Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastinjankkaajille kiitos mielenkiintoisen ketjun pilaamisesta.
Tässä voisi olla pakastimen tilalla mikä tahansa muu asumisen kannalta tärkeä asia, kuten patja. Yhtälailla vaikea kantaa perille yksin, kallis uutena ja vanha voi olla todella huono. Silti useimmilla on patja.
Ehkä patjan kohdalla on tämä, että monet haluavat sen ostaa uutena. Silloin on vaan köyhänkin pakko nipistää jostain tai ostaa osamaksulla. Kuljetus mukaan lukien. Mutta kuljetus hoituu ilman nöyristelyä ja kettuilua.
Jos joku ostaa vanhana niin esimerkiksi kierrätyskeskuksissa tai työpajoilla on pakettiauto. Siitäkin vissiin pitää maksaa, mutta kyydin pyytäminen ja maksaminen on näissäkin selkeämpää ja ei tarvitse sitä anella tai nöyristellä. Kunhan sen pystyy maksamaan, nipistämällä jostain sekin usein köyhällö tapahtuu.Patja on pakollinen, tai en tiedä yhtään ihmistä joka nukkuisi sängyssä ilman patjaa. Se on vain sitten pakko hankkia. Kuljetuksineen. Vaikka kirpaisee.
Onhan toisaalta tällä logiikalla köyhän pakko ostaa ruokaakin ilman ruokaa ei elä. Pakko on nipistää jostain, että saa ruokaa.Pakastin ei ole sillä tavalla tarpeellinen, pakollinen tai sentyyppinen tavara, että sen uutena köyhä ostaisi. Mutta juuri nuo ilmaiset tai tosi halvat ovat niitä, joita myyvät yksityiset ihmiset ilman kyyditystä. Köyhä joutuu sen kyydin sitten autollisilta yksityisiltä ihmisiltä anelemaan ja ehkä jättävät väliin. Vaikka toki siitä maksaisivatkin. Tai ei ole tosiaan ketään jolta pyytäisi.
Jättävät sitten väliin niin pakastimen kuin kyydinkin.Ei se patjakaan ole pakollinen jos löytyy sohva.
No joo, piti laittaa, että joku voi nukkua sohvalla, mutta jätin pois. Mutta kun nyt puhuttiin patjasta. Kirjoitin, että jos nukkuu sängyssä en ole nähnyt yhtään ihmistä nukkuvan ilman patjaa.
Nukkua voi missä tahansa, mutta sängyissä on yleensä patja.
Oletko sä tyhmä?
Kuka muka ostaa sängyn eikä patjaa, jos pitää noista kahdesta valita?
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on ihmisillä erilaista. Valitettavasti köyhyys vaatii taitoa, paneutumista ja jaksamista. Ymmärrän, että on terveysasioita, jotka kuluttavat rahaa tai myös jaksamista. Toki toimeentulotuesta saa lääkkeeitä. Mutta kyllä välillä tuntuu ihmeelliseltä ettei edes jauhoja ole varaa ostaa. Itsekin toimeentulotuella käyny risteilyllä, keikoilla, ravintoloissa ja elokuvissa yms. Ostanut vaatteita. Toki se on paljon henkilökohtaisia valintoja: en juo juurikaan, en tupakoi, ei ole autoa (ympäristösyistä) ja olen kasvissyöjä. Kännykkäkin on 100 euron mallia ja tv:kään ei tarvitse olla iso. Tietokone maksoi 150 euroa. Olen hyvin järjestelmällinen rahojen kanssa. Jotta voin toteuttaa mm. elämyksiä se vaatii budjetoimista kaikessa. Myös etsin tarjouslähtöjä risteilylle, elokuvissa 2 yhden hinnalla yms. Offerillasta saa ravintolatarjouksia. Sekä tietysti paljon kärryllä ilmaisjutuista ja kauppojen erilaisista tarjouksista. Joten köyhyys vaatii kyllä aikaa.
Se minkä kuitenkin jokainen köyhä varmaan kokenut joskus kun esim jokin hajoaa. Siihen ei köyhänä oikeen voi varautua.
Takerrun nyt tuohon Jauhopussiisi. Onko joku "oikeasti köyhä" tässä ketjussa valittanut, ettei olisi varaa jauhoihin? Jospa te jauhopeukalot linkkaatte sen viestin, missä näin joku köyhimys valittaa. Keskustellaan sitten lisää. ☺
Sitten nämä kakku-käsivispilä-viisastelijat. Kuinka moni teistä vaahdottaa käsipelillä voit ja sokerit kakkutaikinaan? Ja pitää sitä oikeasti varteenotettavana vaihtoehtona, kun itsekin tekee niin? Tai on edes joskus kokeillut. Odotan kertomuksianne mielenkiinnolla. Hyvän, kuohkean kakun tekeminen ei ole ihan helppoa, vaikka olisi tekniikkakin apuna. Helposti voi lätsähtää likilaskuiseksi...
Nussimalla kiivaasti pari kertaa päivässä, kaloreita kuluu.
Ei tarte kalliita lenkkikenkiä ostaa!
Vierailija kirjoitti:
11111 kirjoitti:
mulla sama tilanne kuin tuossa yhdellä kommentoijalla, ei ole ketään joka voisi hakea puolestani esim. paketin tms. ei ole kavereita eikä lähisukua lähellä. Kavereista alkoi myös tulla esiin ikäviä piirteitä, mm. piikittelivät työttömyydestä :(
Onko joku syy, miksi et itse hae pakettejasi? Niin me muutkin teemme. Ilman autoa, vaihtojen kanssa, räntäsateessa. Ja kyllähän ne painaa ja on vaikeaa hakea.
Minä olen tuo ensimmäinen "yksi kommentoija".
En pääse hakemaan paketteja, koska loukkaantumisen vuoksi en pysty kävelemään vielä pitkään aikaan. Onko tällainen sinun silmissäsi riittävä syy?
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on ihmisillä erilaista. Valitettavasti köyhyys vaatii taitoa, paneutumista ja jaksamista. Ymmärrän, että on terveysasioita, jotka kuluttavat rahaa tai myös jaksamista. Toki toimeentulotuesta saa lääkkeeitä. Mutta kyllä välillä tuntuu ihmeelliseltä ettei edes jauhoja ole varaa ostaa. Itsekin toimeentulotuella käyny risteilyllä, keikoilla, ravintoloissa ja elokuvissa yms. Ostanut vaatteita. Toki se on paljon henkilökohtaisia valintoja: en juo juurikaan, en tupakoi, ei ole autoa (ympäristösyistä) ja olen kasvissyöjä. Kännykkäkin on 100 euron mallia ja tv:kään ei tarvitse olla iso. Tietokone maksoi 150 euroa. Olen hyvin järjestelmällinen rahojen kanssa. Jotta voin toteuttaa mm. elämyksiä se vaatii budjetoimista kaikessa. Myös etsin tarjouslähtöjä risteilylle, elokuvissa 2 yhden hinnalla yms. Offerillasta saa ravintolatarjouksia. Sekä tietysti paljon kärryllä ilmaisjutuista ja kauppojen erilaisista tarjouksista. Joten köyhyys vaatii kyllä aikaa.
Se minkä kuitenkin jokainen köyhä varmaan kokenut joskus kun esim jokin hajoaa. Siihen ei köyhänä oikeen voi varautua.
Takerrun nyt tuohon Jauhopussiisi. Onko joku "oikeasti köyhä" tässä ketjussa valittanut, ettei olisi varaa jauhoihin? Jospa te jauhopeukalot linkkaatte sen viestin, missä näin joku köyhimys valittaa. Keskustellaan sitten lisää. ☺
Sitten nämä kakku-käsivispilä-viisastelijat. Kuinka moni teistä vaahdottaa käsipelillä voit ja sokerit kakkutaikinaan? Ja pitää sitä oikeasti varteenotettavana vaihtoehtona, kun itsekin tekee niin? Tai on edes joskus kokeillut. Odotan kertomuksianne mielenkiinnolla. Hyvän, kuohkean kakun tekeminen ei ole ihan helppoa, vaikka olisi tekniikkakin apuna. Helposti voi lätsähtää likilaskuiseksi...
Mä olen monet kerrat usean vuoden ajan vispannut käsin kaikki taikinat. Valittee aina sen ohjeen mis vatkataan munat ja sokeri ja sit lisätään rasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se asia, minkä köyhänä tajuan, on että kaikki maksaa köyhälle enemmän: kun ei ole autoa, pitää tilata kotiinkuljetus isommille tavaroille ja esim. kodinkoneille. Jos julkiset eivät jostain syystä kulje, taksi maksaa maltaita. Koska kotona ei ole juurikaan säilytystilaa, voi vain haaveilla isosta kotivarasta tms. tilaa vaativasta. Vaikuttaa myös harrastuksiin ja vastaavaan.
Koska joutuu kulkemaan kaikkialle julkisilla, pitää varata järjettömästi aikaa siirtymisiin. Esim. autolla hurauttaa Helsingin keskustaan puolessa tunnissa, mutta julkisilla siihen kuluu vähintään tunti. Matka kotoani lähimpään Ikeaan on autolla 20 minuuttia motaria pitkin, mutta julkisilla menee niin haastavaksi, etten jaksa edes lähteä.
Siinä lopussa se avainsana tulikin: jaksaa.
Ymmärrätkö, että ihminen, ei se köyhäkään, vaan aina jaksa.
Vai onko jaksaminen vaatimus vain tietylle ihmisryhmälle.
Jos näkee otse jonkun asian liian haastavaksi niin on oikeus itse määritellä ryhtyykö siihen vai ei. Tai onko siinä järkeä.
Köyhälläkin saa olla päätäntävalta omista voimavaroistaan. Sitäpaitsi autottomana eläminen on koko ajan paljon haastavampaa kuin niillä joilla on hyvä auto tai pari pihalla tai tallissa. Ja rahaa tilillä.
Että sikäli en irvailisi autottomia yhtään.Ilkeys on sanoinkuvaamatonta täällä. Joka mahdolliseen sanaan, pilkkuun tai pisteeseen tartutaan kunhan sillä pystyy mollaamaan ja syyllistämään köyhiä.
Eipä taida tosiaankaan raha tuoda määrätyille tyypeille onnellisuutta. Niin ilkeitä, katkeria ja omassa pahassa olossaan vellovia tuntuvat varakkaat ja hyvin toimeentulevat olevan.Enpä siltikään näiden määrättyjen tyyppien housuissa haluaisi olla. Vaikka köyhä olenkin. En kestäisi omassa persoonassani tuollaista ilkeyttä ja katkeruutta.
En vaan kestäisi itseäni.Ei aina jaksa? Eihän se jaksa koskaan, vaikka on pitkät päivät aikaa. Katkeruus on ihan katsojan silmässä nyt.
Oletko kuullut koskaan henkisestä väsymyksestä. Väsymys ei ole aina fyysistä pelkästään.
Niin, tällä logiikalla, kuten kirjoitinkin, oletan, että rikkaat sitten jaksavat aina eivätkä väsy ikinä?
He ovat ikuisesti terveitä, niin henkisesti kuin fyysisesti, he eivät edes tunne sanaa väsymys, uupumus ja jaksaminen?
He ovat täydellisiä. He eivät siedä heikkoutta muissakaan ihmisissä. Ovatko he hiukan epäinhimillisiä jopa?
Jos näin on, hienoa, mutta henkisesti ovat ainakin kovin näköalattomia ja suvaitsemattomia, jopa kovia. Eivät osaa asettua toisen ihmisen asemaan.
Yleensä rikkaat vaan tuntuvat olevan itse laiskoja. Kotona käy siivoja, kun ei viitsitä itse siivota. Syödään ulkona, kun ei viitsitä itse kokata tai opetella kokkaamaan. Käydään kynsisalongissa, vaikka voisi kotona itsekin kynsensä lakata.. Ostokset kotiinkuljetuksella, vaikka voisi sillä omalla autollakin käydä kaupassa. jne..
ja sitten toisessa ketjussa ihmetellään, miksei 11000 bruttotulot riitä elämiseen..
Kuulkaas, nyt viedään pakastinkeskustelu uudelle tasolle! Mulla on kausipakastin. Kannellinen laatikko parvekkeella, toimii pakkassäässä. Kannellinen siksi, ettei varikset ym. linnut vie ruokiani. Joskus oli parvekkeeton asunto. Silloin laitoin pakastettavat ruuat laukkuun ja se roikkui narusta tuuletusikkunan alapuolella. Köyhä keinot keksii!
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas, nyt viedään pakastinkeskustelu uudelle tasolle! Mulla on kausipakastin. Kannellinen laatikko parvekkeella, toimii pakkassäässä. Kannellinen siksi, ettei varikset ym. linnut vie ruokiani. Joskus oli parvekkeeton asunto. Silloin laitoin pakastettavat ruuat laukkuun ja se roikkui narusta tuuletusikkunan alapuolella. Köyhä keinot keksii!
Meen talossa ei saa roikottaa ikkunasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meen talossa ei saa roikottaa ikkunasta mitään.
Ei meidänkään. Rikoin sääntöä. Sama homma kalastuksen kanssa, ei oo lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että lopetetaan kokonaan noiden tenttaajien yksityiskohtaisiin kysymyksiin vastaaminen. He ovat onnensa kukkuloilla käsi housuissa, kun saavat lukea, miten vähän joillakin ihmisillä on.
Olen itsekin köyhä, mutta kyllä mua kiinnostaa kuinka joku velaton ihminen on kuukaudesta tai vuodesta toiseen tilanteessa, jossa ei ole varaa käydä kertaakaan kahvilassa ilman ulkopuolisen taloudellista avustusta. Itselläni on velkoja 20 000 edestä, luottotiedot vielä kunnossa, tukia yhteensä n. 1100 €/kk. Ei muuta, tästä ei ole vähennetty asumista. Ja jopa minä voin käydä joskus kahvilla.
Olisiko kyse valinnoista? Ei itse "raatsi" tuhlata kahvilaan ja itseensä, ja on spesiaalia ja hienoa päästä vaarin kanssa ulos kermavaahto-kaakaolle ja kaakulle! Varmaan vaarin seura, yhteinen aika, ja se isovanhemman hemmottelu, sillä kertaa herkkujen muodossa, tekivät hetkestä hienon ja kertomisen arvoisen! ☺
AP nautti hetkestä, eikä se arjen luxus olisi toteutunut, jos vaari olisi vain tehnyt tilisiirron. - Moni täällä nillitti jo vaariakin, kun hän hupsu mies ei tarjoustuote-nyssäkkää ojentanut yhteisen, pistouvatun hetken sijaan! Villi veikkaus: noin ihana vaari varmaan joskus antaa niitä jauhopusseja ja muuta tässä ketjussa ei-köyhien välttämättömänä pitämää elintarvikettakin, yhteisten kermakaakao-tuokioiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuka suomessa voi olla köyhä, ellei ole itse ryssinyt raha-asioitaan. Kyllä minä tulin hyvin toimeen perupäivärahalla yh-äitinä eron jälkeen. Talous piti vain suunnitella tarkemmin. Sittemmin palasin työelämään ja nykyisin olen keskituloinen. Aina välillä olen pitänyt parin vuoden "vuorotteluvapaita" ansiosidonnaisella ollen ja aina on uusi työ löytynyt, edellistä paremmalla palkalla. En asu pääkaupunkiseudulla vaan 600km pohjoiseen, pienellä paikkakunnalla. En voi kuin ihmetellä, millaisia ovat ihmiset jotka eivät saa töitä? Etenkin juuri nyt, lehdissä ilmoitetaan päivittäin avoimia työpaikkoja, ihan perusduunareillekin
.
Jotain provikkamyyntiä tai muita eläimen hommia voi olla tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ettei voi hyödyntää nipputarjouksia ja paljousaleja vaikka ne tulisivat halvemmaksi. Jos koko viikon tarpeisiin on käytettävissä 15 euroa, niin siitä ei voi käyttää 12 euroa wc-paperipaaleihin.
Tämä. Elän hieman köyhyysrajan alapuolella, rahat riittävät kyllä ihan hyvään ja terveelliseen ruokaan, kun suunnittelee. Mutta tosiaan alennusmyynneistä ei ole näitä nipputarjouksia tai monesti muitakaan tarjouksia mahdollista hyödyntää. Ja kaikki ylimääräiset/äkilliset +10e menot aiheuttavat ison loven viikkobudjettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pääsee vaahtokylpyyn, ystävän luona.
Vaahto nyt ei paljon maksa, kai sulla saippuaa on.
Jos on oikeasti tosi vähissä varoissa, niin ei kai sitä rahaa silloin käytä kylpyvaahtoon, joka ei ole välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!
Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.
Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.
Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.
Hei, idiootti. Pakastelokero on eri asia kuin pakastin. Jos et sitä tiedä niin pakastelokerossa ruoka ei kauaa säily. Kokeilepa vaikka luntata tiedot ruokapakkauksista niin menee perille.
Hei Jenni.
Pakastelokeron lämpötila voi myös olla riittävän kylmä, jotta se sopii normaaliin pakastamiseen.
Niinkö. Kerro merkki ja malli missä tällainen on mahdollista.
Usko jo, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Sugar Beth kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen monet kerrat usean vuoden ajan vispannut käsin kaikki taikinat. Valittee aina sen ohjeen mis vatkataan munat ja sokeri ja sit lisätään rasva.
No voi hurraa! Joku takertui jo siihen vispiläjuttuunkin :D Tarkoitus oli luetella kaikkia kuluja, mitä leipomiseeenkin voi sisältyä ja sisältyy, kun täälllä tuntuu moni sanovan, että eihän se tee kuin pari euroa, kun leipasee kakun tai sämpylät kaapista löytyvistä tarvikkeista. Jäi vielä mainitsematta tuntipalkka sille taikinanteolle ja tiskaamiselle, joka on pois muista mahdollisista tienesteistä tai lenkillä käynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se asia, minkä köyhänä tajuan, on että kaikki maksaa köyhälle enemmän: kun ei ole autoa, pitää tilata kotiinkuljetus isommille tavaroille ja esim. kodinkoneille. Jos julkiset eivät jostain syystä kulje, taksi maksaa maltaita. Koska kotona ei ole juurikaan säilytystilaa, voi vain haaveilla isosta kotivarasta tms. tilaa vaativasta. Vaikuttaa myös harrastuksiin ja vastaavaan.
Koska joutuu kulkemaan kaikkialle julkisilla, pitää varata järjettömästi aikaa siirtymisiin. Esim. autolla hurauttaa Helsingin keskustaan puolessa tunnissa, mutta julkisilla siihen kuluu vähintään tunti. Matka kotoani lähimpään Ikeaan on autolla 20 minuuttia motaria pitkin, mutta julkisilla menee niin haastavaksi, etten jaksa edes lähteä.
Siinä lopussa se avainsana tulikin: jaksaa.
Ymmärrätkö, että ihminen, ei se köyhäkään, vaan aina jaksa.
Vai onko jaksaminen vaatimus vain tietylle ihmisryhmälle.
Jos näkee otse jonkun asian liian haastavaksi niin on oikeus itse määritellä ryhtyykö siihen vai ei. Tai onko siinä järkeä.
Köyhälläkin saa olla päätäntävalta omista voimavaroistaan. Sitäpaitsi autottomana eläminen on koko ajan paljon haastavampaa kuin niillä joilla on hyvä auto tai pari pihalla tai tallissa. Ja rahaa tilillä.
Että sikäli en irvailisi autottomia yhtään.Ilkeys on sanoinkuvaamatonta täällä. Joka mahdolliseen sanaan, pilkkuun tai pisteeseen tartutaan kunhan sillä pystyy mollaamaan ja syyllistämään köyhiä.
Eipä taida tosiaankaan raha tuoda määrätyille tyypeille onnellisuutta. Niin ilkeitä, katkeria ja omassa pahassa olossaan vellovia tuntuvat varakkaat ja hyvin toimeentulevat olevan.Enpä siltikään näiden määrättyjen tyyppien housuissa haluaisi olla. Vaikka köyhä olenkin. En kestäisi omassa persoonassani tuollaista ilkeyttä ja katkeruutta.
En vaan kestäisi itseäni.Ei aina jaksa? Eihän se jaksa koskaan, vaikka on pitkät päivät aikaa. Katkeruus on ihan katsojan silmässä nyt.
Oletko kuullut koskaan henkisestä väsymyksestä. Väsymys ei ole aina fyysistä pelkästään.
Niin, tällä logiikalla, kuten kirjoitinkin, oletan, että rikkaat sitten jaksavat aina eivätkä väsy ikinä?
He ovat ikuisesti terveitä, niin henkisesti kuin fyysisesti, he eivät edes tunne sanaa väsymys, uupumus ja jaksaminen?
He ovat täydellisiä. He eivät siedä heikkoutta muissakaan ihmisissä. Ovatko he hiukan epäinhimillisiä jopa?
Jos näin on, hienoa, mutta henkisesti ovat ainakin kovin näköalattomia ja suvaitsemattomia, jopa kovia. Eivät osaa asettua toisen ihmisen asemaan.Yleensä rikkaat vaan tuntuvat olevan itse laiskoja. Kotona käy siivoja, kun ei viitsitä itse siivota. Syödään ulkona, kun ei viitsitä itse kokata tai opetella kokkaamaan. Käydään kynsisalongissa, vaikka voisi kotona itsekin kynsensä lakata.. Ostokset kotiinkuljetuksella, vaikka voisi sillä omalla autollakin käydä kaupassa. jne..
Niin, no toinen puoli tässä on, että ostamalla palveluita luodaan lisää työpaikkoja.. Eikä siinäkään ole mitään vikaa, jos haluaa ostaa palveluita, jotka helpottavat omaa arkea. T. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku teistä, joilla ei ole varaa ostaa vaikka jauhopussia, vispilää tai hehkulamppua, kertoa suunnilleen mihin raha kuluu? Asuminen toki, mutta onko teillä esim. niin paljon osamaksuja ettei rahaa jää?
Kuinka voi olla mahdollista, ettei kuussa jää säästöön edes viittä euroa?
Asumisen kalleus minulla syynä. Jää vajaa 300 kuussa muuhun, kun siitä otetaan puh ja netti pois ym. niin lopuilla vaikea ostaa mitä tarvitsee. Yhtään osamaksua ei ole. Eril terveysongelmia myös joihin joutuu ostamaan apteekista kalliita tuotteita. Kaikki eivät kuulu korvattaviin vaikka olisi diag sairaus. Äkkiseltään tulee mieleen A-vitamiinisuihkeet nenään.
Silloin puhelinlasku ja netti ovat ilmeisesti eri sopimuksilla ja todella kalliita. Esimerkiksi 50€/kk on aivan liikaa.
Ja jos sinulla jää asumismenojen jälkeen elämiseen 300 €/kk, olet todennäköisesti oikeutettu tt-tukeen. Tästä sinulle maksetaan myös lääkkeet, itsehoitolääkkeetkin, kun pyydät niille reseptin.
ei jää jos on vähänkään omaisuutta, esim se asunto.
Jos on oma asunto ei silloin ole köyhä.
He joilla ei ole talvikenkiä, harmittaa todella niin että jos tavattaisiin ostaisin ne ainakin yhdelle. Itse asiassa avustinkin erästä henkilöä, hän riemuitsi nyt sain ruokarahaa. Mutta kenkiä ei kai hänkään saanut.
Mä muuten olen! Ikean koottavan sohvan, painoi 20 kg ja maksoi satasen.