Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vauvan jättää yksin rattaisiin kaupan eteen Töölössä? Minusta ei! - HS mielipidekirjoitus

Vierailija
14.03.2022 |

Kommentit (736)

Vierailija
381/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän tuo äiti ajatteli ? Naiset sanoi ihan aiheesta.Piti vielä hesariin kirjoittaa.Mitä jos lapsi olisi kadonnut.

Sitten hän olisi ehkä avautunut Hesarissa siitä, kuinka vauva kaapataan keskellä kirkasta päivää yhdellä Helsingin vilkkaimmista alueista, eikä kukaan välitä puuttua asiaan...

Vierailija
382/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin epäloogista. Vauvan voi nukuttaa parvekkeella, johon voi kiivetä rotta. Roskapussin voi viedä jja jättää vauvan nukkumaan kotiin. Näin minulle on täällä sanottu, kun valitan etten pysty edes roskia viemään.jos vauva on kipeä, koska olen yh. Yms yms.

Osa tuntuu vain paheksuva iha paheksumisen ilosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi. Töölössä on ahtaat kadut ja kuitenkin suhteellisen paljon liikennettä. En nyt vauvavarkautta pelkäisi, mutta ei siinä kadun pielessä ole muutenkaan turvallista. Entä, jos jarru pettää ja rattaat lähtevät vierimään. Joku tönäisee rattaita vahigossa jne. Kun omani oli vauva, kävin kaupassa rattaiden kanssa. Hyvin ne sinne kauppaan mahtuu. Ihmettelen tarvetta jättää ulos. 

Niin. Siinä ne rattaat menevät helposti mukana kaupassa. Itse en pystyisi jättämään vauvaa edes kerrostalon pihalle ikkunan alle nukkumaan. Ei ikinä!

Ellei hyppää ikkunasta ei ehdi mitään tekemään jos joku vie.  

Vierailija
384/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin epäloogista. Vauvan voi nukuttaa parvekkeella, johon voi kiivetä rotta. Roskapussin voi viedä jja jättää vauvan nukkumaan kotiin. Näin minulle on täällä sanottu, kun valitan etten pysty edes roskia viemään.jos vauva on kipeä, koska olen yh. Yms yms.

Mitä sinä horiset. Ei se lapsi saa olla parvekkeella ilman valvontaa eikä yksin kun viet roskia.

Niitä rottia ob muuten ainakin ruokakauppojen lähellä.

Vierailija
385/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en vienyt esimerkiksi roskia ulos jos vauva nukkui sisällä. Vaikka riski on pieni että unohdan avaimen tai liukastun ja pyörryn, se on olemassa. Miksi ottaa se kun ei ole pakko? Nämä "kävin vaan äkkiä ja ei ollut vaaraa" -ihmiset on just niitä joiden lapset jätetään autoon ja auto varastetaan/syttyy tuleen/lapsi karkaa. Aktiiviset valinnat vaikuttavat siihen miten paljon tahattomia onnettomuuksia tapahtuu. Jos jälkikäteen saa valita niin onnettomuuksia kokeneet todellakin valitsisivat toisin.

Yhtä pahassa pulassa se vauva on muutenkin jos liukastut tai pyörryt. Työnnät vaikka vaunuja keskellä katua ja yhtäkkiä pyörryt, jolloin vauva on oman onnensa nojassa vaarallisessa paikassa.

Näinhän se on. Tai jos olisin pyörtynyt kotona yksin sisällä ja vauva jäisi kotona yksin, mikä olisi hänelle suurempi vaara kun kukaan ei edes tiedä siitä. Elämää on elettävä ja se on täynnä mahdollisia vaaroja kuten tiedetään, siksi kirjoitinkin että turhien riskien välttäminen lisää turvallisuutta. Et oikein kai ymmärtänyt että tuo sanomasi on päivänselvä asia jo.

Ei riski ole turha jos sen ottamisesta on hyötyä. Kaikista sellaisista riskeistä pidättäytyminen joiden ottamisesta olisi hyötyä rajoittaa elämää.

Hirvee hyöty onkin saada roskapussi roska-astiaan kolme tuntia aiemmin kello 14, eikä miehen tultua kello 17.

Se roskapussi saattaa olla esim. täynnä pahanhajuista tavaraa jonka sietäminen 3 tunnin ajan on yhtä piinaa.

Sitten se lähdetään viemään roskikseen vauvan kanssa. Jessus että näinkin yksinkertaiset asiat voivat olla joillekin vaikeita.

Vierailija
386/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pipoa vähän löysemmälle. Lapsi oli siinä muutaman minuutin.

Ja siinä parissa minuutissa joku nappaa vaunut ja ehtii ties mihin asti.

Tai joku mielenterveyspotilas tai ilkeä kakara satuttaa lasta.

Vierailija
387/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä Töölössä uskaltaisi. Mutta olen jättänyt lapsen vaunuihin nukkumaan kerrostalon pihalle Helsingissä.  Naapurista tämä oli vastuutonta ja hän meni sinne välillä pällistelemään ja herätti vauvan... Olin ikkunassa ja mulla oli itkuhälytin lisäksi...

Vierailija
388/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa ne kaupat, joihin ei vaunujen kanssa mahdu. Jos taas kyseessä käytännössä kioski, niin piipahdus on tosi nopea ja näköyhteyskin voi säilyä.

Ei haukkuminen ja kovasanaisuus asialliselta tunnu. Mutta varsinkin vanhemmilla naisilla on vähän hysteerinen asenne vauvoja kohtaan. Ehkä siihen olisi viereen voinut jäädä, ja sitten vähän varovasti päivitellä että onkohan se hyvä jättää rattaita vahtimatta? Ja että onneksi tulit kuitenkin noin nopeasti.

Olisi se viesti mennyt perille niinkin.

Vierailija
389/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja, kuka vapaaehtoisesti ottaisi kenenkään lasta 😂

Vierailija
390/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän tuo äiti ajatteli ? Naiset sanoi ihan aiheesta.Piti vielä hesariin kirjoittaa.Mitä jos lapsi olisi kadonnut.

Sitten hän olisi ehkä avautunut Hesarissa siitä, kuinka vauva kaapataan keskellä kirkasta päivää yhdellä Helsingin vilkkaimmista alueista, eikä kukaan välitä puuttua asiaan...

Niin, että missä on yhteisöllisyys kun kukaan ei välittänyt. Paljon ihmisiä liikkeellä ja ketään ei kiinnostanut…

Siinä olisi ollut vauvasta huolissaan olevia ”kotkia” ikävä.

Vierailija
391/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat jättää vaunusi , vaikka asematunneliin, jos siltä turvallisesti tuntuu.

Kyllä saa käyttää omaa harkintaa , miten toimit. Ei joka urputuksesta pidä palstoille valittaa.

Vierailija
392/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sama nuorehko nainen, joka muutama vuosi sitten kävi kesällä ottamassa aurinkoa uimarannalla tuntikausien ajan ja pieni vauva oli auringonpaahteessa mukana. Tai sitten eräs toinen, joka matkusti bussilla vasta parin päivän ikäinen vauva sisävaatteissa sylissä istuen. Kumpikaan ei välittänyt mitään ohjeista, joiden mukaan vauvan ihoa ei saisi altistaa auringolle, koska se palaa helposti, tai että parina ensimmäisenä viikkona vauvaa pitäisi suojella lämpötilan vaihteluilta. Kumpaakin joku aikuisempi nainen muistutti ohjeista, mutta heiltä löytyi selityksiä miten kaikki on ihan kunnossa. Huomasi selvästi ettei naiset edes oikein ymmärtäneet, mille he altistivat vauvan.

Vierailija
393/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin totta. Itsellä sama kokemus. Jos ei viitsisi jättää vauvaa/taaperoa yksin roskien viemisen tai suihkun ajaksi tai vaikka laittaa omaan huoneeseen nukkumaan niin naureskellaan että menetkö kouluunkin viereen istumaan ja alkaa kauhistelu että lapsi ei ikinä itsenäisty ja vanhemmat ihan omaa tyhmyyttään väsyy.

On hirveästi tilanteita joissa lapselle saattaa sattua jotain, voi vaikka yöllä kaatua tai tippua sängystä ja lyödä pään, ja vanhemmat havahtuu tilanteeseen vasta aamulla herätessään. Omassa kodissakin vanhempi voi itse saada sairaskohtauksen ja lapsi on sitten oman onnensa nojassa. Näitä mahdollisia kauhuskenaarioita voi miettiä ihan loputtomiin, kaikenlaista voi sattua.

Tarinan naisten käytös sekä monet tuomitsevat kommentit täällä johtuu minusta enemmän kostonhimosta kuin huolesta lasta kohtaan. Minusta tuo oli ihan normaali arkinen tilanne eikä siitä tarvitse rangaista ketään. Asun itse pienemmässä kaupungissa ja täällä vielä jotkut tekee vastaavaa. Itse en tee mutta en ole nähnyt tarvetta alkaa kenellekään räyhäämään.

Vierailija
394/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä Töölössä uskaltaisi. Mutta olen jättänyt lapsen vaunuihin nukkumaan kerrostalon pihalle Helsingissä.  Naapurista tämä oli vastuutonta ja hän meni sinne välillä pällistelemään ja herätti vauvan... Olin ikkunassa ja mulla oli itkuhälytin lisäksi...

En kyllä jättäis kerrostalonkaan pihalle. Kulkeehan siinäkin ties mitä ihmisiä ja lapsia leikkimässä, joku pallo lentää vaunuihin tms.

Omalle parvekkeelle voisin jättää. Vaikka voihan sinnekin joku orava kiivetä ja mennä vaunuihin uteliaisuuttaan.

Vierailija
395/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat jättää vaunusi , vaikka asematunneliin, jos siltä turvallisesti tuntuu.

Kyllä saa käyttää omaa harkintaa , miten toimit. Ei joka urputuksesta pidä palstoille valittaa.

Onko se jokaisen yksityisasia, miten huonosti kohtelee vauvaansa ja mille altistaa vauvan?

Vierailija
396/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin totta. Itsellä sama kokemus. Jos ei viitsisi jättää vauvaa/taaperoa yksin roskien viemisen tai suihkun ajaksi tai vaikka laittaa omaan huoneeseen nukkumaan niin naureskellaan että menetkö kouluunkin viereen istumaan ja alkaa kauhistelu että lapsi ei ikinä itsenäisty ja vanhemmat ihan omaa tyhmyyttään väsyy.

On hirveästi tilanteita joissa lapselle saattaa sattua jotain, voi vaikka yöllä kaatua tai tippua sängystä ja lyödä pään, ja vanhemmat havahtuu tilanteeseen vasta aamulla herätessään. Omassa kodissakin vanhempi voi itse saada sairaskohtauksen ja lapsi on sitten oman onnensa nojassa. Näitä mahdollisia kauhuskenaarioita voi miettiä ihan loputtomiin, kaikenlaista voi sattua.

Tarinan naisten käytös sekä monet tuomitsevat kommentit täällä johtuu minusta enemmän kostonhimosta kuin huolesta lasta kohtaan. Minusta tuo oli ihan normaali arkinen tilanne eikä siitä tarvitse rangaista ketään. Asun itse pienemmässä kaupungissa ja täällä vielä jotkut tekee vastaavaa. Itse en tee mutta en ole nähnyt tarvetta alkaa kenellekään räyhäämään.

Tuo oli oikeasti heitteillejättö. Ihan turha siinä on uhriutua.

Vierailija
397/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pipoa vähän löysemmälle. Lapsi oli siinä muutaman minuutin.

Ja siinä parissa minuutissa joku nappaa vaunut ja ehtii ties mihin asti.

Tai joku mielenterveyspotilas tai ilkeä kakara satuttaa lasta.

Ne voi satuttaa sitä lasta myös sitten vähän isompana esim. koulumatkalla. Aivan turhaa spekulointia, ja oliko niiin että tällä äidillä oli itkuhälytin? Eikö siitä kuule jos jotain tapahtuu.

Vierailija
398/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kasakka vie vaikka vauvan palstalta, jollei se  sitten ole kiinni sidottu.

Vierailija
399/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin mitä vaan ennakoimatonta voi tapahtua, meteoriitti pudota taivaalta päähän, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö silti kannata yrittää vähentää riskejä aina silloin kun niitä tunnistaa ja on mahdollista estää vahinkojen syntyminen.

Vierailija
400/736 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä jättäis kerrostalonkaan pihalle. Kulkeehan siinäkin ties mitä ihmisiä ja lapsia leikkimässä, joku pallo lentää vaunuihin tms.

Omalle parvekkeelle voisin jättää. Vaikka voihan sinnekin joku orava kiivetä ja mennä vaunuihin uteliaisuuttaan.

Itse en jättäisi parvekkeellekaan liikkuvaa lasta, saattaa esim. heilua niin että vaunut/rattaat kaatuu. Rattaat ei ole turvallinen paikka lapselle ellei itse ole ihan vieressä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän