Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus

Vierailija
14.03.2022 |

Kommentit (736)

Vierailija
461/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaverini eka lapsi oli ihan vauva kävimme kerran kahvilla Töölössä. Kaveri piteli nukkuvaa lastaan sylissä pöydän ääressä ja huomaamattamme toinen sukka oli päässyt putoamaan (kesällä). Eräs kahvilassa asioinut rouvaihminen nosti sukan lattialta ihmetykseksemme jutellen erittäin kovaan ääneen nukkuvalle vauvalle, samalla pukien sukan päälle. Ajattelin että kyseessä oli vapaalla oleva sairaanhoitaja tms, koska piti ilmeisesti meitä vastuuttomina hoidokkeina. Varmasti tarkoitti hyvää mutta sellainen mentaliteetti on kyllä pesiytynyt eräisiin henkilöihin että muiden tekemisiin täytyy pakosti puuttua

Vierailija
462/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kirjotuksia lukiessa, mietin että milloin Suomessakin mennään siihen pisteeseen että vanhemmat vievät lapsensa itse kouluun koska eivät uskalla päästää heitä yksin kulkemaan. Se on jossain päin Jenkkejä ihan normaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi edes koiraa kaupan eteen odottamaan, ihmislapsesta puhumattakaan. Koira sentään kykenee nostamaan tarvittaessa metakan ja vaikuttamaan tilanteeseen, vauva taas ei, hän on täysin avuton.

Kirjoituksen pointti oli tosin siinä, oliko inhottavan tuomitseva ja hyökkäävä käytös kohtuullista reagointia tilanteeseen. Mielestäni ei, mutta siitä huolimatta kirjoituksen äidin olisi syytä arvioida mahdollisia uhkakuvia hieman realistisemmin ja kysyä itseltään antaisiko itselleen milloinkaan anteeksi JOS jotain kamalaa sattuisi, kun on jättänyt lapsensa ilman valvontaa.

On suorastaan typerää ajatella, ettei mitään pahaa voisi sattua, kun viipyy vain hetken toisaalla. Vaikka jokin pahan tapahtuminen olisikin epätodennäköistä, se ei tarkoita etteikö niin voisi käydä. Eihän arvotavaroitakaan jätetä lojumaan ilman valvontaan, vaikka kuinka tietäisi ettei kukaan niitä varasta.

Vierailija
464/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan ko äiti syyllistyi heitteillejättämiseen.

No entäs nämä kotkat sitten, kunnianloukkaamiseen, (vähintään henkiseen) väkivaltaan? Eiköhän tuossa kotkat aiheuttaneet enemmän vahinkoa, ja kun mitään ei lapselle tapahtunut niin ei ole syytä spekuloida että mitä jos.

Mitäs vahinkoa tuossa nyt syntyi? Äidille vähän pahaa mieltä ja ihan aiheesta. Ensi kerralla osaa toimia paremmin.

Tietysti on syytä spekuloida "mitä jos". Sitä sanotaan ennakoinniksi ja vaaratilanteiden eliminoimiseksi, nythän äiti ei sitä tehnyt.

Toivottavasti äidille tuli niin paha mieli, että se opetti käyttäytymään vastuullisemmin jatkossa.

Jollekin uupuneelle ja ahdistuneelle tuollainen hyökkäys voisi olla se viimeinen pisara, joka katkaisee kamelin selän. Ja sitten ehkä tekeekin jotain peruuttamatonta. Minusta sitä myös kannattaisi miettiä tässä kun nyt spekuloidaan. Sille on oikeasti ihan hyvä syy miksi muita kannattaa lähestyä asiallisesti ja rauhallisesti. En nyt mitenkään viittaa siihen että juuri tämä äiti olisi vaarassa sortua esim. väkivaltaiseen tekoon mutta joku toinen saattaa olla. Miettikää vähän kuinka kohtelette muita.

Miten äiti kohteli lastaan? Huonosti.

Siis täydellisen puusilmäisen itsekeskeisesti. Minäminäminä ja minun paha mieli.

Vierailija
465/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kirjotuksia lukiessa, mietin että milloin Suomessakin mennään siihen pisteeseen että vanhemmat vievät lapsensa itse kouluun koska eivät uskalla päästää heitä yksin kulkemaan. Se on jossain päin Jenkkejä ihan normaali.

No esimerkiksi Töölössä on paljonkin paikkoja joihin vanhemmat eivät lapsiaan yksin päästä koulumatkalle.

Vierailija
466/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tulevat kaupasta karkkien kanssa, näkevät vauvan ja päättävät antaa sille karkkia. Kaikki on mahdollista laidasta laitaan.

On tapahtunut mullekin tämä ja paikkakunta oli pieni. Käväisin ainoana asiakkaana pikkukaupassa eikä asiointiin montaa minuuttia mennyt. Jo oli vaunujen ympärillä koululaisia, joista yksi yritti työntää vauvan suuhun merirosvorahaa. Saivat kyllä kuulla kunniansa ja siihen loppui tämä ulosjättäminen. Vieläkin puistattaa ajatella, että vauvan nieluun takertuu kookas makeinen.

Kuulla kunniansa? Asiallisesti ei voinut selittää?

Voi luoja, tämä rauhallinen sanoittamismeininki on mennyt jo liian pitkälle.  Miten joku typerä veeti tajuaa, että hengenmenon vaara on todellinen?

Kumpi oli se tarinan pahis? Ne lapset vai äiti joka jätti vauvan ulos?

Vierailija
467/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole jättänyt lastani kaupan eteen kertaakaan, ei ole ollut tilannetta, missä se olisi tarpeen,se nyt ihan aluksi mainittakoon.

Siitä huolimatta kirjoituksen äiti saa nyt ihan kohtuutonta kritiikkiä.

Tilanne on minusta ns. Harmaalla alueella. Me emme oikeasti tiedä, mikä tilanne on ollut. Kuinka kauan viipyi, oliko vauva ja vaunut kiinnitetty jotenkin, oliko kuinka kauan katsekontaktia vailla. Jne.

Ja sitten, jos ollaan sitä mieltä, että äiti teki virheen, niin ulkopuolisten käytös oli täysin asiatonta. Jos joku tekee esim. Liikenteessä virheen tai jättää vaikka lapselle laittamatta turvavyön niin ei siitä ole asiallista alkaa ulkopuolisten sättimään ja raivoamaan. Jos on oikeasti sitä mieltä, että kyseessä on rikos, niin sitten poliisit paikalle. Ei pidä itse toimia tuomarina ja tuomita paskaksi äidiksi.

Vierailija
468/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva oli vaunuissa yksin ja äiti kaupassa yksin. Se tilanne ei muutu, mutta entä jos muuten tilanne olisi edennyt näin:

Jaaha, vauva nukkuu yksin, äiti varmaan pikaostoksilla, eihän tuossa pienessä kaupassa kukaan saa kulumaan viittä minuuttia enempää. Hyvä syy hänellä varmasti on ollut jättää vauva tähän, ehkä on nukkunut huonosti ja heräisi heti kaupan lämmössä. Äiti voi olla hyvinkin väsynyt, ja varmaan on huolissaan vauvasta ja yrittää tehdä ostokset vauhdilla.

Minäpä jään tähän siksi ajaksi lapsen turvaksi, ettei kukaan tee pahaa tai ettei tule lunta päälle. Hyvin ehdin odottaa vaikka vartin.

No siinä äiti tuleekin. Hei, minä jäin tähän hetkeksi varmuuden vuoksi vahtiin. Onpa kauniit vaunut lapsellasi ja vauvakin varmasti söpö, saanko kurkata? Kaikkea hyvää teille molemmille!

Vierailija
469/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä Töölössä uskaltaisi. Mutta olen jättänyt lapsen vaunuihin nukkumaan kerrostalon pihalle Helsingissä.  Naapurista tämä oli vastuutonta ja hän meni sinne välillä pällistelemään ja herätti vauvan... Olin ikkunassa ja mulla oli itkuhälytin lisäksi...

En kyllä jättäis kerrostalonkaan pihalle. Kulkeehan siinäkin ties mitä ihmisiä ja lapsia leikkimässä, joku pallo lentää vaunuihin tms.

Omalle parvekkeelle voisin jättää. Vaikka voihan sinnekin joku orava kiivetä ja mennä vaunuihin uteliaisuuttaan.

Kerrostalon pihojakin on monenlaisia. En nyt tietenkään minnekään lentävien pallojen keskelle lastani jättäisi. Ja ykköskerroksesta ei mene montaa sekuntia siihen pihalle...

Vierailija
470/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva oli vaunuissa yksin ja äiti kaupassa yksin. Se tilanne ei muutu, mutta entä jos muuten tilanne olisi edennyt näin:

Jaaha, vauva nukkuu yksin, äiti varmaan pikaostoksilla, eihän tuossa pienessä kaupassa kukaan saa kulumaan viittä minuuttia enempää. Hyvä syy hänellä varmasti on ollut jättää vauva tähän, ehkä on nukkunut huonosti ja heräisi heti kaupan lämmössä. Äiti voi olla hyvinkin väsynyt, ja varmaan on huolissaan vauvasta ja yrittää tehdä ostokset vauhdilla.

Minäpä jään tähän siksi ajaksi lapsen turvaksi, ettei kukaan tee pahaa tai ettei tule lunta päälle. Hyvin ehdin odottaa vaikka vartin.

No siinä äiti tuleekin. Hei, minä jäin tähän hetkeksi varmuuden vuoksi vahtiin. Onpa kauniit vaunut lapsellasi ja vauvakin varmasti söpö, saanko kurkata? Kaikkea hyvää teille molemmille!

Ja tällä lailla äidille ei ikinä selviä miten järkyttävän mokan teki.

Vierailija
471/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70 luvulla oli ok, mutta en kykyään jättäisi hetkeksikään.

Miksi? 1970-luvulla rikostilatsot oli huomattavasti synkemmät, kuin nykyään. Esimerkiksi lapsen riski joutua m*rhatuksi oli vielä 80-luvullakin yli 10 kertainen nykyiseen verrattuna.

Vierailija
472/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miten niin ei? Ilkeyteen vastataan pelolla, ilkeydellä ja vihalla.

Ystävällisyyttä osoittamalla oppi voi mennä paljon paremmin perille. Ystävällisyys lisää ystävällisyyttä ja hyvää mieltä.

Omat lapsetkin voi kasvattaa joko huutamalla, rankaisemalla tai nälvimällä. Tai sitten toisella tavalla.

Vierailija
473/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miten niin ei? Ilkeyteen vastataan pelolla, ilkeydellä ja vihalla.

Ystävällisyyttä osoittamalla oppi voi mennä paljon paremmin perille. Ystävällisyys lisää ystävällisyyttä ja hyvää mieltä.

Omat lapsetkin voi kasvattaa joko huutamalla, rankaisemalla tai nälvimällä. Tai sitten toisella tavalla.

No koska kukaan ei kerro sitä hänelle.

Nyt hän kuvittelee että toimi oikein ja tekee sen uudestaan.

Vierailija
474/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon äidin kirjoitus oli vähän sekava.Miksei ottannut lasta kauppaan mukaan jos jotain pientä vaan haki ?

Riskikäyttäytymisessä kannattaa itse kunkin tarkastella asiaa totaalisen objektiivisesti ja vapaana joistakin kulttuurisista seikoista.

Vauva, pikkulapsi tai lemmikkikoira on siis tällaisessa tilanteessa alttiina erilaisille epätavanomaisille riskeille. Tällöin on ihan se ja sama mitä vastuussa oleva huoltaja meni tekemään. Ne ovat kulttuurisia asioita eivätkä ole millään tavoin sidoksissa riskin toteutumiseen. On siis aivan sama onko huoltaja ostamassa kissanpennuille ruokaa tai lähipubissa juomassa yhden oluen. Jälkimmäisessä tapauksessa kaikki ovat (kulttuurisista syistä) sitä mieltä että niin ei saa tehdä. Kissanpennuille ruoan hakeminen ei kuitenkaan riskien kannalta poikkea tästä lainkaan ja kaikkien pitäisi olla edelleen sitä mieltä että niin ei saa tehdä.

Vierailija
475/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan vajaaälyiseltä, että nykypäivänä jollekin tulee edes mieleen toimia noin.

Vierailija
476/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin esikoiseni 2014 ja hänen ollessaan 2kk jätin lastenvaunut kadulle kahvilan ikkunan taakse suoran katsekontaktin päähän ja itkuhälyttimen auki. Kävin vielä

ensimmäisen 5min jälkeen kurkkaamassa itse, että vauvalla on kaikki hyvin, ja tämä tuhisi sikeästi.

Ehdin istua kahvilassa vartin verran ja olin juuri tekemässä lähtöä, kun hälyttimestä kuului vanhemman naishenkilön motkottava ääni. Kun nostin katseeni vaunuihin, rouvashenkilö kumartui vaunujen luo, vetäisi vauvan makuupussista ja paukkasi (aurinkolasit päässä!) itkevä lapsi sylissään kahvilaan huutaen KUKA ON JÄTTÄNYT TÄMÄN LAPSEN HEITTEILLE?!!?!

Salamaa nopeammin riistin tyttäreni omaan syliini ja sätin rouvaa lapsen herättämisestä ja pelästyttämisestä. Rouva taasen keuhkosi minun olevan vastuuton äiti ja typerä maalainen. Vauva kirkui ja kahvilassa ollut lapsiperhe oli silmin nähden peloissaan. Tilanne laukesi sillä, että kaksi rouvan ikätoveria nousivat kahvilan pöydästä rinnalleni seisomaan ja käskivät rouvan painua h*lvettiin lapsia pelottelemasta.

Vierailija
477/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipidekirjoituksesta ja äidin toiminnasta tulee mieleen vanha sanonta: se koira älähtää, keneen kalikka kalahtaa. Äiti ehkä tajunnut itsekin toimineensa väärin, mutta haukkuu muita ja muiden toimintaa tilanteessa. Äidin päätäkö olisi pitänyt vaan silitellä, kun jätti lapsen yksin vaunuihin kaupan ulkopuolelle?

Vierailija
478/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin esikoiseni 2014 ja hänen ollessaan 2kk jätin lastenvaunut kadulle kahvilan ikkunan taakse suoran katsekontaktin päähän ja itkuhälyttimen auki. Kävin vielä

ensimmäisen 5min jälkeen kurkkaamassa itse, että vauvalla on kaikki hyvin, ja tämä tuhisi sikeästi.

Ehdin istua kahvilassa vartin verran ja olin juuri tekemässä lähtöä, kun hälyttimestä kuului vanhemman naishenkilön motkottava ääni. Kun nostin katseeni vaunuihin, rouvashenkilö kumartui vaunujen luo, vetäisi vauvan makuupussista ja paukkasi (aurinkolasit päässä!) itkevä lapsi sylissään kahvilaan huutaen KUKA ON JÄTTÄNYT TÄMÄN LAPSEN HEITTEILLE?!!?!

Salamaa nopeammin riistin tyttäreni omaan syliini ja sätin rouvaa lapsen herättämisestä ja pelästyttämisestä. Rouva taasen keuhkosi minun olevan vastuuton äiti ja typerä maalainen. Vauva kirkui ja kahvilassa ollut lapsiperhe oli silmin nähden peloissaan. Tilanne laukesi sillä, että kaksi rouvan ikätoveria nousivat kahvilan pöydästä rinnalleni seisomaan ja käskivät rouvan painua h*lvettiin lapsia pelottelemasta.

On siinä trollukalla fantasiat.

Ottaako päähän, kun melkein kaikki muut järkevinä ihmisinä tajuavat vauvan heitteillejätön vääryyden, paitsi sinä ja pari muuta hölmöä?

Vierailija
479/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan OK, jos ei välitä lapsestaan.

Oudointa oli se, että "lounaasta puuttui ainesosa ja lähdin sitä hakemaan" eli mikä on niin olennainen asia, että ilman sitä ei ruoka onnistu. Ja sitten pukee vauvan ulkoilukuntoon, lykkii kaupan luokse, jättää kaiketi aika helpostinapattavalle paikalle (jotta lumet ei romahda päälle) ja menee kauppaan, josta ei ole koko ajan näköyhteyttä lapseen.

Jos joku olisi vienyt lapsen, niin se ei kaiketi olisi ollut iso asia, koska mahdollisuus olisi ollut aivan liian houkutteleva.

Kuka kertoisi kaupunkilaisäideille, että tuossa tapauksessa kantoliina tai -reppu on kätevä olla olemassa tai sitten tekee vain sellaista ruokaa, johon kotoa löytyy raaka-aineet.

Joo tota lumien romahtamista mietin että en suosittelisi jättämään yksin näillä keleillä mihinkään missä on vähänkin vaara että lumet tai jääpaloja voi lennellä ympäriinsä. Johan se säikäyttääkin vauvan ja jos rattaita siirtäisi joku vaikka vähän pois tieltä nii se on sitten pahimmillaan vauvan elämä ohitse.

Tai joku peruuttaa päälle. Joku nuori tupakoida vieressä jne.

Jos tietää kaupassa käyvänsä vain _muutaman_ minuutin niin sille vauvalle tuskin tulee niin kuuma niissä ulkovaatteissakaan että niitä tarvis riisua. Eli ei syytä jättää ulos. Ja jos meneekin odotettua kauemmin nii voi riisua ne vaatteet tarvittaessa.

En luottaisi siihen että ne vaunut pysyy paikallaan. Just eilen näin vauvan ostoskärryissä parkkipaikalla kun vanhempien huomio oli täysin ostoksissa ja takakontin täyttämisessä. En tuomitse mutta itse en jättäisi kärryyn istumaan (oisko ollu 2m päähän) kun ainakin itse olen huomannut että painavatkin kärryt voi lähteä parkkipaikalla valumaan autoja kohti, vaikka ois ihan tasainen asfaltti eikä mitään ylämäkeä. Ja täällä on kuitenkin liukasta. Vähintäänkin tartuntaetäisyydellä pitäis olla.

Vierailija
480/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki SAA jättää, mutta itse en jättäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän