Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus
Mitä mieltä tästä?
Kommentit (736)
Miten joku koulutettu aikuinen voi olla noin pihalla, mitä alueella tapahtuu ?
Toivottavasti menee suojatien yli vasta, kun auto on pysähtynyt, eikä idealla minä ensin.
Hyvä, että itki. Toivottavasti lukee myös hs palautteet ja tajuaa oli onnekas, ettei vauva lähtenyt kenenkään matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin vasta nyt tuon mp-kirjoituksen.
Äiti oli laittamassa _lapsille_ ruokaa, ja otti uhmaikäisen _esikoisen_ mukaan rattaissa.
Kotiin jäi siis vielä ainakin yksi lapsi ihan yksinään! Siis eikö tuo ole lasun paikka, että pieni(ä) lapsi(a) jätetään kotiin keskenään?
(en oikeasti ajattele näin, mutta teinpä huomion...)Ehkä toinen lapsi oli mummon kanssa, isän kanssa, päiväkodissa… Pointti on se että tuntemattomia ihmisiä ei tulla haukkumaan eikä nimittelemään. Se ei käy.
Luultavasti ne naiset on pelästyneet ja sen jälkeen tulee sanottua sitten. Missään tapauksessa lapsi ei kuulu yksin kadulle. Äiti toimi väärin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sain lapseni aikana, kun oli normaalia nukuttaa ulkona, jättää vaunut/koira kaupan eteen, hoitaa asioita ulkona, kun vauva nukkui sisällä, jättää vauva nukkumaan päiväunia ja lähteä lenkille jne jne. Lomareissullakin oli mukava rentoutua iltauinnilla ja -kävelyllä, kun lapsi nukkui rauhassa lomahuoneistossa.
Ajatella, että lapseni matkustivat vauvana kopassa auton takapenkillä, eikä missään "munassa" rallivöihin sidottuina. Ja kaikki kolme ovat edelleen hengissä ja terveinä!
60-luvulla olikin vähän eri meininki.
Vierailija kirjoitti:
onnekas, ettei vauva lähtenyt kenenkään matkaan.
Onnekas on myös se joka lottoaa mutta ei voita päävoittoa. Osa lottoajista varautuu voittamaan päävoiton ja osa ei varaudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoituksessahan äiti ei edes pohtinut omaa tekemistään vaan miten kamalia nuo rouvat olivat jotka arvostelivat hänen herkkää äitiyttään. Ehkä jatkossa ei jätä lastaan yksin vaikka ei näköjään edelleenkään tajunnut miksi rouvat hänelle niin kovasanaisesti antoivat palautetta.
Kirjoituksen aiheena on tuntemattomien naisten huono käytös. Sen tarkoituksena on herättää keskustelua käytöstavoista tuntemattomia kohtaan.
Pienten lasten äidit eivät ole mitään yhteistä omaisuutta, jota kuka tahansa voi tulla sättimään.
Kyllä siinä tapauksessa saa, että äiti on vaarantanut lapsensa turvallisuuden.
Kukaan kylän nainen tai mies ei tuollaista määrittele. Lapsi on äidin oma. Pienten lasten äidit eivät ole mitään yhteistä omaisuutta, jota kuka tahansa voi tulla haukkumaan mistä tahansa.
Nykyään nämä tilanteet pystyy onneksi helposti äänittämään tai videoimaan, joten tekijät saa helposti vastuuseen.
Lapsi ei ole mikään "äidin oma" vaan aivan erillinen ihminen.
Jospa muistettaisiin tämä, eikä tehtäisi niitä mini-me:tä oman minuuden jatkoksi.
Kyllä lapsi vielä vaunuiässä on mikään äidin oma. Vasta kasvamassa erilliseksi ihmiseksi. Vasta matkalla kohti omaa minuutta.
Lapsi tai lapsen äiti ei ole mitään julkista omaisuutta, joita tuntematon ihminen voi tulla kommentoimaan, sättimään, haukkumaan tai nimittelemään. En tunne ketään pikkulapsen äitiä, joka sietäisi tällaista käytöstä keneltäkään, hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kyllä voi nykyään jättää lasta yksin kaupan eteen. Ei koiraa, eikä lasta.
Tuleeko elsu jos jättää koiran yksin koiraparkkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kirjoitus kuulostaa ihan vauvapalstan huonolta provolta. Ei, ei todellakaan kannata jättää vauvaa nukkumaan vaunuissa kadulle Helsingin keskustassa!
Ja sinä pöet tyypillinen vauva-palstalainen. Hänen pointtinsa ei ollut se, että hänen tekonsa pitäisi hyväksyä vaan se, että nykymammat hyökkää ja nalkuttaa.
Eihän ne vanhat rouvat ole nykymammoja, vaan nimenomaan entisiä mammoja. Pointti menee sulta ohi niin että soi.
Kun puhun mammasta, puhun näistä katkerista mummoista, jotka itse kasvattivat lapsensa kepillä ja turvattomuudella. Pointti ei tosiaankaan ollut se toimiko äiti väärin vaan se, että nämä ”hiekkaa kilo alapäässä”-mummelit nalkuttaa vaikka itse eivät koskaan ole katsoneet peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin vasta nyt tuon mp-kirjoituksen.
Äiti oli laittamassa _lapsille_ ruokaa, ja otti uhmaikäisen _esikoisen_ mukaan rattaissa.
Kotiin jäi siis vielä ainakin yksi lapsi ihan yksinään! Siis eikö tuo ole lasun paikka, että pieni(ä) lapsi(a) jätetään kotiin keskenään?
(en oikeasti ajattele näin, mutta teinpä huomion...)Ehkä toinen lapsi oli mummon kanssa, isän kanssa, päiväkodissa… Pointti on se että tuntemattomia ihmisiä ei tulla haukkumaan eikä nimittelemään. Se ei käy.
Luultavasti ne naiset on pelästyneet ja sen jälkeen tulee sanottua sitten. Missään tapauksessa lapsi ei kuulu yksin kadulle. Äiti toimi väärin.
Jos sulla tulee tollasta suusta säikähdettyäsi, pysy kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse varmaan odotellut kaupan edessä vaunuissa, mutta en jättänyt enää omaa lastani.
Kun miettii niin nykyaika ei suinkaan ole turvattomampi, mutta riskinsietokyky on huomattavasti matalampi.Suomessa ei kovin tyypillisesti siepata lapsia - ja kun siepataan, on kyseessä lähes poikkeuksetta huoltajan tai hänen sukunsa junailema juttu.
Nykypäivänä pidetään erilaisia asioita riskeinä kuin mitä ennen pidettiin.
Turvallisuus on etupäässä kokemuskysymys eikä niinkään neutraaliin analyysiin pohjautuva kysymys.
Ei se nyt ihan pelkkä kokemuskysymys ole. Ennen kun ei oltu niin tarkkoja turvallisuudesta niin sattuikin vahinkoja paljon enemmän. Se on ihan tilastollinen fakta, että esim lasten tapaturmainen kuolleisuus on vähentynyt paljon vaikka siitä 70-luvusta, loukkaantumisista ja läheltä piti-tilanteista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kaksi täti-ihmistä tullut huutamaan suoraa huutoa, kun olin kauppakeskuksen hississä kaksivuotiaan kanssa kello 20.
He suuttuivat siitä, että "raahasin lasta yötä myöten niin ettei edes nukkumaan pääse".
Se oli minusta hieman ylimitoitettua ja lapselle tosi pelottava kokemus, kun ei sieltä hissistä päässyt pois.
Ko. kauppakeskuksessa oli asiakasilta ja olin käynyt ostamassa ulkohaalarin, josta sai 20 prossaa alennusta.
Lapsi oli kotihoidossa ja petissä jo kello 20.30. Aivan turhaa riehumista.
Yleensä näissä yhteenotoissa on tosiaan jokin syy. Selvää, että lapsesi huusi väsymystään ja mammoja ärsytti se huuto. Elämä on valintoja, mutta harvoin kukaan täysin tyhjästä tulee kritisoimaan ja jos häiritsee muuta, niin voi tulla kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kirjoitus kuulostaa ihan vauvapalstan huonolta provolta. Ei, ei todellakaan kannata jättää vauvaa nukkumaan vaunuissa kadulle Helsingin keskustassa!
Ja sinä pöet tyypillinen vauva-palstalainen. Hänen pointtinsa ei ollut se, että hänen tekonsa pitäisi hyväksyä vaan se, että nykymammat hyökkää ja nalkuttaa.
Eihän ne vanhat rouvat ole nykymammoja, vaan nimenomaan entisiä mammoja. Pointti menee sulta ohi niin että soi.
Kun puhun mammasta, puhun näistä katkerista mummoista, jotka itse kasvattivat lapsensa kepillä ja turvattomuudella. Pointti ei tosiaankaan ollut se toimiko äiti väärin vaan se, että nämä ”hiekkaa kilo alapäässä”-mummelit nalkuttaa vaikka itse eivät koskaan ole katsoneet peiliin.
Miksi sinä nimität mummoja "nykymammoiksi"????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kaksi täti-ihmistä tullut huutamaan suoraa huutoa, kun olin kauppakeskuksen hississä kaksivuotiaan kanssa kello 20.
He suuttuivat siitä, että "raahasin lasta yötä myöten niin ettei edes nukkumaan pääse".
Se oli minusta hieman ylimitoitettua ja lapselle tosi pelottava kokemus, kun ei sieltä hissistä päässyt pois.
Ko. kauppakeskuksessa oli asiakasilta ja olin käynyt ostamassa ulkohaalarin, josta sai 20 prossaa alennusta.
Yleensä näissä yhteenotoissa on tosiaan jokin syy. Selvää, että lapsesi huusi väsymystään ja mammoja ärsytti se huuto. Elämä on valintoja, mutta harvoin kukaan täysin tyhjästä tulee kritisoimaan ja jos häiritsee muuta, niin voi tulla kritiikkiä.
Toki on syy, nalkuttajan oma paha olo. Vaikka lapsi olisi itkenytkin, vieraan ojentaminen on lapsellisinta ikinä. Jos on jo niin vanha, että äänet iltakasilta käy korviin, jättää kuulolaitteen kotiin tai menee itse seiskalta petiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan minun lapseni mitään huutanut tai millään tavoin häirinnyt yhtään ketään. Istui rattaissa tyytyväisenä ja hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä nimität mummoja "nykymammoiksi"????
Koska mamma on halveeraava nimitys, en käytö sitä nykyäideistä. Miksi itse puhut mammoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kyllä voi nykyään jättää lasta yksin kaupan eteen. Ei koiraa, eikä lasta.
Tuleeko elsu jos jättää koiran yksin koiraparkkiin?
No esimerkiksi viimeksi kun minä puutuin yksin jätetyn koiran tilanteeseen, siellä koiraa sohimassa oli lapsijoukko kepin kanssa. Edellisen kerran juopporemmi.
Asuin paikassa jossa kauppaan ei voinut lastenvaunuja viedä(portaat) vein syrjemmälle vaunut, kaupasta palattuani vaunuista oli pöllitty ethän koske minua sydän, pienet lelut.
Sen jälkeen en vaunujen kanssa mennyt ko paikkoihin. Nukuttaa voin omalla pihalla, kirjaston ikkunan alla.
Mitäkököhän äiti haki kirjoituksellaan ? Hänen asioihin ei puututa ? Vai oliko naiset huutanneet vai ajatellut lapsen voi todellakin jättää ilman valvontaa hetkeksi.Se pitää tajuta ihan mitä vaan voi sattua.Mun esikoinen on syntynnyt -90 ja silloin en edes jättännyt lasta yksin kaupan eteen.
Minä kävin tekemässä pienen hiihtolenkin lapsi semmoisessa siihen tarkoitetussa perävaunussa. Eiköhän joku tämmöinen mummeli tullut motkottamaan että eihän se lapsi nyt vaan palellu tuonne ja onhan siellä lämmitys ja antoi neuvot mitä pitää lapselle pukea päälle. Kun kuulemma joskus joku vauva oli Lapissa paleltunut semmoiseen vaunuun. Yritin siinä sanoa että joo, osaan kyllä pukea lapseni kun se on nukkunut koko ikänsä päiväunet rattaissa myös talvella, silloin oli sitä paitsi nollakeli ja tarkoituksena käydä vain lyhyt lenkki ja hyvin tasaista latua eli ei mitään vaaraa, mutta eihän se kuunnellut ollenkaan. En meinannut millään päästä eroon, siinä se hiihti vieressä paasaamassa vaikka kuinka kauan. Että joo, ymmärrän mistä tuo kirjoittaja puhuu. En tosin silti jättäisi lastani kaupan eteen yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin varmaan kysynyt näiltä mummoilta, että miten heidän vanhemmuudellaan voi olla mahdollista, että lapsensa ovat vieroituksessa tai linnassa. Täydelliset äidit viettävät aikansa kadulla huutelemassa kun eivät lapsenlapsiaan saa edes nähdä.
Nykypäivänä pidetään erilaisia asioita riskeinä kuin mitä ennen pidettiin.
Turvallisuus on etupäässä kokemuskysymys eikä niinkään neutraaliin analyysiin pohjautuva kysymys.