Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
5781/5804 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta heti semmoiset kauneushoidoissa käymiset! Nuori ihminen ei sellaisia tarvitse moniin vuosiin!

Ja mitä varten käyt hieronnassa? Saman asian ja paremmankin ajaa kun käyt joka päivä ainakin

puolen tunnin lenkin!!! Siinä tulee samalla kauneuskin hoidettua ja KUNTO! Keho muistaa vielä vanhanakin, kuinka paljon olet kuntoillut! Ja näkyyhän se päällekinpäin!

nimim.kokenut kaikki tietää!

Vierailija
5782/5804 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan hintojen kalleus. Ei varaa käydä elokuvissa tai ravintolassa syömässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5783/5804 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietit että ostatko tässä kuussa nilkkasukat vai leivän päälle juustoa, ja tajuat että voit parsia sukat... paitsi nykyisiä halpasukkia jotka hieroutuu ohueksi koko pohjasta ennen reikiintymistään,  ja mikään määrä parsimista ei tee sukkaan kunnon pohjaa jolla kävellä. Ja sukkia ei kannata neuloa itse koska langat maksaa enemmän kuin nippu "made in Cambodia" halpasukkkia. Sama juttu vaatteille.

Kun hiffaat että kirpparilta pitää ostaa varmuudeksi toppatakki nyt, kun sopiva löytyi, vaikka on vasta toukokuu.

Kun syöt makaronia, kesäkeittoa, riisi- ja kaurapuuroa ja itse leivottuja sämpylöitä (kun muuhun ei ole varaa) ja sulle tulee vakava anemia.

Vierailija
5784/5804 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ollessa lihoin kun oli varaa ahmia. Nyt ei ole kun työt loppui. Tosiaan tiedän mitä luksusta on esim juustokakku.

Vierailija
5785/5804 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi huonona aikana mannapuuro keitettiin veteen, ei ollut maitoa. Hyvää oli iso pahvisäkki jossa oli epämääräisiä näkkäri paloja, jonka isä oli jostain säännöllisesti hankkinut. Tosin, taisi olla tarkoitettu hevosille, näin ymmärsin.

Molemmat vanhemmat työttömiä. Viisi lasta. Juokseva vesi, siis jos juoksi kaivosta käsin pumpatun veden kanssa, joka oli ämpärissä. Ei viemäröintiä. Ulkohuussi perinteinen. Kovalla pakkasella piti rautalapiolla kaataa terävin kärki, jotta pystyi istumaan reiän päälle. Luksusta oli stroksista tehty reunus, oli hieman pehmeämpi ja kovalla pakkasella suht' koht lämmin. Ilta kuselle ja muille likavesille oli likavesiämpäri joka täytyttyään vietiin ja kaadettiin ulkohuussin taakse.

Arvaten, olin rankasti koulukiusattu, esikoinen, eli vanhin lapsista. Muistan lähes kaiken. Onneksi kirjastosta lainasin _paljon_ kirjoja ja luin _paljon_ laajalla aihealueella. Sain jopa ahkerimman lainaajan palkinnon, E

Minä olin ainoa lapsi ja koen, että asiat oli hyvin, vaikka oli ulkohuussi, kantovesi pienenä lapsena mummolassa. Tilanne parani kasarilla, koulussa ei kiusattu ja olin rakastettu. Sillä varmaan isompi merkitys kuin aineellisella köyhyydellä lapsuudessa. Kirjastot olivat kaupungissa asuessa turvapaikka myös minulle, kirjaston täti antoi minulle myös usein eväitään. Olen edelleen lukutoukka, tuplamaisteri ja elämässäni hyvin menestynyt, vaikkei suuria rikkauksia olekaan kertynyt. 

En vähättele köyhyyden kokemusta, pointtini vain se, että rakkaudella on mielestäni isompi merkitys ja sillä, että minulle yritettiin hommata aina parasta ja koin olevani tärkeä. Parhaalla ystävälläni on samanlainen tausta ja hän on pärjännyt myös elämässään hyvin, kuuluu suurituloisiin nykyään. Hänen isovanhempansa olivat turvallisia, vaikkakin köyhiä kasvattajia.

Vierailija
5786/5804 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Tämä! Lappuruokaakin voi ostaa vain sen yhden ainoan.

Vierailija
5787/5804 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Tämä! Lappuruokaakin voi ostaa vain sen yhden ainoan.

Kai sulla jääkaappi on, valmistat ruoaksi heti kaupasta tullessasi, säilyy jääkaapissa lähes viikon.

Vierailija
5788/5804 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Kumpa....tekotissit punahuulet, tekotukka, kiristys persiiseen ym...

Vierailija
5789/5804 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä ymmärrän sen asian että sellaisena kuin köyhä on EI PÄRJÄÄ LÄNSImaissa. Täällä vaaditaan hemmetisti rahaa tai omaisuutta jolla voi turvata elämän.

Vierailija
5790/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Hyvä keskustelu!

Vierailija
5791/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on paras paikka.

Vierailija
5792/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan, ettei minulla ole autoa.

Ei omaa asuntoa.

Samoja vaatteita olen pitänyt 10 vuotta.

Hyvin menee kuitenkin..

Olen kohtuullisen onnellinen.

Vierailija
5793/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain vanhoissa omakotitaloissa tms voi olla pienitehoinen kolmen sulakkeen sähkötaulu. Niitä laitettiin muinoin, kun pakastimia ei ollut. Sähkötaulu kestää valot, jääkaapin, sähköhellan ja kahvinkeittimen sekä radion ja telkkarin. Erillistä pakastinta ei välttämättä kestä, ei myöskään sähköpatteria. 

Vierailija
5794/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan vinkkinä niille, joilla ei vuokrakämpässä pakastinta ole eivätkä jostain syystä ole sellaista osanneet itselleen vaatia/hankkia. Pakastimia saa ihan oikeasti jollain kympillä tai jopa ilmaiseksi kun ei ne uutenakaan maksa paljon mitään.

PS: Pakastin ei myöskään paina käytännössä mitään, eli sen voi tarpeen vaatiessa kuljettaa vaikka jalan kotiin jos muita vaihtoehtoja ei ole. (Ei tietenkään arkkupakastinta, mutta pienemmän kyllä)

Ei näitä kannata neuvoa, näille kymppi on mahdoton summa säästettäväksi eikä ilmaistavaroita kyetä hakemaan itse vaikka nokkakärryllä. Oikeasti suurin osa tällä palstalla valittavista on todella saamattomia.

Kerronpa oman kokemukseni. Muutettiin isompaan asuntoon, jopa kaksioon ja sauna ja terassi ja isot pihat ja mikä tärkeintä rauhallinen paikka. Kun oltiin selvitetty asumistuen maksimirajat. No, sohva oli pakko ostaa uusi, vanha oli jo ihan romuna. Muita huonekaluja keräiltiin lahjoitetaan- palstoilta ehkä vuosi mutta pienehkö pakastin löytyi noin kahden vuoden päästä parinkymmenen kilometrin päästä, no on auto johon se sopi ja kärrynkin olisi saanut lainaksi. Kummasti joillain on käsitys että joka puolella ja lähellä olisi saatavilla ilmaiseksi ihan mitä sattuu tarvitsemaan. Ja pulloja ja purkkeja... Joka päivä käyn kävelyllä tunnin pari, kaksi tyhjää purkkia olen nähnyt ja ottanut mukaani noin kymmenessä vuodessa. Kun rahat oli tosi vähissä nin loppui kahveilla käyminen ja pikaruuan syöminen. Vain pidemmillä matkoilla kahveilla poiketaan.

Vierailija
5795/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä ollessa lihoin kun oli varaa ahmia. Nyt ei ole kun työt loppui. Tosiaan tiedän mitä luksusta on esim juustokakku.

Niin, kun sattuu olemaan maukas ja edullinen lounas työmaaruokalassa niin kyllähän sitä tulee sitten nautiskeltua enemmän kuin tarpeeksi. Vaikka paljon kalliimpaa se on kuin kotona syöminen.

Vierailija
5796/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaa mennä kuntouttvaan työtoiminntaan.vaikka menisit kerran viikossa 4 tunniksi niin saat työkkärin 600 e ja 9€ päiväkorvauksen sekä koko kuukauden bussikortin sekä pajalta ruokaa mukaan.

olen itse tietokone pajalla ja voi siis vain pelailla koko päivän, ja kukaan ei sano mitään jos lähdet aikasemmin tai tulet myöhässä. 

Onpa naurettavaa, että tuollaisesta palkitaan 600 eurolla ja 9 euron päiväkorvauksella. Siihen lisäksi bussikortti ja ruokaa. Niin väärin. Tuo ei kannusta ihmistä mihinkään. Suomen sosiaalietuudet passivoivat ihmisiä. Tässä maassa ovat lusmut päässeet liian helpolla. Halutaan vain saada ilmaista rahaa, mutta ei olla valmiita antamaan omaa työpanosta yhteiskunnan hyväksi. (Valitettavasti päätöksistä kärsii nekin jotka tosissaan yrittävät hakea töitä ja palata takaisin yhteiskuntaan).

Nämä Lusmut on monet sellaisia, jotka eivät nykyajan työelämässä kertakaikkiaan pärjää. Ei riitä paukut, ei järki.

Ennen oli kaikenlaisia na lapiohommia ja tiskareita ja kadunlakaisijaa. Nyt joku kahvilan plokkarin pitää myös osata kassa ja tehdä vielä jtm täytettyjä croisantteja. Lopuksi siivous. 

Oikeesti, mihin ne 5-6 keskiarvon tyypit menee?? Ei niille ole mitään.

Vierailija
5797/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole valinnanvapautta, kun ei ole töitä ja rahaa.

Syödään sitä mitä saa tarjouksesta ja tehdäån ruoka alusta asti itse, ei mässäillä, ei alkoa tai tupakkaa (en kyllä ostais vaikka olis rahaa.) Aikaa menee tolkuttomasti, kun kerää tarjoustuotteet eri kaupoista. Ei autoa.

Kaikki kulutetaan loppuun, mitään ei osteta täydellä hinnalla.Kierrätetään, korjataan itse.Turhaa ei osteta. Vierailuja ja synttäreitä jätettävä väliin, kun ei rahaa lahjaan ja kulkemisiin. Sosiaaliset suhteet minimissä.

Ei ikinä ollu Netflixiä yms. mutta näitä en edes kaipaa. Ei käydä ulkona syömässä, kahvilla, elokuvissa, konserteissa, matkoilla jne. Ei maksullisia harrastuksia. Tämä harmittaa lasten puolesta.

Lääkäriin ei voi mennä kuin vasta pää kainalossa ja eipähän noita aikojakaan tunnu  saavan. Sähkö, vesi, puhelimet ja vakuutukset kilpailutettu. Mistään ei voi enempää säästää, mutta tiukkaa tekee.

Kuulostaako mukavalta elämältä? Ja minä en päätä sitä, saanko MENNÄ töihin. Minä en valitse mitään, olen pakotettu tällaiseen elämään.

Vierailija
5798/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni saa kk sen 604e.

Ei mitään muuta.

Maksa sillä sitten kaikki.

Vierailija
5799/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä ymmärrän sen asian että sellaisena kuin köyhä on EI PÄRJÄÄ LÄNSImaissa. Täällä vaaditaan hemmetisti rahaa tai omaisuutta jolla voi turvata elämän.

Vain (henkisesti) köyhä haluaa moista mammonaa. Ja siksi jää, kun tuhlaa varat turhuuksien.

Perustarpeet täyttyy aika vähästä, ja oikeesti tärkeet asiat ei edes maksa mitään.

Vierailija
5800/5804 |
10.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain (henkisesti) köyhä haluaa moista mammonaa. Ja siksi jää, kun tuhlaa varat turhuuksien.

Perustarpeet täyttyy aika vähästä, ja oikeesti tärkeet asiat ei edes maksa mitään.

Jos tärkeät asiat ei maksa mitään, niin miksi ihmiset haluaa isompia palkkoja? Eikö semmonen 1000 - 1300 nettona ois ihan riittävä palkka kaikille? Kyllä sillä perusjutut saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme