Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiiniarvo, kokemuksia?

Vierailija
14.03.2022 |

Mulla on ollut pitkään hengästymistä vähästäkin liikkumisesta (esim. portaiden nousemisesta), sydämentykytyksiä, päänsärkyjä, yleisesti heikko olo ja huimausta, ja oon lukenut netistä, että oireet voisi liittyä raudanpuutteeseen. Myös muita verikokeita on tutkittu, mutta mitään konkreettista vikaa ei ole löytynyt. Kävin mittauttamassa hemoglobiinin, jonka arvo oli normaali, sekä ferritiinin, jonka arvo oli 17. Lääkärin mukaan ferritiini on normaali eikä sen takia kannata aloittaa rautalääkitystä.
Millä arvoilla teidän ferritiini on ollut, kun ootte aloittaneet rautalääkityksen ja ootteko kokenut siitä olevan jotain apua? Mietin, että aloittaisinko syömään rautaa lääkärin ohjeesta huolimatta, jotta näkisin onko sillä vaikutusta vointiin.
Mainitsen myös, että oon nuorehko nainen ja pääosin kasvissyöjä, joten en ole varma saanko tarpeeksi rautaa ruokavaliostani.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu että hemoglobini ei koskaan tipahda alas ja ferritini pysyy vaan alle vitosessa??

Mua kiinnostaa tämä sama. Aloin kärsiä oireista lukiossa ja siitä meni 5 vuotta ennen kuin aloin ottaa rautaa säännöllisesti jatkuvasti. Tämän 5 vuoden aikana oli yksi (!) 3 kuukauden rautakuuri, jonka endokrinologi määräsi, kun ferritiini oli 5. Kuulemma 3kk oli tarpeeksi kun hemoglobiinikin niin hyvä :)) Olo oli huono ja ramppasin tuon 5 vuoden aikana eri lääkäreillä, joissa otettiin suunnilleen joka kerta hemoglobiini ja aina se oli normaali, ei koskaan edes lähellä viitearvon alarajaa. Tyroksiini aloitettiin hoitokokeiluna ja koska se tuntui auttavan, niin söin sitä monta vuotta. Tyroksiinin tarve loppui, kun sain ferritiinin n. 40 pintaan (vaati yli vuoden rautakuurin+kuukautisvuotoa vähentävät valmisteet)

Uskomatonta ettei se hemoglobiini koskaan laskenut alas, vaikka vuosien ajan kärsin runsaista kuukautisista, enkä ottanut lisärautaa. Nykyään mulla on minipillerit ja ei se auta kuin kärsiä niiden haittavaikutuksista, koska muuten se raudansyöntirumba jatkuisi loputtomiin.

Vierailija
102/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu että hemoglobini ei koskaan tipahda alas ja ferritini pysyy vaan alle vitosessa??

Mua kiinnostaa tämä sama. Aloin kärsiä oireista lukiossa ja siitä meni 5 vuotta ennen kuin aloin ottaa rautaa säännöllisesti jatkuvasti. Tämän 5 vuoden aikana oli yksi (!) 3 kuukauden rautakuuri, jonka endokrinologi määräsi, kun ferritiini oli 5. Kuulemma 3kk oli tarpeeksi kun hemoglobiinikin niin hyvä :)) Olo oli huono ja ramppasin tuon 5 vuoden aikana eri lääkäreillä, joissa otettiin suunnilleen joka kerta hemoglobiini ja aina se oli normaali, ei koskaan edes lähellä viitearvon alarajaa. Tyroksiini aloitettiin hoitokokeiluna ja koska se tuntui auttavan, niin söin sitä monta vuotta. Tyroksiinin tarve loppui, kun sain ferritiinin n. 40 pintaan (vaati yli vuoden rautakuurin+kuukautisvuotoa vähentävät valmisteet)

Uskomatonta ettei se hemoglobiini koskaan laskenut alas, vaikka vuosien ajan kärsin runsaista kuukautisista, enkä ottanut lisärautaa. Nykyään mulla on minipillerit ja ei se auta kuin kärsiä niiden haittavaikutuksista, koska muuten se raudansyöntirumba jatkuisi loputtomiin.

Ootkos käynyt tutkituttaa munasarjat? Kun itelt löyty se kysta gynellä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä. On ultrattu kerran ja silloin ei ainakaan näkynyt mitään.

Vierailija
104/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta löytyi kasa polyyppeja kohdusta, mutta vasta sisäisellä ultralla. Ulkopuolelta otetulla ultralla yksityinen gyne ei löytänyt mitään. Löytyivät vahingossa, kun menin kierukkaa hakemaan anemiaa aiheuttavaan vuotoon. Kaksi kertaa piti leikata, oli niin monta.

Vierailija
105/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok no hyvä =)

Vierailija
106/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös alhainen ferritiini. Rauta tekee vatsan kipeäksi ja sekoittaa vatsan eikä tablettimerkin vaihtokaan auta. Mistä apu?

Minulla sama. Minulle sopii ainoastaan Nordic Healthin rautasuusuihke. Sitä saa apteekeista ja Ruohonjuuresta, Lifessa on varmaan kanssa. Ruohonjuuressa näkyy olevan myös rautatippoja, jotka imeytyvät suun limakalvoilta suusuihkeen tavoin, mutta niissä on vielä sen verran suolainen hinta, etten ole raaskinut ostaa.

Olen kokeillut kaikki rautalisät sekä luontaiset rautalisät, kuten juureksista ja kasviksista puristetut rautamehut.

Rautasuusuihkeen rautamäärä ei tosin ole  lähellekään sitä, mitä lääkäri määräsi, mutta se on tyhjää parempi.

Miksi alapeukut? Kun vasta ei kestä suun kautta otettavaa nieltävää rautaa missään muodossa, ei edes pieninä annoksina, se on voi voi minulle. Minulla ongelmaa pahentaa IBS. Ihan sama miten paljon syön ruokaa rautalisän kanssa, miten usein/harvoin otan. Jos se menee vatsaan, se on vessareissu 2-3 päiväksi.

Nauttikaa te rautalisistä, jotka voitte niitä syödä. Olisi helpointa minullekin, kun nuo suusuihkeet ovat oikeasti ihan liruja siihen määrään, jota pitäisi ottaa, että paranisin normaaliin tahtiin. Tällä menolla kitkuttelen anemisena varmaan vielä 6 vuoden päästä.

Vierailija
107/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini 3, mitään oireita ei ollut, ferritiini mitattiin muiden kokeiden yhteydessä. Söin rautaa ja ferritiini nousi viiteentoista, mutta mitään muutosta en olossani huomannut.

Mulla oli 4, Hb 109 ja molemmat selvisivät sattumalta. Urheilen paljon ja juoksin yli 20 km lenkkejä noilla veriarvoilla ongelmitta. Söin rautatabletteja puolisen vuotta ja sain molemmat arvot viitearvojen sisälle. Olo ehkä vähän pirteämpi, mutta ei suurta eroa. Kohkaus ferritiiniarvoista vähän huvittaa, kun monelta arvot ihan ok mutta elämäntavat rempallaan ja surkea kunto ja syytetään kaikesta ferritiiniä 🙄

Mikä on viitearvo ferriitille? Koska 30 on ihan liian matala.

Viitearvot ovat laboratoriokohtaisia. Viitearvo on se vaihteluväli, jolle 95% terveistä (= ei sairausdiagnoosia omaavista) henkilöistä asettuu. Ferritiinin osalta naisten viitearvon alaraja on suomalaisissa labroissa 15-20 välillä. Viitearvoa ei siis voi muuttaa, koska kysymyksessä on suuresta ihmisjoukosta saatu tutkimustulos.

Viitearvo ei tarkoita hyvää arvoa. Esim. juuri ferritiinin kohdalla viitearvo kertookin siitä, että moni testattu on raudanpuutteinen.

Kohtuullisen yleisesti Suomessakin hyväksytty riittävän ferritiinin alaraja on 30, mutta valitettavasti moni lääkäri tuijottaa viitearvoa.

Oma lukunsa ovat sitten nuo muutamat spesialistit, joita tuolla FB-ryhmässä ylistetään. Heidän näkemyksensä on, että ferritiinin pitäisi kaikilla olla jossain sadan yläpuolella.

Oma käsitykseni on, että monille sopiva/riittävä arvo löytynee kuitenkin jostain tuosta välistä.

Vierailija
108/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireet merkitsee, ei arvot. Jokaisella on yksilölliset viitearvonsa. Ferritiini 17 oli mulle kuolemaksi ja kenelle tahansa se osoittaa, että siinä on varaa aloittaa rautatankkaus ilman pelkoa liiasta raudansaannista, joten on turvallista kokeilla miten oireet helpottavat arvojen noustessa. 

Ja jos on tyroksiinilääkitys, arvon olis hyvä olla reippaasti korkeampi, jopa 70-100, muuten vajaatoiminnan oireet eivät poistu. 

mihin tämä tyroksiinijuttu perustuu?

https://www.raudanpuute.fi/ravinto/kilpirauhasen-ja-raudanpuutteen-yhte…

Vierailija
109/113 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini 3, mitään oireita ei ollut, ferritiini mitattiin muiden kokeiden yhteydessä. Söin rautaa ja ferritiini nousi viiteentoista, mutta mitään muutosta en olossani huomannut.

Mulla oli 4, Hb 109 ja molemmat selvisivät sattumalta. Urheilen paljon ja juoksin yli 20 km lenkkejä noilla veriarvoilla ongelmitta. Söin rautatabletteja puolisen vuotta ja sain molemmat arvot viitearvojen sisälle. Olo ehkä vähän pirteämpi, mutta ei suurta eroa. Kohkaus ferritiiniarvoista vähän huvittaa, kun monelta arvot ihan ok mutta elämäntavat rempallaan ja surkea kunto ja syytetään kaikesta ferritiiniä 🙄

Mikä on viitearvo ferriitille? Koska 30 on ihan liian matala.

Viitearvot ovat laboratoriokohtaisia. Viitearvo on se vaihteluväli, jolle 95% terveistä (= ei sairausdiagnoosia omaavista) henkilöistä asettuu. Ferritiinin osalta naisten viitearvon alaraja on suomalaisissa labroissa 15-20 välillä. Viitearvoa ei siis voi muuttaa, koska kysymyksessä on suuresta ihmisjoukosta saatu tutkimustulos.

Viitearvo ei tarkoita hyvää arvoa. Esim. juuri ferritiinin kohdalla viitearvo kertookin siitä, että moni testattu on raudanpuutteinen.

Kohtuullisen yleisesti Suomessakin hyväksytty riittävän ferritiinin alaraja on 30, mutta valitettavasti moni lääkäri tuijottaa viitearvoa.

Oma lukunsa ovat sitten nuo muutamat spesialistit, joita tuolla FB-ryhmässä ylistetään. Heidän näkemyksensä on, että ferritiinin pitäisi kaikilla olla jossain sadan yläpuolella.

Oma käsitykseni on, että monille sopiva/riittävä arvo löytynee kuitenkin jostain tuosta välistä.

Eilen osui silmään tyyppi, jolla ferritiini yli 200, viisi infuusiota takana ja ilmeisesti edelleen annetaan lisää infuusioita koska hepsidiini on liian matala. Lääkärin mukaan "kroppa ei osaa käyttää rautaa".

Okei, mutta onko silloin aivan absoluuttista varmuutta, ettei ongelma voi johtua yhtään mistään muusta? Nämä tapaukset on itsestäni niitä oudoimpia ja tuntuu siltä, että mitään muuta mahdollisuutta ei lääkärikään hyväksy.

Vierailija
110/113 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon kärsinyt raudanpuutteesta teinistä lähtien, nykyään lähestyn jo neljääkymppiä. Mulla on runsaat menkat, jonka lisäksi sairastin epstein barrin parikymppisenä tosi pahana. Jouduin sairaalaan ja siellä todettin samalla, että hb oli tippunu 90. En käytännössä pystyny syömään kunnolla melkein kuukauteen, koska kurkku oli niin perkeleen kipeä.

Määrättiin muistaakseni 2 kk rautakuuri hb:n korjaamiseen, joka on nykytiedon valossa hullun lyhyt tuon korjaamiseen. Kropasta tyhjentyy ensin rautavarastot (ferritiini) ja sen jälkeen vasta alkaa hb tippua. Käytännössä rautavarastoja ei siis ole ollut aikuisiällä juuri ollenkaan.

Oon kärsinyt masennusoireista, järkyttävästä väsymyksestä, unettomuudesta, levottomista jaloista, aivosumusta, hengitysvaikeuksista, tukan lähdöstä/ohentumisesta, kuivasta ihosta, rytmihäiriöistä, struumasta jne. Oireet paheni huomattavasti 30 täytettyäni, kroppa ei varmaan jaksa samalla tavalla korjata tuota vajetta enää. Työterveydestä levottomiin jalkoihin tyrkytettiin vuosia parkinsonin tautiin tarkoitettuja lääkkeitä. Kukaan ei sanallakaan maininnut mahdollista raudanpuutetta.

Vuosien oireilu aiheutti mulle uupumuksen, kun apua ei saanut mistään. Psytyin unilääkkeillä tekemään muutaman päivän töitä viikossa. Sitten satuin näkemään telkusta dokumentin levottomista jaloista kärsivistä ihmisistä. Siinä kerrottiin, että ruotsissa hoidetaan vaivaa rautainfuusiolla ja hyvällä menestyksellä. Aloitin saman tien rautalääkkeet ja varasin ajan työterveyteen. Kuukautta myöhemmin pääsin verikokeeseen, ferritiini oli 30. Olin siinä vaiheessa syönyt jo kuukauden rautaa, eli oli varmaan ollut olematon.

Sain ehkäisypillerit, jolla menkat jäi kokonaan pois. Vuoden rautakuuri yhdisttetynä pillereihin, nosti ferritiinin 60. Tässä vaiheessa levottomien jalkojen oireet loppuivat. Lopetin pillerit, koska voin niiden takia huonosti. Puolessa vuodessa arvo tippui takaisin 30. Struuma katosi, pää on täynnä uutta vauvahiusta, nukun ilman unilääkkeitä enkä hengästy pelkästä kävelystä.

Vierailija
111/113 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

110 jatkaa...ihan törkeän hitaasti tuntuu tuo varastorauta kertyvän. Olen useamman vuoden syönyt jo rautaa. Otan tabletin pari viikossa, ettei vatsa kuormitu liikaa. Infuusio olisi varmasti todella tehokas keino nostaa ferritiiniä, mutta se on kallista. Julkisella puolella siihen ei käsittääkseni pääse ellei ole tyyliä täysin toimintakyvytön. Yksityisellä maksaa yli 500 ja siihen lääkörikäynnit päälle, eli hinta lähentelee varmaan tonnia paremlinkin. Itsellä ei ole tuohon varaa.

En voi sanoin kuvailla, kuinka paljon oon surrut sitä, että mun elämä on valunut hukkaan, koska oon ollu aivan ihmisraunio tämän takia. Mitä kaikkea olisin voinut saada aikaan, jos olisin pystynyt elämään normaalia elämää. Levottomat jalat on aivan hirveä vaiva ja pilaa ihmisen elämän. Siinä suossa olisin edelleen, ellen olisi itse keksinyt syytä oireisiini. Todennäköisesti olisin laitoskamaa tässä vaiheessa.

Olo ei edelleenkään ole normaali, mutta hitaasti mennään parempaa kohti. Itselläni on auttanut se, että otan kuparilisän samaan aikaan rautatabletin kanssa. Mulla tuppaa jostain syystä hb nousemaan, mutta ferritiini ei. Epäilen, että kroppani ei osaa enää käyttää tai hyödyntää rautaa oikein, johtuen koko aikuisiän jatkuneesta puutostilasta. Kuparilla on tärkeä rooli punasolujen muodostumisessa, joten järkeilin, että sen lisäämisestä ei todennäköisesti haittaakaan ole.

Ensi kuussa menen taas verikokeisiin. Jännä nähdä mitä vuodessa on taas käynyt. Hengenahdistuksesta kärsin edelleen, ihon kuivuus ja atopia ovat vähän helpottaneet, mielialani on parempi, jopa menkat ovat nykyään niukemmat. Ennen kesti melkein viikon, nykyään 3-4 päivää. Jostain luin, että kroppa toimii siitä hullusti, että jos kärsit raudanpuutteesta, niin se tekee kuukautisista runsaammat. Kamala kierre, siinä sitten menettää entistä enemmän rautaa. Outo mekanismi, mutta jos tuohon on uskomonen, niin rautatilanne pitäisi omalla kohdalla olla parempi, koska viime vuoden aikana tuo menkkojen kesto ja vuodon määrä on lyhentynyt/pienentynyt.

Aikamoista taistelu tämä on. Hoitoakaan ei meinaa saada ja lääkäreillä on tosi vaihtelevat asenteet tuota ferritiiniä ja sen viitearvoja kohtaan. Luin ulkomaisesta artikkelista, että ferritiiniarvot pitää olla minimissään 60-70, että levottomien jalkojen oireet poistuu. Omalla kohdalla piti paikkansa tämä. Luojan kiitos näin sen dokumentin, enkä vaan syönyt parkinsonin lääkitystä lopun ikääni. Jos teillä on jotain oireita, niin kolutkaa itse jokaikinen artikkeli ulkomaita myöten, selvittäkää kaikki vaihtoehdot. Apua ei välttämättä saa, ellet osaa itse pyytää tiettyä testiä, mikä on täysin hullua.

Vierailija
112/113 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho ei pysty käyttämään hyväkseen rautaa ilman kuparia, mangaania, B1- ja B12-vitamiineja ja foolihappoa. Eli näiden saannista tulee myös huolehtia. Itsellä katsottiin ferritiinin yhteydessä ainoastaan tuo B12, se oli viiterajoissa, mutta alimmassa kolmanneksessa. Otan purkista kerran pari viikossa myös näitä raudan lisäksi.

Vierailija
113/113 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ferritiini oli n. 23-26. En enää muista arvoja tarkkaan. Oli varmaan matalampikin jossain vaiheessa. Rupesin oma-aloitteisesti syömään rautaa ystävän ehdotuksesta, koska kärsin samanlaisista oireista kuin hän, joka oli raudanpuutteinen. Hemoglobiini mulla oli yli 140-150. Feriitiiniarvon korjaannuttua se laski ja on nyt 136. Moninaiset oireet alkoivat helpottaa n. parin kuukauden päästä raudan aloittamisesta. Otin 100mg kerran päivässä tai harvemmin. Sain myös korjattua runsaat kuukautiset.