Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
521/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhä ei voi suunnitella elämäänsä ja parantaa sitä? Koska ei viitsi, kaikki vaivannäkö on köyhästä liikaa. Sairaseläke on aika hyväkin, jos vaan on kunnon koulutus ja työkokemusta, se on selvä että vakavasti sairas voi tehdä aika vähän. Mutta ne kaikki muut sitten, miksi elämäntapatyötön ei voi kouluttautua ja saada työpaikkaa? Ai niin, kun olisi pitänyt jo nuorena tajuta että eka työpaikka on työkokemuksen hankkimista varten eikä siksi että työllä rikastuisi. 

Köyhyys on ajattelutapa ennen kaikkea, sekoitus typeryyttä mutta etenkin näköalattomuutta ja kykyä suunnitella tulevaa.

Ex-työtön täällä hei!

Kuvittele että haluaisit lähteä nyt opiskelemaan tai perustaa yrityksen, mutta tietäisit että sulla ei olis minkäänlaisia tuloja seuraavat 3 vuotta. Siis ei mitään.

Houkuttaako?

Tajuatko ettei opiskeluun useinkaan saa rahoitusta?

Vierailija
522/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että köyhä ei ole köyhä. Köyhä voi olla rikas. Köyhä on vaan rahaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä pakko sanoa, että jos oikeasti ei ole varaa 1,50 euron herkkuun työttömänä, niin silloin kyllä pitää arvioida omat menot uusiksi. Meneekö kaikki raha liian kalliiseen asuntoon? Kukaan ei pakota asumaan pk-seudulla. Pikkupaikkakunnalla elää työttämänä herroiksi, jos rahat eivät mene alkoholiin, tupakkaan tai huumeisiin ja jos asuu yksiössä.

Joku työtön yksinäinen voisi harkita muuttamista.

Mutta köyhissä on työssäkäyviäkin. Pitäisikö muuttaa kauas töistä, jolloin työmatkat kasvaa, vai ottaa ihan loparit ja toivoa saavansa uuden työn tässä tilanteessa?

Köyhillä on lapsiakin. Kiva kiskoa ne elinympäristöstään ja sukulaistensa luota kauemmas.

Opiskelijatkin ovat köyhiä. Hekään eivät voi muuttaa kauas, muuten loppuu koulukin.

Ei ne työttömätkään tosta vaab muuta. Muuttoon tarvitaan rahaa, samoin päällekkäiseen vuokraan, takuuvuuokraan jne. Jos se toinen asunto on tyyliin 20e halvempi, siinä jää tappiolle pitkäksi aikaa.

Vierailija
524/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni parempiosainenkin köyhäilee säästääkseen johonkin isompaan. Silloin pätee vinkit, että käy kampaajalla harvemmin, osta punalaputettua pakastimeen, marjastbja osta tarjouksesta isot säkit vessapaperia varastoon. Koska sitä rahaa oikeasti on, voi näitä vinkkejä hyödyntää. Rahaa jää säästöön ja sillä voi sitten ostaa vaikka oman asunnon. On olemassa jokin tavoite jota varten elää pihisti. Entä jos tätä tavoitetta ei ole? Entä jos on pakko elää säästeliäästi ja on pakko jättää aterioita väliin? Tämä on se, mitä ei ymmärrä, kun ei ole oikeasti köyhä. Köyhällä ei ole odottamassa sitä hetkeä kun voi lopettaa säästämisen ja nauttia tavoitteen saavuttamisesta.

Miksei köyhä aseta tavoitteita ja osatavoitteita, ja tee siitä elämästään parempaa? Ai niin, kun köyhä vaan on ja valittaa, siksi se köyhä onkin. Joku pakastimesta puhuminen on köyhälle loukkaus, vaikka moni hyvätuloinen säästää ruuassa sillä pakastimella, yhtään kokematta nöyryytystä tai ylivoimaista vaivaa. Mutta köyhä ei voi, kun köyhä ei saata vaivautua tai suunnitella sitä elämäänsä, niin että köyhyys päättyisi.

Onhan se henkisesti huomattavasti helpompaa kulkea reikäisissä alushousuissa ja ostaa Lidlin hevihävikkikori, ja suunnitella miten 4 henkilöä syö 100e per viikko, kun se on pelkkä harrastus. Kun niillä säästyneillä rahoilla ostetaan oma talo eikä uusia rintsikoita. Kun suunniteltu budjetti ei riitäkään ja voit maksaa loppukuun Visalla. Ei oikeasti köyhällä ole tätä mahdollisuutta. Oikeasti köyhä on loppuviikon syömättä. Kun oikeasti köyhällä ei ole sitä arkkupakastinta täynnä ruokaa, mistä voi syödä loppukuun. Minä en ole köyhä. Olen pihi. Siinä on todella iso ero, kun tämä on minulle enemminkin harrastus jota teen suurempien tavoitteiden eteen, eikä minun olisi mikään pakko elää näin. Minulla riittää energiaa keksiä uusia säästökohteita ja minulle tämä on vain hauskaa leikkiä. Olisi täysin eri asia ja tuntuisi elämä todella toivottomalta, jos joutuisin elää näin jatkuvasti ja mitään ei jäisi säästöön. Jos joutuisin säästämään saadakseni uudet rintsikat. Ei sitä voi ymmärtää.

100€/viikko nelihenkinen perhe syö kyllä oikein leveästi.

No ei kyllä syö. Yhdelle ihmiselle se kyllä olisi "leveää syömistä",  mutta ei oikeastaan edes kahdelle, saati neljälle!

Vierailija
525/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se asia, minkä köyhänä tajuan, on että kaikki maksaa köyhälle enemmän: kun ei ole autoa, pitää tilata kotiinkuljetus isommille tavaroille ja esim. kodinkoneille. Jos julkiset eivät jostain syystä kulje, taksi maksaa maltaita. Koska kotona ei ole juurikaan säilytystilaa, voi vain haaveilla isosta kotivarasta tms. tilaa vaativasta. Vaikuttaa myös harrastuksiin ja vastaavaan.

Koska joutuu kulkemaan kaikkialle julkisilla, pitää varata järjettömästi aikaa siirtymisiin. Esim. autolla hurauttaa Helsingin keskustaan puolessa tunnissa, mutta julkisilla siihen kuluu vähintään tunti. Matka kotoani lähimpään Ikeaan on autolla 20 minuuttia motaria pitkin, mutta julkisilla menee niin haastavaksi, etten jaksa edes lähteä.

Siinä lopussa se avainsana tulikin: jaksaa.

Ymmärrätkö, että ihminen, ei se köyhäkään, vaan aina jaksa.

Vai onko jaksaminen vaatimus vain tietylle ihmisryhmälle.

Jos näkee otse jonkun asian liian haastavaksi niin on oikeus itse määritellä ryhtyykö siihen vai ei. Tai onko siinä järkeä.

Köyhälläkin saa olla päätäntävalta omista voimavaroistaan. Sitäpaitsi autottomana eläminen on koko ajan paljon haastavampaa kuin niillä joilla on hyvä auto tai pari pihalla tai tallissa. Ja rahaa tilillä.

Että sikäli en irvailisi autottomia yhtään.

Ilkeys on sanoinkuvaamatonta täällä. Joka mahdolliseen sanaan, pilkkuun tai pisteeseen tartutaan kunhan sillä pystyy mollaamaan ja syyllistämään köyhiä.

Eipä taida tosiaankaan raha tuoda määrätyille tyypeille onnellisuutta. Niin ilkeitä, katkeria ja omassa pahassa olossaan vellovia tuntuvat varakkaat ja hyvin toimeentulevat olevan.

Enpä siltikään näiden määrättyjen tyyppien housuissa haluaisi olla. Vaikka köyhä olenkin. En kestäisi omassa persoonassani tuollaista ilkeyttä ja katkeruutta.

En vaan kestäisi itseäni.

Ei aina jaksa? Eihän se jaksa koskaan, vaikka on pitkät päivät aikaa. Katkeruus on ihan katsojan silmässä nyt.

Oletko kuullut koskaan henkisestä väsymyksestä. Väsymys ei ole aina fyysistä pelkästään.

Niin, tällä logiikalla, kuten kirjoitinkin, oletan, että rikkaat sitten jaksavat aina eivätkä väsy ikinä?

He ovat ikuisesti terveitä, niin henkisesti kuin fyysisesti, he eivät edes tunne sanaa väsymys, uupumus ja jaksaminen?

He ovat täydellisiä. He eivät siedä heikkoutta muissakaan ihmisissä. Ovatko he hiukan epäinhimillisiä jopa?

Jos näin on, hienoa, mutta henkisesti ovat ainakin kovin näköalattomia ja suvaitsemattomia, jopa kovia. Eivät osaa asettua toisen ihmisen asemaan.

Yleensä rikkaat vaan tuntuvat olevan itse laiskoja. Kotona käy siivoja, kun ei viitsitä itse siivota. Syödään ulkona, kun ei viitsitä itse kokata tai opetella kokkaamaan. Käydään kynsisalongissa, vaikka voisi kotona itsekin kynsensä lakata.. Ostokset kotiinkuljetuksella, vaikka voisi sillä omalla autollakin käydä kaupassa. jne..

Tiedätkö miksi näin tehdään? Kyse ei suinkaan ole laikuudesta vaan kiireestä. Kun käy töissä ja tekee pitkää päivää, ei ole aikaa eikä voimia hoitaa kaikkea itse. Silloin oiotaan mutkia suoriksi ja viikkosiivous ostetaan. Sen säästyneen ajan kun voi käyttää vaikka siihen, että perhe olisi yhden illan yhdessä tekemässä jotain kivaaeikä hajoaisi. Siellä ulkona syödään samasta syystä. Kun ei ole aikaa värkkäillä eväitä, käydään lounaravintolassa työpaikan vieressä jne. Köyhillä ei ole kiire. 

Köyhänä yksinhuoltajana teen tuon kaiken yksin ja todellakin värkkään ne eväät ja yritän tehdä eväidentekoajasta perheen yhteisen kivan hetken. Tämän tajuaa toinen köyhä. Kuin sen, että bussimatkat lapsen harrastukseen on se kiva yhteinen rauhallinen hetki.

Vierailija
526/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, miten noi rikkaampien neuvot on noin "hienoja" aina. Pitää lähteä metsään poimimaan marjoja (kymmenien km päähän, ilman autoa), hankkia tosta vaan pakastin, lopettaa tupakointi, muuttaa toiselle puolelle suomea.

On tässä ketjussa toki joku kertonut niistä diakoneistakin, se oli varteenotettava neuvo.

Mutta yleisesti ottaen rikkaammilta tuntuu puuttuvan todellakin se ymmärrys. Mikä on hieman omituista, koska pitävät tämänkin ketjun mukaan itseään köyhiä parempina, fiksumpina, ahkerampina.

Vierailija
527/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kuinka ennakkoluuloisia ja ylimielisiä ihmiset on.

Joillakin nöyrtyminen vielä edessä. Huvittava tuokin kommentti että jos tulisi jokin sota niin köyhien pitäisi tehdä työtä/jotain leipänsä eteen. Niin moni työtön tekeekin - se voi olla se kaupan kassa, puutarhuri, talonmies tai henkilökohtainen avustaja joka tulee sua kadulla vastaan. Voipi käydä niin että pikemminkin hyvätuloisille ym. tulee elämänoppi siitä, miten se köyhyys ei kunnioita sin titteliä.

Vierailija
528/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se asia, minkä köyhänä tajuan, on että kaikki maksaa köyhälle enemmän: kun ei ole autoa, pitää tilata kotiinkuljetus isommille tavaroille ja esim. kodinkoneille. Jos julkiset eivät jostain syystä kulje, taksi maksaa maltaita. Koska kotona ei ole juurikaan säilytystilaa, voi vain haaveilla isosta kotivarasta tms. tilaa vaativasta. Vaikuttaa myös harrastuksiin ja vastaavaan.

Koska joutuu kulkemaan kaikkialle julkisilla, pitää varata järjettömästi aikaa siirtymisiin. Esim. autolla hurauttaa Helsingin keskustaan puolessa tunnissa, mutta julkisilla siihen kuluu vähintään tunti. Matka kotoani lähimpään Ikeaan on autolla 20 minuuttia motaria pitkin, mutta julkisilla menee niin haastavaksi, etten jaksa edes lähteä.

Siinä lopussa se avainsana tulikin: jaksaa.

Ymmärrätkö, että ihminen, ei se köyhäkään, vaan aina jaksa.

Vai onko jaksaminen vaatimus vain tietylle ihmisryhmälle.

Jos näkee otse jonkun asian liian haastavaksi niin on oikeus itse määritellä ryhtyykö siihen vai ei. Tai onko siinä järkeä.

Köyhälläkin saa olla päätäntävalta omista voimavaroistaan. Sitäpaitsi autottomana eläminen on koko ajan paljon haastavampaa kuin niillä joilla on hyvä auto tai pari pihalla tai tallissa. Ja rahaa tilillä.

Että sikäli en irvailisi autottomia yhtään.

Ilkeys on sanoinkuvaamatonta täällä. Joka mahdolliseen sanaan, pilkkuun tai pisteeseen tartutaan kunhan sillä pystyy mollaamaan ja syyllistämään köyhiä.

Eipä taida tosiaankaan raha tuoda määrätyille tyypeille onnellisuutta. Niin ilkeitä, katkeria ja omassa pahassa olossaan vellovia tuntuvat varakkaat ja hyvin toimeentulevat olevan.

Enpä siltikään näiden määrättyjen tyyppien housuissa haluaisi olla. Vaikka köyhä olenkin. En kestäisi omassa persoonassani tuollaista ilkeyttä ja katkeruutta.

En vaan kestäisi itseäni.

Ei aina jaksa? Eihän se jaksa koskaan, vaikka on pitkät päivät aikaa. Katkeruus on ihan katsojan silmässä nyt.

Oletko kuullut koskaan henkisestä väsymyksestä. Väsymys ei ole aina fyysistä pelkästään.

Niin, tällä logiikalla, kuten kirjoitinkin, oletan, että rikkaat sitten jaksavat aina eivätkä väsy ikinä?

He ovat ikuisesti terveitä, niin henkisesti kuin fyysisesti, he eivät edes tunne sanaa väsymys, uupumus ja jaksaminen?

He ovat täydellisiä. He eivät siedä heikkoutta muissakaan ihmisissä. Ovatko he hiukan epäinhimillisiä jopa?

Jos näin on, hienoa, mutta henkisesti ovat ainakin kovin näköalattomia ja suvaitsemattomia, jopa kovia. Eivät osaa asettua toisen ihmisen asemaan.

Yleensä rikkaat vaan tuntuvat olevan itse laiskoja. Kotona käy siivoja, kun ei viitsitä itse siivota. Syödään ulkona, kun ei viitsitä itse kokata tai opetella kokkaamaan. Käydään kynsisalongissa, vaikka voisi kotona itsekin kynsensä lakata.. Ostokset kotiinkuljetuksella, vaikka voisi sillä omalla autollakin käydä kaupassa. jne..

Tiedätkö miksi näin tehdään? Kyse ei suinkaan ole laikuudesta vaan kiireestä. Kun käy töissä ja tekee pitkää päivää, ei ole aikaa eikä voimia hoitaa kaikkea itse. Silloin oiotaan mutkia suoriksi ja viikkosiivous ostetaan. Sen säästyneen ajan kun voi käyttää vaikka siihen, että perhe olisi yhden illan yhdessä tekemässä jotain kivaaeikä hajoaisi. Siellä ulkona syödään samasta syystä. Kun ei ole aikaa värkkäillä eväitä, käydään lounaravintolassa työpaikan vieressä jne. Köyhillä ei ole kiire. 

Viikkosiivouksenkin voisi tehdä koko perhe yhdessä. Hauskaa aikaa yhdessä. Lapset oppisi siivoamaan, mikä on todella tärkeä taito,  sekä hyvän mallin kotoaan, kun koko perhe siivoisi, isäkin! Tärkeintä lapsille on yhdessä olo, ei se mitä tehdään.

Vierailija
529/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni parempiosainenkin köyhäilee säästääkseen johonkin isompaan. Silloin pätee vinkit, että käy kampaajalla harvemmin, osta punalaputettua pakastimeen, marjastbja osta tarjouksesta isot säkit vessapaperia varastoon. Koska sitä rahaa oikeasti on, voi näitä vinkkejä hyödyntää. Rahaa jää säästöön ja sillä voi sitten ostaa vaikka oman asunnon. On olemassa jokin tavoite jota varten elää pihisti. Entä jos tätä tavoitetta ei ole? Entä jos on pakko elää säästeliäästi ja on pakko jättää aterioita väliin? Tämä on se, mitä ei ymmärrä, kun ei ole oikeasti köyhä. Köyhällä ei ole odottamassa sitä hetkeä kun voi lopettaa säästämisen ja nauttia tavoitteen saavuttamisesta.

Miksei köyhä aseta tavoitteita ja osatavoitteita, ja tee siitä elämästään parempaa? Ai niin, kun köyhä vaan on ja valittaa, siksi se köyhä onkin. Joku pakastimesta puhuminen on köyhälle loukkaus, vaikka moni hyvätuloinen säästää ruuassa sillä pakastimella, yhtään kokematta nöyryytystä tai ylivoimaista vaivaa. Mutta köyhä ei voi, kun köyhä ei saata vaivautua tai suunnitella sitä elämäänsä, niin että köyhyys päättyisi.

Köyhä vain valittaa? Ai kuten tässä ketjussa? Tässähän ne rikkaammat on inttämässä, että kyllä se pakastin kuuluu joka vuokra-asunnossa olla. Köyhät vastaa tuohon kritiikkiin, että ei kuulu, koska tietävät asian oikean laidan. Mitä valittamista tuo on? Se on teidän tietämyksenne korjaamista, mitä ette hyväksy.

Ja en hetkeäkään usko, että olisit itse valmis hakemaan parin kympin käytetyn pakastimen 3km päästä itse kantaen kotiin.

No kuinka tyhmä voi olla? Minulla on ollut käytetty pakastin, ja se on tuotu ihan autolla, josta kuljetuksesta olen tutulle maksanut. Sitten olen kerran muuttaessa lahjoittanut oman pakastimeni hyväntekeväisyyteen, ihan toimivan laitteen joka vaan ei sopinut uuteen paikkaan.

Mutta köyhän tietysti pitää kantaa pakastinta kilometrejä, koska autoa ei ole köyhän mielestä keksitty.

Miksei mene mukaan vapaaehtoistoimintaan kun on kaikki päivät aikaa, siellä muita auttaessa auttaa itseäänkin ja ihan taatusti siellä on joku joka pientä korvausta vastaan voi kuljettaa pakastimen. Sitä autetaan, joka auttaa muita.

Mutta köyhälle ainoa vaihtoehto on uhriutua ja jauhaa jostakin kilometrien kantamisesta. Tämä tyhmyys ja uhriutuminen tyhjästä  erottaa köyhät niistä, jotka eivät ole jääneet siihen köyhyyteen.

Vierailija
530/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kuinka ennakkoluuloisia ja ylimielisiä ihmiset on.

Joillakin nöyrtyminen vielä edessä. Huvittava tuokin kommentti että jos tulisi jokin sota niin köyhien pitäisi tehdä työtä/jotain leipänsä eteen. Niin moni työtön tekeekin - se voi olla se kaupan kassa, puutarhuri, talonmies tai henkilökohtainen avustaja joka tulee sua kadulla vastaan. Voipi käydä niin että pikemminkin hyvätuloisille ym. tulee elämänoppi siitä, miten se köyhyys ei kunnioita sin titteliä.

Niin. Köyhä voi myös olla eläkeläinen, yh-äiti, opiskelija, sairas tai ties mikä. Ei kaikki köyhät ole mitään tylsistyneitä, alkoholisoituneita sossupummeja. Köyhätkin opiskelee, hoitaa lapsiaan, tekee vapaaehtoistyötä, harrastaa, auttaa ystäviään.

Vierailija
531/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se henkisesti huomattavasti helpompaa kulkea reikäisissä alushousuissa ja ostaa Lidlin hevihävikkikori, ja suunnitella miten 4 henkilöä syö 100e per viikko, kun se on pelkkä harrastus. Kun niillä säästyneillä rahoilla ostetaan oma talo eikä uusia rintsikoita. Kun suunniteltu budjetti ei riitäkään ja voit maksaa loppukuun Visalla. Ei oikeasti köyhällä ole tätä mahdollisuutta. Oikeasti köyhä on loppuviikon syömättä. Kun oikeasti köyhällä ei ole sitä arkkupakastinta täynnä ruokaa, mistä voi syödä loppukuun. Minä en ole köyhä. Olen pihi. Siinä on todella iso ero, kun tämä on minulle enemminkin harrastus jota teen suurempien tavoitteiden eteen, eikä minun olisi mikään pakko elää näin. Minulla riittää energiaa keksiä uusia säästökohteita ja minulle tämä on vain hauskaa leikkiä. Olisi täysin eri asia ja tuntuisi elämä todella toivottomalta, jos joutuisin elää näin jatkuvasti ja mitään ei jäisi säästöön. Jos joutuisin säästämään saadakseni uudet rintsikat. Ei sitä voi ymmärtää.

No ei kyllä syö. Yhdelle ihmiselle se kyllä olisi "leveää syömistä",  mutta ei oikeastaan edes kahdelle, saati neljälle!

Jos lapset syö koulussa päivällä ja aikuiset töissä, niin kyllä tolla satasella pärjää hyvin viikon.

Vierailija
532/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä vain valittaa? Ai kuten tässä ketjussa? Tässähän ne rikkaammat on inttämässä, että kyllä se pakastin kuuluu joka vuokra-asunnossa olla. Köyhät vastaa tuohon kritiikkiin, että ei kuulu, koska tietävät asian oikean laidan. Mitä valittamista tuo on? Se on teidän tietämyksenne korjaamista, mitä ette hyväksy.

Ja en hetkeäkään usko, että olisit itse valmis hakemaan parin kympin käytetyn pakastimen 3km päästä itse kantaen kotiin.

No kuinka tyhmä voi olla? Minulla on ollut käytetty pakastin, ja se on tuotu ihan autolla, josta kuljetuksesta olen tutulle maksanut. Sitten olen kerran muuttaessa lahjoittanut oman pakastimeni hyväntekeväisyyteen, ihan toimivan laitteen joka vaan ei sopinut uuteen paikkaan.

Mutta köyhän tietysti pitää kantaa pakastinta kilometrejä, koska autoa ei ole köyhän mielestä keksitty.

Miksei mene mukaan vapaaehtoistoimintaan kun on kaikki päivät aikaa, siellä muita auttaessa auttaa itseäänkin ja ihan taatusti siellä on joku joka pientä korvausta vastaan voi kuljettaa pakastimen. Sitä autetaan, joka auttaa muita.

Mutta köyhälle ainoa vaihtoehto on uhriutua ja jauhaa jostakin kilometrien kantamisesta. Tämä tyhmyys ja uhriutuminen tyhjästä  erottaa köyhät niistä, jotka eivät ole jääneet siihen köyhyyteen.

Oisko sulla mahdollisuutta hankki aivot jostain, mielellään toimivat?

Vierailija
533/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! 

Oletko työtön tai kuulut työttömien yhdistykseen? Vastaa Työttömien Keskusjärjestön kyselyyn työttömyydestä ja työttömien yhdistyksistä. Vastaamalla voit voittaa jopa 100€ lahjakortin! Kyselyyn vastaaminen vie vain 5-15 minuuttia. 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdbzcaOn0g3mnYJkhaaAR6dQKD8bcZ…;

Vierailija
534/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä olla rikkaita, ja silti poimitaan syksyllä kaikki mahdolliset marjat talteen talven varalle. Toki se ilmaisenkin  pakastimen hankinta voi vaatia järjestelyä, mutta se helpottaa niin paljon arkea ja säästää, että on vaivan väärti. Monella paikkakunnalla saa kyllä apua ihan vaikka facen ryhmissä kysymällä. Lisäksi meillä kuivataan syksyisin nokkosta ( hyvä raudanlähde ja lisämauste leipomiseen, teen joukkoon, keittoihin ym), kuusenkerkkiä, vadelmanlehtiä talven varalle. 

Vierailija
535/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset syö koulussa päivällä ja aikuiset töissä, niin kyllä tolla satasella pärjää hyvin viikon.

No auttaa asiaa kyllä, ja varmasti tuolla pärjää. Mutta en edelleenkään sanoisi, että sillä syö leveästi.

Vierailija
536/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sullakin oli rahaa maksaa kuljetuksesta. Luepa ketju ensin ennenkuin kommentoit näsäviisailuillasi.

Käytetyn pakastimen toimivuudesta ei ole takeita, niistä on haluttukin halvalla eroon jostain syystä.  Jos sulla on rahat ihan finaalissa aina, otatko riskin? Kuljetukset maksaa. Kaikilla köyhillä ei ole ystäviä, joilla olisi auto saati edes ajokorttia. Kaikki köyhät ei asu isoissa kaupungeissa, onko pakastimia muka tarjolla joka pikku kylässä? Pienissä asunnoissa ei ole tilaa pakastimille, kakkien asuntoon ei siis mahdu edes pakastin. Nämä "fiksummat" rikkaat itse ehdottivat, että köyhän pitäisi kantaa se pakastin kotiin itse.

Ymmärrän, että tuntuu pahalta olla väärässä, mutta se on ihan ok. Me kaikki ollaan väärässä joskus, luultavasti useinkin.

Vierailija
537/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, että köyhällä on kaikki päivät aikaa?

Unohtuiko, että köyhätkin käy töissä ja opiskelee, ovat äitejä jne=

Vierailija
538/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut köyhä, hyvin toimeentuleva ja taas köyhä. Näen eron kuinka esim.opiskeluajan jatkuva kaurapuuron syönti oli erilaista, koska oli tulevaisuus, kuin se että sairaseläkeläisenä tiedät että parempaa ei ole tulossa. Ja hyvätuloisena yksinhuoltajana säästin omaan asuntoon, eli käytti vähän rahaa elämiseen, niin silloin oli vaihtoehtoja kuitenkin. Ja kuinka pidin silloinkin itseäni köyhänä. Kun sairastuin ja jouduin oikeaan lopulliseen köyhyyteen, vasta tajusin mitä se on.

Vierailija
539/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä pakko sanoa, että jos oikeasti ei ole varaa 1,50 euron herkkuun työttömänä, niin silloin kyllä pitää arvioida omat menot uusiksi. Meneekö kaikki raha liian kalliiseen asuntoon? Kukaan ei pakota asumaan pk-seudulla. Pikkupaikkakunnalla elää työttämänä herroiksi, jos rahat eivät mene alkoholiin, tupakkaan tai huumeisiin ja jos asuu yksiössä.

Ihmisten tilanteet ovat niin erilaisia, ja liikkuvia osia on niin paljon, että ihmettelysi on energian tuhlaamista.

Minä jäin hyvin pitkäksi aikaa loukkuun yrittäjyyden ja työttömän työnhakijan statuksen väliin sen jälkeen, kun jäljellä ei ollut enää mitään. Ei ollut tukia, ei ruoka-apua, ja olin aivan yksin. En ostellut 1,50 euron herkkuja sen enempää kuin 1,50 euron pesujauhettakaan.

Tukiensa törsääjät ovat toinen juttu. Heidän perusteellaan ei pidä yleistää.

Vierailija
540/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei ystävyyttä, rakkautta ym. ole aidosti olemassakaan, kaikki perustuu vain rahaan ja toistensa hyväksikäyttöön:(

Näin. Köyhänä joutuu olemaan ummehtuneen ja hoitamattoman näköinen, kun ei ole varaa panostaa itseensä ulkoisesti. Pitää kulkea huonoissa vaatteissa huonolla kampauksella. Köyhät on epäesteettisen näköisiä ja harva haluaa ystävystyä siltä näyttävän kanssa. Köyhänä ei oikein voi tehdäkään mitään eli potentiaalisia ihmisiä myös tapaa vähemmän ja parisuhdemateriaalina on siellä mappi öö:ssä. Jos kavereita on ennen köyhyyttä, niin köyhäksi jäätyään niistä se 90% jää pois ja uusia ei saa kuin korkeintaan toisista samassa tilanteessa olevista. Brutaalia.

Kertokaa nyt joku minulle köyhälle joka elelen työttömyysrahalla, että miten joudutaan tuollaiseen tilanteeseen. Itse kuljen siisteissä vaatteissa ihan itsekunnioituksen takia. Se on myös kohteliasta muita kohtaan. Eikö siitä 500 toimeentulotuen perusosasta yhtään liikene vaatteisiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä