Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiiniarvo, kokemuksia?

Vierailija
14.03.2022 |

Mulla on ollut pitkään hengästymistä vähästäkin liikkumisesta (esim. portaiden nousemisesta), sydämentykytyksiä, päänsärkyjä, yleisesti heikko olo ja huimausta, ja oon lukenut netistä, että oireet voisi liittyä raudanpuutteeseen. Myös muita verikokeita on tutkittu, mutta mitään konkreettista vikaa ei ole löytynyt. Kävin mittauttamassa hemoglobiinin, jonka arvo oli normaali, sekä ferritiinin, jonka arvo oli 17. Lääkärin mukaan ferritiini on normaali eikä sen takia kannata aloittaa rautalääkitystä.
Millä arvoilla teidän ferritiini on ollut, kun ootte aloittaneet rautalääkityksen ja ootteko kokenut siitä olevan jotain apua? Mietin, että aloittaisinko syömään rautaa lääkärin ohjeesta huolimatta, jotta näkisin onko sillä vaikutusta vointiin.
Mainitsen myös, että oon nuorehko nainen ja pääosin kasvissyöjä, joten en ole varma saanko tarpeeksi rautaa ruokavaliostani.

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärisi on tyhmä. Alat tietysti syömään rautakapseleita. Ferritiinin kuuluu olla yli 30.

Vierailija
2/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 7, kun aloitin. Sain sen nostettua 17:än. Sitten se laski taas aika lyhyessä ajassa takaisin 7:än. Aloitin lääkärin suosituksesta rautakuurin silloin, kun se oli 7, ja se nousi sillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärisi on tyhmä. Alat tietysti syömään rautakapseleita. Ferritiinin kuuluu olla yli 30.

Niin, tästä tuntuu olevan aika paljon erilaisia mielipiteitä. En ainakaan itse osaa sanoa, mikä on tässä totuus.

nro 2

Vierailija
4/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai vähän myös siitä mikä on hemoglobiini, kannattaako rautaa syödä, sekään ei saisi olla liian korkea.

Vierailija
5/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kai vähän myös siitä mikä on hemoglobiini, kannattaako rautaa syödä, sekään ei saisi olla liian korkea.

Muistaakseni jotain 130 luokkaa. -AP

Vierailija
6/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 12 ja lääkäri kehoitti aloittamaan rautalääkityksen, sillä väsymys oli tolkuton. Nyt syönyt n. 1,5 kk ja olon on AIVAN toinen. Ferritiinin olisi hyvä olla yli 50 ja 100 on jo ihanteellinen luku, joilloin kehossa kaikki prosessit toimii niin kuin pitääkin.

Vierailija
7/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 3, mitään oireita ei ollut, ferritiini mitattiin muiden kokeiden yhteydessä. Söin rautaa ja ferritiini nousi viiteentoista, mutta mitään muutosta en olossani huomannut.

Vierailija
8/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joka sanoi, lääkärisi on tyhmä. Minulla ollut hemoglobiini aina kohdillaan, raskaus aikana olin kuitenkin niin väsynyt että nukuin lähes kellon ympäri ja kävellessä tasaisella maalla kompastelin kun en jaksanut nostaa jalkaa tarpeeksi, jouduin myös lyhyet matkat menemään bussilla vaikka normaalisti kävelin kun ei ollut bussikorttia. Mitattiin ferritiini ja se oli muistaakseni 7 j aloitin rautakuurin, loppu raskauden olin täynnä energiaa ja synnytyksen jälkeen mitattiin ja ferritiini oli loisto lukemissa ja hemoglobiini edelleen normaali.

Vierailija
9/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 16 samoin ystävälläni. Mun ainoa oire on juuri sykkeen nousu ja herkkä hengästyminen, hänen elämä on suorastaan pilalla, ei jaksa mitään ja masentaa. 

Kumpikin syömme rautaa nyt. Katsotaan onko apua.

10/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini nyt on asia joka nykyään on joka hemmetin lääkärin mielestä syy kaikkiin sairauksiin. No lääkäriinhän ei ole pakko mennä kuuntelemaan "vittuiluja" 

Vierailija
11/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute-ryhmässä kaikki vinkuvat infuusioita jopa arvoilla joku 50 :D ja kauheasti vaivoja ja koko elämä tosiaan pilalla raudanpuutteen takia vaikka hb normaali.

Itselläni arvo oli 13, no, ehkä olen huonokuntoinen mutta en koe itseäni sairaaksi.

Vierailija
12/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksilöllistä, kuinka joku kokee matalan ferritiinin. Joku oireilee pahasti kun toinen ei samoilla lukemilla tunne olossa mitään ihmeellistä. Naurettavinta on lähtä vähättelemään kenenkään oireita. Itse menetin opiskelukykyni matalilla arvoilla ja un aloin syömään rautaa, pääsin sairauslomalta takaisin koulun penkille ja opiskelu maistuu taas.

Vierailija
13/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ferritiiniarvo on alle 30, rautavarastot ovat käytännössä täysin tyhjät. Kyseessä on vakava raudanpuute, jonka syy tulee selvittää lääkärissä. Mikäli lääkäri vähättelee asiaa ja hoitoa ei saa, voi tehdä kantelun hoitamatta jättämisestä. Tai sitten voi syödä omatoimisesti rautaa 100-200 mg/päivä ja katsoa, miten tämä vaikuttaa. Tätähän ei tietenkään voi suositella, mutta käytännössä kai moni näin toimii juuri sen takia, että raudanpuutetta ei oteta vakavasti ja hoitoa on vaikea saada.

Vierailija
14/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ferritiiniarvo on alle 30, rautavarastot ovat käytännössä täysin tyhjät. Kyseessä on vakava raudanpuute, jonka syy tulee selvittää lääkärissä. Mikäli lääkäri vähättelee asiaa ja hoitoa ei saa, voi tehdä kantelun hoitamatta jättämisestä. Tai sitten voi syödä omatoimisesti rautaa 100-200 mg/päivä ja katsoa, miten tämä vaikuttaa. Tätähän ei tietenkään voi suositella, mutta käytännössä kai moni näin toimii juuri sen takia, että raudanpuutetta ei oteta vakavasti ja hoitoa on vaikea saada.

Tossa on vain se juttu, että jos viitearvoksi sanotaan se 13, en oikein tiedä, onko kantelulle perustetta.

Vierailija
15/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa kalaa kananmunia ruokavalioon niin loppu tuo höpötys. Mitään lääkkeitä et tarvitse, ravitsemuksesi on puutteellista. Sanon nyt tämän suoraan jotta menisi perille

Vierailija
16/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen FB:n Raudanpuute-ryhmää

Vierailija
17/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen kirjoitti:

Lihaa kalaa kananmunia ruokavalioon niin loppu tuo höpötys. Mitään lääkkeitä et tarvitse, ravitsemuksesi on puutteellista. Sanon nyt tämän suoraan jotta menisi perille

Aloittajalla on paljon korkeampi ferritiini ja hemoglobiini kuin mulla, sekasyöjällä.

Vierailija
18/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni näistä väsyneistä on myös lihavia. 

Vierailija
19/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni näistä väsyneistä on myös lihavia. 

Mä en ole.

Vierailija
20/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hb normaali, ferritiini oli 18. Olen kärsinyt mm. levottomista jaloista öisin. Aloin syömään rautaa, tällä hetkellä ferritiini 40 ja oireetkin ovat hävinneet.