Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
421/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä rikkaat vaan tuntuvat olevan itse laiskoja. Kotona käy siivoja, kun ei viitsitä itse siivota. Syödään ulkona, kun ei viitsitä itse kokata tai opetella kokkaamaan. Käydään kynsisalongissa, vaikka voisi kotona itsekin kynsensä lakata.. Ostokset kotiinkuljetuksella, vaikka voisi sillä omalla autollakin käydä kaupassa. jne..

Miksi on mielestäsi huono asia käyttää palveluja ja työllistää yrittäjiä, mikäli siihen varaa ja halua on?

Ei toki.

Mutta rikkaat eivät viitsi edes vähäsen siivota kotonaan, mutta täällä ehdotellaan että pitäisi köyhemmän kantaa pakastin kilsojen päästä itse kotiin. Ja kun ei jakseta, syytellään heti laiskaksi ja epäkelvoksi.

Vierailija
422/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun jatkaa ruokaa vedellä, että saa enemmän täytettä vatsaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä rikkaat vaan tuntuvat olevan itse laiskoja. Kotona käy siivoja, kun ei viitsitä itse siivota. Syödään ulkona, kun ei viitsitä itse kokata tai opetella kokkaamaan. Käydään kynsisalongissa, vaikka voisi kotona itsekin kynsensä lakata.. Ostokset kotiinkuljetuksella, vaikka voisi sillä omalla autollakin käydä kaupassa. jne..

Miksi on mielestäsi huono asia käyttää palveluja ja työllistää yrittäjiä, mikäli siihen varaa ja halua on?

Sitä paitsi: esim. ostosten tilaaminen verkkokaupasta kotiin on halvempaa kuin kaupassa käyminen, jos on autoton liikuntarajoitteinen, ja välimatkat ovat pitkiä. Minusta olisi hauskaa käydä itse kaupassa, katsella tarjouksia ja hyödyntää punalappuja, mutta tämä 2xkk-kauppakuljetus on tällä hetkellä edullisin vaihtoehto.

Hienoa, että näitä ruokaverkkokauppoja jo on! Muutama vuosi sitten jouduin hakemaan isommat ostokset taksilla, ja sepä se vasta kallista oli!

Tarvitsen jalkahoitoja, joita niitäkin saa nykyään kotiin. Tiukan paikan tullen niistä käynneistä on nipistettävä, mutta vointini takia mieluummin ei. Säästän jostain muusta, enkä todellakaan koe olevani Rich And Famous: ei niihin varpaisiin rakennekynsiä väsätä! 😃

Meitä on täällä monenmoista pohtijaa paikalla, ja meillä on eri elämäntilanteet. Joskus ylelliseltä kuulostava vaihtoehto voikin olla maksajalleen se edullisin.

Vierailija
424/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin käytän vessapaperia ns siteenä. Plussana se, että ne voi vetää pöntöstä alas.

Itse en pysty, sillä menkat ovat niin runsaat. Kierukka tai kuukuppi eivät sovi.

Vierailija
425/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm, kommentoin kyllä jo aikaisemmin ihan muuten vaan köyhyydestä. Tuo auto & kuljetus: ei minulla eikä tuttavillani kenelläkään ole ajokorttia tai autoa, sukulaisia  ei asu lähimaillakaan (n. 800 km:n päässä). Kun ja jos on tarpeen hankkia jotain, kuljetuksen järjestäminen on kyllä tosi hankalaa ja aikaavievää. Viimeksi ostin Tori:sta kaapin (10 euroa, n. 3 vuotta sitten), jonka myyjä yst. kuljetti sen kotiin (asui aika lähellä) ja kantoipa vielä sisäänkin. Ihana ihminen, tarjosin tietysti pullakahvit kotona ja juteltiin siinä vielä hetki.

Eli oikeasti: tahdosta ja haluista, yrittämisestä tms. ei auto / kuljetus aina todellakaan ole kiinni. Olen myös liikuntaesteinen enkä saa selkävamman takia nostaa mitään 2 kg painavampaa - elämäni on hyvin rajoitettua muutenkin. Mainittakoon myös, että esim. invataksissa ei saa kuljettaa mitään isompaa (tästä olemassa ennakkopäätöksiä). Tavallista taksia en voi käyttää enkä pystyisi sitä maksamaankaan.

Kun jotain pitäisi hakea varastosta tai yläkaapeista, joudun pyytämään apua joltakulta. Pyrin aina vastavuoroisesti korvaamaan tämän esim. tarjoamalla ruokaa tai tekemällä vastineeksi vaikka korjausompelua tms. Kaikkea siis, mihin vielä hädintuskin pystyn. Myyn nettikirppiksellä vielä jäljellä olevaa pientavaraa, josta saa 20 - 40 e/kk, iso apu sekin. Jotain pitää yrittää, vaikka ei paljoon pysty. Makaamaan en aio jäädä minäkään!

Tsemppiä jokaiselle, joka joutuu laskemaan senttinsä kauppaan mennessä!

- tk-eläke, harvinaisen pieni sekin...

Saanko kysyä, kuinka pieni tk-eläkkeesi on? Itselläni se on vähän vajaa 800 e. Asumistuki ja vammaistukea päälle. Silti on todella tiukkaa.

426/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkisi koskee siis niitä, jotka saavat luvan hankkia pakastimen ja pystyvät kantamaan sellaista. Minä en kanna, koska en pysty nostamaankaan. Joskus 90-luvun alkupuolella kyllä kannoin yhden täyspuisen kirjoituspöydän kolmen kilometrin päähän.

Halvin löytämäni pakastin muuten maksaa 99 euroa ja siihen kotiinkuljetus lisäksi. Käyttörahani on reilut 400 euroa kuukaudessa, joten tuo olisi aikamoinen investointi. Jos siis saisin luvan pakastimen käyttämiseen, mutta sellaista ei tipu, eikä salaakaan uskalla ottaa.

Jätän huomiotta nuo muut asiat tuossa kommentissa, mutta mitä tarkoitat että pakastimen hankkimiseen tarvisi luvan joltain? Ei kai pakastimen hankkimista voi kukaan tai mikään kieltää missään olosuhteissa ainakaan laillisesti?

Vuokranantaja ei salli suuria sähkölaitteita. Ostin vuosi sitten vedenkeittimen, mutta yksikään pistorasia ei kestänyt sitä. Heikkotehoisemman kahvinkeittimen onneksi kesti.

Mikä vuokranantajan on kieltäessä, kun minä en mihinkään muuallekaan pääse. Ei ole rahaa eikä paikkaa, mihin muuttaa.

Kun ei se vuokranantaja voi kieltää ainakaan millään laillisella perusteella tuollaisia juttuja.

Jos ei sulakkeet kestä niin sitten niissä sulakkeissa tai sähköasennuksissa itsessään on jotain vikaa ja vuokranantajan vastuulla on korjata.

Vastuulla ja vastuulla. Mikä minä olen vaatimaan yhtään mitään? Vuokranantaja saa minut pihalle aivan laillisesti heti, kun vain haluaa. En minä vapaaehtoisesti tässä läävässä asu,

Tämä ei kyllä kuulosta yhtään normaalilta tilanteelta. Oletko holhouksessa vai miksi et voi valita asuinpaikkaasi? Enkä nyt tarkoita, että pitäisi päästä Westendiin toimeentulotuella, mutta köyhä voi silti halutessaan muuttaa. Vaivannäköä se tosin vaatii.

Ei tämä olekaan normaali tilanne. En ole holhouksessa, vankilassa tai muuallakaan lukkojen takana. Tätä kuviota on yritetty purkaa jo pitkään, mutta aina jokin seikka tekee tyhjäksi kaikki aikeet. Selittämään en rupea, koska selittämisessä esimerkiksi uudelle TE-virkailijalle menee aina vähintään kolme varttia. Tänne en vaivaudu laatimaan kirjallista selvitystä. Muutamalla rivillä ei onnistu.

Minä muuten olen siinä "onnellisessa" tilanteessa, että minulla on sekä netti että laite, jolla sinne pääsee. Suomessa on paljon ihmisiä, jotka eivät pääse tai osaa tai jaksa tulla keskustelupalstalle osallistumaan.

Olisit vaan sanonut että tuettu asuminen.

No niin, nyt sitten ruvettiin taas keksimään kaikenlaista ihan itse? Tämä on aivan normaali vuokra-asunto ja minä aivan normaali työtön työnhakija. Muutaman muun seikan vuoksi tilanne on epänormaali - yksi näistä seikoista on se, etten pysty kävelemään. Paranen kyllä, mutta hyvin hitaasti. Tästä on huono lähteä etsimään kuormaliinoja ja riehumaan sähkövioista.

Siitä sähköviasta riehuminen ei vaadi kävelykykyä.

Kokeilepa vaikka viikko sitä, että pystyt seisomaan, mutta muutaman metrin kävelemisen jälkeen kaadut kivun vuoksi maahan. Joskus pystyt kävelemään hieman pitempään, mutta kipu saattaa yllättää vaikka kynnykselle astumisen tai yskäisyn vuoksi - joskus myös istuessa. Kepit, rollaattorit ja pyörätuolit olisivat vain haitaksi. Kumartumaan ja kyykistymään et pysty ollenkaan.

Mieti, miten tuo rajoittaa elämääsi. Vessassa käymistä. Ruoanlaittoa. Asuntojen etsimistä. Hampaiden harjaamista. Motonetiin menoa kuormaliinoja etsimään. Työnhakua - kyllä minä pystyn koneella tekemään töitä aamusta iltaan, mutta harmillisesti vain kukaan ei minua palkkaa.

Sähkölaitteista riehumista tuo ei tietenkään haittaa, mutta siihen erittäin helppoon syöttiin sinä tartuit, jotta pääset sanomaan, että mikään ei kelpaa. Vai mitä?

En jaksa lukea koko ketjua, ja saat kyllä myötätuntoni terveysongelmiesi johdosta. Haluan sanoa vain tämän: Vedenkeittimen teho on paljon suurempi kuin pakastimen. Luultavasti siis pakastimen hankinta ei aiheuttaisi oikosulkua kotiisi. 

Perustakaa oma ketju noille pakastearkuillenne!

Aika ” Rumasti” sanottu.

Vierailija
427/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin eilen Prismassaja minulla oli hirveä nälkä..en syönyt kotona mitään, koska raha ja minulla on kyllä vara laihtuakkin niin yritän syödä vain yhden lämpimän ruuan/päivä,mutta miten paljon ilahduin kun hedelmäosaston imais banaanikoriin oli kyltti muuttunut, ota tästä banaani itsellesi..aiemmin ollut lapsellesi🙈Moni muu kun köyhä ei tajua miten ihana olisi käydä kaupassa ilman taskulaskinta. Minulla on aina mukana pakko ostaa lista ja sitten jos joku penni jää niin ostan lisäksi jotain extraa, extra on vaikka tarjous jauhelihaa pakkaseen..olin myöskin tyytyväinen, että halpoja ruokia vielä löytyi suht hyvin, ei ole kaikki kallistunut. Kotivara harmittaa kun tällä hetkellä kaikki mitä voin ostaa menee kyllä mahaan asti.

Voi ei! ☹ Halaisin sinua jos voisin! ❤

Hyvä ja hienoa, että kaupoissa huomioidaan kaikki kävijät - voihan aikuisellekin tulla huono olo verensokerin heittelyn takia, vaikkei nälissään olisikaan.

Äläkä nyt sitä kotivaraa sure! Eletään me päivä kerrallaan! - Kun asia sinua kuitenkin huolettaa: voisitko ostaa vaikka ylimääräisen näkkileipäpaketin yhtenä päivänä, tonnikalapurkin toisena. Sellaisia parin euron pieniä tuotteita, jotka eivät tarvitse jääkaappia. Yhden kerrallaan. Makaronipussi. Säilykepapuja. Hernekeittopurkki. Mitä voisit kuvitella syöväsi.

Näin sinulla olisi suunnitelma, homma hoidossa, ja voisit lopettaa siitä asiasta suremisen!

Tsemppiä, ystävä! ☺

Vierailija
428/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti joku lapsiperhe on joskus käynyt hienoissa ja kalliissa kahviloissa. Ainakin varakkaat ja hyvätuloiset ihmiset ja nimenomaan kaupungissa. Ajan ja rahan kuluttaminen kahviloissa on nykyäänkin kaupungissa asuvien, hyvätuloisten ja rikkaitten ihmisten harrastus.

Maaseudulla kahviloissa käyminen ei ole ollut tavallista ennenkään. Ainakaan köyhimmät ja pienituloisimmat lapsiperheet eivät ole harrastaneet hienoissa kahviloissa käyntiä. Eivätkä muuten harrasta edelleenkään!

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahankäyttö on eräs arvovalinta, joita teemme jatkuvasti. Olen lapsesta asti oppinut tulemaan toimeen pienillä tuloilla. Ahkeran säästämisen, työnteon ja nuukailun ansiosta ja pienistä tuloista huolimatta olemme pystyneet hankkimaan ASP-lainalla omistusasunnon.

En ole koskaan ymmärtänyt hulvatonta rahankäyttöä ja turhuuksiin tuhlailua. Kotiäitinä olen kouliintunut entistäkin tarkemmaksi ja säästäväisemmäksi rahankäyttäjäksi. Minun ei tulisi mieleenikään tuhlata rahojamme kahvilaan. Kahviloissa tuotteiden hinnat ovat kalliita ja rahalle ei saa vastinetta. Meillä on iso perhe ja koko perheen yhden kahvilakäynnin hinnalla hankin koko viikon ruoat perheelle kotiin.

Olen aina ihmetellyt, miksi osa ihmisistä ei voi kutsua ihmisiä kotiinsa ja tarjoa kahvia tai ruokaa kotona? Onkohan tämä nykyajan muotia ja esittämistä, että tuttuja ihmisiä voidaan tavata vain kodin ulkopuolella jossain kahvilassa tai ruokaravintolassa?

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, että lopetetaan kokonaan noiden tenttaajien yksityiskohtaisiin kysymyksiin vastaaminen. He ovat onnensa kukkuloilla käsi housuissa, kun saavat lukea, miten vähän joillakin ihmisillä on.

Olen itsekin köyhä, mutta kyllä mua kiinnostaa kuinka joku velaton ihminen on kuukaudesta tai vuodesta toiseen tilanteessa, jossa ei ole varaa käydä kertaakaan kahvilassa ilman ulkopuolisen taloudellista avustusta. Itselläni on velkoja 20 000 edestä, luottotiedot vielä kunnossa, tukia yhteensä n. 1100 €/kk. Ei muuta, tästä ei ole vähennetty asumista. Ja jopa minä voin käydä joskus kahvilla.

Olisiko kyse valinnoista? Ei itse "raatsi" tuhlata kahvilaan ja itseensä, ja on spesiaalia ja hienoa päästä vaarin kanssa ulos kermavaahto-kaakaolle ja kaakulle! Varmaan vaarin seura, yhteinen aika, ja se isovanhemman hemmottelu, sillä kertaa herkkujen muodossa, tekivät hetkestä hienon ja kertomisen arvoisen! ☺

AP nautti hetkestä, eikä se arjen luxus olisi toteutunut, jos vaari olisi vain tehnyt tilisiirron. - Moni täällä nillitti jo vaariakin, kun hän hupsu mies ei tarjoustuote-nyssäkkää ojentanut yhteisen, pistouvatun hetken sijaan! Villi veikkaus: noin ihana vaari varmaan joskus antaa niitä jauhopusseja ja muuta tässä ketjussa ei-köyhien välttämättömänä pitämää elintarvikettakin, yhteisten kermakaakao-tuokioiden lisäksi.

Niitä arvovalintoja kun on niin monenlaisia, samoin persoonallisuuksia ja mieltymyksiä. Kahvilassa kahvitteluhan on kokemuksena ja elämyksenä ihan erilainen kuin kotona kahvittelu, ja molemmat tietysti omalla tavallaan kivoja. Mutta itse tykkään valtavasti pienistä ja tunnelmallisista kahviloista, ei kotona tai kyläpaikassa kahvittelu ole ollenkaan niin ihanaa. Mutta valitettavasti tuollaisia paikkoja on nykyään enää kovin vähän, eikä ole kovin usein varaa tosiaan käydä. Ja toki seurankin pitää olla hyvää. :)

Ylipäätään olen luonteeltani esteetikko ja nautiskeluun taipuvainen, tosin ilman tarvetta vetää millään lailla överiksi. En esim. kaipaile mitään luksuslomia tai merkkituotteita. Mutta kyllähän tämä köyhyys olisi helpompaa, jos olisi luonnostaan askeettiseen elämään taipuvainen.

Säästäväisyydestä en saa mitään tyydytystä, lähinnä tunnen jonkinlaista helpotusta, kun pystyn jotenkin "taiteilemaan" ja pysymään budjetissa ilman, että elämä menee liian ankeaksi.

Lisään vielä, että sama tietysti pätee ulkona syömiseen. Outoa ajatella, että näihin liittyisi jotain esittämistä, koska kyse on ennen kaikkea kokemuksesta ja tunnelmasta. Ja en ole myöskään kovin nuori.

Minä tarjoan mielelläni kotonani, ja käyn kylässä, mutta onhan noissa kivoissa kahvilakäynneissä sellaista vähän erilaista. ❤

Elin muuten lapsuuteni Helsingissä, ja Kluuvikadun Fazer oli hienouden huippu! Kangaspöytäliinat, pöytiintarjoilu... Siellä käytiin juhlahetkinä, meidän perheessä. Vaikka keväällä todistustenjaon jälkeen herkuttelemassa Sacher-leivoksilla! Olen syntynyt -67.

Vierailija
429/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koyhä tajuaa, että parilla eurolla voi ostaa ruokaa ja kympillä voi pärjätä viikon.

Voi pärjätä mutta en suosittele. Itelle meinas puhkeaa anemia kun elin "köyhällä" ruokavaliolla

Meinasi puhjeta. 

Vierailija
430/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin käytän vessapaperia ns siteenä. Plussana se, että ne voi vetää pöntöstä alas.

Itse en pysty, sillä menkat ovat niin runsaat. Kierukka tai kuukuppi eivät sovi.

Minä en edes harkinnut. Kuukuppi ei sovi kaikille, mutta miten se kierukka näihin kuukautissuojiin liittyy?

Kaikille teille side/tamponi-ongelmien kanssa kamppaileville: älkää häslätkö niiden vessapaperimyttyjen kanssa! Kuukautiset eivät mitään naiseuden riemun yleistä ilojuhlaa ole muutenkaan, saati sitten hikiset ja rullautuvat paperinpalat pöksyissä. Hain itse tänään apua muuttoon, ja monia eri auttajatahoja miettiessämme esille tuli diakoniatyö. Sieltä voi yrittää hakea apua jopa sähkölaskuihin (ovat maksaneet, monille) - jos ei siis ruokakauppakassiin jää varaa siteisiin, olen varma, että diakoni auttaisi siinä!

Älkää ottako sitä köyhäinapuna tai hävettävänä! Kirkkoon kuulumista ei kysytä, rukoilla ei tarvitse, ja googlettamalla löytyy lähin seurakunta. Sinne voi meilata, ja jättää vaikka soityopyynnön. - Minä muuten maksan kirkollisveroa, joten minun osuudellani saavat pakanatkin hakea kirkolta terveyssiteensä. ☺

Koko maailma auttaa nyt Ukrainaa! Ollaan mekin auttamassa toisiamme täällä kotona, ja mietitään keinoja helpottaa elämää! ❤

Vierailija
431/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei kyllä kuulosta yhtään normaalilta tilanteelta. Oletko holhouksessa vai miksi et voi valita asuinpaikkaasi? Enkä nyt tarkoita, että pitäisi päästä Westendiin toimeentulotuella, mutta köyhä voi silti halutessaan muuttaa. Vaivannäköä se tosin vaatii.[/quote]

Jos olet tarpeeksi köyhä saattaa Kela vaatia asumaan mahdollisimman halvassa paikassa jotta suostuu maksamaan tukia. Köyhyys saattaa myös ajaa luottotiedottomuuteen jolloin on vaikeaa saada asuntoa ja kaikilla ei ole varaa muuttaa. Köyhyys voi ajaa myös yksinäisyyteen, joten muuttoapuakaan kavereista ei ole. -eri

Vierailija
432/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä, esim yksin asuva, saa perustoimeentulotukea vuokran, veden, sähkölaskun, kotivakuutuksen, terveydenhuollon maksujen, reseptilääkkeiden + yli 500e/kk sen lisäksi. Hyvällä matematiikalla tämä tekee jokseenkin enemmän, kuin pari euroa päivässä, mitä monet väittää heillä käytössään olevan.

Ehkä ne rahat kuitenkin menee johonkin turhaan, jos ei perusasioihin riitä?

T. En kelalla töissä, mutta näen päivittäin useita päätöksiä ja ihan nämä faktat voi kelan sivuiltakin lukea

Vierailija
433/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En värjää hiuksia, leikkaan ne itse miesten partasaksilla, kaikki mun vaatteet on kirppareilta ja vaihtopöydistä saatuja.. Käytän lidlin meikkejä :D Syön 2 kertaa päivässä. Aamulla ja illalla ennen nukkumaan menoa, että saan unta. Kalusteet on myös kaikki mummon vintiltä tai ilmaiseksi roskalava-ryhmistä saatuja. Lakanat ovat yli 7 vuotta vanhoja.. Minulla on 2 rintsikat. Pesen pyykkiä tosi usein, koska sukkia on niin vähän enkä raaski ostaa nyt just uusia.

Kaikki rahat menee laskuihin, ruokaan ja opintolainan lyhennykseen. Harrastan (yllätys) lenkkeilyä, mutta sekin ollut tauolla koska en ole löytänyt kirpparilta uusia lenkkareita hajonneiden tilalle. Istun kotona kaikki päivät yksin ja maalaan tauluja pysyäkseni järjissäni. Nukun paljon.

Tässä kohtaa voi olla aiheellista neuvotella pienemmästä lyhennyserästä. Mulla se on 30€/kk, vaikka opintolainaa on vielä n. 9000 €.

Vierailija
434/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä, esim yksin asuva, saa perustoimeentulotukea vuokran, veden, sähkölaskun, kotivakuutuksen, terveydenhuollon maksujen, reseptilääkkeiden + yli 500e/kk sen lisäksi. Hyvällä matematiikalla tämä tekee jokseenkin enemmän, kuin pari euroa päivässä, mitä monet väittää heillä käytössään olevan.

T. En kelalla töissä, mutta näen päivittäin useita päätöksiä ja ihan nämä faktat voi kelan sivuiltakin lukea

alotetaan vaikka siitä, että

edelleenkään kela ei hyväksy kaikkia vuokria täysmääräisesti, ja ison osan voi joutua maksamaan itse.

ei tota 500 euroa jää juuri kellekään

Vierailija
435/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikki köyhät ole toimeentulotuella!

Vierailija
436/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhällä kun voi olla niitä muitakin elätettäviä kuin itsensä. Ja velkoja jota pitää lyhentää.

Mutta ainiin, köyhät ei saa juoda ees kahvia.

Vierailija
437/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes harkinnut. Kuukuppi ei sovi kaikille, mutta miten se kierukka näihin kuukautissuojiin liittyy?

Kaikille teille side/tamponi-ongelmien kanssa kamppaileville: älkää häslätkö niiden vessapaperimyttyjen kanssa! Kuukautiset eivät mitään naiseuden riemun yleistä ilojuhlaa ole muutenkaan, saati sitten hikiset ja rullautuvat paperinpalat pöksyissä. Hain itse tänään apua muuttoon, ja monia eri auttajatahoja miettiessämme esille tuli diakoniatyö. Sieltä voi yrittää hakea apua jopa sähkölaskuihin (ovat maksaneet, monille) - jos ei siis ruokakauppakassiin jää varaa siteisiin, olen varma, että diakoni auttaisi siinä!

Älkää ottako sitä köyhäinapuna tai hävettävänä! Kirkkoon kuulumista ei kysytä, rukoilla ei tarvitse, ja googlettamalla löytyy lähin seurakunta. Sinne voi meilata, ja jättää vaikka soityopyynnön. - Minä muuten maksan kirkollisveroa, joten minun osuudellani saavat pakanatkin hakea kirkolta terveyssiteensä. ☺

Koko maailma auttaa nyt Ukrainaa! Ollaan mekin auttamassa toisiamme täällä kotona, ja mietitään keinoja helpottaa elämää! ❤

Hormonikierukalla kuukautiset jäävät usein kokonaan pois tai niukkenevat niin ettei suojia juuri tarvitse.

Vierailija
438/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alotetaan vaikka siitä, että

edelleenkään kela ei hyväksy kaikkia vuokria täysmääräisesti, ja ison osan voi joutua maksamaan itse.

ei tota 500 euroa jää juuri kellekään

Höpsis. Kelan sivuilta löytyy ihan kuntakohtaiset vuokrarajat, mitä ne hyväksyy. Oma ongelma, jos asuu yli niiden. Ne on oikeasti jopa varsin kohtuulliset. Me, 2 työssäkäyvää aikuista ja 3 lasta asutaan paljon alle sen. Myöskään työssäni en suosittele ikinä asiakkaideni sitä rajaa ylittävän, kyllä heille jää tuo summa sitten.

Vierailija
439/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taatusti monia, joille kuuluisi tukia, mutta eivät hae niitä. Eivät osaa tai usko saavansa niitä kuitenkaan. Opiskelijakin saa toimeentulotukea, jos tulot ovat suojarajan alapuolella, mutta kun ei haeta niin ei saada.

Vierailija
440/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän olisi ideaalista, jos maailma toimisi noin.

Jos oot vähän tätä ketjua lukenut, niin porukalla ei oikeesti ole sitä rahaa.

Voisit vetää siitä sen johtopäätöksen, että sitä rahaa ei jaella viittäsataa käytännössä ihmisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän