Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
341/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuka suomessa voi olla köyhä, ellei ole itse ryssinyt raha-asioitaan. Kyllä minä tulin hyvin toimeen perupäivärahalla yh-äitinä eron jälkeen. Talous piti vain suunnitella tarkemmin. Sittemmin palasin työelämään ja nykyisin olen keskituloinen. Aina välillä olen pitänyt parin vuoden "vuorotteluvapaita" ansiosidonnaisella ollen ja aina on uusi työ löytynyt, edellistä paremmalla palkalla. En asu pääkaupunkiseudulla vaan 600km pohjoiseen, pienellä paikkakunnalla. En voi kuin ihmetellä, millaisia ovat ihmiset jotka eivät saa töitä? Etenkin juuri nyt, lehdissä ilmoitetaan päivittäin avoimia työpaikkoja, ihan perusduunareillekin.

Mites työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut? Takuueläke tulona , rahaa ei jää edes tttuen verran.

Siis miten ei jää? itse olen takuueläkkeellä ja joka kuukausi jää käteen n 700e pakollisten maksujen jälkeen. Jotka ovat vuokra, sähkö, puhelin, vakuutus. Muut maksut on ihan turhia. Lääkkeisiin ei mene paljoa kun koodi kelakortissa.

Vierailija
342/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän miettiä uutta uravalintaa jos on pari vuotta työttömänä?!

Helppo miettiä mutta vaikea toteuttaa. Vanhatkin opintolainat maksamatta, kaks ammattia jo opiskeltuna.

Työkkärin ammatinvalinnan ohjauksessa oltu ja tutkittu kaikki kurssit. Työkkärin mielestä mikään ei ole sopiva, ammatilliseen kutoutukseen yritetty, ei tarpeeksi sairas päästäkseni sinnekään. Työkkärikään ei osannut neuvoa mitä tekisin. Ehkä jtk vielä keksii jonain päivänä? CV kurssikin käyty mutta eipä sinne mitään oikein ole laittaa.

Omaehtoisen opiskelun tuella kolmas ammatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hemmetin omena. Monta vuotta sitten yksin asuvana työttömänä kävin ostamassa viimeisillä rahoillani pariksi päiväksi ruokaa. Halusin edes jotain tuoretta ja otin koriin yhden omenan, se maksoi 45 senttiä. Ja kassalla huomasin, että ensimmäistä kertaa elämässäni olin tunaroinut päässälaskun kanssa, ja loppusumma oli hivenen isompi kuin rahavarani. Joten omena jäi kassalle. Kiukutti niin paljon, etten edes hävennyt. Siitä omenasta tuli minulle köyhyyden vertauskuva. Ja siitä lähtien olen syönyt joka viikko omenoita!

"...siitä omenasta tuli minulle köyhyyden vertauskuva. Ja siitä lähtien olen syönyt joka viikko omenoita".

Tässä on jotain brutaalia ja kaunista yhtä aikaa. Voin nähdä sieluni silmin tämän jonain kuvattuna tarinana.

Vierailija
344/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myrmyr kirjoitti:

Varakkaana olen ainakin tajunnut sen että niillä asioilla mitä köyhänä ajatteli tekevänsä jos olisi varakas ei olekaan mitään väliä. Kuljeskelen spugen näköisenä, kerään pulloja, en käy kampaajalla tai meikkaa tai osta vaatteita. Touhuan mitä haluan eikä muiden ajatukset kiinnosta. Köyhänä yritin aina näyttää asialliselta. Tietysti on erilaista kun rahaa ei tarvitse miettiä.

Näin mullakin kävi. Köyhänä oli joku tarve näyttää siltä että selviytyy ja tulee toimeen. Samoin tarve selitellä tilannettaan.

En nosta esiin mitään materiaa, vaan tunteet. Suurin juttu oli turvattomuus. Toinen häpeä. Kolmas vapauden menetys, sillä siltä se tuntuu kun TE ja Kela kyttää ja kyykyttää aikuista ihmistä.

Turvattomuus, häpeä ja vapauden menetys ovat juuri sitä, jota minä tunnen

Olen tuntenut monta vuotta.

Kyykytys, kieroilu, ns hyväätarkoittava paljastelu, henkilökohtaisuuksiin meneminen, arvostelu, hienoinen ivailu.

Nämä ovat tuttuja.

Nyt olen muuttanut ja tunnen enrmmän vapautta uudessa ympäristössä. Kukaan ei tiedä tilanteitani. En aio tutustua täällä keneenkään. Tietysti tervehdin, mutta nimeäni (harvinainen) tai mitään muuta en puhu. Säätä voin ihmetellä. En halua taas sitä luuserileimaa otsaani.

Vierailija
345/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kaikkihan on köyhälle ylivoimaista, sellainen joka onnistuu muilta sen päivätyön lisäksi. Siksihän se köyhä onkin, jos olisi edes vähän viitseliäisyyttä niin ei olisi köyhä, ei vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Koskaan nämä ei näytä laskelmaa että mihin se raha menee, kun ei ole varaa parinkympin pakastimeen tai yhteen kahviin. Koska siellä satavarmasti on kaikkea ihan tarpeetonta, tupakkaa ja alkoholia, tatuointeja ja ulkona syömisiä, älyttömiä osamaksuja ja vaikka mitä ihan tarpeetonta.

Tajuatko kuinka loukkaava kirjoituksesi on?

20€ pakastin tarvitsee kuljetuksen ja hajoaa ja taas tarvitsee kuljetuksen yms. Ja itku tulee, jos pakasteet menee pilalle. 20e pakastin on pahinta mitä köyhälle voi tapahtua.

Vierailija
346/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn duunis 8t päässä+mahd. ylityöt, vähintään 160 t kuukaudessa. Siihen työmatkat päälle.

Maksan ylisuurta vuokraa asunnosta jossa ehdin käydä nukkumassa. Dösis,matkapuhelin, sähkölasku niin tilillä ei oo montaa euroa.

Kaikki kledjut ja kengät on mallia kirpputori. Ei siinä mitään mutta ei mulla aika/virta riitä kiertää kirppiksiä. Viikonloput on nukuttava jaksaakseen seur. viikolla.

Päivällä syön työpaikalla maksullisen lounaan,kotona leivän tai pari. Oon aika nälkäinen viikonlopun jäljiltä.

Vierailija
347/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä tee-itse-ja-säästä -neuvoista perustuu hyvään perusvarallisuuteen.  Ihminen, jolla on kaapeissa kaikenlaista jauhoista säilykkeisiin, voi kuvitella säästävänsä kun ei juuri nyt lähde kauppaan, vaan leipoo ja kokkaa itse kotona jo aiemmin ostetuista tarvikkeista.  Neuloo ja ompelee vaatteet, kun on koneet, langat ja kankaat entuudestaan.  Köyhä on jo syönyt kaappinsa tyhjiksi, eikä ole pystynyt hankkimaan kaappeihin säilykevarastoa ja käsitöiden raaka-aineita.  

Nuukuus ja köyhyys eivät ole synonyymeja.  Kun on tarpeeksi köyhä, ei pysty säästämään, vaan joutuu elämään kädestä suuhun.  

Vierailija
348/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä näkökanta.

Jos omalla alalla ei ole töitä, kannattaisi vaihtaa alaa ja hakea muita töitä tai suorittaa toisen alan tutkinto. Opiskelu on mahdollista myös oppisopimuksella, jolloin opiskeluajalta maksetaan palkkaa. Vauva.fi-palstalta tuskin löytyy uutta työpaikkaa.

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän miettiä uutta uravalintaa jos on pari vuotta työttömänä?!

Vierailija
349/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten avuttomia jotkut ihmiset voi olla!

2€ Kakku on liian kallis. Kellään, siis ei kenelläkään tutun kaiman kissan sukulaisella ole autoa eikä mitään mahdollisuutta pyytää palvelusta. Julkisilla on liian kallista kulkea. Face kirppiksiä, hyväntekeväisyysjärjestöjä, kirkon apua, Tori.fi sivustoa, eikä mitään muutakaan paikkaa voi hyödyntää hankinnoissa. Luova järjenkäyttökin on liian kallista...

Miten te ihmiset elätte?

Suomessa ei kukaan ole niin köyhä, ettei mitään vaihtoehtoja ole enää mahdollista hyödyntää.

Jossain vaiheessa pitää vaan todeta, että jotain on tehty väärin ja pyrkiä ylös sieltä suosta missä ei ole varaa edes siihen parin euron jauhopussiin ja ottaa vastuu omasta tilanteesta.

Niputat kaikki kuulemasi yksityiskohdat paketiksi ja yleistät sen perusteella ne koskemaan kaikkia.

Köyhä ihminen, joka asuu kaupunkikeskustan ulkopuolella ja jolla ei ole kavereita ainakaan avuksi asti, on huonossa asemassa. Kirkot ja torit eivät tuo ratkaisua moniin ongelmiin, jotka voivat olla monitahoisempia kuin sinä putkiaivoissasi pystyt kuvittelemaan.

Olin putkiaivo tai en, jos tästä keskustelusta jotain on jäänyt käteen on se, ettei näitä ihmisiä voi auttaa mitenkään kun eivät edes he itse halua auttaa itseään. Sen sijaan ryvetytään mieluummin loputtomassa suossa jossa ongelmiin ei ole olemassa ratkaisua koska sitä ei haluta nähdä.

Sanojen "nämä ihmiset" kertookin tarpeeksi ylenkatsovasta ja rumasta asenteesta, joka sulla on köyhiä kohtaan. Mä olen löytänyt ratkaisuja, joiden avulla pääsin ulos köyhyydestä, mutta kyllä edelleen tunnistan nuo ongelmat, joista ihmiset kirjoittaa. Sä taas vaikutat ihmiseltä, jolta puuttuu ymmärrys, äly ja sydän.

Vierailija
350/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuka suomessa voi olla köyhä, ellei ole itse ryssinyt raha-asioitaan. Kyllä minä tulin hyvin toimeen perupäivärahalla yh-äitinä eron jälkeen. Talous piti vain suunnitella tarkemmin. Sittemmin palasin työelämään ja nykyisin olen keskituloinen. Aina välillä olen pitänyt parin vuoden "vuorotteluvapaita" ansiosidonnaisella ollen ja aina on uusi työ löytynyt, edellistä paremmalla palkalla. En asu pääkaupunkiseudulla vaan 600km pohjoiseen, pienellä paikkakunnalla. En voi kuin ihmetellä, millaisia ovat ihmiset jotka eivät saa töitä? Etenkin juuri nyt, lehdissä ilmoitetaan päivittäin avoimia työpaikkoja, ihan perusduunareillekin.

Mites työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut? Takuueläke tulona , rahaa ei jää edes tttuen verran.

Siis miten ei jää? itse olen takuueläkkeellä ja joka kuukausi jää käteen n 700e pakollisten maksujen jälkeen. Jotka ovat vuokra, sähkö, puhelin, vakuutus. Muut maksut on ihan turhia. Lääkkeisiin ei mene paljoa kun koodi kelakortissa.

Tuo edellä mainittu ei kyllä ole teoriassa mahdollista: takuueläkkeellä, josta maksaa vuokran + muut laskut ja rahaa jää vielä 700 € käteen.

Vierailija
351/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa näistä tee-itse-ja-säästä -neuvoista perustuu hyvään perusvarallisuuteen.  Ihminen, jolla on kaapeissa kaikenlaista jauhoista säilykkeisiin, voi kuvitella säästävänsä kun ei juuri nyt lähde kauppaan, vaan leipoo ja kokkaa itse kotona jo aiemmin ostetuista tarvikkeista.  Neuloo ja ompelee vaatteet, kun on koneet, langat ja kankaat entuudestaan.  Köyhä on jo syönyt kaappinsa tyhjiksi, eikä ole pystynyt hankkimaan kaappeihin säilykevarastoa ja käsitöiden raaka-aineita.  

Nuukuus ja köyhyys eivät ole synonyymeja.  Kun on tarpeeksi köyhä, ei pysty säästämään, vaan joutuu elämään kädestä suuhun.  

Tämä. Olen monta kertaa ajatellut, kuinka täydellisen erilaisessa asemassa ovat köyhät, jotka hyväpalkkaisten työvuosien jälkeen jäävät työttömiksi päivärahalle ja sitten taas ihmiset, joiden köyhyys on periytynyt, eikä oikein missään vaiheessa elämää ole ollut mitään.

Jos mä tippuisin nyt työttömyyskorvaukselle, mulla ei olisi hätäpäivää. Uusia vaatteita en oikeasti tarvitsisi moneen vuoteen ja pakastimen ja kuivakaappien eväillä pärjäisi koko perhe varmaan kuukauden. Omaisuutta riittäisi myös realisoitavaksi, Toriin vaan autotallin ja varaston sisältöä myyntiin. Kaikilla ei todellakaan ole näin.

Vierailija
352/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä iloitsen aina, kun saan siirrettyä ostamista.

Mm hammastahnaan teen viillon ja tuubin sisällä on tahnaa vielä viikoksi.

Mulla on tuttu, jonka kirppikselle voin viedä myyntiin pari krt vuodessa.

Yleensä viesti tulee edellisenä päivänä. Mun parilla tutulla on nokkakärryt, haen ne ja aamulla olen oven takana, kun kirppis aukeaa.

Vaihtokauppana teen jonkun esim haen hänen lapset tarhasta ja vien kirppikselle.

Lopulta kirppikselle ei ole enää mitään sellaista vietävää, että kukaan ostaisi.  Korunsa ym. voi myydä vain kerran Torissa tai panttikonttorissa.  Jotakin pientä voi harrastaa, että ostaa halvalla kierrätyskeskuksesta ja yrittää tuunata ja myydä eteenpäin.  Ne, jotka kehuvat saaneeensa niin ja niin monta sataa kirppikseltä, ovat eläneet jossakin vaiheessa leveästi, jos ovat itse tavarat alunperin ostaneeet.

Tämä! Mä just mietin, että kukahan ostaisi mun risoja ja kuluneita vaatteita. Itse käytän ne niin loppuun, että ei niistä ois kuin lumpuiksi. Tosin ei ne siihenkään jouda, menevät siivousräteiksi. Ihan naurattaa tuo kippariajatus.

Vierailija
353/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi vuokranantajan ostaa tai varustaa asuntoa pakastimella...

Vierailija
354/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo edellä mainittu ei kyllä ole teoriassa mahdollista: takuueläkkeellä, josta maksaa vuokran + muut laskut ja rahaa jää vielä 700 € käteen.

No joo, takuu on 855 ?

Vierailija
355/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.

Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.

Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.

Hei, idiootti. Pakastelokero on eri asia kuin pakastin. Jos et sitä tiedä niin pakastelokerossa ruoka ei kauaa säily. Kokeilepa vaikka luntata tiedot ruokapakkauksista niin menee perille.

Vierailija
356/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan, että lopetetaan kokonaan noiden tenttaajien yksityiskohtaisiin kysymyksiin vastaaminen. He ovat onnensa kukkuloilla käsi housuissa, kun saavat lukea, miten vähän joillakin ihmisillä on.

Olen itsekin köyhä, mutta kyllä mua kiinnostaa kuinka joku velaton ihminen on kuukaudesta tai vuodesta toiseen tilanteessa, jossa ei ole varaa käydä kertaakaan kahvilassa ilman ulkopuolisen taloudellista avustusta. Itselläni on velkoja 20 000 edestä, luottotiedot vielä kunnossa, tukia yhteensä n. 1100 €/kk. Ei muuta, tästä ei ole vähennetty asumista. Ja jopa minä voin käydä joskus kahvilla.

Tuota yksityiskohtaa on jo puitu ihan riittävästi. Ei tänne kukaan täyttä kirjanpitoaan pane kuuden kuukauden ajalta, ja se tuohon vaadittaisiin. Plus sanalliset perustelut.

Vierailija
357/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastinjankkaajille kiitos mielenkiintoisen ketjun pilaamisesta.

Tässä voisi olla pakastimen tilalla mikä tahansa muu asumisen kannalta tärkeä asia, kuten patja. Yhtälailla vaikea kantaa perille yksin, kallis uutena ja vanha voi olla todella huono. Silti useimmilla on patja.

Ilmeisesti alapeukuttajilla ei ole patjojakaan.

Mulla on sellainen ohut rullalle käärittävä. Mitään joustinpatjaa en tosiaan ole hankkinut, kalliin hinnan ja hankalan kuljetettavuuden vuoksi.

Vierailija
358/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se asia, minkä köyhänä tajuan, on että kaikki maksaa köyhälle enemmän: kun ei ole autoa, pitää tilata kotiinkuljetus isommille tavaroille ja esim. kodinkoneille. Jos julkiset eivät jostain syystä kulje, taksi maksaa maltaita. Koska kotona ei ole juurikaan säilytystilaa, voi vain haaveilla isosta kotivarasta tms. tilaa vaativasta. Vaikuttaa myös harrastuksiin ja vastaavaan.

Koska joutuu kulkemaan kaikkialle julkisilla, pitää varata järjettömästi aikaa siirtymisiin. Esim. autolla hurauttaa Helsingin keskustaan puolessa tunnissa, mutta julkisilla siihen kuluu vähintään tunti. Matka kotoani lähimpään Ikeaan on autolla 20 minuuttia motaria pitkin, mutta julkisilla menee niin haastavaksi, etten jaksa edes lähteä.

Siinä lopussa se avainsana tulikin: jaksaa.

Ymmärrätkö, että ihminen, ei se köyhäkään, vaan aina jaksa.

Vai onko jaksaminen vaatimus vain tietylle ihmisryhmälle.

Jos näkee otse jonkun asian liian haastavaksi niin on oikeus itse määritellä ryhtyykö siihen vai ei. Tai onko siinä järkeä.

Köyhälläkin saa olla päätäntävalta omista voimavaroistaan. Sitäpaitsi autottomana eläminen on koko ajan paljon haastavampaa kuin niillä joilla on hyvä auto tai pari pihalla tai tallissa. Ja rahaa tilillä.

Että sikäli en irvailisi autottomia yhtään.

Ilkeys on sanoinkuvaamatonta täällä. Joka mahdolliseen sanaan, pilkkuun tai pisteeseen tartutaan kunhan sillä pystyy mollaamaan ja syyllistämään köyhiä.

Eipä taida tosiaankaan raha tuoda määrätyille tyypeille onnellisuutta. Niin ilkeitä, katkeria ja omassa pahassa olossaan vellovia tuntuvat varakkaat ja hyvin toimeentulevat olevan.

Enpä siltikään näiden määrättyjen tyyppien housuissa haluaisi olla. Vaikka köyhä olenkin. En kestäisi omassa persoonassani tuollaista ilkeyttä ja katkeruutta.

En vaan kestäisi itseäni.

Tämä on ilmeisesti myös ikäpolvikysymys. Minä olen "jaksanut" käydä autottomana huonekaluliikkeissä julkisilla koko elämäni, jos on ollut tarvetta käydä. Nykyään on ihan normaalia olla saamaton jos on alle 30-vuotias.

Ai sä olet kantanut jonkun sohvan kotiin bussilla vai? :D

Vierailija
359/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joku sanoo, että laita pakastimeen. Mihin pakastimeen?!

Kyllä jääkaapissasi on oltava edes pakastelokero. En todellakaan usko, etteikö olisi. Lisäksi jos asut vuokralla, on vuokranantajan hankittava edes jonkinlainen pakastin, joka kuuluu kodin perusvarusteisiin.

Alapeukkujen määrästä päätellen täällä on ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia vuokrakotiinsa edes pakastinta. Jos taas asunto on oma, pakastimia tai pakastimellisia jääkaappeja saa edullisesti tai ilmaiseksi mm. Torista. Myös täydentävästä toimeentulotuesta voi tällaisen saada.

Mutta valittaminen on ilmeisesti hauskempaa, kuin että yrittää tehdä asialle jotakin.

Hei, idiootti. Pakastelokero on eri asia kuin pakastin. Jos et sitä tiedä niin pakastelokerossa ruoka ei kauaa säily. Kokeilepa vaikka luntata tiedot ruokapakkauksista niin menee perille.

Hei Jenni.

Pakastelokeron lämpötila voi myös olla riittävän kylmä, jotta se sopii normaaliin pakastamiseen.

Vierailija
360/5804 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku teistä, joilla ei ole varaa ostaa vaikka jauhopussia, vispilää tai hehkulamppua, kertoa suunnilleen mihin raha kuluu? Asuminen toki, mutta onko teillä esim. niin paljon osamaksuja ettei rahaa jää?

Kuinka voi olla mahdollista, ettei kuussa jää säästöön edes viittä euroa?

Asumisen kalleus minulla syynä. Jää vajaa 300 kuussa muuhun, kun siitä otetaan puh ja netti pois ym. niin lopuilla vaikea ostaa mitä tarvitsee. Yhtään osamaksua ei ole. Eril terveysongelmia myös joihin joutuu ostamaan apteekista kalliita tuotteita. Kaikki eivät kuulu korvattaviin vaikka olisi diag sairaus. Äkkiseltään tulee mieleen A-vitamiinisuihkeet nenään.

Silloin puhelinlasku ja netti ovat ilmeisesti eri sopimuksilla ja todella kalliita. Esimerkiksi 50€/kk on aivan liikaa.

Ja jos sinulla jää asumismenojen jälkeen elämiseen 300 €/kk, olet todennäköisesti oikeutettu tt-tukeen. Tästä sinulle maksetaan myös lääkkeet, itsehoitolääkkeetkin, kun pyydät niille reseptin.

ei jää jos on vähänkään omaisuutta, esim se asunto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän