koko perheen kanssa. En kyennyt nauttimaan elokuvasta. Näissä palveluiden ostamisen yhteydessä tunnen että en ole tarpeeksi hyvä ihminen tähän palveluun. 200 000e auto ja ajaminen ahdisti niin paljon että luovuin siitä vaikka mies oli toista mieltä. Siinä pihassa se seisoi pari vuotta kun minä köyhä käytän polkupyörää mieluummin kuin metroa esim. Suomi on tuottanut mun kaltaisia ihmisiä todennäköisesti kymmeniä tuhansia. Oma tausta oli säästäväiset vanhemmat ei niinkään köyhät. Köyhäksi he minut kasvattivat. Ulkonäöltänikin olen hyvin köyhä. En ole koskaan käynyt baareissa tai oikein missään. Mun kaltainen ei tuo rahaa markkinatalouden rattaisiin. Köyhdytän tätä maata olemassa olollani elämällä kuin köyhä. Köyhyys ei ole ainoastaan rahattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa alkaa täyttämään kyselyjä netissä. Niistä saa palkinnoksi lahjakortteja. Ei niillä varsinaisesti rikastu, mutta 10 euron lahjakortilla Tokmannille saa jo esim hygieniatarvikkeet ostettua. Minä olen täytellyt niitä muutaman kuukauden ajan ja olen tienannut jo 100 euron arvosta lahjakortteja. Olisi varmasti kaikille vähävaraisille kiva lisä tuloihin. Vaatii vaivannäköä ja on hidasta, mutta näitä pystyy kyllä kuka tahansa jolla on nettiyhteys ja jokin laite täyttelemään.
Joo, jos on aikaa. Mäkin niitä täytän, mutta kaikki eivät toimi. Yhdestä firmasta piti saada lahjakortteja vaateliikkeeseen, vastasin moneen kyselyyn ja sain haalittua kolme kympin lahjakorttikoodia. Eipä ne koodit sitten toimineetkaan ikinä, vaikka selvittelin asiaa monen tahon kanssa, se oli sitten vain voi, voi...
Että raha ei tuo onnea. Iloa saa monista asioista, jotka ovat ilmaisia.
Että jokainen ihminen on arvokas, rikas tai köyhä.
Aina köyhä kirjoitti:
Olen ollut aina lapsuudesta asti köyhä. Edes 80-luvulla työtätekevät vanhemmat eivät ostelleet mitään kivaa kuin muilla lapsilla oli. Vaatteita en saanut ostaa. Aina vanhoja sukulaisten käyttämiä. Yleensä yli isoja. Myöhemmin lukioikäisenä mulle annettiin käyttörahaa vaikka oli lama. Enhän minä osanut käyttää rahaa tai ostaa vaatteita. Rahat jäi hyllylle. Myöhemmin huomasin että minut oli kasvatettu köyhäksi. Kampaajalla käyntiä en suorittanut vaikka rahaa olisi löytynyt. Tottumusta käydä missään muualla kuin koulussa, töissä tai kotona ei ollut ja ei enää tullutkaan myöhemmin. Mieheni ja lapset painostaa käymään syömässä ulkona jne. Koen sen ahdistavana. Rikkaana ymmärrän miten köyhyys vammauttaa ihmisen hyvin pienelle sektorille. Nyt 46v kävin ensi kertaa elokuvissa koko perheen kanssa. En kyennyt nauttimaan elokuvasta. Näissä palveluiden ostamisen yhteydessä tunnen että en ole tarpeeksi hyvä ihminen tähän palveluun. 200 000e auto ja ajaminen ahdisti niin paljon että luovuin siitä vaikka mies oli toista mieltä. Siinä pihassa se seisoi pari vuotta kun minä köyhä käytän polkupyörää mieluummin kuin metroa esim. Suomi on tuottanut mun kaltaisia ihmisiä todennäköisesti kymmeniä tuhansia. Oma tausta oli säästäväiset vanhemmat ei niinkään köyhät. Köyhäksi he minut kasvattivat. Ulkonäöltänikin olen hyvin köyhä. En ole koskaan käynyt baareissa tai oikein missään. Mun kaltainen ei tuo rahaa markkinatalouden rattaisiin. Köyhdytän tätä maata olemassa olollani elämällä kuin köyhä. Köyhyys ei ole ainoastaan rahattomuutta.
Niin minäkin elin köyhän lapsuuden. En saanut edes huulirasvaa, vaikka huuleni halkeilivat kyivuudesta. Äiti neuvoi hipaisemaan margariinia huulille. En minä kuitenkaan omaa elämääni pilaa sillä että olisin jäänyt katkeraksi koko maailmalle. Käytän rahani harkitsevasti, eikä minusta koskaan tule rikasta, mutta hankin itselleni kaiken mitä pystyn ja nautin kaikesta mitä pystyn saavuttamaan. Jokainen kaunis Arabian astiat, kohta valmistuva omakotitalo, uusi takki. Ihan mikä vaan. Olen todellakin ansainnut sen ja tehnyt sen eteen töitä. Mikään ei ole ollut itsestään selvää, eikä ole edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toisella on 400 euroa ja toisella 400 000 euroa ja se jälkimmäinen kertoo miten ensimmäisen kannattaisi ostaa ruokakaupassa järkevämmin, niin onko ihmiset ihan seonneet?
kuvittelet nyt, että se 400000 euroa omistava syntyi rahatukko kouorassaan? Entäs jos hän onkin kokenut vieläkin kovemman köyhyyden kuin se,jolla on 400 euroa? Sittenkö kuuntelisit rikasta? Vaikka olisi samat neuvot?
Voi olla, että se 400 000 tuhannen ihminen on kokenut myös köyhyyttä. Mutta jotenkin en vain jaksa ymmärtää, että hän on ihan omin avuin pelkällä 400 euron tuloilla kuukaudessa kuitenkaan saanut koottua tuon summan tililleen.
Joku onnenpotku, perintö, hyvä tilaisuus, onnistunut kauppa, on siis ollut kuitenkin jotain mitä myydä, tms.
Vaikka tämä aina halutaan kieltää tai unohdetaan.Köyhyydestä parempaan tilanteeseen voi päästä. Mutta satoja tuhansia ei tavallisella palkkatulolla normaaliin elämään kuuluvine kuluineen ei säästä. Ilman jotain apuvipua.
Joskus esimerkiksi hyvin edullinen, ellei ilmainen, asuminen auttaa paljon.
Kuten se joku nainenkin kuka antoi jutun, että on saanut koottua sijoituksia ja rikastunut moljonääriksi. Myikö muistaakseni asuntonsa sijoituksen pesämunaksi Hän sitten asui ilmaiseksi mummollaan. Varmaan söikin suurimmaksi osaksi mummon ruokapöydässä.Höpö höpö taas. Mulla on tuon verran omaisuutta, tullut ihan palkkatyöstä ja omasta asunnosta. En ole saanut mitään ihme apua tai onnenpotkua, töihin olen päässyt kun olen tajunnut aloittaa sieltä aloitustason töistä, joihin köyhä ei ikinä menisi.
Miten niin ei menisi? Kaikki tuntemani vähävaraiset, jotka suinkin kynnelle kykenevät (paria alkoholistia,
nistiä ja mielenterveysongelmaista lukuun ottamatta) tekevät kyllä juurikin niitä huonosti palkattuja, suorittavia töitä. Niin minäkin ja köyhä olen edelleen. Tällä alalla ei ole mahdollisuuksia yletä käytännössä mihinkään, mutta jonkun nämä pskaduunitkin on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
köyhällä on sydän paikallaan
Köyhä on toisten kustannuksella elävä vapaamatkustaja. Hyvä siinä sitten runoilla näitä köyhä hyvä ihminen - rikas, sydämetön ja paha kommentteja. Se paha tyyppi kuitenkin tässä kontekstissa on se, joka lähtee aamulla hommiin tienaamaan molemmille sen leivän, tai puuron tms, mitä se sydän paikallaan oleva köyhä voi sitten nirsoilla. Pitäisi olla kyllä joku systeemi, miten tuo kiltti ja hyvä voisi vaikka tilata suoraan tuolta elättävät rikkaalta, mitä ruokakassiinsa haluaa. Niin olisi kyllä paljon reilumpaa ja kivempaa.
Oletpas ilkeä ihminen. Kuvittelet sinäkin, tyhmä, että kaikki köyhät ovat valinneet laiskuuttaan jäädä työelämän ulkopuolelle. Kyllä köyhien joukossa on paljon ihmisiä jotka ovat tehneet enemmän työtä kuin sinä, uskallan väittää, valittamatta että joutuu "elättämään" muita. Epäonni vienyt työn, elannon ja työkyvyn. Suosittelen vaihtamaan työpaikkaa jos nykyisestä tulee noin paha ahdistus että pitää tuntemattomia solvata somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jos on aikaa. Mäkin niitä täytän, mutta kaikki eivät toimi. Yhdestä firmasta piti saada lahjakortteja vaateliikkeeseen, vastasin moneen kyselyyn ja sain haalittua kolme kympin lahjakorttikoodia. Eipä ne koodit sitten toimineetkaan ikinä, vaikka selvittelin asiaa monen tahon kanssa, se oli sitten vain voi, voi...
Eilen viimeksi käytin tälläisen lahjakortin. Ei ollut ongelmia. Gogift kautta tulevat lahjakortit ainakin toimii. Olen liittynyt vain luotettaville paneeleille eikä minulla ole ollut ongelmia. Paypal maksut eivät minulla toimineet, mutta varmaan omassa osaamisessani vika.
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaan noihin kyselyihin (enää vain mukana yhdessä paneelissa) ja otan tosiaan aina Tokmannille lahjakortin, koska sieltä saa aika monipuolisesti kaikkea. Mutta en kylläkään lähellekään tuollaisiin "tienesteihin" pääse. 3-4 kertaa vuodessa saan sen kympin lahjakortin, vaikka pyrin vastaamaan kaikkiin kyselyihin, joita s-postiin tulee.
Mutta toisaalta köyhälle pienikin apu on oikeasti iso asia, ja hyvältä tuntui viimeksikin, kun sain kosteusvoiteen, hammastahnan ja -harjan, roskapussit ja pastilliaskin ihan "ilmaiseksi". :) Siksi raaskin sitten vielä ostaa kaksi tarjouksessa ollutta euron kynsilakkaputelia, ihania värejä molemmat. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaan noihin kyselyihin (enää vain mukana yhdessä paneelissa) ja otan tosiaan aina Tokmannille lahjakortin, koska sieltä saa aika monipuolisesti kaikkea. Mutta en kylläkään lähellekään tuollaisiin "tienesteihin" pääse. 3-4 kertaa vuodessa saan sen kympin lahjakortin, vaikka pyrin vastaamaan kaikkiin kyselyihin, joita s-postiin tulee.
Mutta toisaalta köyhälle pienikin apu on oikeasti iso asia, ja hyvältä tuntui viimeksikin, kun sain kosteusvoiteen, hammastahnan ja -harjan, roskapussit ja pastilliaskin ihan "ilmaiseksi". :) Siksi raaskin sitten vielä ostaa kaksi tarjouksessa ollutta euron kynsilakkaputelia, ihania värejä molemmat. <3
Minä olen liittynyt useaan paneeliin ja minulle tulee kyselyjä päivittäin. Täyttelen niitä aina samalla kun syön (myös työpaikan ruokatauolla, olen yksin tauolla työpaikan keittiössä) tai illalla kun lapset menneet nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lahjaksi saadun kirjan, kynttilän tms myy pois, saa 2-3€ rahaa jolla voi ostaa jauhelihaa viikoksi. Tai kirppikseltä eurolla ostetusta langasta neulotut sukat saa myytyä vitosella, voi ostaa paketin kahvia. Jne.
Mihin myyt yksittäisiä tavaroita, kuten esim. kynttilän?
Mihin myyt? Oletko koskaan kuullut palveluista nimeltä kirpputorit? Uskomatonta että joku ei vielä tiedä näistä 😳. Tori.fi, huuto.net ja Facebookin kirppikset. Tutustu, hyvä ihminen, ja pistä tarpeettomat tavarat myyntiin. Kivijalkakirppikseltä vuokraat pöydän jos tavaroita on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen viimeksi käytin tälläisen lahjakortin. Ei ollut ongelmia. Gogift kautta tulevat lahjakortit ainakin toimii. Olen liittynyt vain luotettaville paneeleille eikä minulla ole ollut ongelmia. Paypal maksut eivät minulla toimineet, mutta varmaan omassa osaamisessani vika.
Minulla myös GoGift toiminut hyvin, paitsi parilla viime kerralla lahjakortti ei ole auennut s-postista suoraan näytölle, vaan minun on pitänyt tulostaa se paperille. En tiedä, mistä on johtunut.
GoGiftin sivut ovat myös mielestäni vähän sekavat, ja joka kerta olen vähän epävarma, että miten se tilaaminen taas menikään. Mutta kyllä se sitten aina sujuu, ja koskaan ei ole käynyt niin, että en ole saanut tilaamaani lahjakorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lahjaksi saadun kirjan, kynttilän tms myy pois, saa 2-3€ rahaa jolla voi ostaa jauhelihaa viikoksi. Tai kirppikseltä eurolla ostetusta langasta neulotut sukat saa myytyä vitosella, voi ostaa paketin kahvia. Jne.
Mihin myyt yksittäisiä tavaroita, kuten esim. kynttilän?
Mihin myyt? Oletko koskaan kuullut palveluista nimeltä kirpputorit? Uskomatonta että joku ei vielä tiedä näistä 😳. Tori.fi, huuto.net ja Facebookin kirppikset. Tutustu, hyvä ihminen, ja pistä tarpeettomat tavarat myyntiin. Kivijalkakirppikseltä vuokraat pöydän jos tavaroita on paljon.
Ja meinaat että joku viitsii lähteä ostamaan sulta euron kynttilän? Mulla oli vaikka mitä myynnissä ja todella moni eurolla, ei näkynyt ostajia.