Järkyttävää: tunnen vihaa omaa lastani kohtaan.
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:05"]Miks
[/quote]
Kun se ei nuku. :(
Kaksi tuntia nukutin ja kun teki mieli lyödä, niin jätin yksin hillumaan.
Ap
[/quote]
Odottele sitä, kun se aiheuttaa toisen ihmisen kuoleman, eikä kykene tuntemaan myötätuntoa taikka katumusta.
Melkein 5 v ymmärtää kyllä jo hirveesti asioita. Juttele hänen kanssaan päivällä asia läpi kun olette molemmat hyväntuulisia. Kerro selkeät ohjeet miten mennään nukkumaan ja miten toimitaan että uni voi tulla. Tee nukkumaanmenosta houkuttelevaa esim että lapsi saa valita sadun tai keksiä tarinan alun josta jatkat tai mitä vaan pikku juttua mistä lapsi tykkää, ottaa vaikka lempilelun unikaveriksi tai hassut unisukat jalkaan tai mikä nyt teillä toimiikaan. Ja vaikka se tarrapalkinto kun menee hyvin vaikka 1 osa, ei tarvi koko juttu onnistua ekalla.
Päikkäreitä en alkais palauttamaan, meillä ainakin sotkee yöunet. 4,5v nukkuu 21.30-7.30 noin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:20"]Nukkuuko hän päikkärit? Ne voivat siirtää unentarvetta tunneilla.
Entä mitä tekee ennen nukkumaan menoa? Pelaaminen, appelsiinimehu, riehuminen jne. Saavat energisiksi ja taas unet kaukana.
Onko mukava sänky? Raikas huone? Tarpeeksi pimeää? Tai vastaavasti yölamppu mörköjen takia?
Aina kannattaa poistua tilanteesta, kun huomaa ettei hallitse sitä.
[/quote]
Päikkärit jätettiin pois ton takia. Ei vaikutusta. Kaikki "temput" on kokeiltu. Lapsi ei osaa rauhoittua. Yritän silittelemällä saada hänet pysymään paikallaan, mutta koko ajan joku kohta vispaa: kädet, jalat, jos pidän noista kiinni niin alkaa heilutella varpaitaan tai kääntelee päätään puolelta toiselle.
Valveilla ollessa tosi rauhallinen tyttö mutta tuossa nukkumaanmenotilanteessa kamalan levoton. Kääntää ja vääntää ja hakee asentoa tolkuttoman kauan tai sitten tosiaan heiluttelee noita raajojaan.
Viimeisin "temppu" kun pidän jo joka puolelta kiinni: puristaa silmät tiukasti kiinni ja räväyttää ne auki ja tätä tuhat toistoa.
Ap
[/quote]
Voisko alapeukuttajat kertoa, mikä tässä on väärin?
Ap
[/quote]
Tuo "pidän jo joka puolelta kiinni" vähän ihmetyttää
[/quote]
Ai se oli se. Olen joskus kuullut painopeitosta rauhoittumisen apuvälineenä. Lasken siis vain käteni "painoksi" heiluvan raajan päälle. En siis pidä lasta väkisin paikoillaan. Kun olen aloittanut tämän tavan olen selittänyt lapselle että hän ei voi nukahtaa jos käsi tai jalka heiluu ja sanon että autan häntä rauhoittumisessa. Jos lapsi pyytää ottamaan käden pois, otan sen pois. Hän itse pyytää joskus että pidän hänestä lujasti kiinni. Silloin hän tulee kainalooni niin että hän itse laittaa käsivarret kylkiinsä ja haluaa minun kietovan käteni hänen vartalonsa ympäri. Tässä otteessa hän pyytää aina että halaisin lujempaa ja lujempaa kunnes lopulta sanon että en voi halata enää lujempaa.
Lapsi kai jollain tapaa itsekin kärsii omasta levottomuudestaan koska hän haluaa olla noin tiukasti sylissä. Tuossa asennossa, johon hän siis itse tulee!, hän usein alkaa käännellä päätä puolelta toiselle. Eli se levottomuus siirtyy uuteen kohtaan, kun kädet ja jalat on "hallinnassa".
Ap
Laita se sänkyynsä ja sano nyt nukutaan, hyvää yötä. Kun se tulee sieltä pois, viet takaisin ja sanot nyt nukutaan, hyvää yötä. Ekana iltana valmistaudut toistamaan tämän tyynenä ja provosoitumatta 150 kertaa. Seuraavana iltana 149 kertaa. Sun tarvii jaksaa vain yhden kerran enemmän kuin se sun lapsi. Jossain vaiheessa se kyllästyy.
Voiko olla levottomat jalat? Googlettele!
Kyllä meidänkin 1,5v pojalla vatkaa jalat ja kädet, mutta ei ole tullut mieleenkään yrittää rauhoittaa sitä liikettä. Itsekin oon sellainen jalanvispaaja. Pojalla on kädessä nykyään riepu, jota hypistelee hullun lailla, auttoi tuohon raajojen levottomuuteen. Jos poika on ylivirittynyt, niin saattaa höpötellä ja heilua enemmänkin. Ylivirittynyt on esim. silloin, kun on ollut hiukan liikaa aktiviteettia, tai joku on ollut turhan myöhään kylässä.
Mutta siis ihan rauhassa annan olla siellä sängyssä, laulan.
Kysy lapselta että pelottaako häntä nukahtaminen esim painajaisten takia. Tai sitten vaan liittyy kehitykseen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 23:28"]Laita se sänkyynsä ja sano nyt nukutaan, hyvää yötä. Kun se tulee sieltä pois, viet takaisin ja sanot nyt nukutaan, hyvää yötä. Ekana iltana valmistaudut toistamaan tämän tyynenä ja provosoitumatta 150 kertaa. Seuraavana iltana 149 kertaa. Sun tarvii jaksaa vain yhden kerran enemmän kuin se sun lapsi. Jossain vaiheessa se kyllästyy.
[/quote]
Lapsi ei tule sängystä pois. Hän nousee sängyssä istumaan ja leikkii siinä. Tai makaa sängyssä valveilla kaksi tuntia. Tosiaan olen senkin todistanut: otin läppärin lapsen huoneeseen, että voin kieltää nousemasta istumaan. Tyttö makasikin suht rauhallisesti, vain pari kertaa sanoin "pää tynyyn". Muun ajan hän makoili, käänsi kylkeä, makoili, käänsi kylkeä, huokaisi, makoili, käänsi kylkeä jne. Tätä jatkui kaksi tuntia.
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:20"]Nukkuuko hän päikkärit? Ne voivat siirtää unentarvetta tunneilla.
Entä mitä tekee ennen nukkumaan menoa? Pelaaminen, appelsiinimehu, riehuminen jne. Saavat energisiksi ja taas unet kaukana.
Onko mukava sänky? Raikas huone? Tarpeeksi pimeää? Tai vastaavasti yölamppu mörköjen takia?
Aina kannattaa poistua tilanteesta, kun huomaa ettei hallitse sitä.
[/quote]
Päikkärit jätettiin pois ton takia. Ei vaikutusta. Kaikki "temput" on kokeiltu. Lapsi ei osaa rauhoittua. Yritän silittelemällä saada hänet pysymään paikallaan, mutta koko ajan joku kohta vispaa: kädet, jalat, jos pidän noista kiinni niin alkaa heilutella varpaitaan tai kääntelee päätään puolelta toiselle.
Valveilla ollessa tosi rauhallinen tyttö mutta tuossa nukkumaanmenotilanteessa kamalan levoton. Kääntää ja vääntää ja hakee asentoa tolkuttoman kauan tai sitten tosiaan heiluttelee noita raajojaan.
Viimeisin "temppu" kun pidän jo joka puolelta kiinni: puristaa silmät tiukasti kiinni ja räväyttää ne auki ja tätä tuhat toistoa.
Ap
[/quote]
Voisko alapeukuttajat kertoa, mikä tässä on väärin?
Ap
[/quote]
Tuo "pidän jo joka puolelta kiinni" vähän ihmetyttää
[/quote]
Ai se oli se. Olen joskus kuullut painopeitosta rauhoittumisen apuvälineenä. Lasken siis vain käteni "painoksi" heiluvan raajan päälle. En siis pidä lasta väkisin paikoillaan. Kun olen aloittanut tämän tavan olen selittänyt lapselle että hän ei voi nukahtaa jos käsi tai jalka heiluu ja sanon että autan häntä rauhoittumisessa. Jos lapsi pyytää ottamaan käden pois, otan sen pois. Hän itse pyytää joskus että pidän hänestä lujasti kiinni. Silloin hän tulee kainalooni niin että hän itse laittaa käsivarret kylkiinsä ja haluaa minun kietovan käteni hänen vartalonsa ympäri. Tässä otteessa hän pyytää aina että halaisin lujempaa ja lujempaa kunnes lopulta sanon että en voi halata enää lujempaa.
Lapsi kai jollain tapaa itsekin kärsii omasta levottomuudestaan koska hän haluaa olla noin tiukasti sylissä. Tuossa asennossa, johon hän siis itse tulee!, hän usein alkaa käännellä päätä puolelta toiselle. Eli se levottomuus siirtyy uuteen kohtaan, kun kädet ja jalat on "hallinnassa".
Ap
[/quote]
Levottomat jalat oireyhtymä!!!
Auttaako se sitten jotain että sinäkin joudut valvomaan läpsen äärellä kaksi tuntia? En ole jaksanut lukea ketjua kuin sieltä täältä ja voisko olla että lapsesi on ihan yliväsynyt? Meidän lapsen se teki aikanaan virkeämmäksi ja ylivireäksi eikä väsyneeksi.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 23:31"]Kysy lapselta että pelottaako häntä nukahtaminen esim painajaisten takia. Tai sitten vaan liittyy kehitykseen.
[/quote]
Ei ole koskaan puhunut painajaisista eikä peloista. Hän ei vain osaa tai saa itseään rauhoitettua. Hän on ollut aina huono nukahtamaan, siksi en usko että olisi jokin kehitysvaihe. Enemmän olen pohtinut voiko nukahtamisvaikeus olla synnynnäinen ja periytyä. Joudun itse ottamaan iltaisin melatoniinia, että pääsen uneen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 23:28"]Laita se sänkyynsä ja sano nyt nukutaan, hyvää yötä. Kun se tulee sieltä pois, viet takaisin ja sanot nyt nukutaan, hyvää yötä. Ekana iltana valmistaudut toistamaan tämän tyynenä ja provosoitumatta 150 kertaa. Seuraavana iltana 149 kertaa. Sun tarvii jaksaa vain yhden kerran enemmän kuin se sun lapsi. Jossain vaiheessa se kyllästyy. [/quote] Lapsi ei tule sängystä pois. Hän nousee sängyssä istumaan ja leikkii siinä. Tai makaa sängyssä valveilla kaksi tuntia. Tosiaan olen senkin todistanut: otin läppärin lapsen huoneeseen, että voin kieltää nousemasta istumaan. Tyttö makasikin suht rauhallisesti, vain pari kertaa sanoin "pää tynyyn". Muun ajan hän makoili, käänsi kylkeä, makoili, käänsi kylkeä, huokaisi, makoili, käänsi kylkeä jne. Tätä jatkui kaksi tuntia. Ap
[/quote] selvästi laitat liian ajoissa nukkumaan jos nätisti on mutta ei nukahda. anna valvoa hetki, auttaa kotiaskareissa, yhdessä pesette hampaat ja sit nukkumaan. eikä sun kannata vieressä makoilla.
Nukahdatko itse klo 19 jos joku sijoittaa sinut vuoteeseen ja käskee olla hiljaa?