Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä, esim yksin asuva, saa perustoimeentulotukea vuokran, veden, sähkölaskun, kotivakuutuksen, terveydenhuollon maksujen, reseptilääkkeiden + yli 500e/kk sen lisäksi. Hyvällä matematiikalla tämä tekee jokseenkin enemmän, kuin pari euroa päivässä, mitä monet väittää heillä käytössään olevan.
Ehkä ne rahat kuitenkin menee johonkin turhaan, jos ei perusasioihin riitä?
T. En kelalla töissä, mutta näen päivittäin useita päätöksiä ja ihan nämä faktat voi kelan sivuiltakin lukeaTäällä on taatusti monia, joille kuuluisi tukia, mutta eivät hae niitä. Eivät osaa tai usko saavansa niitä kuitenkaan. Opiskelijakin saa toimeentulotukea, jos tulot ovat suojarajan alapuolella, mutta kun ei haeta niin ei saada.
Opiskelijoille toitotetaan, että he eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen, tehkää töitä, ottakaa lisää lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä, esim yksin asuva, saa perustoimeentulotukea vuokran, veden, sähkölaskun, kotivakuutuksen, terveydenhuollon maksujen, reseptilääkkeiden + yli 500e/kk sen lisäksi. Hyvällä matematiikalla tämä tekee jokseenkin enemmän, kuin pari euroa päivässä, mitä monet väittää heillä käytössään olevan.
T. En kelalla töissä, mutta näen päivittäin useita päätöksiä ja ihan nämä faktat voi kelan sivuiltakin lukeaKöyhällä kun voi olla niitä muitakin elätettäviä kuin itsensä. Ja velkoja jota pitää lyhentää.
Mutta ainiin, köyhät ei saa juoda ees kahvia.
Ne viralliset elätettävät lasketaan kyllä mukaan, heille on oma perusosa. Oma asia sitten, jos esim. Kavereita elättää huvikseen.
Kai nyt köyhilläkin on muita menojakin kuin ruoka ja lääkkeet? Äly käteen.
Vierailija kirjoitti:
T. En kelalla töissä, mutta näen päivittäin useita päätöksiä ja ihan nämä faktat voi kelan sivuiltakin lukea
Kuka tässä ketjussa on sanonut rahaa olevan vain "pari euroa päivä"? Jospa linkkaat sen viestin tähän, ja jutellaan sitten. ☺
AP aloitti keskustelun arjen asioista, jotka monista ihmisistä voivat olla "normaaleja", mutta köyhälle luksusta. Tämä EI ole "miksi tt-tuki ei riitä perusasioihin"-ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. En kelalla töissä, mutta näen päivittäin useita päätöksiä ja ihan nämä faktat voi kelan sivuiltakin lukeaSehän olisi ideaalista, jos maailma toimisi noin.
Jos oot vähän tätä ketjua lukenut, niin porukalla ei oikeesti ole sitä rahaa.
Voisit vetää siitä sen johtopäätöksen, että sitä rahaa ei jaella viittäsataa käytännössä ihmisille.
Hmm. En ota maailmaan kantaa, mutta Suomi toimii noin, jos on oikeus sosiaaliturvaan. Ihan puhdas ja selkeä laskelma. Käykää ihmiset vähän kelan sivuilla.
Ihanaa. Nyt tänne eksyi joku kelatätikin kommentoimaan, että ei teillä voi olla noin vähän rahaa.
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. En kelalla töissä, mutta näen päivittäin useita päätöksiä ja ihan nämä faktat voi kelan sivuiltakin lukeaKuka tässä ketjussa on sanonut rahaa olevan vain "pari euroa päivä"? Jospa linkkaat sen viestin tähän, ja jutellaan sitten. ☺
AP aloitti keskustelun arjen asioista, jotka monista ihmisistä voivat olla "normaaleja", mutta köyhälle luksusta. Tämä EI ole "miksi tt-tuki ei riitä perusasioihin"-ketju.
Heh, niin. Ja joskushan kela myöntää harkinnanvaraista tukea vaikka pesukoneen ostamiseen.
Eli heidän mielestäkään tt-tuki ei ole riittävä pesukoneen hankkimiseen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. En kelalla töissä, mutta näen päivittäin useita päätöksiä ja ihan nämä faktat voi kelan sivuiltakin lukeaalotetaan vaikka siitä, että
edelleenkään kela ei hyväksy kaikkia vuokria täysmääräisesti, ja ison osan voi joutua maksamaan itse.
ei tota 500 euroa jää juuri kellekään
Höpsis. Kelan sivuilta löytyy ihan kuntakohtaiset vuokrarajat, mitä ne hyväksyy. Oma ongelma, jos asuu yli niiden. Ne on oikeasti jopa varsin kohtuulliset. Me, 2 työssäkäyvää aikuista ja 3 lasta asutaan paljon alle sen. Myöskään työssäni en suosittele ikinä asiakkaideni sitä rajaa ylittävän, kyllä heille jää tuo summa sitten.
Miten kummassa minulta vaaditaan tuosta maagisesta viidestäadasta melkein satanen, vaikka asun tasan noiden ylärajojen mukaisesti? Kaiken lisäksi kunta on tämän asunnon minulle osoittanut, eikä valinnanvaraa ollut.
On tietysti hellyttävää, että sinä ja niiin moni muu uskotte siihen, että kun kerran on säädetty, kaikki varmasti saavat saman verran. Se taas ei ole hellyttävää, että te ette usko, vakka sata ihmistä teille toisin osoittaa kokemuksensa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin käytän vessapaperia ns siteenä. Plussana se, että ne voi vetää pöntöstä alas.
Itse en pysty, sillä menkat ovat niin runsaat. Kierukka tai kuukuppi eivät sovi.
Minä en edes harkinnut. Kuukuppi ei sovi kaikille, mutta miten se kierukka näihin kuukautissuojiin liittyy?
Kaikille teille side/tamponi-ongelmien kanssa kamppaileville: älkää häslätkö niiden vessapaperimyttyjen kanssa! Kuukautiset eivät mitään naiseuden riemun yleistä ilojuhlaa ole muutenkaan, saati sitten hikiset ja rullautuvat paperinpalat pöksyissä. Hain itse tänään apua muuttoon, ja monia eri auttajatahoja miettiessämme esille tuli diakoniatyö. Sieltä voi yrittää hakea apua jopa sähkölaskuihin (ovat maksaneet, monille) - jos ei siis ruokakauppakassiin jää varaa siteisiin, olen varma, että diakoni auttaisi siinä!
Älkää ottako sitä köyhäinapuna tai hävettävänä! Kirkkoon kuulumista ei kysytä, rukoilla ei tarvitse, ja googlettamalla löytyy lähin seurakunta. Sinne voi meilata, ja jättää vaikka soityopyynnön. - Minä muuten maksan kirkollisveroa, joten minun osuudellani saavat pakanatkin hakea kirkolta terveyssiteensä. ☺
Koko maailma auttaa nyt Ukrainaa! Ollaan mekin auttamassa toisiamme täällä kotona, ja mietitään keinoja helpottaa elämää! ❤
Hormonikierukalla kuukautiset jäävät usein kokonaan pois tai niukkenevat niin ettei suojia juuri tarvitse.
Kiitos selityksestä! Kuitenkin ohut side/pikkuhousunsuoja olisi mukavampi kuin vessapaperimytty tai läpivuotojen miettiminen!
Oon joskus saanut toimeentulotukea ja käytännössä ei todellakaan jäänyt ruokarahoiksi 500 euroa.
Vuokrasta korvattiin reilut puolet.
Kun aina toitotetaan, että mene pyörällä. Eikä ole vuosiin jäänyt tuloista rahaa ostaa edes sitä halvinta pyörää käytettynä. Ja sitten kävelet sen 10km päivittäin(enempää en jaksa) ja tulee lisää vain nälkä, joka lisää ruokakuluja. Tai sit laihtuu olemattomiin.
Vierailija kirjoitti:
T. En kelalla töissä, mutta näen päivittäin useita päätöksiä ja ihan nämä faktat voi kelan sivuiltakin lukea
Silloin kun mä olin köyhä, kela ei myöntänyt perustoimeentulotukea. Sitä saadakseen piti käydä keskustelemassa sosiaalityöntekijän kanssa. Nöyryyttää kokemus, jos sosiaalityöntekijä on ihminen, jolta puuttuu kunnioitus asiakastaan kohtaan. Mulla johti siihen, että sinnittelin aina niin pitkään kuin mahdollista ja menin nöyryytettäväksi vain kun en enää mitenkään pärjännyt.
Luulen, että vaikka nyt Kela myöntää perustoimeentulotuen, kynnys sen hakemiseen on korkea esim. joillekin ikäihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä tajuaa sen että nyt kun kaikki hinnat ovat nousemassa niin siihen avuksi ei käy nämä usein nähdyt vinkit: En käy ravintolassa, en tilaa ruokaa kotiin, värjään itse hiukseni, en osta kalliita meikkejä, vähennän autolla ajoa, lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin, ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä vielä rikkoutuneena korjaamisen jälkeen, ostan kaupasta halvinta ruokaa ja syön vain pakollisen määrän kerrallaan, en käy elokuvissa, en matkustele jne. Jne.
En keksi mistä voisin enää pihistää kun hinnat nousee mietinkin että varmaan noista reseptilääkkeistä pitää tehdävieläkin tiukempi säännöstely kuin tähän asti. Lääkärissä en ole raaski ut käydä kuin pää kainalossa joten siitäkään ei voi tinkiä enää.Joo käyn töissä eli suojaosuusköytettävissä. Ehkä seuraava keino on jäädä pois töistä ja alkaa elää niillä tuilla niin jää käyttörahaa kunnolla.
Pieni palkka, joten ei minulla ole varaa tuollaisiin.
"Lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin."
Sana köyhä on hyvin venyvä käsite.
Totta. Muistaakseni miljardööri Muskin ex-naisystävä valitti lehdessä sitä, että Musk elää köyhyysrajoilla. Siis kitsastelee ja syö vanhentunutta ruokaa, kun sille päälle sattuu. Hän kuitenkin tietänee, että hänellä on varaa elellä ihan kivasti, joten "köyhyysraja" on hänelle pelkkää leikkimistä.
Ärsyttää tommoset sikarikkaat egotrippailijat. Tuonkin ex tosiaan kertoi jossain naistenlehdessä että ollessaan/asuessaan miljardöörin kanssa oli joutunut nälissään pari viikkoo syömään jotain pelkkää maapähkinävoita kunnes oli sanonut näkiintyneenä että tarvii nyt oikeasti jotain ruokaa.
Ei voi tajuta, ei.
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus saanut toimeentulotukea ja käytännössä ei todellakaan jäänyt ruokarahoiksi 500 euroa.
Sulla on ollut ylihintainen asunto. Ne vuokranormit on paikkakuntakohtaiset eli Helsingissä saakin olla kalliimpi kuin Pihtiputaalla, mutta ei missään tolkuttoman iso. Muutenhan ihmiset asuisi vaikka miten kalliissa kämpissä, jos rajoja ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä tajuaa sen että nyt kun kaikki hinnat ovat nousemassa niin siihen avuksi ei käy nämä usein nähdyt vinkit: En käy ravintolassa, en tilaa ruokaa kotiin, värjään itse hiukseni, en osta kalliita meikkejä, vähennän autolla ajoa, lopetan kauneushoidoissa ja hierojalla käynnin, ostan vaatteita vain tarpeeseen ja käytän niitä vielä rikkoutuneena korjaamisen jälkeen, ostan kaupasta halvinta ruokaa ja syön vain pakollisen määrän kerrallaan, en käy elokuvissa, en matkustele jne. Jne.
En keksi mistä voisin enää pihistää kun hinnat nousee mietinkin että varmaan noista reseptilääkkeistä pitää tehdävieläkin tiukempi säännöstely kuin tähän asti. Lääkärissä en ole raaski ut käydä kuin pää kainalossa joten siitäkään ei voi tinkiä enää.Joo käyn töissä eli suojaosuusköytettävissä. Ehkä seuraava keino on jäädä pois töistä ja alkaa elää niillä tuilla niin jää käyttörahaa kunnolla.
Totta. Muistaakseni miljardööri Muskin ex-naisystävä valitti lehdessä sitä, että Musk elää köyhyysrajoilla. Siis kitsastelee ja syö vanhentunutta ruokaa, kun sille päälle sattuu. Hän kuitenkin tietänee, että hänellä on varaa elellä ihan kivasti, joten "köyhyysraja" on hänelle pelkkää leikkimistä.
Ärsyttää tommoset sikarikkaat egotrippailijat. Tuonkin ex tosiaan kertoi jossain naistenlehdessä että ollessaan/asuessaan miljardöörin kanssa oli joutunut nälissään pari viikkoo syömään jotain pelkkää maapähkinävoita kunnes oli sanonut näkiintyneenä että tarvii nyt oikeasti jotain ruokaa.
Ei voi tajuta, ei.
Elon Muskin kohdalla täytyy nyt kuitenkin muistaa, että kyse ei ole ihan normiaivoilla varustetusta ihmisestä (ilm. asperger). Jo hänen julkisesta käyttäytymisestään on selkeästi käynyt ilmi, että kaveri on toisaalta aivan äärimmäisen nerokas ja toistaalta täysin tampio. Ei hänen osaltaan voi puhua köyhyysrajalla elämisestä tai roolipelaamisesta tai ecotrippailusta, koska mikään noista ei pidä paikkaansa.
Ja minun täytyy tunnustaa, että JOS jostain käsittämättömästä syystä jakaisin elämäni Muskin kanssa, niin todennäköisesti meillä olisi terassilla kasviksia kasvamassa, vaatehuoneessa sirkkakasvattamo ja itukasvattamo kylpyhuoneessa, ja testaisimme säännöllisin väliajoin, miten pärjää avaruusmuonalla. Näillä ei olisi mitään tekemistä köyhää näyttelemisen kanssa, vaan sen kanssa, että pohdittaisiin avaruusmatkailun käytännön ongelmia: jos vedenkierrätysjärjestelmä prakaa, niin miten voi käydä kakalla avaruusaluksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tajuta, ei.
Eikö tämä ex olisi itse voinut ostaa omia ruokiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ollut ylihintainen asunto. Ne vuokranormit on paikkakuntakohtaiset eli Helsingissä saakin olla kalliimpi kuin Pihtiputaalla, mutta ei missään tolkuttoman iso. Muutenhan ihmiset asuisi vaikka miten kalliissa kämpissä, jos rajoja ei olisi.
Ne Kelan vuokranormit eivät valitettavasti ihan vastaa todellisuutta. Vuokrien hinnat ovat nousseet viime vuosina niin hurjasti, että Kelan normit ovat jääneet jälkeen. Ainakin isommissa kaupungeissa ei ole helppoa löytää asuntoa, joka niihin normeihin sopii.
Onneksi ilmeisesti viime vuonna vuokrien nousu on alkanut hiipua tai jopa pysähtyä. Näin muistan lukeneeni. Toivottavasti tilanne jatkuisi näin tai kääntyisi jopa siihen suuntaan, että vuokrat alkaisivat laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. En kelalla töissä, mutta näen päivittäin useita päätöksiä ja ihan nämä faktat voi kelan sivuiltakin lukeaalotetaan vaikka siitä, että
edelleenkään kela ei hyväksy kaikkia vuokria täysmääräisesti, ja ison osan voi joutua maksamaan itse.
ei tota 500 euroa jää juuri kellekään
Tuota 500 euron perusosaahan vähentää 21,5 leikkuri vuoden työttömyyden jälkeen mikä vähentää monta kymppiä kuussa. Lisäksi myös vuokrassa on omavastuuosuus maksettavana vaikka vuokra olisikin norminmukainen?
Niitä ökyhalpoja asuntoja kun ei riitä kaikille.
Itsekin kerrot asuvasi halvassa, vaikka joku oikeesti köyhä sen tarttisi ennemmin.