Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy kulkevan lapsettomia ihmisiä mustikkametsään polkupyörällä ja pyörässä kiinni olevisssa pyöräilylaukuissa on n. 20 kg marjoja. Lapsiperheet voivat pyytää, että jokin järjestö järjestäisi retkiä metsään, esim Mll. Ottavat mielellään ideoita vastaan. Järjestöillä on myös vapaaehtoisia eläkeläisiä, jotka voivat tulla apuun. Mustikkaretket ovat metsäterapiaa joka laskee verenpainetta ja on hyväksi autoimmuunijärjestelmälle (tieteellisten tutkimusten mukaan). Näin myös opetetaan lapsia metsäilyyn. (Mustikat eivät välttämättä ole halvin antioksidantti- ja luteenilähde. Halvin terveystuote on tällä hetkellä tomaatti ja ruokaisa kesäkurpitsa, jolla voi korvata vaikka lihan. Tomaatti on kypsennettävä nopeasti pannulla, jotta beetakaroteeni imeytyy tehokkasti.)
Miksi lapsiperheet tarvitsevat järjestön mennäkseen metsään? Kyllä meille ihan omat vanhemmat opettivat yleisimmät marjat ja sienet.
Kaikki eivät elä metsän ääressä ja jos ei ole omaa autoa, niin eipä sinne niin vain mennä. Minä olen siinä onnellisessa asemassa, että metsä on viidenkymmenen metrin päässä. Hyvin huonosti ihmiset enää sieniä tunnistavat, olen pannut merkille. Sienestäminen vaatii aluksi jonkin kokeneemman sienestäjän apua, ettei tule kohtalokkaita virheitä.
Bussi + sienikirja + maalaisjärki = sieniretki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy kulkevan lapsettomia ihmisiä mustikkametsään polkupyörällä ja pyörässä kiinni olevisssa pyöräilylaukuissa on n. 20 kg marjoja. Lapsiperheet voivat pyytää, että jokin järjestö järjestäisi retkiä metsään, esim Mll. Ottavat mielellään ideoita vastaan. Järjestöillä on myös vapaaehtoisia eläkeläisiä, jotka voivat tulla apuun. Mustikkaretket ovat metsäterapiaa joka laskee verenpainetta ja on hyväksi autoimmuunijärjestelmälle (tieteellisten tutkimusten mukaan). Näin myös opetetaan lapsia metsäilyyn. (Mustikat eivät välttämättä ole halvin antioksidantti- ja luteenilähde. Halvin terveystuote on tällä hetkellä tomaatti ja ruokaisa kesäkurpitsa, jolla voi korvata vaikka lihan. Tomaatti on kypsennettävä nopeasti pannulla, jotta beetakaroteeni imeytyy tehokkasti.)
Miksi lapsiperheet tarvitsevat järjestön mennäkseen metsään? Kyllä meille ihan omat vanhemmat opettivat yleisimmät marjat ja sienet.
Ai teillä opetti ihan omat vanhemmat?
Eivät sitten kuitenkaan opettaneet niitä omia aivoja käyttämään? Katsos, kun kaikilla ei ole sellaisia vanhempia, jotka opettaisivat, syystä tai toisesta. Vaikka juuri teillä sellaiset sattuikin olemaan.
Olen kyllä marjastavana äitinä ihan samaa mieltä, että en mielelläni lapsia sinne metsään ota ja jos olisi pakko ottaa, niin marjat jäisivät kyllä vähäisiksi. Ovat lähimetsään tulleet välillä syömään marjoja,mutta pidemmille marjastusreissuille en ota mukaan, koska en saisi sitten itse mitään poimittua kun aika menisi vahtimiseen. Minulla on onneksi puoliso ja kouluikäiset lapset, joten pääsen helposti marjaan. Plus metsät lähellä. Helsinkiläisenä taaperoikäisten yh-äitinä, jolla ei ole pakastinta, jättäisin kyllä marjat metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät sitten kuitenkaan opettaneet niitä omia aivoja käyttämään? Katsos, kun kaikilla ei ole sellaisia vanhempia, jotka opettaisivat, syystä tai toisesta. Vaikka juuri teillä sellaiset sattuikin olemaan.
Eikö opettaminen juuri ole sitä aivojen aktivointia..? Nyt hiukan valoja päälle siellä. Ja jos asenne on tuo niin tuskin sinne metsään suunnataan vaikka järjestö tulisi kotiovelta hakemaan ja sinne oikean polun alkuun olisi punainen matto levitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät elä metsän ääressä ja jos ei ole omaa autoa, niin eipä sinne niin vain mennä. Minä olen siinä onnellisessa asemassa, että metsä on viidenkymmenen metrin päässä. Hyvin huonosti ihmiset enää sieniä tunnistavat, olen pannut merkille. Sienestäminen vaatii aluksi jonkin kokeneemman sienestäjän apua, ettei tule kohtalokkaita virheitä.
Ei joka paikassa ole sieniä, vaikka olisi metsää. Itse tunnen sienet ihan lapsuudenkotini sieniharrastuksen ansiosta. Siksi minä pystyn tunnistamaan metsäpolulla kulkiessani helposti tatteja ja keräämään niitä.
Puolisoni on ikänsä kaupungissa asunut ja ihmettelee sitä, että kuinka minä uskallan poimia tatteja vanhaan partaukkojugurttiämpäriin ja paistan niistä ruokaa puhdistamisen jälkeen. Nykyäänhän sienestäminen ja sieniruoat ei ole enää mikään maalaisten harrastus. Vaikuttaa siltä, että pikemminkin akateemiset perheet pitävät sienestämistä rauhoittavana harrastuksena, jossa opiskellaan ja opitaan koko ajan jotain yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät sitten kuitenkaan opettaneet niitä omia aivoja käyttämään? Katsos, kun kaikilla ei ole sellaisia vanhempia, jotka opettaisivat, syystä tai toisesta. Vaikka juuri teillä sellaiset sattuikin olemaan.Eikö opettaminen juuri ole sitä aivojen aktivointia..? Nyt hiukan valoja päälle siellä. Ja jos asenne on tuo niin tuskin sinne metsään suunnataan vaikka järjestö tulisi kotiovelta hakemaan ja sinne oikean polun alkuun olisi punainen matto levitetty.
Muistaakseni netissä ollut ilmainen suomeksi ollut sienikirja on poistettu jo iät ajat sitten. Ulkomaalaisturistit poimivat ja söivät Suomessa myrkkysieniä muutama vuosi sitten. Aikoinaan julkaistiin lukuisia eri sienikirjoja suomeksi, mutta ne ovat hävitetty kun ne eivät kelpaa divareihin. Meillä on yksi hyllymetri sienikirjoja, koska kuolinpesästä halusimme ottaa ne talteen. Antikvariaatin kirjanostaja halusi ostaa vain Tuntemattoman sotilaan ja suositteli kärräämään loput roskiin tai Kierrätyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun wc-paperi on loppu.
Olen matkaillut maassa, jossa ei saanut käyttää vessapaperia ja siellä oli ihan kangaslappupinkka korivaunussa vessanpöntön vieressä ja kannellinen ämpäri, jossa on kloriittivettä. Majoittaja valisti minua pyyhkimään kankaaseen ja nakkaamaan käytetyn kangaslapun kloriittivesiämpäriin. Hän perusteli käytäntöä tukkeutuvalla viemäristöllä. Sama käytäntö oli myös kyläpaikassa.
Maassa, jossa tehdään trikoovaatteita, ostavat tehtaalta leikkuujätteitä lapuiksi ja sitten pesevät lappujaan. En nähnyt siellä marketin tyylisissä kaupoissakaan vessapaperia.
Tietenkin suomalaiset pyyhkivät ihan kuivattuun sammaleeseen ennen kuin täälläkin alkoi olla sanomalehtiä pyyhkimistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika taas. Antakaa tuon jäätelöihmisen jo olla. Ei kenenkään pidä olla koko valveillaoloaikaansa niin aktiivisesti rahatilanteessaan kiinni, että sen vuoksi pitäisi vältellä juttelunhaluisia ihmisiä.
Ja jättäkää tuo "köyhillä ei ole logiikkaa" -jankkaaja huomiotta. Hän on jo yhden kerran tyhjentävästi selittänyt, että vihaa köyhiä ja rakastaa näissä ketjuissa v*ttuilemista. Nytkin on kolmatta viikkoa kieli pitkällä odottanut, että ketjussa näkyisi elonmerkkejä ja pääsisi taas viettämään perjantai-iltaansa purkamalla pahaa mieltään muihin.
Lokit on vastenmielisiä, mitä se kynhää kioskilla ellei koskaan ole varaa ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät sitten kuitenkaan opettaneet niitä omia aivoja käyttämään? Katsos, kun kaikilla ei ole sellaisia vanhempia, jotka opettaisivat, syystä tai toisesta. Vaikka juuri teillä sellaiset sattuikin olemaan.Eikö opettaminen juuri ole sitä aivojen aktivointia..? Nyt hiukan valoja päälle siellä. Ja jos asenne on tuo niin tuskin sinne metsään suunnataan vaikka järjestö tulisi kotiovelta hakemaan ja sinne oikean polun alkuun olisi punainen matto levitetty.
Muistaakseni netissä ollut ilmainen suomeksi ollut sienikirja on poistettu jo iät ajat sitten. Ulkomaalaisturistit poimivat ja söivät Suomessa myrkkysieniä muutama vuosi sitten. Aikoinaan julkaistiin lukuisia eri sienikirjoja suomeksi, mutta ne ovat hävitetty kun ne eivät kelpaa divareihin. Meillä on yksi hyllymetri sienikirjoja, koska kuolinpesästä halusimme ottaa ne talteen. Antikvariaatin kirjanostaja halusi ostaa vain Tuntemattoman sotilaan ja suositteli kärräämään loput roskiin tai Kierrätyskeskukseen.
Jotenkin vähä-älyistä hävittää kirjoja, joista on hyötyä ihan ruoan löytämisessä luonnossa. Toisaalta jotenkin hyvin suomalaista 2000-luvun menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta jäätelöjutusta.
Itse köyhänä ja köyhyyttä ymmärtävänä en silloin sanoisi, että tulen joskus myöhemmin ostamaan pistaasijäätelön jos minulla ei kerran olisi varaa myöhemminkään maksaa tuota 3,90 euroa.Jos olisin niin sanonot niin silloin kyllä myös kävisin velkani maksamassa. Eihän mies voinut puheistasi ymmärtää, että tuo summa on sinulle ylipääsemätön.
Köyhälläkin on ylpeytensä ja haluaa olla rehellinen.
En haluaisi jättää itsestäni lusmua kuvaa. Siitä huolimatta vaikka mies ei edes muistaisi jälkeenpäin koko episodia.
Ihan vaan itsenikin takia.Samaa mieltä. Ei valehdella ja pyydetä maksuaikaa, ei ole koskaan tarkoituskaan maksaa. Ihan oma valinta jäädä siihen kerjäämään myös, mitä ihmettä tekee jätskikiskalla ellei koskaan ole varaa ostaa sieltä mitään?
Siis itse et koskaan sano, kun jokin on liian kallis, että antaa olla, tulen myöhemmin ostamaan. Tämähän on paljon käytetty fraasi.
Minusta ei näe näe, että olen rahavaikeuksissa. En kulje anteeksipyytävänä kerjäten ryysyissä. Keskustelimme tämän ulkomaalaisen miehen kanssa Suomesta, englanniksi, hänen maansa uskonnosta ja kaikesta yleisestä. Maksuaikaa en pyytänyt. Lue tarkemmin.
Joku muu ei päätä siitä, mitä luotottaa minulla.
Yritin saada miehen lopettamaan jätskipytyn kaivelun, mutta toisesta kulttuurista kun on, halusi olla ystävällinen.
Minua ei tämä jää painamaan. Jäin velkaa ehkä 30 snt, sen verran kovat katteet kiskalla.
Rehellinen olen, jos itse tilaan jotain ja sitoudun maksamaan asian myöhemmin. Tässä ei ollut kyse siitä. Jos mies ei olisi ollut mukava, väittäisin melkein pakkomyynniksi. 50-vuotias ei ihan kuole, jos ei saa jätskiä.Jos minulla ei olisi koskaan mitään mahdollisuutta ostaa 3,90 euron jäätelöä en menisi tosiaan edes norkoilemaan siihen kioskille. Miksi menisin?
Jos kuitenkin menisin ja sanoisin, että nyt ei ole varaa, tulen joskus myöhemmin ostamaan niin jos myyjä sitten alkaisi kaivella jäätelöä ja sanoisi, että maksat sitten myöhemmin niin kyllä silloin myös sen myöhemmin maksaisin.Olen köyhänä oppinut kiertämään ja pysymään poissa paikoista joihin minulla ei ole varaa. Säästyy kiusallisita tilanteista, turhilta fraaseilta, selityksiltä ja ei jää kenellekään velkaa.
Niin että kiskalle ei saa mennä edes kysymään kuinka pitkään pitävät sen auki nyt elokuussa? Siis koska heidän kautensa loppuu? Jos ei ole vähintään 5 euroa taskussa?
Minä en ymmärrä sitä, että minulta viedään päätösmahdollisuus. Että joku myy päättää puolestani velkauttaa minua. Ei kuuntele, kun sanon ei.
Jos siitä tulee lusmun kuva, niin antaa tulla vaan!
Jos sinä olet niin tyhmä, että menet ostamaan tavallista jauhelihaa ja saatkin paistijauhelihaa paistijauhelihan
hinnalla, kun myyjä päätti niin, se on sinulle ihan ok?Olet onnesi kukkuloilla, että päätös tehtiin sinun puolestasi, vaikka pyysit tavallista jauhelihaa.
Mitä sinä kioskin aukioloajoilla teet, kun ei kerran koskaan ole varaa ostaa sieltä yhtään mitään? Et yhtään mitään.
Jos syö niin maksaa, niin rehellinen ihminen tekisi. Mutta on lisääntyneet tämmöiset lokit, aina käsi ojossa kaikessa ja huijaavat jos pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan tuo edellinen kommentoija ollut oppinut aivojaan aktivoimaan, kun ei kerta osaa nähdä tai ajatella asioita yhtään omaa napaansa laajemmin. Minä kyllä osaan suunnata metsään ilman hakemistakin, mutta kaikilla se ei vaan syystä tai toisesta ole mahdollista. Etkö sä sitä ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes minä kokeneena sienestäjänä en lähtisi metsään tunnistelemaan sieniä kirjan perusteella, jokainen toki tekee miten tahtoo.
Bongasin eilen kirjastosta sienikirjan, jossa on vanhentunutta tietoa. Eräs sieni on siinä kuvattu erinomaiseksi ruokasieneksi, mutta nyttemmin se on todettu myrkylliseksi. Sienestys vaatii kirjan lisäksi tämän hetkistä tietoa sienistä.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli käynyt tyhjentämässä pullolaatikkoni, jossa siis säilytän keräämäni panttipullot. Hyvää hyvyyttään kylläkin, hänellä on auto, jolla niitä kuskailla, mutta sinne meni sitten kymppi, jolla olin ajatellut ostaa viikonlopun ruoat. Tuskastuttaa, isä tarkoittaa hyvää, mutta ei ymmärrä oikein tätä meidän tilannetta. Joskus se on kympistä kiinni.
Tästä tulikin mieleeni, kun mogasin. 13-vuotias poikani metsästi pulloja ja keräsi ne isoon Ikeaan. No - kerran kun olin kauppaan lähdössä niin ajattelin auttaa ja vein koko kassillisen palautukseen.
Hyvän hyvyyttäni. En tajunnut, että asiaan kuului se, että hän halusi viedä ne itse, viimeistellä urakan. Suuttui hirveästi. Annoin tietysti kertyneet rahat hänelle, ei ollut tarkoituskaan pitää niitä itse.
Ei sitä aina tajua toisen mielenliikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli käynyt tyhjentämässä pullolaatikkoni, jossa siis säilytän keräämäni panttipullot. Hyvää hyvyyttään kylläkin, hänellä on auto, jolla niitä kuskailla, mutta sinne meni sitten kymppi, jolla olin ajatellut ostaa viikonlopun ruoat. Tuskastuttaa, isä tarkoittaa hyvää, mutta ei ymmärrä oikein tätä meidän tilannetta. Joskus se on kympistä kiinni.
Sinä varmaan voisit isällesi kertoa, että haluat itse palauttaa pullosi ja pyytää isältäsi takaisin sen kympin minkä sinulta vei. Ihan vaikka kertomalla, että rahasta on tiukkaa ja kymppikin olisi ollut tärkeä.
Sarjassamme kiusallisia tilanteita; jouduin pyytämään isältä pullorahat. Sain viisikymppiä. Ilahduttavaa, mutta kuten sanottua, kiusallista. En haluaisi huolestuttaa häntä tilanteellamme koska hänelläkään ei liikoja rahoja ole.
Yksinkertaisista aineksista voi saada erittäin maistuvaa ruokaa. Uunissa paistetut sipulit on herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisista aineksista voi saada erittäin maistuvaa ruokaa. Uunissa paistetut sipulit on herkkua.
Kyllä. Lanttu, punajuuri, porkkana, bataatti jne. muhivat uunissa herkullisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Lanttu, punajuuri, porkkana, bataatti jne. muhivat uunissa herkullisiksi.
Eivät muhi näillä sähkön hinnoilla.
Nyt sataa vettä. Se on näin maalaiselle hyvä asia (näytti olevan jo puinnit tehty, jos ne olisi kesken, niin olisi huono asia). Nyt alkaa taas nousta sieniä. Monen sienen sato on kyllä jo menetetty, tuskin enää nousee herkkutatteja (olen löytänyt muutamia), lampaankääpiä tai orakkaita. Myös mustatorvisienistä ei ole enää toivoa. Toivon, että rouskuja nousisi nyt uudestaan, loppukesästä niitä oli, mutta olivat kauhean matoisia.
Kantarellejä on ollut koko ajan, koska tiedän ne varjoisat paikat, jossa ne eivät kuivuneet kokonaan. Näiden sateiden jälkeen on runsas sato taas tiedossa. Ja ensimmäiset suppilovahverot poimin jo viime viikolla, nyt niitä alkaa nousta.
Onneksi lapset pitävät sienistä. Kun oli hyvä perunavuosi, niin talvella voidaan sitten herkutella paistetuilla sienillä ja perunamuusilla. Onneksi on tuo puuhella, niin on varaa tehdä sitä ruokaa, uusin sähkösopimus oli noin 30snt/kWh. Onneksi ei ole lämmityskausi alkanut vielä, talo pysyy lämpimänä tästä elämisestä. Valoja tarvitsee jo, pimeässä ei jaksa lapset kököttää.
Sienimetsään ei kannata todellakaan mennä ummikkona yksin, jos ei tunne sieniä yhtään. Parhaimman näköiset sienet kun voivat olla tappavan myrkyllisiä tai ainakin sietämättömän pahoja, kuten valkoinen kärpässieni ja sappitatti. Sappitatissa ei ole koskaan toukkia...
Tänä vuonna oli hyvä kesäkurpitsavuosi. Talvikurpitsoita ei tullut niin paljon kuin yleensä, osittain siksi, että testasin uusia lajikkeita, jotka eivät ehtineet lyhyessä kesässä tuottaa hedelmää - ensi keväänä tiedän laittaa ne itämään jo maaliskuussa.
Toisten mielestä en ole oikeasti köyhä, kun on talo (josta velkaa), maata jossa kasvattaa kasveja ja vieressä metsä, josta kerätä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sataa vettä. Se on näin maalaiselle hyvä asia (näytti olevan jo puinnit tehty, jos ne olisi kesken, niin olisi huono asia). Nyt alkaa taas nousta sieniä. Monen sienen sato on kyllä jo menetetty, tuskin enää nousee herkkutatteja (olen löytänyt muutamia), lampaankääpiä tai orakkaita. Myös mustatorvisienistä ei ole enää toivoa. Toivon, että rouskuja nousisi nyt uudestaan, loppukesästä niitä oli, mutta olivat kauhean matoisia.
Kantarellejä on ollut koko ajan, koska tiedän ne varjoisat paikat, jossa ne eivät kuivuneet kokonaan. Näiden sateiden jälkeen on runsas sato taas tiedossa. Ja ensimmäiset suppilovahverot poimin jo viime viikolla, nyt niitä alkaa nousta.
Onneksi lapset pitävät sienistä. Kun oli hyvä perunavuosi, niin talvella voidaan sitten herkutella paistetuilla sienillä ja perunamuusilla. Onneksi on tuo puuhella, niin on varaa tehdä sitä ruokaa, uusin sähkösopimus oli noin 30snt/kWh. Onneksi ei ole lämmityskausi alkanut vielä, talo pysyy lämpimänä tästä elämisestä. Valoja tarvitsee jo, pimeässä ei jaksa lapset kököttää.
Sienimetsään ei kannata todellakaan mennä ummikkona yksin, jos ei tunne sieniä yhtään. Parhaimman näköiset sienet kun voivat olla tappavan myrkyllisiä tai ainakin sietämättömän pahoja, kuten valkoinen kärpässieni ja sappitatti. Sappitatissa ei ole koskaan toukkia...
Tänä vuonna oli hyvä kesäkurpitsavuosi. Talvikurpitsoita ei tullut niin paljon kuin yleensä, osittain siksi, että testasin uusia lajikkeita, jotka eivät ehtineet lyhyessä kesässä tuottaa hedelmää - ensi keväänä tiedän laittaa ne itämään jo maaliskuussa.
Toisten mielestä en ole oikeasti köyhä, kun on talo (josta velkaa), maata jossa kasvattaa kasveja ja vieressä metsä, josta kerätä ruokaa.
Sinun elämäsi kuulostaa minusta ihanalta. Joidenkin mielestä olet köyhä. Näkökulmastahan se on kiinni.
t. Asunnoton ja työtön kipupotilas
Kaikkea ei ole varaa ostaa mitä haluaisi