Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä eläkeläinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustikat ovat kypsyneet.
Mutta jos asuu kaupungissa kaukana sieltä, missä niitä mustikoita on, niin sinne pääseminenkin maksaa, jos on edes mahdollista (helposti tarvittaisiin auto ja mistäpä sen köyhä ottaa- varsinkin pk-seudulla monella ei ole autoa olleenkaan kun ilmankin pärjää ja pääsee halvemmalla).
Mistä tahansa pk-seudulta pääsee julkisella liikenteellä helposti ja halvalla metsään poimimaan marjoja ja keräämään sieniä. Tiedän tämän, koska olen itse ikäni asunut pk-seudulla, olen aina ollut autoton ja silti olen joka vuosi marjastanut/sienestänyt.
Kerros vähän hintoja. SItten kerro, kuinka monta ämpärillistä jaksat kerralla kantaa mukanasi, ja kuinka paljon kalliimmaksi tämä metodisi tulee kuin kaupasta ostaminen.
HSL lippu maksaa 2,80€ tai 4,10€ suunta matkan pituudesta riippuen. Kyllä yhdessä kädessä vähintään 10 litraa kantaa, enemmänkin jos on isommat ämpärit. Eli vähintään 20 litraa pystyy kerralla kantamaan. Ei taida kaupasta saada vajaalla kympillä 20 litraa mitään marjoja tai sieniä.
Montako kertaa olet kulkenut bussilla metsään ja kantanut 20 litraa marjoja takaisin kotiin?
Marjat voi laittaa myös reppuun. Kannattaa vaan olla varovainen eikä liian ahne (ja pitää puhelin ja lääkkeet sivutaskussa eikä siellä alimmaisena marjojen alla). Miehen setä sai sydänkohtauksen puolukkametsällä, nitrot (en tiedä oliko nitroja vai muita lääkkeitä, joita piti ottaa sydänoireiden ilmaantuessa) olivat repun pohjimmaisena, päällä 60 LITRAA puolukoita. Veli oli mukana, ja veljellä puhelin - ja 40 litraa puolukoita siinä päällä. Setä kuoli ja puolukatkin menivät hukkaan, kun veljensä oli kaatanut ne maahan sieltä repusta, kun yritti saada niitä lääkkeitä esille.
Sanotaanko niin, että en ole aina aivan vakuuttunut miehen suvun älynlahjoista.
Kamalaa kun ne puolukat meni haaskeelle siihen maahan. . . .
joku tuolla valitti ettei selkä kestä marjastamista metsässä. Osta pitkävartinen marjapoimuri, niin ei tarvitse kuin kävellä metsässä ja heiluttaa poimuria varvikossa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät voisivat pikkiuhiljaa lopettaa loisimisensa ja mennä töihin.
No niin, pikku kiukkupussi ottaa nyt unirievun kainaloon ja menee tutimaan. Jaksat sitten aamulla mennä töihin reippaana. :)
Tämän tajuaa vain se, joka on pissassa joka euron ja sentin suhteen.
Pari viikkoa sitten käveleskelin merenrannalla uimapaikalla. Edelliskesäinen kahvilakoju oli hajotettu, tämän luin paikallislehdestä. Luulin, ettei siellä ole mitään tilalla, mutta olikin. Vielä pistaasijädeä valikoimissa, suurta herkkuani. Rahaa ei ollut mukana senttiäkään.
Kävin juttelemassa jädekiskaa pitävän ulkomaalaisen miehen kanssa, tai siis kysyin kuinka pitkälle kesään hän pitää kiskaansa auki ja mainitsin että täytyy varmaan tulla pistaasijäden perässä toisen kerran. Juttelimme yhtä ja toista muutakin. Yhtäkkiä mies alkoi lapata pistaasijädeä tuuttiin. Muita asiakkaita ei ollut. Sanoin, että hei en tarkoittanut olla kerjuulla (olen vanhempi ihminen), en halua ilmaisjätskiä. Mies sanoi että ei hänkään sitä tarkoita, vaan että tulet maksamaan töttörön 3,90 sitten myöhemmin. Pääsin haluamattani velkaantumaan tälle miehelle, hänen aloitteestaan. Olisin sijoittanut 3,90 ennemmin ostaakseni kotiin kahvipaketin. En osta koskaan näitä kalliita irtojätskejä.
Nyt en sitten mene kioskin lähellekään. Ei ollut varaa velkaantua. Mies halusi olla ystävällinen, kyllä sen ymmärrän, mutta oliko pakko ratkaista asia minun puolestani. Hän jää ilman maksua.
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa sitten käveleskelin merenrannalla uimapaikalla. Edelliskesäinen kahvilakoju oli hajotettu, tämän luin paikallislehdestä. Luulin, ettei siellä ole mitään tilalla, mutta olikin. Vielä pistaasijädeä valikoimissa, suurta herkkuani. Rahaa ei ollut mukana senttiäkään.
Kävin juttelemassa jädekiskaa pitävän ulkomaalaisen miehen kanssa, tai siis kysyin kuinka pitkälle kesään hän pitää kiskaansa auki ja mainitsin että täytyy varmaan tulla pistaasijäden perässä toisen kerran. Juttelimme yhtä ja toista muutakin. Yhtäkkiä mies alkoi lapata pistaasijädeä tuuttiin. Muita asiakkaita ei ollut. Sanoin, että hei en tarkoittanut olla kerjuulla (olen vanhempi ihminen), en halua ilmaisjätskiä. Mies sanoi että ei hänkään sitä tarkoita, vaan että tulet maksamaan töttörön 3,90 sitten myöhemmin. Pääsin haluamattani velkaantumaan tälle miehelle, hänen aloitteestaan. Olisin sijoittanut 3,90 ennemmin ostaakseni kotiin kahvipaketin. En osta koskaan näitä kalliita irtojätskejä.
Nyt en sitten mene kioskin lähellekään. Ei ollut varaa velkaantua. Mies halusi olla ystävällinen, kyllä sen ymmärrän, mutta oliko pakko ratkaista asia minun puolestani. Hän jää ilman maksua.
Virhe oli se, että jutustellessanne mainitsit, että mahdollisesti tulet ostamaan jäätelöä myöhemmin. Kioskinpitäjä halusi vain olla ystävällinen. Ei työssäkäyvälle ihmiselle yleensä tule mieleen se, että jätskirahaa ei olisi myöhemminkään.
Tunnen kyllä kuvion. Monena eri versiona. :(
Vierailija kirjoitti:
Olet lokki. Et olisi syönyt, et olisi velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole niitä joitain kymppejä laittaa pakastimen ostoon.
Jos on jossain ilmaisia pakastimia ne ovat takuulla niitä painavia arkkuja.
En ole kyllä nähnyt missään jalan kainalossa kuljetettavia pakastimia.No esim Torissa tai roskalavalla varmaan on satunnaisesti myös lahjoitettavia pakastimia. Tai sitten vaan todella, todella edullisia luokka 20€.
Mitä tuohon kävellen kuskaamiseen tulee niin en tarkoittanutkaan mitään valtavia arkkuja tai kaappipakastinta, vaan sellaisia pienempie erillispakastimia jotka on usein metrin luokkaa korkeudeltaan ja ovi edessä. Sellaisen saa helposti kuljetettua myös jalan vaikka käärimällä kelmuun ja pujauttamalla kuormaliinan olan yli. Konstit on monet.
Ja kyllä, olen kantanut tuolla tyylillä paljon isompia ja raskaampiakin esineitä ympäriinsä joten tiedän kokemuksesta, että se on mahdollista eikä edes kovin hankalaa.
Kelmun ja kuormaliinan hankintaankin menee rahaa.
Roskalavalta ja lahjoitettuina saaduissa kodinkoneissa on myös yleensä jokin sellainen ominaisuus, jonka vuoksi niistä halutaan eroon. Ei tietenkään mikään vika...
Roskalavalta hankittu kun onkin sama asia, kuin lahjoitettu toimiva laite. Tekosyitä tekosyiden perään, ettei vaan tarvitse yrittää tehdä asialle mitään.
Ensiksikin, roskalavoilta ei koskaan saa laillisesti viedä mitään. Toisekseeen, roskalavalle viety tavara on viety sinne ihan syystä. Todennäköisesti tavarassa on jotain vikaa. Sama juttu ilmaiseksi lahjoitettavissa tavaroissa, niissä on yleensä jotain vikaa.
Nälkä tänään, nälkä huomenna, ylihuomenna soppajonoon, nälkä perjantaina jne. Vaan eipä ole painoindeksi turhan korkealla, päinvastoin alipainon puolella, onneksi ei vielä kun pari pykälää, mutta ans kattoo kun hinnat koko ajan nousee kuin tässä käy. Juu ei, oon väärän värinen, joten apuja ei tuu armaassa Suomen maassa meitsille, yritetty on, mutta tyhjän saa pyytämättä. Hällä väli, marjoja on tullut syötyy kuittauksena moneen ateriaan, nokkoslättyjäkin tullu tehtyä. Kohta pääsee puolukkaan, mutta kun ei oo pakastinta pystyy marjoja käyttää vain silloin kun niitä luonnosta saa. Tällä hintapolitiikalla tulee varmaan entistä kurjempi syksy, talvi ja kevät, kunnes taas metsään pääsee. Positiivisuus on kaikesta huolimatta korkealla ja nautin jokaisesta päivästä ottaen päivät vastaan sellaisina kun tulevat. Kiitollinen jokaisesta ruoanmurusesta mitä ikinä se sitten onkin. Kiitollinen myös siitä, että asumiskulut olen pystynyt maksamaan, jopa sähkölaskut joten koti sentään on ja sen jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole niitä joitain kymppejä laittaa pakastimen ostoon.
Jos on jossain ilmaisia pakastimia ne ovat takuulla niitä painavia arkkuja.
En ole kyllä nähnyt missään jalan kainalossa kuljetettavia pakastimia.No esim Torissa tai roskalavalla varmaan on satunnaisesti myös lahjoitettavia pakastimia. Tai sitten vaan todella, todella edullisia luokka 20€.
Mitä tuohon kävellen kuskaamiseen tulee niin en tarkoittanutkaan mitään valtavia arkkuja tai kaappipakastinta, vaan sellaisia pienempie erillispakastimia jotka on usein metrin luokkaa korkeudeltaan ja ovi edessä. Sellaisen saa helposti kuljetettua myös jalan vaikka käärimällä kelmuun ja pujauttamalla kuormaliinan olan yli. Konstit on monet.
Ja kyllä, olen kantanut tuolla tyylillä paljon isompia ja raskaampiakin esineitä ympäriinsä joten tiedän kokemuksesta, että se on mahdollista eikä edes kovin hankalaa.
Kelmun ja kuormaliinan hankintaankin menee rahaa.
Roskalavalta ja lahjoitettuina saaduissa kodinkoneissa on myös yleensä jokin sellainen ominaisuus, jonka vuoksi niistä halutaan eroon. Ei tietenkään mikään vika...
Roskalavalta hankittu kun onkin sama asia, kuin lahjoitettu toimiva laite. Tekosyitä tekosyiden perään, ettei vaan tarvitse yrittää tehdä asialle mitään.
Ensiksikin, roskalavoilta ei koskaan saa laillisesti viedä mitään. Toisekseeen, roskalavalle viety tavara on viety sinne ihan syystä. Todennäköisesti tavarassa on jotain vikaa. Sama juttu ilmaiseksi lahjoitettavissa tavaroissa, niissä on yleensä jotain vikaa.
Roskalavalta saattaa saada luteet tai muita kalliisti hävitettäviä tuholaisia säästämisen sijasta.
Miksi pitäisi kerätä mustikoita pakastimeen, jos ei edes pidä niiden mausta ja väristä, joka sottaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yksineläjä ja todella tiukilla. Minulle joka euro on myös tärkeä. Ymmärrä kyllä tuon tilanteen, ettei ollut silloin rahaa.
Mutta tuossa tapauksessa olisin sopinut, että tulen elokuun eka päivä maksamaan tuon 3,90 euroa. Saan silloin eläkkeeni.
Jättäisin sitten loppukuusta jonkun muun ostamatta, vaikka sen kahvipaketin tms.
Mistä sen tietää, vaikka elokuussa olisikin tuo 3, 90 senttiä jostain syystä varaa maksaa?
Esimerkiksi joku tuttava tulee kylään kahvipaketin tms. kanssa.
Tai mies ei olekaan enää siellä jäätelökojulla. Tai sanoo, että ei hän ota kuitenkaan siitä jo syödystä jätskistä maksua.
Perusköyhä kirjoitti:
Nälkä tänään, nälkä huomenna, ylihuomenna soppajonoon, nälkä perjantaina jne. Vaan eipä ole painoindeksi turhan korkealla, päinvastoin alipainon puolella, onneksi ei vielä kun pari pykälää, mutta ans kattoo kun hinnat koko ajan nousee kuin tässä käy. Juu ei, oon väärän värinen, joten apuja ei tuu armaassa Suomen maassa meitsille, yritetty on, mutta tyhjän saa pyytämättä. Hällä väli, marjoja on tullut syötyy kuittauksena moneen ateriaan, nokkoslättyjäkin tullu tehtyä. Kohta pääsee puolukkaan, mutta kun ei oo pakastinta pystyy marjoja käyttää vain silloin kun niitä luonnosta saa. Tällä hintapolitiikalla tulee varmaan entistä kurjempi syksy, talvi ja kevät, kunnes taas metsään pääsee. Positiivisuus on kaikesta huolimatta korkealla ja nautin jokaisesta päivästä ottaen päivät vastaan sellaisina kun tulevat. Kiitollinen jokaisesta ruoanmurusesta mitä ikinä se sitten onkin. Kiitollinen myös siitä, että asumiskulut olen pystynyt maksamaan, jopa sähkölaskut joten koti sentään on ja sen jo paljon.
Jos pystyisin poimimaan, pakastimettomana säilöisin puolukat näin.
https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/sailonta/tuoresailonta/tuoresur…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle kaikki on aina niin vaikeaa, kun pitää elää vuosi satasella jne. Miten Suomessa saa ryssittyä asiansa niin että oikeasti pitäisi elää vuosi satkulla, sitä voi ihmetellä. Kun oikeasti täällä voi sluibia ikänsä ilman että mitään tarpeellista puuttuu.
sivusta: jos joku pystyy elämään Suomessa vuonna 2022 sadalla eurolla vuodessa, on jonkinlainen supermind, josta kaikki saisivat ottaa oppia.
Huokaus. Kai nyt on väännettävä rautalangasta tämä jo rautalangasta väännetty esimerkki, kun ketjun kasiluokkalaisilta menee yli älyn.
Tilanne: ruokarahaa on sata euroa, mutta ei tiedetä, miten pitkäksi aikaa sen on riitettävä. Tämän pitäisi merkitä sitä, että rahaa käytetään niin vähän kuin mahdollista sen sijaan että syötäisiin normaalisti maha täyteen. Eletään siis niin köyhästi kuin suinkin niin kauan, että asia selviää.
Tuon sadan euron kohdalle voi panna tuhat tai viisituhatta euroa, mutta periaate silti pysyy samana: kun ei tuloja ole eikä ole tulossakaan, nälkävyötä kiristetään.
Voisitteko te "sluibailusta" vouhottajat kertoa, mitä te teette työksenne tai mitä aiotte tehdä työksenne sitten isona? Kiinnostaa nimittäin jo kovasti se, millaisissa töissä noin yksioikoisella ajattelutavalla voi pärjätä.
Ihan sivusta pitää kommentoida. Teen työkseni paljon projektisuunnittelua, johon liittyy myös projektibudjettien laatiminen. Ja ei se niin mene, että toteaa, että "nyt on 100€ käytössä, kunhan suunnitellaan hyvin niin kyllä sillä saa palkattua 100 koodaajaa vuodeksi". Ei, vaan kyllä ihan kaikessa on vain se alin taso millä on mahdollista toteuttaa jotain, oli se sitten koodausprojekti tai syöminen vuodeksi. Koodausprojektissa ja syömisessä tosin on se ero, että jos yksinkertaisesti rahaa ei ole, niin sitten se projekti jätetään tekemättä. Kun taas kukaan ihmiskunnan historian aikana ei ole keksinyt, miten ihminen pysyisi vuoden elossa ilman ruokaa. Syömisen tarve nyt kun sattuu olemaan sellainen aika kiistämätön biologinen fakta.
Nyt kommentoit ihan jotain muuta asiaa, vai kommentoitko? Muutama ihminen on jo ymmärtänyt niin perusteellisen väärin, että monikaan ei enää ole kartalla.
Alun perin oli kyse siitä, että on tietty määrä rahaa, mutta ei mitään tietoa siitä, miten pitkäksi aikaa sen on riitettävä. Tilanne on siis aivan toinen kuin silloin, kun on tietty määrä rahaa, ja tiedetään, miten pitkäksi aikaa se on saatava riittämään.
Mun mielestä edellinen tarkoittaa, että satanen ruokarahana on ihan mahdoton, koska pitää syödä.
En oo lukenut ketjua kovin paljon, vaan lopusta. Kyllä mä tajuun, että on tosi vaikeeta ymmärtää, että Suomessa ei olis ruokaa saatavana. Menis vaan ruokajonoon ja säästäis satasen. Sen vois sijoittaa ;-)
Mut tajuun senkin, että jos asiat on huonossa jamassa, niin siitä aiheutuu lisää huonoja juttuja ja pian ei enää jaksa kun just ja just selvitä päivästä toiseen.
-
Menis vaan ruokajonoon!!! Et näköjään tiedä siitäkään mitään. Juu käyn joka viikko ruokajonossa ja mitä varmimmin saan sieltä on päivämääränsä saavuttanut pakastettu leipä joka ehtii sulaa ennenkuin se käsiinsä edes saa (kesällä). EU kassit on lopetettu, sieltä sai sentään jauhoja, säilykkeitä ym pitkään säilyvää tavaraa. Nyt tällä hetkellä saa ruokajonosta yhden esim. kanasilppupaketin, makkarasiivuja, joiden paketti on jaettu 3-4 pieneen muovipussiin, jotta moni saisi edes vähän, pakastettua maitoa ja joskus jopa lenkkimakkaraa, sekin jaettu paketistaan useammalla tarvitsijalle. Ja jakopäivän eväillä ois niinkuin viikko sinniteltävä. Vitsit on todella vähissä, varsinkin kun kaupat nyttemmin aloittaa omat alet vanhenevalle tuotteelle hyvissä ajoin, joten hävikkiruokaa ei jää menneiden aikojen tavoin. Juu, kyllä on taustalta helppo huudella, kun ei tiedä mikä oikeasti tilanne on.
Tuosta jäätelöjutusta.
Itse köyhänä ja köyhyyttä ymmärtävänä en silloin sanoisi, että tulen joskus myöhemmin ostamaan pistaasijäätelön jos minulla ei kerran olisi varaa myöhemminkään maksaa tuota 3,90 euroa.
Jos olisin niin sanonot niin silloin kyllä myös kävisin velkani maksamassa. Eihän mies voinut puheistasi ymmärtää, että tuo summa on sinulle ylipääsemätön.
Köyhälläkin on ylpeytensä ja haluaa olla rehellinen.
En haluaisi jättää itsestäni lusmua kuvaa. Siitä huolimatta vaikka mies ei edes muistaisi jälkeenpäin koko episodia.
Ihan vaan itsenikin takia.
Vierailija kirjoitti:
Perusköyhä kirjoitti:
Jos pystyisin poimimaan, pakastimettomana säilöisin puolukat näin.
https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/sailonta/tuoresailonta/tuoresur…
-
On noita puolukoita tullu joskus survottua, mutta eipä niillä mulla talvella käyttöä oikein ole, kun ei ole minkä kanssa söisi. Korkeintaan marjapuuron vois tehdä, mutta "suolastakin" ruokaa pitäis saada.
Myrmyr kirjoitti:
Varakkaana olen ainakin tajunnut sen että niillä asioilla mitä köyhänä ajatteli tekevänsä jos olisi varakas ei olekaan mitään väliä. Kuljeskelen spugen näköisenä, kerään pulloja, en käy kampaajalla tai meikkaa tai osta vaatteita. Touhuan mitä haluan eikä muiden ajatukset kiinnosta. Köyhänä yritin aina näyttää asialliselta. Tietysti on erilaista kun rahaa ei tarvitse miettiä.
Tää on muuten ihan totta. Olen käynyt ulkomailla _todella_ rikkaille ihmisille tarkoitetuissa paikoissa muutaman kerran ja ne kaikista rikkaimmat on yleensä niitä, jotka ovat verkkareissa ja tukka hapsottaa. Toki poikkeuksiakin on, eritoten naisissa, ja kai ne kaikki tarvittaessa osaa siistiytyä, mutta harvemmin heidän täytyy -ainakaan tehdäkseen vaikutusta kehenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustikat ovat kypsyneet.
Mutta jos asuu kaupungissa kaukana sieltä, missä niitä mustikoita on, niin sinne pääseminenkin maksaa, jos on edes mahdollista (helposti tarvittaisiin auto ja mistäpä sen köyhä ottaa- varsinkin pk-seudulla monella ei ole autoa olleenkaan kun ilmankin pärjää ja pääsee halvemmalla).
Mistä tahansa pk-seudulta pääsee julkisella liikenteellä helposti ja halvalla metsään poimimaan marjoja ja keräämään sieniä. Tiedän tämän, koska olen itse ikäni asunut pk-seudulla, olen aina ollut autoton ja silti olen joka vuosi marjastanut/sienestänyt.
Kerros vähän hintoja. SItten kerro, kuinka monta ämpärillistä jaksat kerralla kantaa mukanasi, ja kuinka paljon kalliimmaksi tämä metodisi tulee kuin kaupasta ostaminen.
HSL lippu maksaa 2,80€ tai 4,10€ suunta matkan pituudesta riippuen. Kyllä yhdessä kädessä vähintään 10 litraa kantaa, enemmänkin jos on isommat ämpärit. Eli vähintään 20 litraa pystyy kerralla kantamaan. Ei taida kaupasta saada vajaalla kympillä 20 litraa mitään marjoja tai sieniä.
Montako kertaa olet kulkenut bussilla metsään ja kantanut 20 litraa marjoja takaisin kotiin?
Monet kerrat, vaikka useimmiten käyn muutaman kilometrin päässä sijaitsevassa metsässä, jolloin koko matka taittuu kävellen. Karttaa kun katsoo, niin huomaa ettei edes pk-seudulla ole sellaista paikkaa, jossa kaikki metsät olisivat autottoman saavuttamattomissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta jäätelöjutusta.
Itse köyhänä ja köyhyyttä ymmärtävänä en silloin sanoisi, että tulen joskus myöhemmin ostamaan pistaasijäätelön jos minulla ei kerran olisi varaa myöhemminkään maksaa tuota 3,90 euroa.Jos olisin niin sanonot niin silloin kyllä myös kävisin velkani maksamassa. Eihän mies voinut puheistasi ymmärtää, että tuo summa on sinulle ylipääsemätön.
En haluaisi jättää itsestäni lusmua kuvaa. Siitä huolimatta vaikka mies ei edes muistaisi jälkeenpäin koko episodia.
Ihan vaan itsenikin takia.
Samaa mieltä. Ei valehdella ja pyydetä maksuaikaa, ei ole koskaan tarkoituskaan maksaa. Ihan oma valinta jäädä siihen kerjäämään myös, mitä ihmettä tekee jätskikiskalla ellei koskaan ole varaa ostaa sieltä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta jäätelöjutusta.
Itse köyhänä ja köyhyyttä ymmärtävänä en silloin sanoisi, että tulen joskus myöhemmin ostamaan pistaasijäätelön jos minulla ei kerran olisi varaa myöhemminkään maksaa tuota 3,90 euroa.Jos olisin niin sanonot niin silloin kyllä myös kävisin velkani maksamassa. Eihän mies voinut puheistasi ymmärtää, että tuo summa on sinulle ylipääsemätön.
Ihan vaan itsenikin takia.Samaa mieltä. Ei valehdella ja pyydetä maksuaikaa, ei ole koskaan tarkoituskaan maksaa. Ihan oma valinta jäädä siihen kerjäämään myös, mitä ihmettä tekee jätskikiskalla ellei koskaan ole varaa ostaa sieltä mitään?
Siis itse et koskaan sano, kun jokin on liian kallis, että antaa olla, tulen myöhemmin ostamaan. Tämähän on paljon käytetty fraasi.
Minusta ei näe näe, että olen rahavaikeuksissa. En kulje anteeksipyytävänä kerjäten ryysyissä. Keskustelimme tämän ulkomaalaisen miehen kanssa Suomesta, englanniksi, hänen maansa uskonnosta ja kaikesta yleisestä. Maksuaikaa en pyytänyt. Lue tarkemmin.
Joku muu ei päätä siitä, mitä luotottaa minulla.
Yritin saada miehen lopettamaan jätskipytyn kaivelun, mutta toisesta kulttuurista kun on, halusi olla ystävällinen.
Minua ei tämä jää painamaan. Jäin velkaa ehkä 30 snt, sen verran kovat katteet kiskalla.
Rehellinen olen, jos itse tilaan jotain ja sitoudun maksamaan asian myöhemmin. Tässä ei ollut kyse siitä. Jos mies ei olisi ollut mukava, väittäisin melkein pakkomyynniksi. 50-vuotias ei ihan kuole, jos ei saa jätskiä.
Tämä ei ole mahdollista kaikille, tiedän. Mutta heille, joilla on mahdollisuus:
Menkää metsään! Mukaan pari kannellista kippoa ja vaikka hedelmäpussi tai apteekin muovikassi ja terävä veitsi. Ainakin Etelä-Suomessa on paljon mustikkaa, ja Keski-Suomessa näyttäisi olevan lakkaa ihan reippaasti. Kantarellejä kasvaa jo vaikka kuinka, tänään kävin metsässä noin 20min ja keräsin pari litraa/600g kantarellejä, osa oi jo yli 5cm lakkeja, alle kahden euron kolikon kokoisia en kerännyt ollenkaan.
Oli sitten myös hyttysiä, allergisille tiedoksi.