Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiiniarvo, kokemuksia?

Vierailija
14.03.2022 |

Mulla on ollut pitkään hengästymistä vähästäkin liikkumisesta (esim. portaiden nousemisesta), sydämentykytyksiä, päänsärkyjä, yleisesti heikko olo ja huimausta, ja oon lukenut netistä, että oireet voisi liittyä raudanpuutteeseen. Myös muita verikokeita on tutkittu, mutta mitään konkreettista vikaa ei ole löytynyt. Kävin mittauttamassa hemoglobiinin, jonka arvo oli normaali, sekä ferritiinin, jonka arvo oli 17. Lääkärin mukaan ferritiini on normaali eikä sen takia kannata aloittaa rautalääkitystä.
Millä arvoilla teidän ferritiini on ollut, kun ootte aloittaneet rautalääkityksen ja ootteko kokenut siitä olevan jotain apua? Mietin, että aloittaisinko syömään rautaa lääkärin ohjeesta huolimatta, jotta näkisin onko sillä vaikutusta vointiin.
Mainitsen myös, että oon nuorehko nainen ja pääosin kasvissyöjä, joten en ole varma saanko tarpeeksi rautaa ruokavaliostani.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös alhainen ferritiini. Rauta tekee vatsan kipeäksi ja sekoittaa vatsan eikä tablettimerkin vaihtokaan auta. Mistä apu?

Oletko kokeillut Sideral-merkkistä valmistetta?

Vierailija
42/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös alhainen ferritiini. Rauta tekee vatsan kipeäksi ja sekoittaa vatsan eikä tablettimerkin vaihtokaan auta. Mistä apu?

Okei, pitääpä testata...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, pitääpä testata...

Nimittäin mulla tuli ummetusta ja mahakipua tavallisista rautavalmisteista. Tuo kuitenkin imeytyy jotenkin eri tavalla kuin tavalliset valmisteet, ja siksi sen saa ottaa ihan milloin vain (ts. ei tarvitse ottaa tietyn ajan kuluttua ateriasta). SItä on saatavilla kapselina ja jauheena.

Vierailija
44/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkkejä olet kokeillut? Entä sopiiko nestemäinen rauta?

Vierailija
45/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi tuollaiset oireet alkaisin miettimään minkälaisessa kunnossa verenpaine on ja eritoten sydän.

Vierailija
46/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen FB:n Raudanpuute-ryhmää

Minä en, porukka on kaikki niiiiin sairaita ja jokainen tarvitsee infuusioita koko ajan.

Vierailija
47/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet kuulostavat sydänperäisiltä.

Vierailija
48/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta liian korkeasta ferritiinistä, esim. yli 500? Ja mikä on ollut syynä?

Hemokromatoosi eli raudankertymäsairaus. Hoidetaan laskemalla verta pois n. puoli litraa 2-4 kertaa vuodessa.

Vierailija
49/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt koronatestissä?

Vierailija
50/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran syötte rautaa päivässä? Itse syön 200 mg joka päivä, samalla arvolla ystäväni 50 mg joka toinen päivä. Lääkäri kun oli sanonut että se riittää. 

Vierailija
51/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lihava? bmi ?

Vierailija
52/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengästyminen voi olla kehon varoitusmerkki – tunnista nämä hoitoa vaativat hengitysoireet

Hengästyminen ja hengenahdistus voivat johtua huonosta kunnosta, mutta ne voivat olla myös monen sydän- ja keuhkosairauden oire.

Vierailija
53/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen vajaatoiminta

Sydämen vajaatoiminnan pääasiallinen oire on hengenahdistus ja aiempaa herkempi väsyminen ruumiillisen rasituksen yhteydessä. Ahdistus johtuu siitä, että sydän ei jaksa pumpata keuhkoista tulevaa verta tarpeeksi eteenpäin.

Vajaatoiminta on oireyhtymä, joka voi johtua monesta eri sydänsairaudesta, kuten sepelvaltimotaudista, kohonneesta verenpaineesta tai sydäninfarktista. Oireita voidaan lievittää lääkkeillä tai tahdistimella.

Vierailija
54/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran syötte rautaa päivässä? Itse syön 200 mg joka päivä, samalla arvolla ystäväni 50 mg joka toinen päivä. Lääkäri kun oli sanonut että se riittää. 

Monet lääkärit tällä hetkellä sitä mieltä, että pienemmät annokset harvemmin otettuna imeytyy paremmin kuin isot annokset joka päivä. Minullekin suositeltiin 50 mg joka toinen päivä.

https://www.is.fi/terveys/art-2000008046036.html

Vierailija
55/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin rautaa puoli vuotta 20 milligrammaa päivässä, ja sain ferritiinin nousemaan 37:stä yli 90:een. Kun lopetin, se laski heti vähän, joten aloitin uudestaan. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, joten syön nykyään rautaa koko ajan tuon 20 milligrammaa päivässä.

Vierailija kirjoitti:

Lisäkysymyksenä vielä, että kuinka paljon ja pitkään te ootte syöneet rautaa päästäksenne parempiin lukemiin? Olisi myös kiva tietää, että kuinka pian tuloksia pitäisi alkaa näkymään, jos sen syöminen tosiaan auttaa. -AP

Vierailija
56/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihme että ihmisiä kuolee niin paljon sydänperäisiin sairauksiin koska he verenpainelääkityksen sijaan syövät mitä erinäisimpiä rautavalmisteita…

Vierailija
57/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on herkkä vatsa, ja Solgar gentle iron on ollut hyvä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
58/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään nyt tähän vielä, että myös sydäntä on aiemmin tutkittu muista syistä, eikä sielläkään ole oireita selittävää vikaa. -AP

Vierailija
59/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te tosissanne?

No mitäs te kaikki raudan syöjät teette sitten kun saatte samanlaiset oireet kuin Ap.?

Tuletteko taas tänne kyselemään kuinka paljon pitää rautaa pitää vielä tästä enemmän syödä kun nyt ilmeni kaikesta huolimatta tällaisia ja tällaisia oireita?

Äly hoi miten se meni…

Vierailija
60/113 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ferritiiniarvo on alle 30, rautavarastot ovat käytännössä täysin tyhjät. Kyseessä on vakava raudanpuute, jonka syy tulee selvittää lääkärissä. Mikäli lääkäri vähättelee asiaa ja hoitoa ei saa, voi tehdä kantelun hoitamatta jättämisestä. Tai sitten voi syödä omatoimisesti rautaa 100-200 mg/päivä ja katsoa, miten tämä vaikuttaa. Tätähän ei tietenkään voi suositella, mutta käytännössä kai moni näin toimii juuri sen takia, että raudanpuutetta ei oteta vakavasti ja hoitoa on vaikea saada.

Hoitoa vaikea saada?!?!?

Senkun marssit apteekkiin ja  ostat rautaa ja alat vetämään sitä, jos ferritiiniarvo on alle 30.

Näin helposti hoidat itsesi. Ei siihen mitään lääkäriä tartte.