Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus
Mitä mieltä tästä?
Kommentit (736)
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kyllä voi nykyään jättää lasta yksin kaupan eteen. Ei koiraa, eikä lasta.
Lasta ja koiraa ei tule rinnastaa!
Ei tietenkään lasta voi jättää, mutta koiran voi.
Itse käyn aina koiran kanssa lähikaupassa eli lähes päivittäin. Ei ole 6 vuoden aikana koira kadonnut tai kärsinyt muutenkaan.Voisi siis myös ajatella että kun lasta ei olla aiemmin viety niin ei viedä jatkossakaan :D
Niinpä niin. 😀 Ei tuossa mitään logiikkaa olekaan. Luultavasti hän vain halusi korostaa, ettei lasta saa verrata koiraan, vaikkei nyt ihan maaliin mennytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en vienyt esimerkiksi roskia ulos jos vauva nukkui sisällä. Vaikka riski on pieni että unohdan avaimen tai liukastun ja pyörryn, se on olemassa. Miksi ottaa se kun ei ole pakko? Nämä "kävin vaan äkkiä ja ei ollut vaaraa" -ihmiset on just niitä joiden lapset jätetään autoon ja auto varastetaan/syttyy tuleen/lapsi karkaa. Aktiiviset valinnat vaikuttavat siihen miten paljon tahattomia onnettomuuksia tapahtuu. Jos jälkikäteen saa valita niin onnettomuuksia kokeneet todellakin valitsisivat toisin.
Yhtä pahassa pulassa se vauva on muutenkin jos liukastut tai pyörryt. Työnnät vaikka vaunuja keskellä katua ja yhtäkkiä pyörryt, jolloin vauva on oman onnensa nojassa vaarallisessa paikassa.
Näinhän se on. Tai jos olisin pyörtynyt kotona yksin sisällä ja vauva jäisi kotona yksin, mikä olisi hänelle suurempi vaara kun kukaan ei edes tiedä siitä. Elämää on elettävä ja se on täynnä mahdollisia vaaroja kuten tiedetään, siksi kirjoitinkin että turhien riskien välttäminen lisää turvallisuutta. Et oikein kai ymmärtänyt että tuo sanomasi on päivänselvä asia jo.
Ei riski ole turha jos sen ottamisesta on hyötyä. Kaikista sellaisista riskeistä pidättäytyminen joiden ottamisesta olisi hyötyä rajoittaa elämää.
Hirvee hyöty onkin saada roskapussi roska-astiaan kolme tuntia aiemmin kello 14, eikä miehen tultua kello 17.
Se roskapussi saattaa olla esim. täynnä pahanhajuista tavaraa jonka sietäminen 3 tunnin ajan on yhtä piinaa.
Sen roskapussin saa laitettu kiinni niin ei hajut leviä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsikaappaukset ovat Suomessa hyvin harvinaisia. Ja jos pelottaa, niin voihan ne vaunut laittaa vaikka lukolla kiinni johonkin tolppaan tai pyörätelineeseen.
Ne on harvinaisia, koska kukaan ei oo niin tyhmä, että jättäisi lapsia valvomatta
Ei tulisi mieleenkään jättää lastani yksin yhtikäs missään, saatika sitten Töölössä. Itse olen syntynyt -83 ja silloin oli kuulemma ihan normaalia jättää, äitini jätti minut kaupan ulkopuolelle vaunuissa odottamaan, isossa lähiössä asuttiin.
Itse olen aikoinani jättänyt koiran kaupan eteen, nykyään en tekisi sitäkään.
SaKiira kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsikaappaukset ovat Suomessa hyvin harvinaisia. Ja jos pelottaa, niin voihan ne vaunut laittaa vaikka lukolla kiinni johonkin tolppaan tai pyörätelineeseen.
Ne on harvinaisia, koska kukaan ei oo niin tyhmä, että jättäisi lapsia valvomatta
Ei johdu siitä, sillä täällä lapsia oikeasti valvotaan hyvin vähän muuhun maailmaan verrattuna. Menneinä vuosikymmeninä tilanne oli pahempi, lapset vahtivat usein toisiaan tai olivat pitkiä aikoja yksin. Jopa vauvaikäisen saattoi jättää isommalle sisarukselle hoidettavaksi enkä nyt tarkoita mitään teiniä vaan pikkukoululaista. Silloin kyllä sattuikin paljon enemmän tapaturmia ja oli ahdistelua ja muuta.
Vaikka vaaroja on täälläkin niin Suomessa ihan oikeasti on turvallisempaa kuin monessa muussa maassa. Liittyy vähäiseen asukaslukuun, sosiaaliturvaan yms.
Jos jätät lapsen vaunuissa kaupan eteen, voit takaisin tullessa ottaa toiset paremman näköiset vaunut, tosin mukana tulevan lapsen ulkonäkö saattaa poiketa omastani, näinhän urheiluhalleissa ja kouluissakin tehdään takkien ja kenkien osalta.
Vierailija kirjoitti:
SaKiira kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu siitä, sillä täällä lapsia oikeasti valvotaan hyvin vähän muuhun maailmaan verrattuna. Menneinä vuosikymmeninä tilanne oli pahempi, lapset vahtivat usein toisiaan tai olivat pitkiä aikoja yksin. Jopa vauvaikäisen saattoi jättää isommalle sisarukselle hoidettavaksi enkä nyt tarkoita mitään teiniä vaan pikkukoululaista. Silloin kyllä sattuikin paljon enemmän tapaturmia ja oli ahdistelua ja muuta.
Vaikka vaaroja on täälläkin niin Suomessa ihan oikeasti on turvallisempaa kuin monessa muussa maassa. Liittyy vähäiseen asukaslukuun, sosiaaliturvaan yms.
Silti tuo on heitteillejättö jos jätät lapsen kadulle ilman valvontaa.
Helsingissä on runsain mitoin sekakäyttäjiä jne. Töölössä myös.
Vierailija kirjoitti:
Olipa kyllä karmein mahdollinen esimerkki. On kyllä totta että nykyvanhemmille motkotetaan usein täysin naurettavisa asioista, mutta eihän nyt vauvaa jätetä yksin, etenkään julkiselle paikalle! Hyvä että paikalle tulleet "kotkat" todellakin olivat kunnon ihmisiä, yhtä hyvin he olisivat voineet kadota lapsi mukanaan.
Niinpä. Ja kunnon ihminenkin olisi voinut soittaa vain paikalle poliisin lähtemättä lapsen vanhempia sen kummemmin etsimään. Siinä tapauksessa tämä äiti selvittelisi asiaa nyt vähintään lastensuijeluviranomaisten kanssa Hesarin mielipidepalstan sijaan. Olisiko se sitten hänen mielestään parempi vaihtoehto?
Ihme touhua ettei laiteta lähdettä mukaan tänne. Ihan perusseikka. Ja kyllä, tulevat läpi.
En ikinä jättäisi vauvaa enkä koiraa yksin kaupan eteen. Kuka vaan voi viedä ne. Ehkä joskus 70-luvulla jätettiin vauva yksin, mutta ajat ovat muuttuneet. Nykyään ei uskalla jättää edes pyörää yksin, kun senkin joku vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa kyllä karmein mahdollinen esimerkki. On kyllä totta että nykyvanhemmille motkotetaan usein täysin naurettavisa asioista, mutta eihän nyt vauvaa jätetä yksin, etenkään julkiselle paikalle! Hyvä että paikalle tulleet "kotkat" todellakin olivat kunnon ihmisiä, yhtä hyvin he olisivat voineet kadota lapsi mukanaan.
Niinpä. Ja kunnon ihminenkin olisi voinut soittaa vain paikalle poliisin lähtemättä lapsen vanhempia sen kummemmin etsimään. Siinä tapauksessa tämä äiti selvittelisi asiaa nyt vähintään lastensuijeluviranomaisten kanssa Hesarin mielipidepalstan sijaan. Olisiko se sitten hänen mielestään parempi vaihtoehto?
Äidin mielipiteestä en tiedä mutta viranomaisten kanssa asiointi mahdollisesti voisikin sujua paremmin ja viesti mennä perille koska äitiä todennäköisesti kohdeltaisiin asiallisemmin ja kunnioittavammin. Poliisi ja lastensuojelu toimivat lapsen etu edellä toisin kuin nuo tarinan liskoaivoiset ohikulkijat.
Ei saa.
Vauva pitää jättää kassanhoitajan hoitoon shoppailun ajaksi. Sitä varten he ovat siellä.
Joissain kaupoissa vauvan voi jättää myös paistopisteeseen tai pakastealtaaseen.
Tästä on suositus THL:ltä ja Elintarvikevirastosta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin epäloogista. Vauvan voi nukuttaa parvekkeella, johon voi kiivetä rotta. Roskapussin voi viedä jja jättää vauvan nukkumaan kotiin. Näin minulle on täällä sanottu, kun valitan etten pysty edes roskia viemään.jos vauva on kipeä, koska olen yh. Yms yms.
Osa tuntuu vain paheksuva iha paheksumisen ilosta.
Minusta on itsestäänselvää, että vauvaa ei voi jättää kotiin kun käy viemässä roskia. Itse olen yksinhuoltajana aina ottanut pienen lapsen mukaan, vaikka olisi ollut kipeänäkin. Olen jopa kaupassa joutunut käymään sairaan lapsen kanssa. Aina ei oma äitini päässyt auttamaan, vaikka useinmiten pääsikin edes sen verran, että ehti puoli tuntia olla lapsen kanssa sillä aikaa, kun minä piipahdin lähikaupassa.
Ohis
Tuon äidin kirjoitus oli vähän sekava.Miksei ottannut lasta kauppaan mukaan jos jotain pientä vaan haki ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kirjoituksessa on montakin asiaa, mitä ihmettelen. Miten tuo mainostettu lumikasa, jonka taakse nainen vaunut jätti, "takaa" jonkun turvan? Häh? :D ihme logiikka. Sitäpaitsi kaduilla kulkee monenmoista aura-autoa, sähköpotkulautailijaa, kännissä hei lujaa, joista kaikki saattaa vahingossa osua vaunuihin ja kaataa ne. Puhumattakaan mt-ongelmaisista, vauva on helppo napata sieltä vaunuista!
Itse olen 80-luvulla Töölössä syntynyt, eikä oma äitini edes tuolloin kokenut olevan turvallista jättää vauvaa vaunuissa kaupan eteen.
Ja onko kantoreput ja - liinat todellakin niin marginaalinen kapistus, ettei esim. Tuo nainen omista yhtään sellaista? Kantoreppu Un on kätevä ottaa vauva tuollaisen pikaisen kauppapyrähdyksen ajaksi.
Ja sit vielä tuo vauvaa huomioivien naisten haukkuminen kotkiksi?! :D anteeksi mm itä??Outoja luuloja mielentgerveysongelmaisista. Miksi varastaisivat lapsia? Palstamamma itse voi olla mt-ongelmainen esim. synnytysmasennuksesta.
Eihän tuo mikään mt-ongelmaisia koskeva yleistys ollut, vaan sen tosiasian toteaminen, että noilla hoodeilla liikkuu jos jonkinmoista vipeltäjää ja joku mt-ongelmainen voisi ihan hyvin napata vieraan vauvan mukaansa. Tietenkään kaikki eivät sellaista tekisi, mutta on niitäkin, jotka tekisivät. Ei todellakaan kannata luottaa siihen, että ei lapselle mitään pahaa tapahdu Töölön kaltaisella alueella, jos sen nyt muutamaksi minuutiksi yksin vaunuihin jättää.
-eri
Sitä en vain käsitä miksi kukaan sen vauvan siitä kaupan edestä veisi? Koiran ymmärrän, sen voi myydä, mutta vauvaa ei. Pari kertaa on Suomessa vauva viety, mutta aina on löytynyt ja syyllisiä ovat olleet ymmärtämättömät pikkutytöt.
Parvekkeella viidennessä kerroksessa ehkä vielä uskaltaisin lasta vaunuissa nukuttaa, mutta ei tietenkään kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Parvekkeella viidennessä kerroksessa ehkä vielä uskaltaisin lasta vaunuissa nukuttaa, mutta ei tietenkään kesällä.
lasitetussa
No ei todellakaan haittaa. Voi jättää, vaikka en ehkä itse jättäisi.
No, minä en olisi vain räyhännyt vaan käskenyt kuivat lokit kaalimatoon.. vtuako se heille kuuluisi mitenkään.