Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiiniarvo, kokemuksia?

Vierailija
14.03.2022 |

Mulla on ollut pitkään hengästymistä vähästäkin liikkumisesta (esim. portaiden nousemisesta), sydämentykytyksiä, päänsärkyjä, yleisesti heikko olo ja huimausta, ja oon lukenut netistä, että oireet voisi liittyä raudanpuutteeseen. Myös muita verikokeita on tutkittu, mutta mitään konkreettista vikaa ei ole löytynyt. Kävin mittauttamassa hemoglobiinin, jonka arvo oli normaali, sekä ferritiinin, jonka arvo oli 17. Lääkärin mukaan ferritiini on normaali eikä sen takia kannata aloittaa rautalääkitystä.
Millä arvoilla teidän ferritiini on ollut, kun ootte aloittaneet rautalääkityksen ja ootteko kokenut siitä olevan jotain apua? Mietin, että aloittaisinko syömään rautaa lääkärin ohjeesta huolimatta, jotta näkisin onko sillä vaikutusta vointiin.
Mainitsen myös, että oon nuorehko nainen ja pääosin kasvissyöjä, joten en ole varma saanko tarpeeksi rautaa ruokavaliostani.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitearvo luokitus liikkuu 15-125 mikrogrammaa/litrassa, yli 18v:n naisten kohdilla. Itselläni oli ferritiini arvo 28, aloitin raudan syömisen kun alkoi tuntumaan että happi ei kulje ja toisinaan olo oli sellainen että meinasin nukahtaa kun kipusin rappuset himaan. Silloin otin kuurina 2pvä 50mg:n rautakuurin. Nyt kun olen raskaana ja kun samanlaista kummaa voimattomuutta on ilmennyt, olen ottanut 25mg:n annoksen kahdesti viikossa, vaikka olen sekasyöjä. Itselläni on kielen alle laitettavia pillereitä, jotka on toimineet paremmin, eikä ole tullut ummetusta. Niin kauan arvosi on viitearvojen sisällä, hoitoa et saa, koska Suomessa ei hoideta ehkäisevästi vaan ns. katastrofeja - eli sairauksia. Ruokailulla voit edistää raudan imeytymistä, syö c-vitamiinia sisältäviä tuotteita yhdessä rautaa sisältävien tuotteiden kanssa ja pidä parin tunnin tauko kalciumia sisältävistä tuotteista. ☺️

Juon aina maitoa ruuan kanssa.

- se jonka ferritiini on 193

Vierailija
82/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireet kuulostavat sydänperäisiltä.

Mikäs ihme tuo on. Siis sydänperäiset oireet ja matala ferritiini. Minulla oli ferritiini 4, ja todella runsaasti rytmihäiriöitä ja korkea syke. Raudanpuute oirehtii mm. pulssin tihenemisenä, koska verta täytyy kierrättää tehokkaammin kudosten hapensaannin turvaamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aniliini kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs ihme tuo on. Siis sydänperäiset oireet ja matala ferritiini. Minulla oli ferritiini 4, ja todella runsaasti rytmihäiriöitä ja korkea syke. Raudanpuute oirehtii mm. pulssin tihenemisenä, koska verta täytyy kierrättää tehokkaammin kudosten hapensaannin turvaamiseksi.

Ferritiini ei ole sama kuin hemoglobiini. Matala hemoglobiini voi tuota aiheuttaa, mutta ferritiini voi olla matala vaikka hemoglobiini olisi normaali tai jopa korkea.

Vierailija
84/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syke on välillä , kun juoksulenkin jälkeen, vaikka ei juuri mitään tee. (En pysty juoksemaan).

Outoja sydänoireita ja jumituksia. Pahimmillaan en kilometria jaksanut kävellä.

M , hemo 71

Vierailija
85/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aniliini kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt ainakin sitä nestemäistä rautaa ja kokeile muuttaa ruokavalio

Vierailija
86/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu että hemoglobini ei koskaan tipahda alas ja ferritini pysyy vaan alle vitosessa??

Vierailija
87/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini 3, mitään oireita ei ollut, ferritiini mitattiin muiden kokeiden yhteydessä. Söin rautaa ja ferritiini nousi viiteentoista, mutta mitään muutosta en olossani huomannut.

Mulla oli 4, Hb 109 ja molemmat selvisivät sattumalta. Urheilen paljon ja juoksin yli 20 km lenkkejä noilla veriarvoilla ongelmitta. Söin rautatabletteja puolisen vuotta ja sain molemmat arvot viitearvojen sisälle. Olo ehkä vähän pirteämpi, mutta ei suurta eroa. Kohkaus ferritiiniarvoista vähän huvittaa, kun monelta arvot ihan ok mutta elämäntavat rempallaan ja surkea kunto ja syytetään kaikesta ferritiiniä 🙄

Vierailija
88/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen FB:n Raudanpuute-ryhmää

En ole enää Fb:ssä, joten kiinnostaisi tietää oletteko te saaneet oikeasti hyödyllistä tietoa Raudanpuute-ryhmästä, vai onko se enemmän sellainen vertaistukiryhmä, jossa vain vatvotaan ja voivotellaan omaa tilannetta. En jaksaisi turhaan tehdä uutta tiliä, jos ryhmästä ei saa muuta kuin päänsäryn.

Vierailija
89/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole enää Fb:ssä, joten kiinnostaisi tietää oletteko te saaneet oikeasti hyödyllistä tietoa Raudanpuute-ryhmästä, vai onko se enemmän sellainen vertaistukiryhmä, jossa vain vatvotaan ja voivotellaan omaa tilannetta. En jaksaisi turhaan tehdä uutta tiliä, jos ryhmästä ei saa muuta kuin päänsäryn.

Se on paisunut jo vähän liian isoksi, eikä uudet jäsenet ymmärrä käyttää hakua vaan kysyy samoja juttuja jotka siellä on selvitetty tuhansia kertoja. Moderointi ei ole niin tiukkaa kun aiemmin, juttu rönsyilee ihan ihmeellisesti. En itse tykkää myöskään siitä, että harva tuntuu olevan valmis syömään sitä rautaa, vaan pitäisi päästä suoraan infuusioon heti. Sitten itketään, kun olo onkin infuusion jälkeen kurja eikä tullutkaan välitöntä ihmeparanemista. Osa myös härkäpäisesti tarttuu siihen että vika on varmasti ferritiinissä, ilman lääkärikontaktia tai sitä että asiaa tai tilannetta olisi muuten selvitetty; sekään ei välttämättä hidasta että ferritiiniarvo olisi todella iso, kun on päätetty että tämä on nyt se ongelma.

Houkutteleva diagnoosihan se tietyllä tapaa on, oireet on niin moninaiset että tuntuu varmasti hyvältä jos näin pieni juttu ratkaisee kaiken. Minulla matka oli hyvää vauhtia uupumussairaslomalle, ja rautatankkaus pelasti takaisin omaksi itseksi, mutta osa ei tosiaan oireile olemattomillakaan arvoilla oikein mitenkään.

Itse kuitenkin mietin, miten moni syö vaikka masennuslääkkeitä, kun kannattaisi syödä rautaa, että kyllä tämä on edelleen vähän huonolle huomiolle jäänyt juttu.

Vierailija
90/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini 3, mitään oireita ei ollut, ferritiini mitattiin muiden kokeiden yhteydessä. Söin rautaa ja ferritiini nousi viiteentoista, mutta mitään muutosta en olossani huomannut.

Mulla oli 4, Hb 109 ja molemmat selvisivät sattumalta. Urheilen paljon ja juoksin yli 20 km lenkkejä noilla veriarvoilla ongelmitta. Söin rautatabletteja puolisen vuotta ja sain molemmat arvot viitearvojen sisälle. Olo ehkä vähän pirteämpi, mutta ei suurta eroa. Kohkaus ferritiiniarvoista vähän huvittaa, kun monelta arvot ihan ok mutta elämäntavat rempallaan ja surkea kunto ja syytetään kaikesta ferritiiniä 🙄

Mulla on surkea kunto ja korkea syke, sattumalöydös tämä ferritiini, mutta silti olen samaa mieltä kun muilla kaikki ongelmat mielenterveydestä vatsavaivoihin ovat matalan ferritiinin syytä. Ei nyt kaikki kumminkaan.

Vierailija
91/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on paisunut jo vähän liian isoksi, eikä uudet jäsenet ymmärrä käyttää hakua vaan kysyy samoja juttuja jotka siellä on selvitetty tuhansia kertoja. Moderointi ei ole niin tiukkaa kun aiemmin, juttu rönsyilee ihan ihmeellisesti. En itse tykkää myöskään siitä, että harva tuntuu olevan valmis syömään sitä rautaa, vaan pitäisi päästä suoraan infuusioon heti. Sitten itketään, kun olo onkin infuusion jälkeen kurja eikä tullutkaan välitöntä ihmeparanemista. Osa myös härkäpäisesti tarttuu siihen että vika on varmasti ferritiinissä, ilman lääkärikontaktia tai sitä että asiaa tai tilannetta olisi muuten selvitetty; sekään ei välttämättä hidasta että ferritiiniarvo olisi todella iso, kun on päätetty että tämä on nyt se ongelma.

Houkutteleva diagnoosihan se tietyllä tapaa on, oireet on niin moninaiset että tuntuu varmasti hyvältä jos näin pieni juttu ratkaisee kaiken. Minulla matka oli hyvää vauhtia uupumussairaslomalle, ja rautatankkaus pelasti takaisin omaksi itseksi, mutta osa ei tosiaan oireile olemattomillakaan arvoilla oikein mitenkään.

Itse kuitenkin mietin, miten moni syö vaikka masennuslääkkeitä, kun kannattaisi syödä rautaa, että kyllä tämä on edelleen vähän huonolle huomiolle jäänyt juttu.

Sama kokemus tuosta ryhmästä. Ei voi syödä rautaa, infuusioon päästävä, toistuvasti, kaikki vaivat ferritiinistä vaikka hb olisi 150 jne jne :D

Vierailija
92/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus tuosta ryhmästä. Ei voi syödä rautaa, infuusioon päästävä, toistuvasti, kaikki vaivat ferritiinistä vaikka hb olisi 150 jne jne :D

Kuulostaa vähän rasittavalta ryhmältä, ehkä jätän väliin. Varsinkin jos kerran siellä ei edes ole tarjolla hyödyllistä tietoa, jota huonosti raudanpuutetta tuntevat lääkärit eivät osaa kertoa, tai jota ei löydä mistään muualta netistä.

Vierailija
93/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olet varmaan se poikkeus säännössä.

älä silti aliarvioi toisten kokemuksia, annat itsestäsi tyhmän kuvan.

Vierailija
94/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa taas murtui kerran jalka! Ihan hyvin pystyin sillä kävelemään. Ihme vouhotusta porukalta että  murtuneella ei muka voisi kävellä, kun vähän sattuu. 🙄🙄

Vierailija
95/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa taas murtui kerran jalka! Ihan hyvin pystyin sillä kävelemään. Ihme vouhotusta porukalta että  murtuneella ei muka voisi kävellä, kun vähän sattuu. 🙄🙄

Mullapa murtui molemmat jalat, ja ihan hyvin pystyi kulkemaan! Parin viikon päästä juoksin taas maratoninkin, kun kepeistä pääsin. Nykyajan pullamössöt ei mitään jaksa.

Vierailija
96/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös alhainen ferritiini. Rauta tekee vatsan kipeäksi ja sekoittaa vatsan eikä tablettimerkin vaihtokaan auta. Mistä apu?

Minulla sama. Minulle sopii ainoastaan Nordic Healthin rautasuusuihke. Sitä saa apteekeista ja Ruohonjuuresta, Lifessa on varmaan kanssa. Ruohonjuuressa näkyy olevan myös rautatippoja, jotka imeytyvät suun limakalvoilta suusuihkeen tavoin, mutta niissä on vielä sen verran suolainen hinta, etten ole raaskinut ostaa.

Olen kokeillut kaikki rautalisät sekä luontaiset rautalisät, kuten juureksista ja kasviksista puristetut rautamehut.

Rautasuusuihkeen rautamäärä ei tosin ole  lähellekään sitä, mitä lääkäri määräsi, mutta se on tyhjää parempi.

Vierailija
97/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin raudanpuuteanemia 38-vuotiaana, mutta todennäköisesti olen ollut aneeminen lapsesta lähtien. Maaseudulla kouluun käveltiin tai pyöräiltiin joka päivä yhteensä 6km, talvella mentiin potkureilla. Silti opettaja valitteli vanhemmilleni, että Niinalla on niin huono kunto, mitään se ei jaksa, kyllä lapsen pitäisi nyt enemmän liikkua, että kunto kohenisi. Jos 8-vuotias vetää pyörällä/kävellen/potkurilla viikossa 30km, ei pitäisi liikunnan puutteesta olla kyse.

Ensimmäisen kerran anemiaa ehdotti uusi opettaja, kun olin 11-vuotias. Mutta ei sitä noteerattu.

Toisen kerran anemia huomattiin, kun olin 32, mutta se kuitattiin tyyliin "Ei tartte tehdä mitään".

38-vuotiaana oli jo tosi paha tilanne ja otettiin useampi hoitokeino mukaan, että saadaan raudanpuute kuriin.

Vierailija
98/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on viitearvo ferriitille? Koska 30 on ihan liian matala.

Vierailija
99/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini arvo oli 15 ja osastolla sain pussin rautaa. Maksaa hieman vajaat 600 euroa pussi.

T: Mies 34v

Vierailija
100/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rautatabletti kannattaa jakaa useammalle aterialle. Ei kenenkään vatsa kestä heti isoja annoksia rautaa. Syön Fe3 100mg päivässä mutta jaan annoksen 25 mg per ateria.