Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
541/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kuinka ennakkoluuloisia ja ylimielisiä ihmiset on.

Joillakin nöyrtyminen vielä edessä. Huvittava tuokin kommentti että jos tulisi jokin sota niin köyhien pitäisi tehdä työtä/jotain leipänsä eteen. Niin moni työtön tekeekin - se voi olla se kaupan kassa, puutarhuri, talonmies tai henkilökohtainen avustaja joka tulee sua kadulla vastaan. Voipi käydä niin että pikemminkin hyvätuloisille ym. tulee elämänoppi siitä, miten se köyhyys ei kunnioita sin titteliä.

Niin. Köyhä voi myös olla eläkeläinen, yh-äiti, opiskelija, sairas tai ties mikä. Ei kaikki köyhät ole mitään tylsistyneitä, alkoholisoituneita sossupummeja. Köyhätkin opiskelee, hoitaa lapsiaan, tekee vapaaehtoistyötä, harrastaa, auttaa ystäviään.

Näin on, paitsi työttömältä on vapaaehtoistyökin kielletty ja liika opiskelu (eli tutkintoa ei ole mahdollista suorittaa jos ei ole saanut työkkäriltä päätöstä opintojen tukemisesta). :) Ne katsotaan työksi ja opiskeluksi etkä tarvitse päivärahaa!

Moni ei tätä tajua. Stereotypiat ne vaan jyll eikä politikkoja haittaa yhtään.

Hyi työttömiä, eivät tajua tehdä elämällään mitään. ;)

Vierailija
542/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*stereotypiat vaan jyllää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, miten noi rikkaampien neuvot on noin "hienoja" aina. Pitää lähteä metsään poimimaan marjoja (kymmenien km päähän, ilman autoa), hankkia tosta vaan pakastin, lopettaa tupakointi, muuttaa toiselle puolelle suomea.

On tässä ketjussa toki joku kertonut niistä diakoneistakin, se oli varteenotettava neuvo.

Mutta yleisesti ottaen rikkaammilta tuntuu puuttuvan todellakin se ymmärrys. Mikä on hieman omituista, koska pitävät tämänkin ketjun mukaan itseään köyhiä parempina, fiksumpina, ahkerampina.

Juu no se nyt vaan näyttää olevan tosiasia, että hyvin useat ns. köyhät ovat sitä aivan vapaaehtoisesti ja tarrautuvat siihen sekä tekosyihinsä kuin hengen hädässä. Jos jotain/mitään yrittää ehdottaa, että tekisivät tilanteensa parantamiseksi, niin useimmiten vastauksena on loukkaantumisen sävyttämää valitusta, miten kaikki on muka mahdotonta.

Miten siihen mahdottomuuteen sopii vaikka se, että minä olen varakas, mut siskoni köyhä? Tulemme täsmälleen samanlaisista lähtökohdista, maisemista, ympäristöstä, kasvatuksesta ja siskollani on jopa kaksi tutkintoa enemmän kuin mulla. Mut hän on juurikin tällainen valittaja, jolle kaikki on mahdotonta ja mitään ei muka voi itse tehdä tilanteensa eteen. Minä olen aivan itse varakkuuteni luonut, enkä ole esim. mennyt rikkaisiin naimisiin tms. Äitini on samanlainen valittaja, kuin myös muutama kaverini. Olen joillekin jopa avokätisesti ehdottanut antavani alkupääomaa oman yrityksen perustamiseen, että maksaa sitten kuin jaksaa, olen tarjonnut (pimeitä) töitä ja ehdottanut vaikka mitä, mm. budjetointiapua, mutta ei. Aina joku kumma tekosyy, ettei pysty eikä kykene. Kyllä mä sanon, että hyvin suurella osalla tämä on aivan oma valinta. Pois lukien tietysti sairauden, vamman tai muun haitan vuoksi oikeasti työkyvyttömät. 

Vierailija
544/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni parempiosainenkin köyhäilee säästääkseen johonkin isompaan. Silloin pätee vinkit, että käy kampaajalla harvemmin, osta punalaputettua pakastimeen, marjastbja osta tarjouksesta isot säkit vessapaperia varastoon. Koska sitä rahaa oikeasti on, voi näitä vinkkejä hyödyntää. Rahaa jää säästöön ja sillä voi sitten ostaa vaikka oman asunnon. On olemassa jokin tavoite jota varten elää pihisti. Entä jos tätä tavoitetta ei ole? Entä jos on pakko elää säästeliäästi ja on pakko jättää aterioita väliin? Tämä on se, mitä ei ymmärrä, kun ei ole oikeasti köyhä. Köyhällä ei ole odottamassa sitä hetkeä kun voi lopettaa säästämisen ja nauttia tavoitteen saavuttamisesta.

Miksei köyhä aseta tavoitteita ja osatavoitteita, ja tee siitä elämästään parempaa? Ai niin, kun köyhä vaan on ja valittaa, siksi se köyhä onkin. Joku pakastimesta puhuminen on köyhälle loukkaus, vaikka moni hyvätuloinen säästää ruuassa sillä pakastimella, yhtään kokematta nöyryytystä tai ylivoimaista vaivaa. Mutta köyhä ei voi, kun köyhä ei saata vaivautua tai suunnitella sitä elämäänsä, niin että köyhyys päättyisi.

Köyhä vain valittaa? Ai kuten tässä ketjussa? Tässähän ne rikkaammat on inttämässä, että kyllä se pakastin kuuluu joka vuokra-asunnossa olla. Köyhät vastaa tuohon kritiikkiin, että ei kuulu, koska tietävät asian oikean laidan. Mitä valittamista tuo on? Se on teidän tietämyksenne korjaamista, mitä ette hyväksy.

Ja en hetkeäkään usko, että olisit itse valmis hakemaan parin kympin käytetyn pakastimen 3km päästä itse kantaen kotiin.

No kuinka tyhmä voi olla? Minulla on ollut käytetty pakastin, ja se on tuotu ihan autolla, josta kuljetuksesta olen tutulle maksanut. Sitten olen kerran muuttaessa lahjoittanut oman pakastimeni hyväntekeväisyyteen, ihan toimivan laitteen joka vaan ei sopinut uuteen paikkaan.

Mutta köyhän tietysti pitää kantaa pakastinta kilometrejä, koska autoa ei ole köyhän mielestä keksitty.

Miksei mene mukaan vapaaehtoistoimintaan kun on kaikki päivät aikaa, siellä muita auttaessa auttaa itseäänkin ja ihan taatusti siellä on joku joka pientä korvausta vastaan voi kuljettaa pakastimen. Sitä autetaan, joka auttaa muita.

Mutta köyhälle ainoa vaihtoehto on uhriutua ja jauhaa jostakin kilometrien kantamisesta. Tämä tyhmyys ja uhriutuminen tyhjästä  erottaa köyhät niistä, jotka eivät ole jääneet siihen köyhyyteen.

Miksi kuvittelet, että köyhällä on kaikki päivät aikaa?

Tuo pakastimen kantaminen oli jonkun rikkaan fiksu idea. Tai provon.

Kantaminen voi toimia jonkun mikron kohdalla, mutta pakastimen? Se nyt on vaan typerää.

Vierailija
545/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koyhä tajuaa, että parilla eurolla voi ostaa ruokaa ja kympillä voi pärjätä viikon.

Just näin. 

Kaivelin juuri tänään kaikenlaisista jemmoista kolikoita mitä löysin ja palautin pari tyhjää pulloa lisäksi ja sain kasaan 4,90 e. En ole siis viikkoon käynyt kaupassa tai käyttänyt yhtään rahaa ja lisää tulee tällä viikolla jossain vaiheessa. Tuntui aivan luksukselta kun tajusin, että saan sillä rahalla ostettua kaiken mitä ajattelinkin ja jäi vielä ylikin. Kotivara pitää mut hengissä joka tapauksessa, joten periaatteessa tuokin oli ylimääräinen ja turha ostos, vaikka ruokaa se oli sekin.

Vähän aiemmin olin miettinyt, että jos olisinkin vaan kantanut ne rahat johonkin pikaruokalaan ja ostanut pienen burgerin. Ihan vaan koska välillä se on kivaa, niinkuin varmaan meistä useimmista. Mutta että laittaako ne taskunpohjan kolikot pariin haukkaukseen ruokaa vai ostanko sillä monta kiloa evästä, hmmm.

Rahasta tulee ihmeen voimakas asia, kun sitä on vähän.

Oikeasti köyhä tajuaa että kaikki pullossa myytävä on turhaa rahanmenoa, joten palautuspulloja ei tule.

Eivät olleet mun ostamia pulloja.

Vierailija
546/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei ystävyyttä, rakkautta ym. ole aidosti olemassakaan, kaikki perustuu vain rahaan ja toistensa hyväksikäyttöön:(

Näin. Köyhänä joutuu olemaan ummehtuneen ja hoitamattoman näköinen, kun ei ole varaa panostaa itseensä ulkoisesti. Pitää kulkea huonoissa vaatteissa huonolla kampauksella. Köyhät on epäesteettisen näköisiä ja harva haluaa ystävystyä siltä näyttävän kanssa. Köyhänä ei oikein voi tehdäkään mitään eli potentiaalisia ihmisiä myös tapaa vähemmän ja parisuhdemateriaalina on siellä mappi öö:ssä. Jos kavereita on ennen köyhyyttä, niin köyhäksi jäätyään niistä se 90% jää pois ja uusia ei saa kuin korkeintaan toisista samassa tilanteessa olevista. Brutaalia.

Kertokaa nyt joku minulle köyhälle joka elelen työttömyysrahalla, että miten joudutaan tuollaiseen tilanteeseen. Itse kuljen siisteissä vaatteissa ihan itsekunnioituksen takia. Se on myös kohteliasta muita kohtaan. Eikö siitä 500 toimeentulotuen perusosasta yhtään liikene vaatteisiin?

Se selviää sulle työttömyyden pitkittyessä.

Hae töihin mahd pian.

Vierailija
547/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettei ystävyyttä, rakkautta ym. ole aidosti olemassakaan, kaikki perustuu vain rahaan ja toistensa hyväksikäyttöön:(

Näin. Köyhänä joutuu olemaan ummehtuneen ja hoitamattoman näköinen, kun ei ole varaa panostaa itseensä ulkoisesti. Pitää kulkea huonoissa vaatteissa huonolla kampauksella. Köyhät on epäesteettisen näköisiä ja harva haluaa ystävystyä siltä näyttävän kanssa. Köyhänä ei oikein voi tehdäkään mitään eli potentiaalisia ihmisiä myös tapaa vähemmän ja parisuhdemateriaalina on siellä mappi öö:ssä. Jos kavereita on ennen köyhyyttä, niin köyhäksi jäätyään niistä se 90% jää pois ja uusia ei saa kuin korkeintaan toisista samassa tilanteessa olevista. Brutaalia.

Kertokaa nyt joku minulle köyhälle joka elelen työttömyysrahalla, että miten joudutaan tuollaiseen tilanteeseen. Itse kuljen siisteissä vaatteissa ihan itsekunnioituksen takia. Se on myös kohteliasta muita kohtaan. Eikö siitä 500 toimeentulotuen perusosasta yhtään liikene vaatteisiin?

lue noin alkuun vaikka tämä ketju

Vierailija
548/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kuinka voi ahdistaa kun huomaa hammastahnan/käsisaippuan/shampoon/pyykinpesuaineen olevan lopussa eikä ole varaa uuteen

Vierailija
549/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni parempiosainenkin köyhäilee säästääkseen johonkin isompaan. Silloin pätee vinkit, että käy kampaajalla harvemmin, osta punalaputettua pakastimeen, marjastbja osta tarjouksesta isot säkit vessapaperia varastoon. Koska sitä rahaa oikeasti on, voi näitä vinkkejä hyödyntää. Rahaa jää säästöön ja sillä voi sitten ostaa vaikka oman asunnon. On olemassa jokin tavoite jota varten elää pihisti. Entä jos tätä tavoitetta ei ole? Entä jos on pakko elää säästeliäästi ja on pakko jättää aterioita väliin? Tämä on se, mitä ei ymmärrä, kun ei ole oikeasti köyhä. Köyhällä ei ole odottamassa sitä hetkeä kun voi lopettaa säästämisen ja nauttia tavoitteen saavuttamisesta.

Miksei köyhä aseta tavoitteita ja osatavoitteita, ja tee siitä elämästään parempaa? Ai niin, kun köyhä vaan on ja valittaa, siksi se köyhä onkin. Joku pakastimesta puhuminen on köyhälle loukkaus, vaikka moni hyvätuloinen säästää ruuassa sillä pakastimella, yhtään kokematta nöyryytystä tai ylivoimaista vaivaa. Mutta köyhä ei voi, kun köyhä ei saata vaivautua tai suunnitella sitä elämäänsä, niin että köyhyys päättyisi.

Kunpa tältä palstalta voisi karsia kaikki sinunkaltaisesi vähäjärkiset välihuutelijat, joilla ei ole mitään sanottavaa. Tai ainakin sinut. Mutta yhdensorttinen loinenhan sinä olet, eikä niistä niin vain päästä eroon.

Miksi herjaat, kun itse ilmeisesti loisit? MIKSI köyhä ei koskaan omasta mielestään voi tehdä mitään, ollaan tt:lla vuosikymmeniä eikä edes yritetä mitään? Puuttuu se tahto muuttaa elämää ja sitkeys kestää epämukavuutta, siihen se on tyssännyt kaikilla mun tuntemilla köyhillä. Ei pystytä suunnittelemaan yhtään pidemmälle elämää, ei kouluttauduta eikä aloiteta niistä aloitustason työpaikoista joista sitten pääsisi parempiin töihin, kun ei viitsitä ja kaikki työ on muka nöyryytystä. Sitten itketään, kun ei kukaan ota töihin. No oikeasti se asenne näkyy päälle, ja työnantajat osaavat karttaa ilman työkokemusta olevia, ja ihan syystä.

Voi että sinä jaksat ulista. Mutta kyllähän se varmasti itkettää, kun pitää istua silmä tynnyrintapin reiässä ja aivot kramppaavat. :D

Vierailija
550/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä ei ole niitä joitain kymppejä laittaa pakastimen ostoon.

Jos on jossain ilmaisia pakastimia ne ovat takuulla niitä painavia arkkuja.

En ole kyllä nähnyt missään jalan kainalossa kuljetettavia pakastimia.

No esim Torissa tai roskalavalla varmaan on satunnaisesti myös lahjoitettavia pakastimia. Tai sitten vaan todella, todella edullisia luokka 20€.

Mitä tuohon kävellen kuskaamiseen tulee niin en tarkoittanutkaan mitään valtavia arkkuja tai kaappipakastinta, vaan sellaisia pienempie erillispakastimia jotka on usein metrin luokkaa korkeudeltaan ja ovi edessä. Sellaisen saa helposti kuljetettua myös jalan vaikka käärimällä kelmuun ja pujauttamalla kuormaliinan olan yli. Konstit on monet.

Ja kyllä, olen kantanut tuolla tyylillä paljon isompia ja raskaampiakin esineitä ympäriinsä joten tiedän kokemuksesta, että se on mahdollista eikä edes kovin hankalaa.

Kelmun ja kuormaliinan hankintaankin menee rahaa.

Voi Jeesus...

Niin? Kerro toki, jos tiedät, missä niitä jaetaan ilmaiseksi?

Vaikutat nokkavalta ja v'ttumaiselta saivartelijalta.

Improvisoikaa jos teillä ei ole niitä hel*etin kuormaliinoja eikä varaa maksaa sitä hikistä vitosta siitä motonetin kuormaliinasta. Hakekaa vaikka jätelavalta pala köyttä tai jotain. Ei voi olla näin avuttomia ihmisiä olemassa.

Ymmärrätkö, että olet nyt oikeasti köyhien ihmisten langassa jossa kaikilla ei todellakaan ole sitä hikistä vitosta ehkä moneen viikkoon käytettävissä. Ja kun on, sillä ostetaan mieluummin ruokaa kuin kerran käytettäviä kuormaliinoja.

-ohis

Vierailija
551/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, miten noi rikkaampien neuvot on noin "hienoja" aina. Pitää lähteä metsään poimimaan marjoja (kymmenien km päähän, ilman autoa), hankkia tosta vaan pakastin, lopettaa tupakointi, muuttaa toiselle puolelle suomea.

On tässä ketjussa toki joku kertonut niistä diakoneistakin, se oli varteenotettava neuvo.

Mutta yleisesti ottaen rikkaammilta tuntuu puuttuvan todellakin se ymmärrys. Mikä on hieman omituista, koska pitävät tämänkin ketjun mukaan itseään köyhiä parempina, fiksumpina, ahkerampina.

Juu no se nyt vaan näyttää olevan tosiasia, että hyvin useat ns. köyhät ovat sitä aivan vapaaehtoisesti ja tarrautuvat siihen sekä tekosyihinsä kuin hengen hädässä. Jos jotain/mitään yrittää ehdottaa, että tekisivät tilanteensa parantamiseksi, niin useimmiten vastauksena on loukkaantumisen sävyttämää valitusta, miten kaikki on muka mahdotonta.

Miten siihen mahdottomuuteen sopii vaikka se, että minä olen varakas, mut siskoni köyhä? Tulemme täsmälleen samanlaisista lähtökohdista, maisemista, ympäristöstä, kasvatuksesta ja siskollani on jopa kaksi tutkintoa enemmän kuin mulla. Mut hän on juurikin tällainen valittaja, jolle kaikki on mahdotonta ja mitään ei muka voi itse tehdä tilanteensa eteen. Minä olen aivan itse varakkuuteni luonut, enkä ole esim. mennyt rikkaisiin naimisiin tms. Äitini on samanlainen valittaja, kuin myös muutama kaverini. Olen joillekin jopa avokätisesti ehdottanut antavani alkupääomaa oman yrityksen perustamiseen, että maksaa sitten kuin jaksaa, olen tarjonnut (pimeitä) töitä ja ehdottanut vaikka mitä, mm. budjetointiapua, mutta ei. Aina joku kumma tekosyy, ettei pysty eikä kykene. Kyllä mä sanon, että hyvin suurella osalla tämä on aivan oma valinta. Pois lukien tietysti sairauden, vamman tai muun haitan vuoksi oikeasti työkyvyttömät. 

No voi hyvää päivää..

Olisi sunkin elämä erilaista, jos vaikka et olisi saanut työpaikkaasi.

Etkä todellakaan ole identtinen siskosi kanssa, vaikka sulla olisi ollut sama kasvatus.

On mullakin sisko. Hän on tosi introvertti ja hänen on vaikea saada töitä. Mä olen extro ja oon töitä saanut.

Kyllä meitäkin vanhemmat kohteli erilailla. Meillä oli eri opettajat koulussa, eri kohtelu koulussa.

Ymmärrätkö, miten paljon pienet erot, onni ja sattuma voivat saada aikaan?

HIenoa, että olet hyväosainen ja erityisen hienoa, että haluat auttaa toisia.

Ihmettelyn sijaan voisit kuitenkin lukea tämän ketjun ensin.

Vierailija
552/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhä ei voi suunnitella elämäänsä ja parantaa sitä? Koska ei viitsi, kaikki vaivannäkö on köyhästä liikaa. Sairaseläke on aika hyväkin, jos vaan on kunnon koulutus ja työkokemusta, se on selvä että vakavasti sairas voi tehdä aika vähän. Mutta ne kaikki muut sitten, miksi elämäntapatyötön ei voi kouluttautua ja saada työpaikkaa? Ai niin, kun olisi pitänyt jo nuorena tajuta että eka työpaikka on työkokemuksen hankkimista varten eikä siksi että työllä rikastuisi. 

Köyhyys on ajattelutapa ennen kaikkea, sekoitus typeryyttä mutta etenkin näköalattomuutta ja kykyä suunnitella tulevaa.

Id:si on otettu talteen 🙂

Vierailija
553/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei teidän ympäristö ole täysin sama. Mun perheenjäsen vois varmaan sanoa samaa: on hieno talo isossa kaupungissa, hyväpalkkainen työ, hyvä tutkinto, jne.

Minäkin kouluttauduin alalle jonka piti työllistää, minulla ei ole perhettä eikä puolisoa, ei taloa, ei työpaikkaa. Oikeastaan juuri mikään unelmani ei ole vielä toteutunut.

Minulla työllistymiseen/opiskeluun/valintoihin on vaikuttanut osittain traumatausta, jonka tämä hlö on vaikuttanut. Kyseessä on siis hyväksikäyttö lapsena.

Elämä on epäreilua. Mahtavaa saada muuten elämänneuvoja tältä "paremmalta ihmiseltä" aina silloin tällöin. :) Arvatkaa tekiskö mieli sanoa joskus että jos olisin vienyt asian eteenpäin aikoinaan, ei sulla ehkä elämä olisi tuon näköinen kuin nykyöän (ei olisi tota sun tutkintoa, työpaikkaas tai ehkä naistasikaan).

Vierailija
554/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhasta valittajia löytyy kyllä ihan joka yhteiskuntaluokasta.

Mulla on esim kaveri, joka valittaa kynsistään. Miten ne lohkeilee esim. Mutta hän ei kuitenkaan viitsi syödä lisäravinteita tai hoitaa kynsiään muuten paremmin. Tuollainen on ärsyttävää, koska hänellä olisi varaa hoitaa kynsiään. Hän haluaa vain kitistä.

Ymmärrät kai, että olisi täysin eri asia, jos hänellä ei olisi mitään realistisia mahdollisuuksia vaikuttaa kynsiensä kuntoon? Ei rahaa lisäravinteisiin tai kovettavaan lakkaan vaikka.

Vierailija
555/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä vain valittaa? Ai kuten tässä ketjussa? Tässähän ne rikkaammat on inttämässä, että kyllä se pakastin kuuluu joka vuokra-asunnossa olla. Köyhät vastaa tuohon kritiikkiin, että ei kuulu, koska tietävät asian oikean laidan. Mitä valittamista tuo on? Se on teidän tietämyksenne korjaamista, mitä ette hyväksy.

Ja en hetkeäkään usko, että olisit itse valmis hakemaan parin kympin käytetyn pakastimen 3km päästä itse kantaen kotiin.

No kuinka tyhmä voi olla? Minulla on ollut käytetty pakastin, ja se on tuotu ihan autolla, josta kuljetuksesta olen tutulle maksanut. Sitten olen kerran muuttaessa lahjoittanut oman pakastimeni hyväntekeväisyyteen, ihan toimivan laitteen joka vaan ei sopinut uuteen paikkaan.

Mutta köyhän tietysti pitää kantaa pakastinta kilometrejä, koska autoa ei ole köyhän mielestä keksitty.

Miksei mene mukaan vapaaehtoistoimintaan kun on kaikki päivät aikaa, siellä muita auttaessa auttaa itseäänkin ja ihan taatusti siellä on joku joka pientä korvausta vastaan voi kuljettaa pakastimen. Sitä autetaan, joka auttaa muita.

Mutta köyhälle ainoa vaihtoehto on uhriutua ja jauhaa jostakin kilometrien kantamisesta. Tämä tyhmyys ja uhriutuminen tyhjästä  erottaa köyhät niistä, jotka eivät ole jääneet siihen köyhyyteen.

Niin. Sullakin oli rahaa maksaa kuljetuksesta. Luepa ketju ensin ennenkuin kommentoit näsäviisailuillasi.

Käytetyn pakastimen toimivuudesta ei ole takeita, niistä on haluttukin halvalla eroon jostain syystä.  Jos sulla on rahat ihan finaalissa aina, otatko riskin? Kuljetukset maksaa. Kaikilla köyhillä ei ole ystäviä, joilla olisi auto saati edes ajokorttia. Kaikki köyhät ei asu isoissa kaupungeissa, onko pakastimia muka tarjolla joka pikku kylässä? Pienissä asunnoissa ei ole tilaa pakastimille, kakkien asuntoon ei siis mahdu edes pakastin. Nämä "fiksummat" rikkaat itse ehdottivat, että köyhän pitäisi kantaa se pakastin kotiin itse.

Ymmärrän, että tuntuu pahalta olla väärässä, mutta se on ihan ok. Me kaikki ollaan väärässä joskus, luultavasti useinkin.

Köyhät ainakin. Miksi hitossa köyhällä ei koskaan ole varaa mihinkään kuten parin kympin bensarahaan, mihin ne rahat on menneet? Tupakkaan ja alkoholiin, tai asumiseen Helsingin keskustassa. Tai siihen kahvilakäyntiin, jota ilman ei-köyhät tulee varsin hyvin toimeen.

Oikeasti köyhällä olisi kyllä varaa, ellei se olisi ryssinyt asioitaan pikavipeillä ja osamaksuilla. Mutta fiksu ei Suomessa kauan ole köyhä, totuus jota ei saa sanoa kun köyhä uhriutuu. No kohta loppuu vastikkeettomat tuet, sitten alkaa huuto kun köyhän pitäisi jotakin tehdäkin, eikä vaan olla ja uhriutua.

Rikkaamman on helppo nillittää noista pikavipeistä. Rikkaammilla kun ei ole koskaan sellasta pakottavaa tarvetta ottaa niitä, koska heillä sitä rahaa riittää. Ja jos tahtoo vaikka jonkun kivan (turhan) rempan tehdä, niin saa tosta vaan lainaa pankista. Köyhillä ei joskus ole muuta vaihtoehtoa kun ottaa pikavippiä tai maksaa osamaksulla.

Vierailija
556/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Sullakin oli rahaa maksaa kuljetuksesta. Luepa ketju ensin ennenkuin kommentoit näsäviisailuillasi.

Käytetyn pakastimen toimivuudesta ei ole takeita, niistä on haluttukin halvalla eroon jostain syystä.  Jos sulla on rahat ihan finaalissa aina, otatko riskin? Kuljetukset maksaa. Kaikilla köyhillä ei ole ystäviä, joilla olisi auto saati edes ajokorttia. Kaikki köyhät ei asu isoissa kaupungeissa, onko pakastimia muka tarjolla joka pikku kylässä? Pienissä asunnoissa ei ole tilaa pakastimille, kakkien asuntoon ei siis mahdu edes pakastin. Nämä "fiksummat" rikkaat itse ehdottivat, että köyhän pitäisi kantaa se pakastin kotiin itse.

Ymmärrän, että tuntuu pahalta olla väärässä, mutta se on ihan ok. Me kaikki ollaan väärässä joskus, luultavasti useinkin.

Köyhät ainakin. Miksi hitossa köyhällä ei koskaan ole varaa mihinkään kuten parin kympin bensarahaan, mihin ne rahat on menneet? Tupakkaan ja alkoholiin, tai asumiseen Helsingin keskustassa. Tai siihen kahvilakäyntiin, jota ilman ei-köyhät tulee varsin hyvin toimeen.

Oikeasti köyhällä olisi kyllä varaa, ellei se olisi ryssinyt asioitaan pikavipeillä ja osamaksuilla. Mutta fiksu ei Suomessa kauan ole köyhä, totuus jota ei saa sanoa kun köyhä uhriutuu. No kohta loppuu vastikkeettomat tuet, sitten alkaa huuto kun köyhän pitäisi jotakin tehdäkin, eikä vaan olla ja uhriutua.

Okei, sä voit tupakoida ja dokata, mutta ei kaikki köyhät tee niin.

Olipa taas ahdasmielistä ajattelua.. Nolaat vaan itsesi.

Vierailija
557/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi mikä stereotypia. Häpeäisit edes.

Mä oon kirjoittanut tänne ketjuun jo aiemmin mutta sanonpa nyt tähän:

-asun maalla kaupungissa

-en ole koskaan polttanut tupakkaa

-en käytä alkoholia tai päihteiä lainkaan

-en one koskaan ottanut yhtään pikavippia

-asun yksiössä jonka vuokra on aikalailla alimpia mitä tällä alueella yksiöt on (450)

-minulla ei ole maksullisia harrastuksia

-en ole nähnyt ystäviäni vuosiin (pandemia-aika oli minulle "normaalia" yksinäisyyden suhteen)

-bensaa kalliimpaakin on auton muut kulut, esim.vero

-mistä tulikin mieleen ettei täällä ole julkista liikennettä

-kahvilassa käyn ehkä kerran tai kahdesti vuodessa, ihan vain siksi ettei pää hajoa. Tätä nyt on varmaan vaikea ymmärtää mutta kuvittele että olisit nyt yhtäkkiä kotona seuraavat 5 vuotta ilman MITÄÄN mistä nauttia. Siis edes ystäviäsi et näe. Montako kuukautta menee ennen kuin neljän valkoisen seinän tuijottaminen alkaa ahdistaa? Ymmärrätkö jos et ikinä tee mitään muuta kuin istut kotona eristäytyneenä niin mt alkaa rakoilemaan? Ja joku luulee että se on "lomaa". Ei ole.

Vierailija
558/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se henkisesti huomattavasti helpompaa kulkea reikäisissä alushousuissa ja ostaa Lidlin hevihävikkikori, ja suunnitella miten 4 henkilöä syö 100e per viikko, kun se on pelkkä harrastus. Kun niillä säästyneillä rahoilla ostetaan oma talo eikä uusia rintsikoita. Kun suunniteltu budjetti ei riitäkään ja voit maksaa loppukuun Visalla. Ei oikeasti köyhällä ole tätä mahdollisuutta. Oikeasti köyhä on loppuviikon syömättä. Kun oikeasti köyhällä ei ole sitä arkkupakastinta täynnä ruokaa, mistä voi syödä loppukuun. Minä en ole köyhä. Olen pihi. Siinä on todella iso ero, kun tämä on minulle enemminkin harrastus jota teen suurempien tavoitteiden eteen, eikä minun olisi mikään pakko elää näin. Minulla riittää energiaa keksiä uusia säästökohteita ja minulle tämä on vain hauskaa leikkiä. Olisi täysin eri asia ja tuntuisi elämä todella toivottomalta, jos joutuisin elää näin jatkuvasti ja mitään ei jäisi säästöön. Jos joutuisin säästämään saadakseni uudet rintsikat. Ei sitä voi ymmärtää.

100€/viikko nelihenkinen perhe syö kyllä oikein leveästi.

No ei kyllä syö. Yhdelle ihmiselle se kyllä olisi "leveää syömistä",  mutta ei oikeastaan edes kahdelle, saati neljälle!

Tässä vastauksessa paljastuu ehkä alkuperäisen kirjoittajan henkilöllisyys, mut tämä postaus on julkinen ja jäänyt mulla mieleen. Reilu vuosi sitten poliitikot oli keskusteluissa mukana köyhyysasiassa ja heiltä kyseltiin, miten he pärjäisivät 20€/viikko. Eräs tuttu oli ottanut haasteen vastaan ja  lopputuloksena tällainen fb-postaus. Tässä toki vuoden takaiset hinnat, nykyhinnoilla maksaisi varmaan muutaman euron enemmän, mut tähän nähden satasella kyllä syö leveästi:

"20€ haaste. Ministereiltä kysyttiin, miten pärjäisivät 20€ viikko, kun sillä pitäis saada perheen ruoat. Ajattelin, että se on ihan mahdotonta, ainakin multa - niin kokeilin sit ja aika yllättynyt olin, vaan ei kenekään pitäis joutua pärjäämään näin vähällä. Tässä on 4-henkisen perheen viikon ruokalista. Ei tässä nyt väli- ja iltapaloihin oikeen riitä, leipää ei ole pöydässä jollei pakkasesta löydy, eikä kaffeakaan keitellä.

Oletuksena on, että ennestään kaapista löytyy: Ainakin puoli pussia soijarouhetta, jonku verran vehnäjauhoa, mausteita, liemikuutioita, voita tms. paistamiseen, purkki tomaattimurskaa, soijakastiketta ja ketsuppia. Ja vahingossa löytyy 2 suolakurkkua, jotka ei pakollisia. Kaikkien ruokien reseptit löytyy googlehaulla. Ostoslista on lopussa, ruoat ostetaan Prismasta ja K-kaupasta, hinnat foodie.fi:stä ja K-Ruoka sovelluksesta.

- Makaronilaatikko soijarouheesta( 2 kananmunaa, ½ litraa maitoa, pussi makaronia. Ketsuppia on kaapissa.)

- Perunamuusi, itse tehtyjä pinaattilättyjä ja porkkanaraaste (n. 400g) (3 munaa, litra maitoa)

(Tehdään iso muusi kerralla ja jätetään seuraavalle päivälle laatikkoon reilusti)

- Muusista jauhelihaperunasoselaatikko (jos jäi porkkanaraastetta, niin se sekaan myös) 2 munaa, 6dl maitoa

(perunarieskoja ylijäämästä jos jää, 1 muna)

- Kaalilaatikko jauhelihasta, raastetaan sekaan yks porkkana. (Paistetaan jauheliha ja "jatketaan" sitä n. 1dl kuivalla soijarouheella, voi liottaa eka jos haluaa. N. 2dl paistettua jauhelihaseosta sivuun jääkaappiin) (Ylimääräisestä kaalista voi tehdä raasteen.)

- Makkarastroganov (jääkaapista löytyi kaks suolakurkkua, jotka voi myös jättää pois) keitettyjen (n. 1kg) perunoiden kaa.

- "Jauhelihakastike" soijarouheesta ja toissapäivän ylijäämäseoksesta, pilkotaan pieneksi sekaan muutama porkkana tai jäljelläolevista tehdään raaste. Keitetyt perunat 1kg

- Makaroni + HK valmislihapullat

Viikon aikana välipalaksi, iltapalaksi tms.

- Lättyjä (2munan taikina)

- Kotiviiliä (tehdään itse, 1viili, 1maito)

- Joka päivä aamupalaksi Kaurapuuroa (ohjeen mukaan tehtynä kilosta tulee puuro neljälle 7pvänä)

(Ylläoleviin mansikkahilloa, jota voi vaikka jatkaa vedellä ku on niin makeaa)

Ostoslista (omat kauppakassit mukaan):

-Myllyn Paras makaroni 400g x2 - 0,5€

-Kotimaista - sika-nauta jauheliha 700g - 3,55€

-Kotimaista kevytmaito x4 - 2,6€

-Jauhoinen peruna 0,79€/kg x3 - 2,37€

-Mäläskän kiint. peruna pss 2kg - 1,5€

-Kotimaista kananmunat 10kpl - 1,39€

-Rainbow pakastepinaatti 1pss 0,35€

-Kotimaista - uunilenkki - 1,05€

-Toivoniemen porkkana 1kg - 0.98€

-Kotimaista - kaurahiutale 1kg - 0,75€

-Arla kevytviili - 0,37€

-Rainbow mansikkahillo - 1,32€

-HK-valmislihapullat x2 - 1,5€ (0,75€ kpl)

-Fazerin sininen suklaapatukka - 0,55€ (syödään salaa lapsilta kauppareissulla)

-K-kaupasta kotimatkalla 1kg keräkaali 1€ (cittarista)

Yhteensä 19,98€

Vierailija
559/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin köyhällä on kaikki päivät aikaa? Eivät kaikki köyhät ole työttömiä, tuossa yllä juurikin pienipalkkainen yh-äiti kertoi arjestaan.

Vierailija
560/5804 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat on vähissä, niin silloin laitetaan ostokset tärkeysjärjestykseen. Köyhän ja pienituloisen ei kannata törsätä vähiä rahojaan kivalla kahvilakäynnillä. Kohta palstalla aletaan jankata, miten mahtavaa on, kun isoisä hemmottelee kermavaahto-kaakaolla ja kakulla.

Pitää tarttua köyhyysongelman juurisyihin. Kahvilakäynti ei tuo helpotusta köyhyyteen. Viisaampaa on alkaa hakea töitä, hankkia lisää tuloja ja karsia turhia menoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi