Järkyttävää: tunnen vihaa omaa lastani kohtaan.
Kommentit (75)
Minäkin tunsin yhdessä vaiheessa. Rakastin paljon mutta vihasin myös samalla joinain päivinä. Kaduin itseasiassa koko lasta. Uhmaikä oli pahimmillaan ja elämä oli aika helvettiä sen 3-6kk ajan. Nyt jo asiat enemmän kuin hyvin. Olemme uudelleen rakentaneet suhdettamme ja rakastan lasta enemmän kuin mitään muuta. En tunne huonoa omaatuntoa yleensä, tiedän että tein parhaani.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:05"]Miks
[/quote]
Kun se ei nuku. :(
Kaksi tuntia nukutin ja kun teki mieli lyödä, niin jätin yksin hillumaan.
Ap
[/quote]
Älä lyö.. siitä molemmille tulee vielä pahempi mieli. Et pysty antamaan sitä itsellesi anteeksi. Muista että sinä olet aikuinen ja lapsi on pieni lapsi joka ei tee sitä tahallaan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:05"]Miks
[/quote]
Ap
[/quote]
Älä lyö.. siitä molemmille tulee vielä pahempi mieli. Et pysty antamaan sitä itsellesi anteeksi. Muista että sinä olet aikuinen ja lapsi on pieni lapsi joka ei tee sitä tahallaan.
[/quote]
Siksi lähdinkin pois. Tunsin niin suurta raivoa etten osannut edes kuvitella sellaista olevan omaa lasta kohtaan.
Muuten on tottelevainen lapsi mutta tämä nukkumaan meno on yhtä helvettiä. Jos voisin, antaisin sen yöksi johonki laitokseen. Aamulla otan taas mielelläni kotiin.
Ap
Nukkuuko hän päikkärit? Ne voivat siirtää unentarvetta tunneilla.
Entä mitä tekee ennen nukkumaan menoa? Pelaaminen, appelsiinimehu, riehuminen jne. Saavat energisiksi ja taas unet kaukana.
Onko mukava sänky? Raikas huone? Tarpeeksi pimeää? Tai vastaavasti yölamppu mörköjen takia?
Aina kannattaa poistua tilanteesta, kun huomaa ettei hallitse sitä.
Tärkeintä että poistuit tilanteesta etkä antanut tunteillesi valtaa. Vihan tunteet ovat normaaleja ja sallittuja, älä siitä koe huonoa omaatuntoa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:20"]Nukkuuko hän päikkärit? Ne voivat siirtää unentarvetta tunneilla.
Entä mitä tekee ennen nukkumaan menoa? Pelaaminen, appelsiinimehu, riehuminen jne. Saavat energisiksi ja taas unet kaukana.
Onko mukava sänky? Raikas huone? Tarpeeksi pimeää? Tai vastaavasti yölamppu mörköjen takia?
Aina kannattaa poistua tilanteesta, kun huomaa ettei hallitse sitä.
[/quote]
Päikkärit jätettiin pois ton takia. Ei vaikutusta. Kaikki "temput" on kokeiltu. Lapsi ei osaa rauhoittua. Yritän silittelemällä saada hänet pysymään paikallaan, mutta koko ajan joku kohta vispaa: kädet, jalat, jos pidän noista kiinni niin alkaa heilutella varpaitaan tai kääntelee päätään puolelta toiselle.
Valveilla ollessa tosi rauhallinen tyttö mutta tuossa nukkumaanmenotilanteessa kamalan levoton. Kääntää ja vääntää ja hakee asentoa tolkuttoman kauan tai sitten tosiaan heiluttelee noita raajojaan.
Viimeisin "temppu" kun pidän jo joka puolelta kiinni: puristaa silmät tiukasti kiinni ja räväyttää ne auki ja tätä tuhat toistoa.
Ap
Hmm. Mitä jos antaisit heilua siellä sängyssä? Luet lapselle kirjaa ja kun se on luettu, alat lukemaan omaa kirjaa tai lehteä. Olet siinä vierellä, mutta et reagoi lapsen vääntelyyn.
Tai jos tykkää selkään silittelyistä tai hiusten hiplaamisesta, niin lupaat tehdä niitä, jos on ihan paikoillaan.
Sait ihania vastauksia ap. Mitä jos tosiaan vähän yrittäisit relata sen nukutus-homman suhteen? Tekisit jotakin toisin? Nukuttaisit vähän myöhemmin. Mullakin meinaa mennä hermot jos lapset ei nukahda, mut sit auttaa kun vaan ajattelen et no, en mä tätä(kään) asiaa pysty kontrolloimaan aina. Et mitä sit. Aina ei auta, joskus auttaa. Tsemppiä.
Jätä lapsi itsekseen nukahtamaan, kun kerran vierellä olosi ei rauhoita häntä.
Minkä ikäinen lapsi? Itse huomasin kaikkea kokeilleena että jätänpä nukkumaan unirievun kanssa ja tutti suuhun ja lähdin pois. Nukahti. Sekin auttaa kun teet illasta sellaisia uneen valmistavia juttuja kuten kylpy, lapsen kanssa leikki tai kirjan luku mikä nyt vaan väsyttää häntä mutta muista oma jaksamisesi ja sitten nukkumaan mennessä valot pois hiljaisuus ja ei keskustella tms. Jos lapsi ei päivällä ja illalla saa purettua energiaansa niin hänen on vaikea nukahtaa. Toivon että jaksat ja löydät hyvän keinon josta saat hyvän mielen.
Ota pari seuraavaa päivää nukutus tuntia myöhemmin? Nukahtaisko kirjaan? Älä pidä kiinni, se pahentaa vaan tilannetta.
Mulla on samanlainen tyyppi ja myöhemmäksi siirtäminen helpannut tilannetta. Mä oon myös vihannut tota lasta kun se ei nukahda.
Tuo vaihe menee ohi. Onhan se hirveää kun menettää malttinsa täysin mutta osasit toimia oikein ja lähdit pois.
Voisiko isä tai joku muu läheinen hoitaa nukkumaanmenon välillä niin saisit hermolepoa.
Oletko kokeillut soittaa musiikkia tai laulaa tai äänikirjaa tai itse luettua satua?
Jos kehoa ei väsytä, niin siinä ei nukahdeta. Kehon kanssa tästä asiasta ei voi väitellä.
Jätän usein hänet yksin nukkumaan. Olen myös laittanut myöhemmin nukkumaan. Tänään huomasin että alkoi käydä ylikierroksilla klo 20 maissa ja päätin kokeilla että heti siinä kohtaa nukkumaan ennen kuin villitsee itsensä. Tämäkin oli kokeilu, että miten vaikuttaa jos yritän auttaa rauhoittumisessa.
Muuten en kokisi tätä ongelmaksi mutta aamulla pitäisi jaksaa herätä päiväkotiin. Yöuni jää liian lyhyeksi jos heiluu sängyssä keskiyöhön asti.
Kiitos kuitenkin ystävällisistä vastauksista. Olin varma että minut lynkataan tuon tunnustuksen takia.
Ap
Älä pidä kiinni liian kovaa, varmaan ahdistaa lasta. Tee jotain ihan erilaista. Laula, loruttele, lue pitkä satu, laita soimaan rauhoittavaa musiikkia tai luonnonääniä. Piirtele kuvia selkään tai rintaan sormella. Silitä päätä.
Menet vaikka viereen nukkumaan. Muistan kun oma lapsi ei ekaan kolmeen vuoteen nukahtanut jos minun vierystaso oli korkeampi kuin hänen. Nukkui siis jo ihan omassa sängyssä ja huoneesss mutta nukahti heti jos menin vaikka viereen hetkeksi ja rentouduin ihan oikeasti niin että melkein nukahdin.
Sama jos olemme esim mummolassa yötä ja nukutaan parisängyssä kahdestaan, niin lapsi nukahtaa heti kun minä olen ihan puoliunessa. Mutta jos vaikka selaan kirjaa/tablettia niin lapsikin on virkeä.
Nyt jo 5 v ja kotona nukahtaa ihan helposti nykyään, mutta siis tuo oma rentoutuminen auttoi silloin kun oli pienempi.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:39"]Minkä ikäinen lapsi? Itse huomasin kaikkea kokeilleena että jätänpä nukkumaan unirievun kanssa ja tutti suuhun ja lähdin pois. Nukahti. Sekin auttaa kun teet illasta sellaisia uneen valmistavia juttuja kuten kylpy, lapsen kanssa leikki tai kirjan luku mikä nyt vaan väsyttää häntä mutta muista oma jaksamisesi ja sitten nukkumaan mennessä valot pois hiljaisuus ja ei keskustella tms. Jos lapsi ei päivällä ja illalla saa purettua energiaansa niin hänen on vaikea nukahtaa. Toivon että jaksat ja löydät hyvän keinon josta saat hyvän mielen.
[/quote]
Neljävuotias, melkein viisi.
Juuri tuon olen tehnyt etten keskustele. Kun suukko ja hali on annettu hänellä olisi vielä "miljoona" asiaa. Pari ensimmäistä kertaa vastaan "puhutaan huomenna" ja sen jälkeen vastaan vain "ssshhhh".
Ap
Meidän Iina laitetaan pinnasänkyyn joka ilta kello 20:00 ja ei me nukuteta ollenkaan, vaan annetaan hänen itse rauhoittua sinne. Joskus on voinut itkeä viisikin tuntia sielä, mutta kyllä se uni tulee koska se itkukin alkaa väsyttämään. Samalla lapsi oppii epäitsekkyyttä ja eipähän isompana sitten itke joka asiasta, kun itkee pahan olon nyt jo pois :)
T: pirteämpi äiti
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:05"]Miks
[/quote]
Ap