Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
3121/5804 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä voisin jakaa omistani, mutta ihan oikeasti, minne? Minulla olisi iso kassillinen todella isokokoisia, ehjiä vaatteita (myös ulkoilutakkeja pari kpl ja verkkareita, pari aivan käyttämätöntä mekkoa, XXXXL - L). Haluaisin siis antaa ne käyttöön jollekulle - tai ihan sama, vaikka menisi myyntiinkin. En uskalla enää laittaa mitään FB:n, kun siellä kuulee vain pelkkää kettuilua tai vaatimuksia. :( Eli kertokaas hyvä paikka, missä lahjoittaa, vain nouto siis, kun en pysty viemään mihinkään.

- P-Hki

Vierailija
3122/5804 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut halvoista samppanjoista on ihan juotavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3123/5804 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kaupassa. Taas on se aika kuusta, kun tili on lähes tyhjä. Piti maksaa ostokset osin tililtä, osin käteisellä. En mä tiedä, mutta mulle se on jotenkin köyhyyden yksi kiusallisimmista tilanteista. Hyvä tietysti, että oli edes sen verran yhteensä, että sain ostokseni maksettua.

Vierailija
3124/5804 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kaupassa. Taas on se aika kuusta, kun tili on lähes tyhjä. Piti maksaa ostokset osin tililtä, osin käteisellä. En mä tiedä, mutta mulle se on jotenkin köyhyyden yksi kiusallisimmista tilanteista. Hyvä tietysti, että oli edes sen verran yhteensä, että sain ostokseni maksettua.

Ihan normaali asia. Itse olen töissä apteekissa ja minulle ainakin on ihan sama, millä välineellä maksetaan, kunhan maksu onnistuu. Maksaahan ihmiset myös maksusitoumuksella, tai jollain on äiti mukana maksamassa. En todellakaan pidä nolona mitään muuta kuin kulunutta vitsiä tulla tiskaamaan maksuksi. Maksan joskus itsekin osan käteisenä osan kortilla, kun minullakin saattaa silloin tällöin olla tili tyhjänä, tai haluan muuten vaan käyttää käteisen pois.

Vierailija
3125/5804 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainasta puheenollen. Se on ensimmäinen merkki köyhyydestä mielestäni jos pitää lainalla opiskella.

Itse asiassa ei. Korkeakouluopiskelijoista varmimmin ja nopeimmin valmistuvat he, jotka ovat ottaneet täydet lainat. Eniten kesken jääneitä ja pitkittyneitä opintoja on niillä, jotka ovat pyrkineet rahoittamaan opintorahan ja asumistuen lisäksi elämiseen tarvittavan työnteolla, lainaa ottamatta.

Lisäksi ensin mainittu ryhmä saa ajoissa valmistuttuaan lainahyvityksen, eli ilmaista rahaa, osasta lainaa.

”Ei kannata ottaa lainaa” -hokema on usein kuultu juuri kouluttamattomilta vanhemmilta. He kuvittelevat, että opintolaina on paha, ja välittämällä tämän ajatuksen rakentavat nuorelleen yhden esteen elämässä lisää. Tässä on yksi osasyy siihen, että koulutustaso ei nouse seuraavaan sukupolveen.

t korkeakouluopiskelijoiden ongelmia työkseen ratkova

Mistähän sait päähäsi, että opintolaina koskee vain korkeakouluopiskelijoita? 

Vierailija
3126/5804 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se päinvastoin ollut erään kokkarinaisen neuvo köyhille mennä metsään keräämään risuja?  Nyt siitäkin neuvotaan sormi pystyssä, että ei vaan väärin kerätä, kun eihän köyhä erota joutomaata rikkaan  tammimetsiköstä jos sille ei siitäkin erikseen sanota.

Joutomaakin kuuluu jollekulle eikä sieltäkään saa kerätä ilman lupaa. Vaan ehkä vain oikeasti köyhät ajattelee, että on ok käydä toisen lompakolla. Kaikkia risuja ei saa kerätä metsästäkään. Käpyjen keräämsiestä kun puhuitte, niin siitä voitte saada muuten lisärahaa, googlatkaa, niin löydätte ohjeet miten niitä pitää kerätä ja kuka ostaa.

Niin juuri, äiti. Kiitos neuvoista. Olin metsässä tässä välillä, mutta tuli pimeää. Mistä sen tunnistaa, mitä risuja saa kerätä ja mitä ei? Tarkoititko määrää vai laatua vai mitä? Entä jos tilanne on verrattavissa force majeureen, saako silloin hamuilla ne risut, jotka näkee. Jos tarvitsee risuja vaikkapa tulen sytyttämiseen (tietenkin maanomistajan luvalla) laavulla kunnan grillipaikalla? Ihan vain lämmitelläkseen.

Mihin käpyjä tarvitaan? Lämmitykseen? Vai askarteluun? En ole käpyjä kerännyt koskaan, vaikka mulla on ikää. Ehkä se keräämättömyys korvaa nyt sen, että koivunoksia on muutama tullut luvalla taitettua metsässä. Kävyistä ja niiden myynnistä pitää varmaan tehdä ilmoitus ja maksaa verot. Jos ottaa vaikka kolme käpyä? Entä männynkävyt? Kammottava luonnontuhoajahan mä olen. Anteeksi.

Vierailija
3127/5804 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se päinvastoin ollut erään kokkarinaisen neuvo köyhille mennä metsään keräämään risuja?  Nyt siitäkin neuvotaan sormi pystyssä, että ei vaan väärin kerätä, kun eihän köyhä erota joutomaata rikkaan  tammimetsiköstä jos sille ei siitäkin erikseen sanota.

Joutomaakin kuuluu jollekulle eikä sieltäkään saa kerätä ilman lupaa. Vaan ehkä vain oikeasti köyhät ajattelee, että on ok käydä toisen lompakolla. Kaikkia risuja ei saa kerätä metsästäkään. Käpyjen keräämsiestä kun puhuitte, niin siitä voitte saada muuten lisärahaa, googlatkaa, niin löydätte ohjeet miten niitä pitää kerätä ja kuka ostaa.

Niin juuri, äiti. Kiitos neuvoista. Olin metsässä tässä välillä, mutta tuli pimeää. Mistä sen tunnistaa, mitä risuja saa kerätä ja mitä ei? Tarkoititko määrää vai laatua vai mitä? Entä jos tilanne on verrattavissa force majeureen, saako silloin hamuilla ne risut, jotka näkee. Jos tarvitsee risuja vaikkapa tulen sytyttämiseen (tietenkin maanomistajan luvalla) laavulla kunnan grillipaikalla? Ihan vain lämmitelläkseen.

Mihin käpyjä tarvitaan? Lämmitykseen? Vai askarteluun? En ole käpyjä kerännyt koskaan, vaikka mulla on ikää. Ehkä se keräämättömyys korvaa nyt sen, että koivunoksia on muutama tullut luvalla taitettua metsässä. Kävyistä ja niiden myynnistä pitää varmaan tehdä ilmoitus ja maksaa verot. Jos ottaa vaikka kolme käpyä? Entä männynkävyt? Kammottava luonnontuhoajahan mä olen. Anteeksi.

Mene jo pois.

Vierailija
3128/5804 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käpyjä kerätään siemeniksi uusille puun taimille. Näin olen ymmärtänyt. Olisi kai melko turhaa ja työlästä niitä poltettavaksi lämnituskattiloihin kerätä. Siihen tarkoitukseen hakkeeksi menee karsimisjäte ja kannot. En ole metsänomistaja, joten saa oikaista.

Vierailija
3129/5804 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käpyjä kerätään siemeniksi uusille puun taimille. Näin olen ymmärtänyt. Olisi kai melko turhaa ja työlästä niitä poltettavaksi lämnituskattiloihin kerätä. Siihen tarkoitukseen hakkeeksi menee karsimisjäte ja kannot. En ole metsänomistaja, joten saa oikaista.

Vai pitääkö guuglata? Jos niistä voikin keittää jotain syötävää! Se olis mieluisaa köyhälle.

Vierailija
3130/5804 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että siitä Lidlin alle euron lihapullapakkauksesta saa kolme kertaa ruuan, kun jakaa pullien määrän, tekee pienen sipulin ja mausteiden kanssa siitä kastikkeen ja keittää perunat. Vuorottelen ruokia. Joka toiseksi jotain vihannessoppaa tai ihan vaan keitettyä spagettia tai valkosipuliperunoita halvan kermapurkin kanssa. Ilman jotain lihaa tms. Ihan hyvää sellaisenaan. Sopan kanssa itse tehtyä pataleipää, herkkua ja halpaa. Pataleivän päälle sipaisu margista ja kurkkua tai paprikaa, jonka on saanut ostaa halvalla. Joskus törsään ja ostan Lidlin eestiläistä kermajuustoa 900g, maksaa alle 4e. Ehkä kerran kuussa.

Vierailija
3131/5804 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on hukassa taas koko porukka. Ei mene edes huumorin piikkiin.

Jokamiehen oikeuksilla voi kerätä maasta irtonaisia risuja, käpyjä ja isompiakin oksia. Kasvavia kasveja ei saa vahingoittaa, eli oksien ottaminen elävästä puusta ja pensaasta on kielletty. Yhtä lailla on kielletty taimien kaivaminen maasta.

Marjoja saa kerätä, kuten myös sieniä. Käpyjen kerääminen ansaintamielessä ei onnistu noilla maahan pudonneilla kävyillä, vaan niitä kerätään niistä latvoista, joita maastoon jää, kun metsä on kaadettu. Yleensä siitä tehdään sopimus metsänhoitoyhdistyksen tms kanssa, joka osoittaa sitten ne keräyspaikat.

Ja sitten se tosiasia: vain kpää maanomistaja kieltää pikkulapsilta pajunkissojen keräämisen ojien varsilta, tai nostaa meteliä asiasta, koska ne pajut joka tapauksessa pitää hävittää. Mutta kuten olemme huomanneet, koko maa on täynnä kpäitä.

Vierailija
3132/5804 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisäystä: sammaleen ja jäkälän keräys on myös kiellettyä ilman maanomistajan lupaa.

Vierailija
3133/5804 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut vasta sivulle 41 saakka, mutta onkohan normituloista köyhyyteen tippuneet niitä, jotka eivät aikanaan ole säästäneet penniäkään koska ”käärinliinoissa ei ole taskuja”?

Ihan varmasti syitä rahattomaan tilanteeseen on monia ja kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta ei se pahan päivän varalle säästäminen ole huono juttu ollenkaan.

Vierailija
3134/5804 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut vasta sivulle 41 saakka, mutta onkohan normituloista köyhyyteen tippuneet niitä, jotka eivät aikanaan ole säästäneet penniäkään koska ”käärinliinoissa ei ole taskuja”?

Ihan varmasti syitä rahattomaan tilanteeseen on monia ja kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta ei se pahan päivän varalle säästäminen ole huono juttu ollenkaan.

En oikein usko.

Omalta osaltani voin kertoa, että olen tässä viimeisen kahden vuoden aikana käyttänyt pahan päivän varalle säästetyt rahat, kiitos koronan ja tapaturman ja niistä aiheutuneiden kulujen pienenemisen vuoksi - eikä yhtään helpottanut se, että sähkönhinta talven kylmimpinä kuukausina oli huipussaan. Olen sikäli onnekas, että kesän jälkeen pystyn taas aloittamaan säästöjen kerryttämisen uudelleen, kun mies vihdoin on päässyt takaisin töihin ja oma työtilanne on huomattavasti parempi (=työtä voi taas tehdä).

Meillä ei säästössä ollut mitään jättiomaisuutta, koska olemme rakentamassa taloa ja pyrkineet maksamaan lainat pois mahdollisimman nopealla aikataululla (koska korkotaso nousee jossain vaiheessa ja suuri lainapääoma olisi muutoinkin huono juttu epävarmassa maailmantilanteessa; ja ylipäätään tarvittava laina oli pienempi juuri säästöjen ansiosta). Juuri nyt ei tarvitsisi kuitenkaan tulla mitään suurta yllätystä, että olisimme taloudellisesti todella todella kurjassa tilanteessa.

Mutta ne pahan päivän varalle säästetyt rahat joutuu käyttämään sen pahan päivän aikana, ja jos niitä pahoja päiviä tulee usein, niin ei sitten enää olekaan sitä säästettyä rahaa.

Ja se, että paljonko esimerkiksi laitoshuoltaja-siivoojapariskunta pystyy säästämään asuntolainaa maksaessaaan, on hieman eri tasoa kuin esimerkiksi opettaja-sairaanhoitajapariskunta.

Vierailija
3135/5804 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kahden vuoden puskuri säästettynä. Kun työttömyys kuitenkin oli jatkunut kaksi vuotta, enkä entisen yrittäjyyteni vuoksi saanut tukiakaan mistään, kävi seuraavien vuosien aikana todella huonosti.

Ilmeisesti kaipailet tähän ketjuun niitä ihmisiä, joilla on normituloistaan jäänyt säästöjä, joita on vielä jäljellä. Ylläri: he eivät ole vielä köyhiä, joten heitä ei tässä ketjussa ole kovin runsaasti.

Sinulla on niin ahdas näkökulma, että voin kuvitella sinua esimerkiksi terveysaseman aulassa ihmettelemässä, että kyllä ihmiset ovatkin tosi sairaita. Ja rakennustyömaalla sunnuntaiaamuna päivittelemässä, että ei ihmisille työ kelpaa, kun ei täälläkään ketään näy. Eipä silti, ihan yleinen logiikkahan tuo tällä palstalla on.

Vierailija
3136/5804 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokamiehen oikeuksilla voi kerätä maasta irtonaisia risuja, käpyjä ja isompiakin oksia. Kasvavia kasveja ei saa vahingoittaa, eli oksien ottaminen elävästä puusta ja pensaasta on kielletty. Yhtä lailla on kielletty taimien kaivaminen maasta.

Marjoja saa kerätä, kuten myös sieniä. Käpyjen kerääminen ansaintamielessä ei onnistu noilla maahan pudonneilla kävyillä, vaan niitä kerätään niistä latvoista, joita maastoon jää, kun metsä on kaadettu. Yleensä siitä tehdään sopimus metsänhoitoyhdistyksen tms kanssa, joka osoittaa sitten ne keräyspaikat.

Ja sitten se tosiasia: vain kpää maanomistaja kieltää pikkulapsilta pajunkissojen keräämisen ojien varsilta, tai nostaa meteliä asiasta, koska ne pajut joka tapauksessa pitää hävittää. Mutta kuten olemme huomanneet, koko maa on täynnä kpäitä.

Kaikissa tapauksissa ei voi irtonaisia risuja kerätä. Yksittäisiä tuulenkatkomia saa ottaa mukaansa, mutta jos on vaikka enemmän risuja maassa, ei välttämättä enää saakaan. 

Vierailija
3137/5804 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti ei olekaan siinä kieltäisikö maanomistaja vai ei, vaan siinä, että toisen omaisuutta ei saa luvatta ottaa. Sille on toinenkin nimi: varkaus.

Sitäpaitsi se maankomistajahan on voinut vaikka luvata päiväkodille, että saavat käydä ojasta katkomassa pajunoksia lasten askarteluihin ja iloksi. Eipä ole sitten kivaa, kun joku vauvapalstan täti on päättänytkin käydä vetämässä pajunkissat välistä oman käden oikeudellaan, koska hänellähän on lupa varastaa toisilta, koska on köyhä. Luvan kysyminen on siis tärkeää.

Vierailija
3138/5804 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain vauvapalstalla tämäkin on mahdollista, että vinkki ilmaisista risuista maljakossa tulkitaan maanomistajakiistaksi ja lapsilta riistämiseksi.

Vierailija
3139/5804 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain vauvapalstalla tämäkin on mahdollista, että vinkki ilmaisista risuista maljakossa tulkitaan maanomistajakiistaksi ja lapsilta riistämiseksi.

Kyllä se vaan on niin, että köyhänä oleminen, ja sen mukaisesti käyttäytyminen, on kiellettävä lailla tässä maassa

Vierailija
3140/5804 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa on jo ihan tilastollisesti useita ihmisiä, joilla on heille kuuluvat tuet hakematta. Hyvänä esimerkkinä tuo opintotuki+opintotuen asumislisä+opintolaina-yhdistelmä, johon usein saa lisäksi sitä toimeentulotukea. Tätä ei haeta, koska ei uskota asian olevan näin.

Toinen esimerkki on työmarkkinatuki ja asumistuki, tai joskus pelkkä tmt. Jälleen todennäköisesti saisi myös sieltä Kelasta toimeentulotukea, mutta sitä ei haeta, koska pelätään "sossussa" asioimista.

Mennään vanhan mutuilun kanssa eteenpäin, ei oteta selvää, ei haeta tukia ja valitetaan, kun raha ei riitä. Ei tietenkään riitä, jos elää perustoimeentulon alapuolella.

Kaikki köyhät eivät saa tukia, monen hakemus on evätty, jne. Tiedetään. Eikä saa neuvoa, tiedetään sekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä