Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiiniarvo, kokemuksia?

Vierailija
14.03.2022 |

Mulla on ollut pitkään hengästymistä vähästäkin liikkumisesta (esim. portaiden nousemisesta), sydämentykytyksiä, päänsärkyjä, yleisesti heikko olo ja huimausta, ja oon lukenut netistä, että oireet voisi liittyä raudanpuutteeseen. Myös muita verikokeita on tutkittu, mutta mitään konkreettista vikaa ei ole löytynyt. Kävin mittauttamassa hemoglobiinin, jonka arvo oli normaali, sekä ferritiinin, jonka arvo oli 17. Lääkärin mukaan ferritiini on normaali eikä sen takia kannata aloittaa rautalääkitystä.
Millä arvoilla teidän ferritiini on ollut, kun ootte aloittaneet rautalääkityksen ja ootteko kokenut siitä olevan jotain apua? Mietin, että aloittaisinko syömään rautaa lääkärin ohjeesta huolimatta, jotta näkisin onko sillä vaikutusta vointiin.
Mainitsen myös, että oon nuorehko nainen ja pääosin kasvissyöjä, joten en ole varma saanko tarpeeksi rautaa ruokavaliostani.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriö, astma, uniapnea, huono yleiskunto, väärä ruokavalio, anemia, vuoto suolistossa, syöpä.

Vierailija
62/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi korkeammista ferritiinipitoisuuksista, itselläni oli 193 (otettiin samalla kun kilpirauhasarvot), mikä ei ole vielä kovin korkea (viitearvon yläraja taitaa olla 150?), hemoglobiini on koko aikuisikäni ollut välillä 130-160 (olen nainen), en ole ikinä rautaa syönyt, kuukautiset on olleet runsaat ja säännölliset, vertakin luovutin nuorempana. En syö mitenkään erityisen rautapitoisesti eikä multivitamiinipillereissäni ole rautaa.

Eli meitä on moneen junaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa ei ole kyse nyt mistään raudanpuutteesta vaan kysyjän itsetarkoitus on vain voivotella lämpimikseen ja pitää teitä muita pelleinä.

Hän osaa näköjään Googlata joten hän olisi samalla vaivalla tehnyt Omakannassa oirearvion terveydenhoidon ammattilaisille ja saanut jo vastauksen kuinka pitää toimia jos tuollaisia oireita on.

Syökää terveellisesti ja pitäkää kunnostanne huolta niin ette rautaa tarvitse vaikka naisia taidatte kaikki ollakin ja raudantarve on tarvitsette rautaa hieman enemmän kuin miehet.

Vierailija
64/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollu 4 lääkäreitä ei kiinnosta koska hemoglobini 120. oon itse kokeillut käyttää rautalisää. En tiedä paljon nyt on. Seuraavan kerran puhun gynen kanssa runsaista kuukautisista että kun e pilleritkään ei auta

Vierailija
65/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa ku lusikoo menemään, nii sanon jotta on verritiinit kohrallaan.

Vierailija
66/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireet merkitsee, ei arvot. Jokaisella on yksilölliset viitearvonsa. Ferritiini 17 oli mulle kuolemaksi ja kenelle tahansa se osoittaa, että siinä on varaa aloittaa rautatankkaus ilman pelkoa liiasta raudansaannista, joten on turvallista kokeilla miten oireet helpottavat arvojen noustessa. 

Ja jos on tyroksiinilääkitys, arvon olis hyvä olla reippaasti korkeampi, jopa 70-100, muuten vajaatoiminnan oireet eivät poistu. 

mihin tämä tyroksiinijuttu perustuu?

Vierailija
67/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Ferritiini on alhainen, määrätään rautaa, oireet helpottuvat, kun ferritiini nousee. Mikä tässä on väärin ja ongelmallista? Ei kai kaikilla ole jotain vakavaa salaperäistä sairautta, jos ferritiini on alhainen?

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te tosissanne?

No mitäs te kaikki raudan syöjät teette sitten kun saatte samanlaiset oireet kuin Ap.?

Tuletteko taas tänne kyselemään kuinka paljon pitää rautaa pitää vielä tästä enemmän syödä kun nyt ilmeni kaikesta huolimatta tällaisia ja tällaisia oireita?

Äly hoi miten se meni…

Vierailija
68/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran syötte rautaa päivässä? Itse syön 200 mg joka päivä, samalla arvolla ystäväni 50 mg joka toinen päivä. Lääkäri kun oli sanonut että se riittää. 

Monet lääkärit tällä hetkellä sitä mieltä, että pienemmät annokset harvemmin otettuna imeytyy paremmin kuin isot annokset joka päivä. Minullekin suositeltiin 50 mg joka toinen päivä.

https://www.is.fi/terveys/art-2000008046036.html

Itse otan nestemäistä 2 kertaa päivässä, lisäksi olen alkanut muutta ruokavaliooni lihaa, veripihvejä, linssejä, rusinoita, kuivattua hedelmiä, ja näiden kanssa aina paprikaa/parsakaalia ( c vitamiini) Vatsa (herkä) ei todellakaan kestäisi yli 100mg rautaa päivässä

Vierailija
69/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala ferritiinihän siis enteilee anemiaa, jos ferritiini menee nollaa niin sitten sen jälkeen alkaa hemppa laskea

Vierailija
70/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitearvo luokitus liikkuu 15-125 mikrogrammaa/litrassa, yli 18v:n naisten kohdilla. Itselläni oli ferritiini arvo 28, aloitin raudan syömisen kun alkoi tuntumaan että happi ei kulje ja toisinaan olo oli sellainen että meinasin nukahtaa kun kipusin rappuset himaan. Silloin otin kuurina 2pvä 50mg:n rautakuurin. Nyt kun olen raskaana ja kun samanlaista kummaa voimattomuutta on ilmennyt, olen ottanut 25mg:n annoksen kahdesti viikossa, vaikka olen sekasyöjä. Itselläni on kielen alle laitettavia pillereitä, jotka on toimineet paremmin, eikä ole tullut ummetusta. Niin kauan arvosi on viitearvojen sisällä, hoitoa et saa, koska Suomessa ei hoideta ehkäisevästi vaan ns. katastrofeja - eli sairauksia. Ruokailulla voit edistää raudan imeytymistä, syö c-vitamiinia sisältäviä tuotteita yhdessä rautaa sisältävien tuotteiden kanssa ja pidä parin tunnin tauko kalciumia sisältävistä tuotteista. ☺️

Vierailija
71/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa ei ole kyse nyt mistään raudanpuutteesta vaan kysyjän itsetarkoitus on vain voivotella lämpimikseen ja pitää teitä muita pelleinä.

Hän osaa näköjään Googlata joten hän olisi samalla vaivalla tehnyt Omakannassa oirearvion terveydenhoidon ammattilaisille ja saanut jo vastauksen kuinka pitää toimia jos tuollaisia oireita on.

Syökää terveellisesti ja pitäkää kunnostanne huolta niin ette rautaa tarvitse vaikka naisia taidatte kaikki ollakin ja raudantarve on tarvitsette rautaa hieman enemmän kuin miehet.

Millä tapaa pidän muita pelleinä, jos kyseilen yleisesti kokemuksia aiheesta?

Et selvästi myöskään lukenut aloitusta, jossa kerroin jo käyneeni lääkärin luona kyseisten oireiden takia. -AP

Vierailija
72/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tuolla ap:n arvolla on rautalisä ehdottomasti tarpeen. Pinaattia ainakin kandee popsia rautalisän lisäksi. Itsellä oli jokunen vuosi sitten sama tilanne, hb normaali mutta ferritiini ihan liian alhaalla. Oireina oli levottomat jalat ja kamala väsymys. 

Ottakaa huomioon että PPI-lääkkeet saattavat olla monella varastoraudan alhaisen luvun takana, itsekin käytin useamman vuoden Somaccia koska oli pakko, ilman ei pärjännyt.

Ei mitään pinaattia kannata vetää, siis toisin kuin ihmiset luulee että se sisältäisi runsaat määrät rautaa niin se ei sisällä. Saadaksesi edes 5mg rautaa pinaatista - saat syödä kaksi litraa pinaattia per päivä. Ehkä on helpompaa ottaa rautaa vaikka purkista. :D

Vierailija
73/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini oli 13, en tiedä miten pitkään olin ollut niissä arvoissa. Hemoglobiini oli yli 140 ja kävin esimerkiksi luovuttamassa verta. Aivosumu, masennuksen kaltaiset oireet, surkea palautuminen, väsymys joka ei lähtenyt pois millään määrällä unta. Nyttemmin olen tajunnut, että minulla oli myös levottomat jalat, luulin, että niitä tuntemuksia on kaikilla.

Tähtäimessä satku, hoitokontakti työterveydessä ja säännöllinen seuranta. Vuosi rautaa takana ja olo alkaa olla elävien kirjoissa. Viidenkympin kieppeillä jäi jo aika lailla oireet pois, nyt voi treenata normaalisti ja ensimmäinen ajatus aamulla ei ole että milloin pääsee takaisin sänkyyn.

Facebookin raudanpuute-yhteisö on hyvä, mutta hieman fanaattinen infuusioiden ja arvojen suhteen. Käytetyt viitearvot on nyt tietysti ihan sanonko mistä, mutta jos ferri on 200 ja itketään yhä raivokkaasti infuusiota eikä edes harkita, voisiko vika olla jossain muussakin, niin.. en oikein tiedä.

Vierailija
74/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös alhainen ferritiini. Rauta tekee vatsan kipeäksi ja sekoittaa vatsan eikä tablettimerkin vaihtokaan auta. Mistä apu?

Kokeile nestemäistä rautaa tai sellaiseksi muuttuvaa kuten superior sourcen just wonen ironia tai nordic healthin rautasuihketta. Nestemäiset rautasuihkeet ovat vatsaystävällisempiä.

Vierailija
75/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tuolla ap:n arvolla on rautalisä ehdottomasti tarpeen. Pinaattia ainakin kandee popsia rautalisän lisäksi. Itsellä oli jokunen vuosi sitten sama tilanne, hb normaali mutta ferritiini ihan liian alhaalla. Oireina oli levottomat jalat ja kamala väsymys. 

Ottakaa huomioon että PPI-lääkkeet saattavat olla monella varastoraudan alhaisen luvun takana, itsekin käytin useamman vuoden Somaccia koska oli pakko, ilman ei pärjännyt.

Ei mitään pinaattia kannata vetää, siis toisin kuin ihmiset luulee että se sisältäisi runsaat määrät rautaa niin se ei sisällä. Saadaksesi edes 5mg rautaa pinaatista - saat syödä kaksi litraa pinaattia per päivä. Ehkä on helpompaa ottaa rautaa vaikka purkista. :D

100% ruisleivästäkin saa enemmän, jos syö vaikka 6 palaa päivässä

Vierailija
76/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini oli 13, en tiedä miten pitkään olin ollut niissä arvoissa. Hemoglobiini oli yli 140 ja kävin esimerkiksi luovuttamassa verta. Aivosumu, masennuksen kaltaiset oireet, surkea palautuminen, väsymys joka ei lähtenyt pois millään määrällä unta. Nyttemmin olen tajunnut, että minulla oli myös levottomat jalat, luulin, että niitä tuntemuksia on kaikilla.

Tähtäimessä satku, hoitokontakti työterveydessä ja säännöllinen seuranta. Vuosi rautaa takana ja olo alkaa olla elävien kirjoissa. Viidenkympin kieppeillä jäi jo aika lailla oireet pois, nyt voi treenata normaalisti ja ensimmäinen ajatus aamulla ei ole että milloin pääsee takaisin sänkyyn.

Facebookin raudanpuute-yhteisö on hyvä, mutta hieman fanaattinen infuusioiden ja arvojen suhteen. Käytetyt viitearvot on nyt tietysti ihan sanonko mistä, mutta jos ferri on 200 ja itketään yhä raivokkaasti infuusiota eikä edes harkita, voisiko vika olla jossain muussakin, niin.. en oikein tiedä.

Lisään vielä, että olo hiipii niin pikkuhiljaa, että sitä ei oikein itse tajua. Hidas luisu loputtomaan väsymykseen. Sitten kun olo alkaa parantua ja "laput nousee silmiltä" on oikeasti sellainen wtf-olo, että miksi tätä ei tajunnut aikaisemmin, ettei olon kuulunut olla sellainen.

Vierailija
77/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt mittaamassa millään lääkärillä omia arvojani, koska tajusin kyllä itse mikä minua vaivasi kun hiuksia irtosi useita tuppoja päivässä. Aloin syömään rautatabletteja ja johan on hiukset pysyneet päässä. Minulla on todella runsaat kuukautiset joten tämä syö minun rauta-arvoja ym. Minulle on vuosia sitten lääkäri todennut ohimennen että ehkä kannattaisi syödä rautalääkkeitä, mutta en kokenut niille mitään tarvetta. Vasta kun menetin paljon hiuksia niin tajusin mikä mättää.

Vierailija
78/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla arvo noin 20. Ja kyllä, olen puolikuollut.

Vierailija
79/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt mittaamassa millään lääkärillä omia arvojani, koska tajusin kyllä itse mikä minua vaivasi kun hiuksia irtosi useita tuppoja päivässä. Aloin syömään rautatabletteja ja johan on hiukset pysyneet päässä. Minulla on todella runsaat kuukautiset joten tämä syö minun rauta-arvoja ym. Minulle on vuosia sitten lääkäri todennut ohimennen että ehkä kannattaisi syödä rautalääkkeitä, mutta en kokenut niille mitään tarvetta. Vasta kun menetin paljon hiuksia niin tajusin mikä mättää.

Mulla ollut runsaat kuukautiset koko ikäni ja sattumalta löytyi gynen tarkastuksessa munasarjakysta. Ei juuri antanut mitään oireita vaikka jotain 8cm..

Vierailija
80/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouseeko toi rauta tosiaan paremmin jos syö paremmin esim 50mg päivässä?