Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Eläke n. 980. Asumistuki (eläkkeensaajan) n. 500 eli yhteensä 1480. Siitä sitten miinustellen vuokra 700, sähkö n. 25, vakuutus n. 20, lääkkeet 65, puhelin ja netti 50. Jää 620 kaikkeen muuhun eli toimeentulotuen rajoilla mennään. Nuukasti elän, en osta juuri mitään muuta kuin ruokaa. Välillä avustan opiskelevia lapsiani, jos pystyn.
Minusta tuo ei kuitenkaan ole köyhyyttä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin parikymppisenä osa-aikatyössä kun muuta ei ollut saatavilla. Muistan että rahat (palkka) loppui ennenkuin seuraava liksa tuli ja joskus olin rahaton lähes kaksi viikkoa vuokranmaksun jälkeen. Leivoin sämpylöitä ja join vettä. Ei olisi tullut mieleenkään mennä minnekään sossun luukulle inisemään tai pyytämään vanhemmiltani rahaa. Tällä asenteella olen pärjännyt hyvin elämässä, nyt on keskutassa kämppä lähellä merta, loma-asunto, varakas puoliso jne.
Kermaperseet ei tajua kun ei ole koskaan tarvinnut ottaa vastuuta mistään, muut maksaa eiks niin?Eli söit viikkoja sämpylää? Millä rahalla ostit ainekset niihin eikä edes päällisiä tarttenut? Eikä edes vessapaperia, kuukautissuojia tai saippua tarvittu viikkoihin?
Miten asenteella ostetaan kalliita asuntoja ym.?
Voi tuota lukemisen ymmärtämistä. "joskus olin rahaton lähes kaksi viikkoa vuokranmaksun jälkeen", eli onhan sitä rahaa ollut kahtena viikkona eli puolet kuukaudesta. Ja ihan huomio: saippua kestää aika kauan, ei sitä tarvitse joka viikko ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke n. 980. Asumistuki (eläkkeensaajan) n. 500 eli yhteensä 1480. Siitä sitten miinustellen vuokra 700, sähkö n. 25, vakuutus n. 20, lääkkeet 65, puhelin ja netti 50. Jää 620 kaikkeen muuhun eli toimeentulotuen rajoilla mennään. Nuukasti elän, en osta juuri mitään muuta kuin ruokaa. Välillä avustan opiskelevia lapsiani, jos pystyn.
Ihanko oikeasti valitat noita tuloja! Tuon summan saa käteen yllättävän moni palkansaaja. Mulle, työssäkäyvälle, jää pakollisten kulujen jälkeen rahaa käytettäväksi 500€. Paremminhan sulla menee kuin monella muulla.
Laitapas sinäkin tulot ja menot tähän. Veikkaan, että löytyy autoa, suoratoistoja, asuntovelkaa ja muuta "pakollista" menoa. Minulla ei ole mitään edellämainituista.
Et pääse sinäkään uhriutumaan. Noilla spekseillä saisit toimeentulotukea. Ihan oma syy, jos et ole hakenut tai sitten jätät jotain kertomatta.
No kannattaa mennä kuntouttvaan työtoiminntaan.vaikka menisit kerran viikossa 4 tunniksi niin saat työkkärin 600 e ja 9€ päiväkorvauksen sekä koko kuukauden bussikortin sekä pajalta ruokaa mukaan.
olen itse tietokone pajalla ja voi siis vain pelailla koko päivän, ja kukaan ei sano mitään jos lähdet aikasemmin tai tulet myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehu Katti kirjoitti:
Keskituloinen tässä hei! Täällä keskustellaan kuinka raha ei riitä ja olen ollut luulossa että tuet riitävät. Olisiko joku ystävällinen ja erittelisi tulojaan ja menojaan. Missään ei koskaan avata tätä tarkemmin. Pyyntö on ihan asian ymmärtämiseksi, ei mitään piruilua tai muuta.
Ihan helppoa. Tee itsellesi erillinen tili, laita sinne 587,71 e/kk, ja pärjää sillä rahalla kuukausi. Maksa siitä ruoka, puhtaus, lääkkeet, ostokset (heh) ja kaikki muut kulusi ja laskusi paitsi asumiskulut. Jatka tätä 6 kuukautta.
Sen jälkeen ymmärrät hiukan paremmin. Et tosin täysin, sillä sinulla on ollut koko ajan tieto siitä, että tämä on vain testi, joka päättyy aikanaan. Se auttaa henkisesti valtavasti.
Miksi? Minä olen elänyt opiskelijana paljon pienemmällä rahalla, oli menot s
Niin miksi? Jotta Mehu Katti ymmärtäisi. Ei näköjään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saathan kansaneläkettä lisäksi, siis jos oot 65 täyttänyt?
Minkä eläkkeen lisäksi luulet kansaneläkettä tulevan? Takuueläke on ton vajaan tonnin, ja sen lisäksi ei tule mitään muuta, jos ei ole oikeutettu toimeentulotukeen tms.
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa mennä kuntouttvaan työtoiminntaan.vaikka menisit kerran viikossa 4 tunniksi niin saat työkkärin 600 e ja 9€ päiväkorvauksen sekä koko kuukauden bussikortin sekä pajalta ruokaa mukaan.
olen itse tietokone pajalla ja voi siis vain pelailla koko päivän, ja kukaan ei sano mitään jos lähdet aikasemmin tai tulet myöhässä.
Onpa naurettavaa, että tuollaisesta palkitaan 600 eurolla ja 9 euron päiväkorvauksella. Siihen lisäksi bussikortti ja ruokaa. Niin väärin. Tuo ei kannusta ihmistä mihinkään. Suomen sosiaalietuudet passivoivat ihmisiä. Tässä maassa ovat lusmut päässeet liian helpolla. Halutaan vain saada ilmaista rahaa, mutta ei olla valmiita antamaan omaa työpanosta yhteiskunnan hyväksi. (Valitettavasti päätöksistä kärsii nekin jotka tosissaan yrittävät hakea töitä ja palata takaisin yhteiskuntaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa naurettavaa, että tuollaisesta palkitaan 600 eurolla ja 9 euron päiväkorvauksella. Siihen lisäksi bussikortti ja ruokaa. Niin väärin. Tuo ei kannusta ihmistä mihinkään. Suomen sosiaalietuudet passivoivat ihmisiä. Tässä maassa ovat lusmut päässeet liian helpolla. Halutaan vain saada ilmaista rahaa, mutta ei olla valmiita antamaan omaa työpanosta yhteiskunnan hyväksi. (Valitettavasti päätöksistä kärsii nekin jotka tosissaan yrittävät hakea töitä ja palata takaisin yhteiskuntaan).
Voit itsekin lopettaa työt ja mennä tuon kirjoittaneen paikalle ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa naurettavaa, että tuollaisesta palkitaan 600 eurolla ja 9 euron päiväkorvauksella. Siihen lisäksi bussikortti ja ruokaa. Niin väärin. Tuo ei kannusta ihmistä mihinkään. Suomen sosiaalietuudet passivoivat ihmisiä. Tässä maassa ovat lusmut päässeet liian helpolla. Halutaan vain saada ilmaista rahaa, mutta ei olla valmiita antamaan omaa työpanosta yhteiskunnan hyväksi. (Valitettavasti päätöksistä kärsii nekin jotka tosissaan yrittävät hakea töitä ja palat
On sen verran (työ)moraalia, että ei kiinnosta lusmun elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostahan jäisi säästöön jo 300€ joka kuukausi. Mitä tekisit jos menettäisit asumistuen? Meille työkyvyttömille jotka ei päästä eläkkeelle käy niin vuoden vaihteessa kun omaan asuntoon ei makseta asumistukea. Minuun verrattuna olet hyvätuloinen, eikä mitään tarvetta elää nuukaillen. Eläisin kuin kroisos tuolla summalla.
Mua sitten voi niin sapettaa, kun aina näihin köyhyysketjuihin tulee joku vinkumaan, että toinen ei ole tarpeeksi köyhä, minä olen paljon köyhempi ja tuollahan elää kuin Kroisos. Se on sitten sitä, että voi syödä kaurapuuron lisäksi perunaa. Mikä teitä vaivaa? Pitääkö kaikilta köyhiltä ottaa siitä vähästäkin pois? Elämän ei kuulu olla mikään kilpailu siitä, kuka kärsii parhaiten!
Tunnustan olevani hyvätuloinen, mutta minäkin ymmärrän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri suositteli purentakiskoa, joka olisi maksanut noin 200€. Kerroin, ettei minulla ole mitään mahdollisuutta sellaiseen. Hän kertoi, että hampaani tulevat hajoamaan lähivuosina bruksaamisen takia, ja kisko olisi oikeastaan pakollinen hankinta. Enkö voisi ottaa lainaa, käyttää luottokorttia tai lainata vanhemmilta? Tällaiset vaihtoehdot ovat hyvin kaukana omasta ja vanhempieni todellisuudesta, ei minulla ole mitään mahdollisuutta hankkia tuollaista summaa mistään. Hammaslääkäri totesi, että se on sitten oma valinta antaa hampaiden hajota.
Urheiluun liittyvää hammasuojaa voi myös käyttää purentakiskona, jos ei ole varaa hammaslääkärin kautta saatavaan purentakiskoon.
Urheiluvälineliikkeestä saa siis sellaisia hammassuojia, joita kuumennetaan vedessä ja se oma hampaiden muoto saadaan puremalla ennen kuin kapine kovettuu. Maksaa aika vähän ja suoja
Mulla on sellainen, ja kyllä se satasen maksoi. Ei kauhean hyvä bruksismiin, koska sen puree aika äkkiä rikki (juu, ihan tosi). Parempi kuitenkin kuin ei mitään.
Tosi huonona aikana mannapuuro keitettiin veteen, ei ollut maitoa. Hyvää oli iso pahvisäkki jossa oli epämääräisiä näkkäri paloja, jonka isä oli jostain säännöllisesti hankkinut. Tosin, taisi olla tarkoitettu hevosille, näin ymmärsin.
Molemmat vanhemmat työttömiä. Viisi lasta. Juokseva vesi, siis jos juoksi kaivosta käsin pumpatun veden kanssa, joka oli ämpärissä. Ei viemäröintiä. Ulkohuussi perinteinen. Kovalla pakkasella piti rautalapiolla kaataa terävin kärki, jotta pystyi istumaan reiän päälle. Luksusta oli stroksista tehty reunus, oli hieman pehmeämpi ja kovalla pakkasella suht' koht lämmin. Ilta kuselle ja muille likavesille oli likavesiämpäri joka täytyttyään vietiin ja kaadettiin ulkohuussin taakse.
Arvaten, olin rankasti koulukiusattu, esikoinen, eli vanhin lapsista. Muistan lähes kaiken. Onneksi kirjastosta lainasin _paljon_ kirjoja ja luin _paljon_ laajalla aihealueella. Sain jopa ahkerimman lainaajan palkinnon, Eläinten mailma lehden vuosikerran.
Lämmitysmuoto pönttöuunit kahdessa ns. kammarissa ja 'keittiössä' perinteinen puulla lämmitettävä valurautakannella oleva 'liesi'. Vieressä oli sähköinen yksivaiheinen 'hella'. Parhaimillaa, kun pakkasta oli paljon, siis vähintään -25, niin pönttö uunit piti lämmittää 'kuumaksi', jolloin sisällä oli yli +25 astetta. Mutta aamulla heti piti laittaa pönttöuunit tulille, sisälämpötila alle 20. Talo oli aivan perinteinen hirsitalo, ilman ulkovuorausta, melkein tuuli meni läpi. Rakennettu joskus vuosi ja miekka. En lähde arvailemaan.
Myöhemmin olen käynyt ko. paikalla joskus läheltä ohiajaessa, viimeksi n. 20v. sitten. Paikalla hieno omakotitalo.
Asuimme ko. paikassa vuodet 1978 - 1982.
Olis paljon muutakin kerrottavaa ko. vuosista. Ei pidä valittaa pienistä asioista. Suurimalla osalla, jota tuntevat olevansa köyhiä, niin asuinnolot ovat varmasti paljon paremmat.
20 vuotta sitten keliakiadiagnoosin saatuani oli opiskelijana kyllä tiukkaa. Opintolainaa piti nostaa tappiin asti, onneksi sentään opiskelin yliopistossa työllistävää alaa. Gluteenitonta tarjontaa oli silloin todella vähän nykyiseen verrattuna, ja oli suhteessa kallista, myös ne erikoisjauhot, joista itse yritti tehdä leipomuksia. Se 20e/kk mitä silloin vielä sai keliakiakorvausta (enää ei saa mitään!) oli iso raha minulle, vaikka sillä ei monta pakasteleipäpussia tai makaronipussia saanutkaan. Makaroni oli todella harvinaista herkkua, maksoi yli 3e pieni rasia!
Tekisi hyvää ihan jokaiselle kokea edes joskus tiukkaa kädestä suuhun -köyhäilyä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen "köyhä" ei ole köyhyyttä nähnytkään. Tervemenoa Intiaan tonkimaan jätekasoja paikallisten kanssa tai lapsethan siellä siihen hommaan on valjastettu. Siinä leipäjonokin on luksusta.
Onhan se noinkin, mutta on ihan normaalia, että ihminen vertaa omaa tilannettaan ympäristöön missä elää. Suomen mittapuulla, eikä Intian. Ei me Suomen varakkaatkaan olla kuin keppikerjäläisiä, jos verrataan itseämme arabimaiden öljysheikkeihin. Me ollaan varakkaita Suomessa, sikarikkaita jossain kehitysmaissa, keskivertoa jenkkien paremmilla alueilla, ja köyhiä maailman rikkaimpien joukossa. Samalla tavalla Suomen köyhä on ihan oikeasti köyhä tässä ympäristössä. Se on laiha lohtu, että jossain päin maailmaa on vielä köyhempää, kun omassa ympäristössään jatkuvasti on tietoinen siitä mitä muilla on, ja mistä itse jää paitsi.
Tietääkö nykyihmiset mitä on köyhyys? Perheeni oli köyhä - 60 luvulla. Meitä oli 5 lasta. Asuttiin mökissä kantovesi mökkiä lämmitettiin puulla. Uuni nurkassa. Vaikka kuinka pakkasella lämmitti aina oli silti kylmä. Vesiastia jäätyi keittiön pöydällä. Ulkovessa sinne piti juosta oli keli mikä rahansa. Mökissä oli keittiö ja kamari. Isäni teki hanttihommia mitä ikinä sai. Äitini hoiti meitä lapsia. Vaikka oli kasvimaata, marjat ja sienet metsästa, kalaa järvestä. Muistan aikoja, kun ruokaa ei vain ollut. Mistään ei apua saatu. Nälka oli usein siihenkin tottui. Nyt valitetaan kaikesta vaikka yhteiskunta maksaa tukia. Nyt pitää olla joka lapsella oma huone.Sitten kuulee usein mainittavan että lapset kärsii kun ei ole saaneet kaikkea mitä muut. Emme mekään saaneet silti meistä kaikista tuli kunnon ihmisiä. En itsekään, pitänyt lapsena köyhyyttä mitenkään ongelmana. Isompana sen tajusi, mutta ei vaikuttanut kavereihin tai niiden kanssa olemiseen. Toki meidänkin, elämä helpottui lasten kasvettua. En muistele niitä aikoja katkeruudella.
60-luvulla me tehtaan varjossa kasvaneet olimme kaikki yhtä köyhiä. Vanhemmat kävi työssä puutavara tehtaalla sahalla. Me kakarat leikittiin keskenämme Naapurin mummo vähä katto perään. Porukalla mentiin, ikähaitari oli aika laaja. Vanhimmat 10-14 nuorin tais olla 2 v. Mummo keitti ison kattilallisen puuroa. Voi kun maistui hyvältä. Leipää maitoo puuroo. Keittoja puuroa, leipää. Siinä ruuat. Tilipäivänä saatiin halpaa makkaraa. Sekin usein keiton seassa. Mutta oli meillä hauskaa. Naapurin mummo, oli meidän turva ja tuki. Sinne juostiin itkien, kun oli kaaduttu ja polvet rikki. Mummo putsas, lohdutti ja laittoi sideharson päälle. Mummo oli meidän päivähoitaja. Kesällä kerättiin mustikoita.Mummo leipoi mustikkapiirakkaa, oli se juhlaa. Nämä muistot, kannan sydämessäni aina. Ei se köyhyys ollut niin kamalaa. Oli meillä ruokaa, ja vaatteet päällä
Ei ole mitään tulevaisuutta, sitä on köyhyys. Se muuttaa myös aivotoimintaa. Ja jos ei ole rahaa, ei ole mitään mahdollisuuksia toteuttaa mitään.
Mitkä fiilikset köyhillä hallituksen kehysriihen päätösten jälkeen?
Itse ajattelin alkaa soitella 112, niin kuin ministeri Juuso neuvoi. Olen työuupumuksen ja masennuksen kanssa kamppaileva viisikymppinen, yritän opiskella itselleni uuden ammatin, jotta pystyisin vielä käymään töissä.
Eipä kuule ole minullakaan autoa, suoratoistoja, asun vuokralla. Eli ei ole mitään edellämainituista. Eli et voi uhriutua. Minun pakolliset menot on vuokra, puhelinlasku, netti, sähkö, vakuutus, bussikortti. Kun nuo vähennetään tuloistani, niin jää jäljelle 500€.