Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus

Vierailija
14.03.2022 |

Kommentit (736)

Vierailija
401/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseton siskoni jaksaa nälviä mua siitä, että olen liian suunnitelmallinen ja teen listoja jne. Hänen mielestään lasten kanssa pitää olla "spontaani ja luova".

Mutta mun tylsän suunnitelmallisuuden takia meillä ei koskaan käy niin, että jokin ainesosa puuttuisi kaapista tai että yhtäkkiä pitäisi sännätä jonnekin.

Tottakai olisi kivempi elää spontaania "piipahdanpa hetken mielijohteesta tuonne" -elämää, mutta kahden pienen lapsen kanssa se nyt vaan harvemmin ongelmitta onnistuu.

Samaten näyhää tuplarattaista, että "taaperon pitää antaa tutustua ympäristöön ja ihastella kukkia", mutta oikeasti nuo tuplarattaat on ihan paras keino päästä paikkaan a paikkaan b molemmat lapset ja kaikki tavarat tallella.

On se kauhea tuo sun lapseton sisko. Muisra ettei kaikki lapsettomat ole tuollaisia!

Vierailija
402/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT

Minua kiinnostaa ihan uteliaisuuttani mikä oli tämä salainen ainesosa, jota lähdettiin ihan vasiten hakemaan.

Eikö teitä kiinnosta yhtään?

Laakerinlehti. Vaihtoehtoisesti juustokumina.

Niitä myydään juuri töölöläisissä siirtomaatavarakaupoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin epäloogista. Vauvan voi nukuttaa parvekkeella, johon voi kiivetä rotta. Roskapussin voi viedä jja jättää vauvan nukkumaan kotiin. Näin minulle on täällä sanottu, kun valitan etten pysty edes roskia viemään.jos vauva on kipeä, koska olen yh. Yms yms.

Osa tuntuu vain paheksuva iha paheksumisen ilosta.

Niin totta. Itsellä sama kokemus. Jos ei viitsisi jättää vauvaa/taaperoa yksin roskien viemisen tai suihkun ajaksi tai vaikka laittaa omaan huoneeseen nukkumaan niin naureskellaan että menetkö kouluunkin viereen istumaan ja alkaa kauhistelu että lapsi ei ikinä itsenäisty ja vanhemmat ihan omaa tyhmyyttään väsyy.

On hirveästi tilanteita joissa lapselle saattaa sattua jotain, voi vaikka yöllä kaatua tai tippua sängystä ja lyödä pään, ja vanhemmat havahtuu tilanteeseen vasta aamulla herätessään. Omassa kodissakin vanhempi voi itse saada sairaskohtauksen ja lapsi on sitten oman onnensa nojassa. Näitä mahdollisia kauhuskenaarioita voi miettiä ihan loputtomiin, kaikenlaista voi sattua.

Tarinan naisten käytös sekä monet tuomitsevat kommentit täällä johtuu minusta enemmän kostonhimosta kuin huolesta lasta kohtaan. Minusta tuo oli ihan normaali arkinen tilanne eikä siitä tarvitse rangaista ketään. Asun itse pienemmässä kaupungissa ja täällä vielä jotkut tekee vastaavaa. Itse en tee mutta en ole nähnyt tarvetta alkaa kenellekään räyhäämään.

Tietenkin mitä vaan ennakoimatonta voi tapahtua, meteoriitti pudota taivaalta päähän, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö silti kannata yrittää vähentää riskejä aina silloin kun niitä tunnistaa ja on mahdollista estää vahinkojen syntyminen.

Nuo tässä keskustelussa mainitut on ihan verrattavissa noihin mitä itse sanoin.

Vierailija
404/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi todellakaan! Kuka vaan voi napata siitä vaunut ja vauvan mukaansa.

Miksi kukaan nappaisi mukaansa sellaisen riesan kuin pikkuvauva? Ajatuksenakin älytön.

Vierailija
405/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan! Seuraan true crimea niin tiedän todella monta tapausta, missä lapsi on kidnapattu kaupasta tai muuten, kun lapsi on ollut kuljeksimassa yksin!

Naurettavia nää jotka sanoo, ettei haittaa jättää pikkuista yksin kadulle. Sitten Madeleine McCann-ketjussa ihmettelevät, miten pienet lapset voi jättää yksin hotellihuoneeseen vieraassa maassa.

Miten suojaudut sitä vastaan, että lastasi ei kidnapata kaupasta? Kuka tahansa saattaa napata lapsen ja taluttaa tämän ulos kaupasta sillä aikaa, kun itse vielä olet siinä käsityksessä, että lapsi vain leikkii piilosta.

Vauvat ei leiki piilosta eikä kävele.

Ei se ole tavatonta, että esimerkiksi 12 kk vanha vauva kävelee tai jopa juoksee. Äkkiä se häviää hyllyn taakse.

Ohis, mutta kyllä niitä lapsia voi vahtia siellä kaupassa sisälläkin. Tämä on jopa erittäin suositeltavaa. Ainoat vaihtoehdot eivät ole jättää lapsensa vahtimatta joko kaupan ulkopuolelle tai antaa hänen juoksennella ja leikkiä piilosta siellä kaupassa sisällä.

Vierailija
406/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran kaupunkimme pikkukaupan tuulikaapissa nukkui kaksivuotias rattaissa, ja jo se oli minusta riskaapelia, vaikka kauppa on pieni.

Millainen kaapeli se riskaapeli on?

Vierailija
407/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ehkä voisi käytännössä jättää, koska täällä on harvinaista että lapsia kaapataan noin ylipäänsä tms. En silti jättäisi. Kerran näin yhden lapsen rattaissa erään kahvilan edessä. Noh, jokainen tavallaan, ei kuulu minulle.

Vierailija
408/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo siitä kuinka turvallisessa maassa elämme. Jenkeissä lapsia ei haluta laittaa edes yksin kouluun. Koulumatkallakin kaapataan usein lapsia.

Vierailija
409/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kyllä voi nykyään jättää lasta yksin kaupan eteen. Ei koiraa, eikä lasta.

Lasta ja koiraa ei tule rinnastaa!

Ei tietenkään lasta voi jättää, mutta koiran voi.

Itse käyn aina koiran kanssa lähikaupassa eli lähes päivittäin. Ei ole 6 vuoden aikana koira kadonnut tai kärsinyt muutenkaan.

Vierailija
410/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quot6e=Vierailija]Nykyään varastetaan koiratkin kauppojen edestä muutamassa minuutissa, niin miksi ei joku voisi viedä lastakin?[/quote]

Totta, entinen koira haukkui kaupan ulkipuolella, kuin varottaen älkää tulko tänne.

Nykyistä koiraani en uskalla jättää kaupan ulkopuolelle, kun lähtisi kenen vaan matkaan häntä heiluen.

Myös yhden kaupan ulkopuolelle jätettiin pieni koira talvimanttelilla, tais olla blueberry.

Mantteli pöllittiin koiran päältä.

Unohdin vauvani kirjaston eteen, ehdin kävällä jonkin matkaa kun muistin.

En nykyään uskaltaisi jättää vauvaa yksin minnekkään julkiselle paikalle.

Vierailija
411/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tulevat kaupasta karkkien kanssa, näkevät vauvan ja päättävät antaa sille karkkia. Kaikki on mahdollista laidasta laitaan.

On tapahtunut mullekin tämä ja paikkakunta oli pieni. Käväisin ainoana asiakkaana pikkukaupassa eikä asiointiin montaa minuuttia mennyt. Jo oli vaunujen ympärillä koululaisia, joista yksi yritti työntää vauvan suuhun merirosvorahaa. Saivat kyllä kuulla kunniansa ja siihen loppui tämä ulosjättäminen. Vieläkin puistattaa ajatella, että vauvan nieluun takertuu kookas makeinen.

Kuulla kunniansa? Asiallisesti ei voinut selittää?

Vierailija
412/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseton siskoni jaksaa nälviä mua siitä, että olen liian suunnitelmallinen ja teen listoja jne. Hänen mielestään lasten kanssa pitää olla "spontaani ja luova".

Mutta mun tylsän suunnitelmallisuuden takia meillä ei koskaan käy niin, että jokin ainesosa puuttuisi kaapista tai että yhtäkkiä pitäisi sännätä jonnekin.

Tottakai olisi kivempi elää spontaania "piipahdanpa hetken mielijohteesta tuonne" -elämää, mutta kahden pienen lapsen kanssa se nyt vaan harvemmin ongelmitta onnistuu.

Samaten näyhää tuplarattaista, että "taaperon pitää antaa tutustua ympäristöön ja ihastella kukkia", mutta oikeasti nuo tuplarattaat on ihan paras keino päästä paikkaan a paikkaan b molemmat lapset ja kaikki tavarat tallella.

Nää tuplarattaista valittajat tuskin itse ovat kokeneet kotiäitiarkea kahden pienellä ikäerolla varustetun lapsen kanssa. Juu, kyllä oma 2,5-vuotias pitkiäkin matkoja kävelee rattaitten vierellä, jos ei ole mihinkään kiire pysähdytään ihastelemaan niitä kukkia jne. Mutta sen kerran kun on pakko päästä lähikaupasta kotiin ja matkaa on se 4km yhteen suuntaan, ja tuo taapero saa uhmiskohtauksen eikä liikahda mihinkään, niin on ihan kätevää nostaa hänet rattaisiin :)

Lapsia ei kannata tehdä liian pienellä ikäerolla, on tosi raskasta. 

Vierailija
413/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki käteen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kyllä voi nykyään jättää lasta yksin kaupan eteen. Ei koiraa, eikä lasta.

Lasta ja koiraa ei tule rinnastaa!

Ei tietenkään lasta voi jättää, mutta koiran voi.

Itse käyn aina koiran kanssa lähikaupassa eli lähes päivittäin. Ei ole 6 vuoden aikana koira kadonnut tai kärsinyt muutenkaan.

Voisi siis myös ajatella että kun lasta ei olla aiemmin viety niin ei viedä jatkossakaan :D

Vierailija
414/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsikaappaukset ovat Suomessa hyvin harvinaisia. Ja jos pelottaa, niin voihan ne vaunut laittaa vaikka lukolla kiinni johonkin tolppaan tai pyörätelineeseen.

Mitä se lukko asiaa pelastaisi..?🤔 Kait ne sit sen vauvan vie jos vie ja halua on

Vierailija
415/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tulevat kaupasta karkkien kanssa, näkevät vauvan ja päättävät antaa sille karkkia. Kaikki on mahdollista laidasta laitaan.

On tapahtunut mullekin tämä ja paikkakunta oli pieni. Käväisin ainoana asiakkaana pikkukaupassa eikä asiointiin montaa minuuttia mennyt. Jo oli vaunujen ympärillä koululaisia, joista yksi yritti työntää vauvan suuhun merirosvorahaa. Saivat kyllä kuulla kunniansa ja siihen loppui tämä ulosjättäminen. Vieläkin puistattaa ajatella, että vauvan nieluun takertuu kookas makeinen.

Koululaiset teki vauvalle tahallista kiusaa, jolla olisi voinut olla vaaralliset seuraukset joten kyllä tuossa tilanteessa pitääkin olla tiukka. Mutta äidin vika tietysti taas, eikö niin.

Vierailija
416/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni olivat vauvoja 90-luvulla, ja vaikka me liikuimme paljon ja vaunuikäiset nukkuivat päiväunensa lähes poikkeuksetta ulkoilmassa, en ikinä jättänyt heitä kaupan ulkopuolelle yksin odottamaan. En ole myöskään ikinä jättänyt meidän koiria kaupan ulkopuolelle yksin odottamaan.  Ilkivallan, väkivallan ja rosmouksen riski on yksinkertaisesti liian iso. Kuriositeettina esimerkiksi tuolloin 90-luvun alkupuolella ilotulitteiden, papattien ja muiden käyttö joulun-uudenvuoden aikaan oli täysin villin lännen meininkiä, joka talon kulmalla oli joutilas jonnerinki papatteja paiskomassa, piti olla silmät selässäkin. 

Tämän pohjustuksen jälkeen: ei helkkarissa lasta jätetä yksin rattaisiin kaupan eteen, ei edes Töölössä. Ei edes opettaja-äiti.

Vierailija
417/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi todellakaan! Kuka vaan voi napata siitä vaunut ja vauvan mukaansa.

Miksi kukaan nappaisi mukaansa sellaisen riesan kuin pikkuvauva? Ajatuksenakin älytön.

Onhan näitä ollut, mm. Vantaalla takavuosina kouluikäinen tyttö vei vauvan koska halusi leikkiä sen kanssa kotia tai jotain.

Vierailija
418/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää tuplarattaista valittajat tuskin itse ovat kokeneet kotiäitiarkea kahden pienellä ikäerolla varustetun lapsen kanssa. Juu, kyllä oma 2,5-vuotias pitkiäkin matkoja kävelee rattaitten vierellä, jos ei ole mihinkään kiire pysähdytään ihastelemaan niitä kukkia jne. Mutta sen kerran kun on pakko päästä lähikaupasta kotiin ja matkaa on se 4km yhteen suuntaan, ja tuo taapero saa uhmiskohtauksen eikä liikahda mihinkään, niin on ihan kätevää nostaa hänet rattaisiin :)

Lapsia ei kannata tehdä liian pienellä ikäerolla, on tosi raskasta. 

Olen kiskonut vaunuja esikoisistuimella ja seisomatelineellä polviin ulottuvissa kinoksissa eli kolmen pienen kuormalla. Se oli kyllä raskasta.  Kaksi on normisatsi.

Vierailija
419/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kirjoituksessa on montakin asiaa, mitä ihmettelen. Miten tuo mainostettu lumikasa, jonka taakse nainen vaunut jätti, "takaa" jonkun turvan? Häh? :D ihme logiikka. Sitäpaitsi kaduilla kulkee monenmoista aura-autoa, sähköpotkulautailijaa, kännissä hei lujaa, joista kaikki saattaa vahingossa osua vaunuihin ja kaataa ne. Puhumattakaan mt-ongelmaisista, vauva on helppo napata sieltä vaunuista!

Itse olen 80-luvulla Töölössä syntynyt, eikä oma äitini edes tuolloin kokenut olevan turvallista jättää vauvaa vaunuissa kaupan eteen.

Ja onko kantoreput ja - liinat todellakin niin marginaalinen kapistus, ettei esim. Tuo nainen omista yhtään sellaista? Kantoreppu Un on kätevä ottaa vauva tuollaisen pikaisen kauppapyrähdyksen ajaksi.

Ja sit vielä tuo vauvaa huomioivien naisten haukkuminen kotkiksi?! :D anteeksi mm itä??

Outoja luuloja mielentgerveysongelmaisista. Miksi varastaisivat lapsia? Palstamamma itse voi olla mt-ongelmainen esim. synnytysmasennuksesta.

Vierailija
420/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, tämä rauhallinen sanoittamismeininki on mennyt jo liian pitkälle.  Miten joku typerä veeti tajuaa, että hengenmenon vaara on todellinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän