Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
5501/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jykylän oikeasti köyhille vinkkinä, että keskustan lidlissä oli useita kahden euron vihannesboksia, näytti olevan avokadoja, paprikoita, yrttejä, sipuleita, ja sitten viikunaa jne bokseissa ja hyllyissä paljon alennuslihoja, näin kanaa ja kinkkua ym. olisin itsekin ostanut, mutta oli pidmepi ostoslista, joten ei mahtunut mukaan. terkuin oikeasti ei-köyhä

Vierailija
5502/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monta vuotta sairaana, enkä ole ollut töissä. Olen käytännössä toimeentulotuella. Ulkona käyn ainoastaan kävelyllä ja ruokakaupassa, rahaa ei siis mene ravintoloihin eikä viinaan. Minulla on jonkin verran kertynyt velkaa/lainaa, jota makselen pois joka kk.

Ainoa "turha" jota ostan on elokuvat. Sen lisäksi rahaa menee lisäravinteisiin terveysongelman takia. Suunnittelen aina hyvin tarkaan mitä ostan mikäkin kuukausi. Ja koska rahaa on todella vähän, tarkoittaa se sitä että joudun nipistämään sen jostain muualta. Minun tapauksessani ruuasta ja vaatteista. Minulla on hyvin yksipuolinen ja halpa ruokavalio, osittain johtuen sairastelustani, joten oikeastaan vaatteet on se mitä joudun säännöstelemään, toisin sanoen en osta niitä. Minulla on yksi ehjä t-paita, loput kymmenisen kappaletta ovat ratkenneet monesta kohtaa niin ettei niitä kehtaa pitää päällä ulkona. Joudun siis pitämään jotain pitkähihaista kovilla helteilläkin, paitsi jos se ehjä paita sattuu olemaan juuri pesty. Minulla on muutamat lenkkarit, joita käytän kutakin paria vuorollaan etteivät ne kulu liikaa. Jos yksi pari näyttää huolestuttavan kuluneelta, siirrän ne syrjään kunnes muut lenkkarit ovat yhtä kuluneet.

En myöskään osta deodoranttia, vaikka haisenkin hieltä. En tapaa muita ihmisiä lainkaan, joten en välitä vaikka haisen. Asioiden ollessa hyvin olen kuitenkin tarkka hygieniasta ja vaatetuksesta, joten en toimi näin välinpitämättömyyttäni. Lopetin myös viinietikan käytön salaateissa, koska tajusin että niin säästää rahaa. Melkein kaikki huonekaluni on joko itse tehty tai ostettu käytettynä kirppikseltä ja itse kunnostettu. Minulla on yksi tyhjä kukkaruukku johon pitäisi ostaa jokin pieni kaktus, mutta en ole raaskinut laittaa rahaa siihen.

Olisihan näitä yksityiskohtia vielä lisääkin kerrottavaksi. Tyypillistä minun köyhäilylle, kuten näköjään muillekin samassa tilanteessa oleville, on se että rahankäyttö on hyvin suunniteltua. Esim juuri eilen laskin että lokakuussa saan lainani kokonaan maksettua, mikäli ei tarvitse ostaa mitään ylimääräistä. Hieman pelottaa, koska omistan kahdet kotiverkkarit, jotka molemmat ovat lahoamispisteessä. Ehkä jopa ylittäneetkin sen. Elokuvakokoelmani tosin on kohta valmis, joten jossain vaiheessa voin varmaan ostaa vaatteita. Se ei olekaan halpaa lystiä, sillä joudun uusimaan lähes kaiken kenkiä ja takkeja myöten.

Tämä ihastuttava kertomus.  Toivottavasti saat uusia hyviä t-paitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5503/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monta vuotta sairaana, enkä ole ollut töissä. Olen käytännössä toimeentulotuella. Ulkona käyn ainoastaan kävelyllä ja ruokakaupassa, rahaa ei siis mene ravintoloihin eikä viinaan. Minulla on jonkin verran kertynyt velkaa/lainaa, jota makselen pois joka kk.

Ainoa "turha" jota ostan on elokuvat. Sen lisäksi rahaa menee lisäravinteisiin terveysongelman takia. Suunnittelen aina hyvin tarkaan mitä ostan mikäkin kuukausi. Ja koska rahaa on todella vähän, tarkoittaa se sitä että joudun nipistämään sen jostain muualta. Minun tapauksessani ruuasta ja vaatteista. Minulla on hyvin yksipuolinen ja halpa ruokavalio, osittain johtuen sairastelustani, joten oikeastaan vaatteet on se mitä joudun säännöstelemään, toisin sanoen en osta niitä. Minulla on yksi ehjä t-paita, loput kymmenisen kappaletta ovat ratkenneet monesta kohtaa niin ettei niitä kehtaa pitää päällä ulkona. Joudun siis pitämään jotain pitkähihaista kovilla helteilläkin, paitsi jos se ehjä paita sattuu olemaan juuri pesty. Minulla on muutamat lenkkarit, joita käytän kutakin paria vuorollaan etteivät ne kulu liikaa. Jos yksi pari näyttää huolestuttavan kuluneelta, siirrän ne syrjään kunnes muut lenkkarit ovat yhtä kuluneet.

En myöskään osta deodoranttia, vaikka haisenkin hieltä. En tapaa muita ihmisiä lainkaan, joten en välitä vaikka haisen. Asioiden ollessa hyvin olen kuitenkin tarkka hygieniasta ja vaatetuksesta, joten en toimi näin välinpitämättömyyttäni. Lopetin myös viinietikan käytön salaateissa, koska tajusin että niin säästää rahaa. Melkein kaikki huonekaluni on joko itse tehty tai ostettu käytettynä kirppikseltä ja itse kunnostettu. Minulla on yksi tyhjä kukkaruukku johon pitäisi ostaa jokin pieni kaktus, mutta en ole raaskinut laittaa rahaa siihen.

Olisihan näitä yksityiskohtia vielä lisääkin kerrottavaksi. Tyypillistä minun köyhäilylle, kuten näköjään muillekin samassa tilanteessa oleville, on se että rahankäyttö on hyvin suunniteltua. Esim juuri eilen laskin että lokakuussa saan lainani kokonaan maksettua, mikäli ei tarvitse ostaa mitään ylimääräistä. Hieman pelottaa, koska omistan kahdet kotiverkkarit, jotka molemmat ovat lahoamispisteessä. Ehkä jopa ylittäneetkin sen. Elokuvakokoelmani tosin on kohta valmis, joten jossain vaiheessa voin varmaan ostaa vaatteita. Se ei olekaan halpaa lystiä, sillä joudun uusimaan lähes kaiken kenkiä ja takkeja myöten.

Tämä ihastuttava kertomus.  Toivottavasti saat uusia hyviä t-paitoja.

Kaltaiseni hyvin käytännöllisen ihmisen on vaikea ymmärtää kirjoittajaa. Laittaa rahaa elokuviin sen sijaan, että ostaisi vaatteita ja dödöä? Ymmärrän toki, että harrastukset ovat tärkeitä, mutta voisiko harrastukset olla tauolla vaikka puoli vuotta, jotta kirjoittaja saisi säästyneillä rahoilla ostettua edes pari t-paitaa kirppikseltä? Onneksi kirjoittaja saa tai on jo saanut lainansa maksettua, jotta hänen elämänsä helpottuu hieman. Neuvon säästämään sukanvarteen vaikka kympin kuussa niin ei tarvitse mahdollisesti ottaa uutta lainaa. 

Vierailija
5504/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan halvimmat dödöt alle 2e ja t-paitoja saa ihan kaupastakin reilusti alle 10e/kpl...Ei nyt ihan järkeviä säästökohteita.

Vierailija
5505/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään tartte päätään vaivata mihin menisi lomalle.  Hyvä kun saa kotona syödäkseen.

Seurakunnissa monilla mokit ja veneet jne, eivät voi itse niitä hyödyntää kuin lomalla, joten 2-3kk kesällä melkein tyhjillään.  Yhtään viikkoa ei tarjota köyhän käyttöön, edes pihapiiriä ja rantaa, vaikka mökin ovi pysyisi lukossa, jos saada uida ja oleilla mökkitunnelmissa (huusia voi joutua käyttämään). Tätä olen uesin ihmetellyt. Olisi varmasti järjestettävissä jos halua olisi.

Viikosta voisi sen 50 maksaakin jos sauna on erikseen ja sitä saisi lämmittää.  Teltassa voisi nukkua pihalla.

Mitä minä luin? Sinustako olisi ihan oikein ja kohtuullista käyttää toisten omaisuutta hyväksesi ilman korvausta? Ymmärrätkö, että mökin omistaja maksaa kiinteistöverot, tiemaksut, mahdolliset lainanlyhennykset, polttopuut ja vielä sähkö- ja vesilaskutkin, kunhan on ensin maksanut tontilleen sähkö- ja vesiliittymän. Ja kirjoittajan mielestä pitäisi päästä "oleilemaan mökkitunnelmaan" toisen pihalle? Siirrypä suoraan mökkilokki-ketjuun ole hyvä. 

Vierailija
5506/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä on aina tyhmä, sen tämä ketju ainakin kertoo. Sieniä ei voi opetella, jotakin 2 e dödöä ei voi ostaa vaan mieluummin haisee ja karkottaa kaikki. Ja ihan viimeisenä olisi se vaihtoehto, että ihan itse tekisi jotakin sen eteen ettei enää tarvitsisi olla käyhä. Tuet pois tämmöisiltä.

No niin, tämäkin ketju nytkähti taas liikkeelle, niin sinun ei tarvitse joka aamu kirjoitella noita tuet pois -juttujasi aloituksiin, jotka elävät korkeintaan viisi minuuttia.

Vierailija
5507/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomaanu, että erilaiset puurot on ihan hyvää välipalaa. Mannapuuro varsinkin. Thaimaassa silloin joskus kun oli vielä varaa matkustaa, niin huomasin ruoka-annoksissa sen, että sitä kanaa ei todellakaan tarvi olla mitään 200g per henkilö vaan siellä käytetään jotain ehkä 50g per annos. Loput on vihanneksia ja riisiä. Kerään luonnosta marjoja ja sieniä niin paljon kun ehdin. Yritän kasvattaa itse aina jotain syötävää.

Vierailija
5508/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä eläkeläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä eläkeläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustikat ovat kypsyneet.

Mutta jos asuu kaupungissa kaukana sieltä, missä niitä mustikoita on, niin sinne pääseminenkin maksaa, jos on edes mahdollista (helposti tarvittaisiin auto ja mistäpä sen köyhä ottaa- varsinkin pk-seudulla monella ei ole autoa olleenkaan kun ilmankin pärjää ja pääsee halvemmalla).

Mistä tahansa pk-seudulta pääsee julkisella liikenteellä helposti ja halvalla metsään poimimaan marjoja ja keräämään sieniä. Tiedän tämän, koska olen itse ikäni asunut pk-seudulla, olen aina ollut autoton ja silti olen joka vuosi marjastanut/sienestänyt.

Kerros vähän hintoja. SItten kerro, kuinka monta ämpärillistä jaksat kerralla kantaa mukanasi,  ja kuinka paljon kalliimmaksi tämä metodisi tulee kuin kaupasta ostaminen.

HSL lippu maksaa 2,80€ tai 4,10€ suunta matkan pituudesta riippuen. Kyllä yhdessä kädessä vähintään 10 litraa kantaa, enemmänkin jos on isommat ämpärit. Eli vähintään 20 litraa pystyy kerralla kantamaan. Ei taida kaupasta saada vajaalla kympillä 20 litraa mitään marjoja tai sieniä.

Montako kertaa olet kulkenut bussilla metsään ja kantanut 20 litraa marjoja takaisin kotiin?

Tuohon menee aikaakin ikuisuus. Matkat bussilla. Kävely metsään puhtaitten marjojen luo. Poimimisaika. Onnistunee, jos on liikaa vapaa-aikaa, mutta mä käyn töissä (vaikka olen köyhä) ja illat/viikonloput menee lasten kanssa, jotka ei vielä ole marjanpoimintaiässä.

Asun Vihdintien varrella ja syksyisin bussissa näkee usein vanhempia naisia, joilla on marjaämpärit mukanaan. Ovat olleet jossain Luukin suunnalla tai pidemmällä keräämässä marjoja. Mutta tosiaan, nämä ovat aina mummoikäisiä naisia, joilla ilmeisesti vielä neuvokkuutta ja sisua riittää, nuorempia tai miehiä en ole koskaan nähnyt. 

Vierailija
5509/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisista aineksista voi saada erittäin maistuvaa ruokaa. Uunissa paistetut sipulit on herkkua.

Kyllä. Lanttu, punajuuri, porkkana, bataatti jne. muhivat uunissa herkullisiksi.

Eivät muhi näillä sähkön hinnoilla.

Köyhä keksii aina syyn sille, miksi voi syödä vain epäterveellisesti, ei voi liikkua, eikä harrastaa mitään. Ja se syy on aina jossakin muualla kuin itsessä. Tässä on oikein osuva esimerkki siitä. Juureksiahan ei voi köyhä mitenkään enää syödä, ainoastaan mikroruokia.

Vierailija
5510/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisista aineksista voi saada erittäin maistuvaa ruokaa. Uunissa paistetut sipulit on herkkua.

Kyllä. Lanttu, punajuuri, porkkana, bataatti jne. muhivat uunissa herkullisiksi.

Köyhä keksii aina syyn sille, miksi voi syödä vain epäterveellisesti, ei voi liikkua, eikä harrastaa mitään. Ja se syy on aina jossakin muualla kuin itsessä. Tässä on oikein osuva esimerkki siitä. Juureksiahan ei voi köyhä mitenkään enää syödä, ainoastaan mikroruokia.

Höpö höpö. Keksi nyt itsellesi jotain muuta tekemistä.

Vierailija
5511/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomaanu, että erilaiset puurot on ihan hyvää välipalaa. Mannapuuro varsinkin. Thaimaassa silloin joskus kun oli vielä varaa matkustaa, niin huomasin ruoka-annoksissa sen, että sitä kanaa ei todellakaan tarvi olla mitään 200g per henkilö vaan siellä käytetään jotain ehkä 50g per annos. Loput on vihanneksia ja riisiä. Kerään luonnosta marjoja ja sieniä niin paljon kun ehdin. Yritän kasvattaa itse aina jotain syötävää.

Niinpä! Ja mannapuuroon kun lisää itse poimittuja puolukoita niin saa marjapuuroa. 

Vierailija
5512/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä on laiska ja tyhmä, sen tämäkin ketju todistaa. Vain tyhmä pysyy Suomessa aina köyhänä. Miksi siitä ei saisi puhua?

Köyhä vaan ei viitsi vaivautua. Tuo marjajuttu on hyvä esimerkki, metsää on Suomi täynnä mutta köyhä työtön ei viitsi, ellei saa limusiinikyytiä perille. Ja luulee, että ne muut on jo syntyessään tunteneet kaikki sienet.

Ja toi haiseminen, kun tuhlaa johonkin älyttömään eikä ole varaa ostaa dödöä. Voi olla varma, ettei töitä tule jatkossakaan löytymään, silkkä haju jo estää työllistymisen.

Tämä on sitä köyhän todellisuutta, kaikki jotka on edes vähän ahkeria ja fiksuja ei kauan ole Suomessa köyhiä. Minusta näitä ei pitäisi elättää ja mahdollistaa tämmöistä oleilua. Sitten ei rahat riitä esim oikeasti sairaille tai lapsille. Ja kyllä tämän voi sanoa ääneen, että ne tuet passivoi ihmisiä ja oikein rohkaisee vaan oleilemaan muiden kustannuksella. Kun joku sen oleilun aina kustantaa.

Minkä perusteella sinä teet noita johtopäätöksiäsi? Et kai vain satunnaisten hömppäpalstojen kirjoitusten ja provojen perusteella?

Vierailija
5513/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä on laiska ja tyhmä, sen tämäkin ketju todistaa. Vain tyhmä pysyy Suomessa aina köyhänä. Miksi siitä ei saisi puhua?

Köyhä vaan ei viitsi vaivautua. Tuo marjajuttu on hyvä esimerkki, metsää on Suomi täynnä mutta köyhä työtön ei viitsi, ellei saa limusiinikyytiä perille. Ja luulee, että ne muut on jo syntyessään tunteneet kaikki sienet.

Ja toi haiseminen, kun tuhlaa johonkin älyttömään eikä ole varaa ostaa dödöä. Voi olla varma, ettei töitä tule jatkossakaan löytymään, silkkä haju jo estää työllistymisen.

Tämä on sitä köyhän todellisuutta, kaikki jotka on edes vähän ahkeria ja fiksuja ei kauan ole Suomessa köyhiä. Minusta näitä ei pitäisi elättää ja mahdollistaa tämmöistä oleilua. Sitten ei rahat riitä esim oikeasti sairaille tai lapsille. Ja kyllä tämän voi sanoa ääneen, että ne tuet passivoi ihmisiä ja oikein rohkaisee vaan oleilemaan muiden kustannuksella. Kun joku sen oleilun aina kustantaa.

Kuinka monta prosenttia suomalaisista kuvittelet olevan kuvailemasi kaltaisia? Millä perusteella erotat heidät muista? Silläkö, että joku heistä ei käytä deodoranttia ja joku toinen ei tunne sieniä?

Vierailija
5514/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muun muassa koronavirus ja Venäjän hyökkäykset ovat tehneet ja tulevat tekemään monesta ahkerasta ja fiksusta yrittäjästä ja heidän työntekijästään lopulta köyhän. Jotkut pystyvät pelastautumaan, mutta kaikille ei riitä uusia liiketoimintamahdollisuuksia tai työpaikkoja, ja jollei ansaitsemismahdollisuuksia ole, mahdollisen omaisuuden hupenemisen jälkeen ollaan yhteiskunnan suojaverkkojen varassa. Paitsi ne yrittäjät, joilla ei ole ollut varaa kustantaa itselleen niitä suojaverkkoja, jotka esimerkiksi palkansaajille ovat itsestäänselvyyksiä. Vähävaraiseksi voi päätyä monella eri tavalla.

Työttömälle ollaan innolla tuputtamassa yrittäjyyttä, ja innostus on vielä suurempaa, jos yrittäjyys ei onnistukaan. Perinteisesti äänekkäin mölyäjäryhmä ovat ne, joissa yhdistyy tyhmyys, tietämättömyys ja ilkeä luonne.

Vierailija
5515/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt, että kuinkahan paljon sienistä oikeasti imeytyy mitään ravintoaineita, kun itselläni ne ainakin tulevat ihan sellaisenaan läpi. Periaatteessa niissä on hyödyllisiä aineita paljon, mutta kuinka paljon ne mahtavat oikeasti hyödyttää.

Vierailija
5516/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt, että kuinkahan paljon sienistä oikeasti imeytyy mitään ravintoaineita, kun itselläni ne ainakin tulevat ihan sellaisenaan läpi. Periaatteessa niissä on hyödyllisiä aineita paljon, mutta kuinka paljon ne mahtavat oikeasti hyödyttää.

ihan samaa olen miettinyt pähkinöistä ja siemenistä.

Tuo vain osoittaa sen, että kuinka tärkeä koko ruuansulatuskanava on - ruoka pitää pureskella kunnolla!

Vierailija
5517/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Sieniruoassa on itse sientä useimmiten niin vähän, että melkein olisi ihan sama, onko sitä sientä vai eikö ole.

Totta kai säästö on huima, jos ei menekään torille ostamaan kantarelleja 10-15 euron litrahintaan, vaan käy itse hakemassa ne metsästä. Minä en söisi sieniä muuten kuin isosta rahasta, joten säästöä en pysty niillä luomaankaan.

Vierailija
5518/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Sieniruoassa on itse sientä useimmiten niin vähän, että melkein olisi ihan sama, onko sitä sientä vai eikö ole.

Totta kai säästö on huima, jos ei menekään torille ostamaan kantarelleja 10-15 euron litrahintaan, vaan käy itse hakemassa ne metsästä. Minä en söisi sieniä muuten kuin isosta rahasta, joten säästöä en pysty niillä luomaankaan.

Meillä sienet tulevat metsästä. Tai en ne tule, ne pitää hakemalla hakea, lapset keräävät myös. Ja sieniruuassa meillä on PALJON sieniä, paistan ison pannullisen, alunperin siis noin 3-4 litraa sieniä (nehän menee kasaan kuin kiehuvat kuiviin). Lapset osaa pureskella, mies ei.

Sitten esimerkiksi jos on sienikeitto, joka on soseutettu sauvasekottimella, niin sitähän ei edes tarvitse pureskella...

Meillä sieniä syödään vähintään kerran viikossa, lasten toiveesta. Vuoden mittaan niitä tulee siis useampiakin kiloja käytettyä, ja jos pitäisi ostaa vaikka herkkusienten vitosen kilo- hinnalla, niin ei olisi varaa tuohon määrään.

Vierailija
5519/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sieniä pystyy syömään vain minä. Muille tulee mahanpuruja, joten merkittävää säästöä ruokakustannuksiin ei saa sieniä keräämällä, mutta tuleepa liikuttua ja joskus joku jopa ostaa, kun olen ryhmiin laittanut myyntiin. Toisaalta sienien syömidessäkin on noudatettava kohtuutta. Me asutaan tehtaan välittömässä läheisyydessä ja moni sieni kerää raskasmetalleja, joten harvinaisena herkkuna lähinnä tulee sieniä syötyä. Tänä syksynä vielä tavallistakin vähemmän, kun ei ole mitä poimia.

Vierailija
5520/5804 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muun muassa koronavirus ja Venäjän hyökkäykset ovat tehneet ja tulevat tekemään monesta ahkerasta ja fiksusta yrittäjästä ja heidän työntekijästään lopulta köyhän. Jotkut pystyvät pelastautumaan, mutta kaikille ei riitä uusia liiketoimintamahdollisuuksia tai työpaikkoja, ja jollei ansaitsemismahdollisuuksia ole, mahdollisen omaisuuden hupenemisen jälkeen ollaan yhteiskunnan suojaverkkojen varassa. Paitsi ne yrittäjät, joilla ei ole ollut varaa kustantaa itselleen niitä suojaverkkoja, jotka esimerkiksi palkansaajille ovat itsestäänselvyyksiä. Vähävaraiseksi voi päätyä monella eri tavalla.

Työttömälle ollaan innolla tuputtamassa yrittäjyyttä, ja innostus on vielä suurempaa, jos yrittäjyys ei onnistukaan. Perinteisesti äänekkäin mölyäjäryhmä ovat ne, joissa yhdistyy tyhmyys, tietämättömyys ja ilkeä luonne.

jokainen kriisiaika tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia