Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus

Vierailija
14.03.2022 |

Kommentit (736)

Vierailija
501/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tajuatteko te paljonko avohoitopotilaita on tuolla kaduilla koko ajan? Ja ne jotka eivät ole avohoidossa ovat kännissä tai koronapandemian takia kärsivät hoitovelkaa uupumuksesta. Ihmiset voivat tosi huonosti nyt.

Itse jäisin seisomaan kaupan eteen ja vahtimaan, kunnes vanhempi tulisi takaisin. Hirveä ajatuskin jättää lapsi jonkun sekakäyttäjän hoivaan.

Vierailija
502/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan voi ryöstää suoran äidin käsistä jos niin haluaa, eikä äiti sille mitään voi.

Riskit kannattaa aina minimoida.

Esimerkiksi ei vie kaksivuotiasta laiturille ja jätä sinne, vain koska se lapsi nyt muutenkin voi hukkua jossakin.

Siinä tapauksessa kannattaa muuttaa Siperiaan 3 km syvälle bunkkerit, eikö poistua sieltä koskaan.

Milloin viimeksi on Suomessa ryöstetty vauva vaunuista kaupan edestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70 luvulla oli ok, mutta en kykyään jättäisi hetkeksikään.

Mikä Suomessa on muuttunut sitten 70-luvun? Mikä on mennyt Pekkaan ja Ainoon?

Huumeet tulleet, ihan on Pekan ja Ainon jälkeläisiä nämä pellavapäiset sekakäyttäjät.

Huumeita on ollut Suomessa jo kyllä ihan sodista lähtien ja vieläpä paljon enemmän kuin mitä nyt. Ovatko huumeet muuten vain pellavapäisten suomalaisten ominaispiirre?

Ei niitä huumeita ole tässä mitassa alakoulujen pihoilla myyty, eikä niitä käyttäjiä ole riekkunut Töölön kaduilla.

Asuin Töölössä 70-luvulla ja olin Töölön torilla töissäkin. Siellä oli tietty jermujen jengi, jotka tuli torin sulkeutuessa hakemaan ruokaa, ihan hyvin käyttäytyivät eivätkä häirinneet tai olleet aggressiivisia.

Itse asuin ihan Töölössä tuohon aikaan, ja kyllä siellä huumeita kaupiteltiin ja oli ties minkälaista arvaamatonta hampuusia. Väkivaltaa oli myös enemmän kuin mitä joskus 90-luvun lopulla, tosin nyt näyttää suunta olevan takaisin sinne kultaiselle 70-luvulle katujengeineen. Arvata voi vain miksi näin nyt on.

Vierailija
504/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei pidä jättää valvomatta ulos nukkumaan missään päin Suomea. Kaupungeissa on vaarana muut ihmiset ja maaseudulla elukat. Ennen vanhaan kaikki tiesivät että kissat ja rotat kiipeävät vaunuihin. Olen nähnyt tällaisen kissan kynsimän vauvan, hyvä että silmät säilyivät vahingoittumana kun oli jätetty ulos pihalle nukkumaan. Kissan tuloa et edes kuule ennenkuin vauva parahtaa.

Vierailija
505/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt tällaisen kissan kynsimän vauvan, hyvä että silmät säilyivät vahingoittumana kun oli jätetty ulos pihalle nukkumaan. Kissan tuloa et edes kuule ennenkuin vauva parahtaa.

Varmaan siinä samassa satukirjassa jonka on kuullut lähes joka kolmas suuresta ikäluokasta oleva, ja osa näiden lapsistakin sitten on tämän kertomuksen muksuna kuullut tai jo imenyt äidinmaidosta. Tuo tarina on muuten niin vanha ja, olen tämän kuullut jo varmaan melkein tusinalta Marjatalta, milloin missäkin. Oma isotäti ja äitini kertoi myös samaa kauhutarinaa, sudetkin vaanivat joka nurkan takana.

Vierailija
506/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei pidä jättää valvomatta ulos nukkumaan missään päin Suomea. Kaupungeissa on vaarana muut ihmiset ja maaseudulla elukat. Ennen vanhaan kaikki tiesivät että kissat ja rotat kiipeävät vaunuihin. Olen nähnyt tällaisen kissan kynsimän vauvan, hyvä että silmät säilyivät vahingoittumana kun oli jätetty ulos pihalle nukkumaan. Kissan tuloa et edes kuule ennenkuin vauva parahtaa.

Kyllä, vähintään neljä poliisia pitää olla koko ajan vartioimassa, jotta vauvaa ei ryöstetä.

Vierailija
507/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan voi ryöstää suoran äidin käsistä jos niin haluaa, eikä äiti sille mitään voi.

Riskit kannattaa aina minimoida.

Esimerkiksi ei vie kaksivuotiasta laiturille ja jätä sinne, vain koska se lapsi nyt muutenkin voi hukkua jossakin.

Siinä tapauksessa kannattaa muuttaa Siperiaan 3 km syvälle bunkkerit, eikö poistua sieltä koskaan.

Milloin viimeksi on Suomessa ryöstetty vauva vaunuista kaupan edestä?

Lue ketju. Ongelma ei ole pelkät lastenryöstäjät, vaan se, että joku kaahaa jalkakäytävälle (päivittäin tapahtuvaa keskustassa), joku pudottaa jäälohkareita sieltä lumikasasta, heittää jotain vaunuihin tai ihan vaan törmää niihin pyörällä tai potkulaudalla.

Vierailija
508/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi ikinä!

Vaikka kukaan ei vauvaa veisikään niin joku hullu voi heittää vaunuun vaikka tupakan tumpin.

Vierailija
509/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen kirjoitus.

Mihin ne muut lapset sieltä hävisi, kun ensin laittoi lapsille lounasta, mutta kauppareissulle raahasi vain yhden.

Ja miksi se korostaa sitä, ettei jättänyt katolta tippuvan lumen alle ja lumikasan viereen? Onko se saanut jo aiemmin pyyhkeitä siitä, että on jättänyt lumen alle?

510/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mutsi asui 1980-luvun lopulla isossa kaupungissa kun minä synnyin ja hänellä oli tapana jättää minut pukkuvauvana nukkumaan vaunuihin kaupan eteen.

Vierailija
511/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä jättäisi valvomatta yksin ulos muualle kuin omalle parvekkeelle.

Vierailija
512/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen kirjoitus.

Mihin ne muut lapset sieltä hävisi, kun ensin laittoi lapsille lounasta, mutta kauppareissulle raahasi vain yhden.

Ja miksi se korostaa sitä, ettei jättänyt katolta tippuvan lumen alle ja lumikasan viereen? Onko se saanut jo aiemmin pyyhkeitä siitä, että on jättänyt lumen alle?

Epäilisin, että joku näistä kyseisen äidin kovin asiallisesti "kotkiksi" nimittelemistä naisista on huomauttanut, että näillä keleillä voisi vaikka katolta tippua lunta vaunujen päälle, niin äiti on sitten halunnut tuolla lauseella varmistaa, ettei kukaan Hesarin mielipidekirjoitusta kommentoidessaan tartu tuohon samaan. Sen kyllä haluaisin tietää, miten vaunujen sijainti lumikasan vieressä kyseisen äidin mielestä varmistaa sen, ettei katolta tipu lunta päälle? Sieltä katolta kun voi tippua lunta ihan mistä tahansa kohdasta ja se ei tule sieltä kerrostalon katolta sitten ihan hiljaista vauhtia alas.

Vierailija
513/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä jättäisi vauvaa enkä koiraa yksin kaupan eteen. Kuka vaan voi viedä ne. Ehkä joskus 70-luvulla jätettiin vauva yksin, mutta ajat ovat muuttuneet. Nykyään ei uskalla jättää edes pyörää yksin, kun senkin joku vie.

Pyörästä ja koirasta nyt olisikin jotain iloa viejälle..

Vierailija
514/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole  koskaan kuullut että Suomessa   olisi varastettu  vauva. Töölössä itse  olen kasvanut ja vauvanikin hoitanut.   Silloin  oli pikkukauppoja vain. Itse kuljin  päikkäriinkin ilman saattajaa.  Iltapäivät kotona  avain kaulassa,   kavereita oli paljon.  Naapurin  tädit olivat kotona.    Kiva talo. kaikki  huolehtivat   toisistaan.  Äiti oli  leski.  Myöhemmin itse  katsoin  talon lasten perään. Töölö  oli tosi  turvallinen  paikka  lapselle. Puistot ja meri  molemmin puolin. Kaupungin  leikkikenttä  oli  Hietsun  rannassa, siellä  päivällä ruokaa  ja  hoitoa.Alle  kouluikäisetkin olivat siellä  jos  ei oltu maalla.

Vierailija
515/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin epäloogista. Vauvan voi nukuttaa parvekkeella, johon voi kiivetä rotta. Roskapussin voi viedä jja jättää vauvan nukkumaan kotiin. Näin minulle on täällä sanottu, kun valitan etten pysty edes roskia viemään.jos vauva on kipeä, koska olen yh. Yms yms.

Osa tuntuu vain paheksuva iha paheksumisen ilosta.

Minusta on itsestäänselvää, että vauvaa ei voi jättää kotiin kun käy viemässä roskia. Itse olen yksinhuoltajana aina ottanut pienen lapsen mukaan, vaikka olisi ollut kipeänäkin. Olen jopa kaupassa joutunut käymään sairaan lapsen kanssa. Aina ei oma äitini päässyt auttamaan, vaikka useinmiten pääsikin edes sen verran, että ehti puoli tuntia olla lapsen kanssa sillä aikaa, kun minä piipahdin lähikaupassa.

Ohis

"Kiva" kun kuljet sairaan lapsen kanssa levittelemässä ties mitä viruksia turuilla ja toreilla.

Vierailija
516/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta on kaupan edestä viety? Tästä voisi laskea riskiä.

Vierailija
517/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pari kertaa nähnyt aivan pienen lapsen irrallaan kaupassa, siis semmonen n 2 vee, joka ei osaa yhtään puhuakaan.

Kerran tämmönen oli kaupan tuulikaapissa jo, ulos menossa.

Puutuin asiaan ja toin lapsen takaisin sisään. Parin minuutin päästä vanhemmat olivat saaneet ostoksensa pakattua ja jompikumpi havahtui että lapsi on häipynyt.

Seuraavan kerran soitan hätäkeskukseen viipymättä.

Ei ole hätäkeskuksen tehtävä hoitaa tuollaisia asioita, kun vanhempi löytyy ihan vierestä. Saat laskun perään, jos soitat turhaan hätäkeskukseen, kun tarkoituksesi on pelkästään vittuilla, eikä auttaa. Vouhottaja olet, kun itse vielä avasit lapselle ulko-oven. Ei lapsi karkaa ulos kaupasta, ellei joku kaltaisesi typerys päästä häntä ulos.

Tässä on selvä lapsivihamielisyys kyseessä, eikä minkäänlaista auttamishalua. Tällaisten ihmisten takia Suomessa suurin osa ihmisistä on onnettomia.

Sinulla ei ole faktapohjaista sanottavaa.

Oikeasti hätäkeskukseen saa ja suositellaan  soittamaan matalalla kynnyksellä, varsinkin jos on epäselvyyttä jossain asiassa, jossa saattaa olla henki tai terveys vaarassa. 

Ei se ole mikään automaatti, josta heti lähtee partio kentälle, vaan soitosta saatujen tietojen perusteella poliisin kenttäjohtaja tekee arvion lähettääkö partio paikalle vai ei. Näiden arviointien tekeminen ei ole soittajan vastuulla. 

Ja jos koet paljonkin "lapsivihamielisyyttä", niin kannattaa katsoa peiliin ja miettiä, onko kasvattanut lapsensa vai ovatko kaikille riesa joka paikassa. 

Vierailija
518/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva oli vaunuissa yksin ja äiti kaupassa yksin. Se tilanne ei muutu, mutta entä jos muuten tilanne olisi edennyt näin:

Jaaha, vauva nukkuu yksin, äiti varmaan pikaostoksilla, eihän tuossa pienessä kaupassa kukaan saa kulumaan viittä minuuttia enempää. Hyvä syy hänellä varmasti on ollut jättää vauva tähän, ehkä on nukkunut huonosti ja heräisi heti kaupan lämmössä. Äiti voi olla hyvinkin väsynyt, ja varmaan on huolissaan vauvasta ja yrittää tehdä ostokset vauhdilla.

Minäpä jään tähän siksi ajaksi lapsen turvaksi, ettei kukaan tee pahaa tai ettei tule lunta päälle. Hyvin ehdin odottaa vaikka vartin.

No siinä äiti tuleekin. Hei, minä jäin tähän hetkeksi varmuuden vuoksi vahtiin. Onpa kauniit vaunut lapsellasi ja vauvakin varmasti söpö, saanko kurkata? Kaikkea hyvää teille molemmille!

Ja sitten tää paviaani tekisi saman ens viikolla uudestaan, kun "ainahan joku varmasti ottaa vastuun minun lapsestani."?

Ei näin. 

Vierailija
519/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole  koskaan kuullut että Suomessa   olisi varastettu  vauva. Töölössä itse  olen kasvanut ja vauvanikin hoitanut.   Silloin  oli pikkukauppoja vain. Itse kuljin  päikkäriinkin ilman saattajaa.  Iltapäivät kotona  avain kaulassa,   kavereita oli paljon.  Naapurin  tädit olivat kotona.    Kiva talo. kaikki  huolehtivat   toisistaan.  Äiti oli  leski.  Myöhemmin itse  katsoin  talon lasten perään. Töölö  oli tosi  turvallinen  paikka  lapselle. Puistot ja meri  molemmin puolin. Kaupungin  leikkikenttä  oli  Hietsun  rannassa, siellä  päivällä ruokaa  ja  hoitoa.Alle  kouluikäisetkin olivat siellä  jos  ei oltu maalla.

No ei ole juurikaan viety, ei, kun ei kukaan täysjärkinen jätä lastaan sinne kaupan eteen.

Vierailija
520/736 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä äidit, jotka eivät voi viedä edes roskia ilman vauvaa.

Lapsen voi jättää turvalliseen paikkaan kotona, esim. lattialle, siksi aikaa. Roskakeikka kestää pari minuuttia.

Pelkäävätkö ylihuolehtijat, että heidät ammutaan ohiajavasta autosta tai puukotetaan rappukäytävässä? Vai että se lähes liikuntakyvytön vauva kiipeää kattolamppuun hirttäytymään tai levitoi itsensä suljetusta ikkunasta ulos?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi