Vanhemmat, vaistoatteko kaveristanne, jos tämä ei pidä pienistä lapsista?
Minulle tosi harvoin tarjotaan pieniä lapsia syliin tai ohjataan muutenkan toimimaan heidän kanssaan. En ole koskaan sanonut, ettenkö pitäisi lapsista, mutta pystyykö sen aistimaan? En ole muutenkaan maailman lämpimin ihminen mutta koetan olla aina kohtelias.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:09"]
Mä en tajua miten kukaan voi kategorisesti sanoa ettei pidä/pitää lapsista; sanooko joku noin mistään muusta ikäryhmästä ryhmänä - "en pidä vanhuksista"? Lapset kuten muutkin ihmiset ovat yksilöitä - joistakin pitää, toisia taas ei voi sietää. Kertoo ehkä eniten siitä, että ihminen ei ole koskaan oikeasti tavannut montakaan lasta jos sanoo noin. Itselläni on siis 3 lasta enkä silti "pidä lapsista" ryhmänä.
[/quote]
AINA tämä sama typeryys.
Lapsilla on kategorisesti ominaisuudet x, y, z. 99% lapsista omaa nämä ominaisuudet. Näitä ovat esimerkiksi äänekkäitä ja osaamattomia ja sotkevat (enemmän kuin aikuinen). En pidä kyseisistä ominaisuuksista x, y, z. Sen sijaan että aina luettelisin kuinka en pidä ihmisistä joilla on ominaisuudet x, y ja z, on huomattavasti helpompi tiivistää "en pidä lapsista". Koska nämä koskevat käytännössä kaikkia lapsia (jollakin on vain x ja y, ja jollakin vain z ja x, mutta ei ole ketään lasta jolta puuttuu nämä kaikki). Olen tavannut tähän ikään mennessä satoja tai tuhansia lapsia, ja yhdestäkään en ole pitänyt - voinee siis sanoa että yleistykseni on aika pätevä.
Samalla lailla voin sanoa inhoavani humalaisia ihmisiä, sen sijaan että alkaisin luetella kuinka en pidä ihmisistä jotka eivät osaa julkisella paikalla hillitä itseään vaan kaatuilevat ja häiriköivät ja haisevat pahalle.
Miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää.
Tuo sinä minulle näytille lapsi joka ei huuda (ikinä), joka ei juokse (ikinä) muuten kuin urheillessaan, joka ei sotke ja joka ymmärtää puhetta niinkuin aikuiset niin ok, voi olla että pidän siitä lapsesta. Kunnes toisin todistetaan, niin tällaista ei ole olemassa vaan "inhoan lapsia".
[/quote]
Eikö suurin osa aikuisistakin joskus huuda ja juokse (muutenkin kuin urheillessa), sotke, js puheen ymmärtämisessä vaikeuksia? Etenkin moni mies vastaa tätä kuvausta. Pidätkö kuitenkin miehistä?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:24"]Kissatkin ovat yksilöitä. Millainen hirviö sanoo kategorisesti, ettei pidä kissoista?
[/quote]
Minusta onkin kummallista sanoa ettei pidä kissoista - jos ei siis ole allerginen. Olen siis tuo joka tuossa aikaisemmin kommentoi lapsiasiaa samasta vinkkelistä.
Ja mä oudoksun myös tota lasten kategorisointia... Ettekö pidä sukulaislapsista?
Lisäks sotkeminen ja juokseminen... Miten ärsyttävää se voi olla :D siis muista kuin paimentavasta äidistä/isästä.
Minusta on kapeakatseista sanoa, ettei pidä lapsista. Lapset ovat ihmisiä. Kaikki ovat joskus lapsia. Lapset ovat osa elämää, eikä ihmiset ala syntyä aikuisina vaikka kuinka katsoisit pahalla kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:09"] Mä en tajua miten kukaan voi kategorisesti sanoa ettei pidä/pitää lapsista; sanooko joku noin mistään muusta ikäryhmästä ryhmänä - "en pidä vanhuksista"? Lapset kuten muutkin ihmiset ovat yksilöitä - joistakin pitää, toisia taas ei voi sietää. Kertoo ehkä eniten siitä, että ihminen ei ole koskaan oikeasti tavannut montakaan lasta jos sanoo noin. Itselläni on siis 3 lasta enkä silti "pidä lapsista" ryhmänä. [/quote] AINA tämä sama typeryys. Lapsilla on kategorisesti ominaisuudet x, y, z. 99% lapsista omaa nämä ominaisuudet. Näitä ovat esimerkiksi äänekkäitä ja osaamattomia ja sotkevat (enemmän kuin aikuinen). En pidä kyseisistä ominaisuuksista x, y, z. Sen sijaan että aina luettelisin kuinka en pidä ihmisistä joilla on ominaisuudet x, y ja z, on huomattavasti helpompi tiivistää "en pidä lapsista". Koska nämä koskevat käytännössä kaikkia lapsia (jollakin on vain x ja y, ja jollakin vain z ja x, mutta ei ole ketään lasta jolta puuttuu nämä kaikki). Olen tavannut tähän ikään mennessä satoja tai tuhansia lapsia, ja yhdestäkään en ole pitänyt - voinee siis sanoa että yleistykseni on aika pätevä. Samalla lailla voin sanoa inhoavani humalaisia ihmisiä, sen sijaan että alkaisin luetella kuinka en pidä ihmisistä jotka eivät osaa julkisella paikalla hillitä itseään vaan kaatuilevat ja häiriköivät ja haisevat pahalle. Miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää. Tuo sinä minulle näytille lapsi joka ei huuda (ikinä), joka ei juokse (ikinä) muuten kuin urheillessaan, joka ei sotke ja joka ymmärtää puhetta niinkuin aikuiset niin ok, voi olla että pidän siitä lapsesta. Kunnes toisin todistetaan, niin tällaista ei ole olemassa vaan "inhoan lapsia". [/quote] Eikö suurin osa aikuisistakin joskus huuda ja juokse (muutenkin kuin urheillessa), sotke, js puheen ymmärtämisessä vaikeuksia? Etenkin moni mies vastaa tätä kuvausta. Pidätkö kuitenkin miehistä?
[/quote]
En tiedä missä kehitysvammaisten porukoissa sinä liikut, mutta ei, ei todellakaan suurin osa aikuisista huuda, juokse, sotke ja ole ymmärrysrajoitteisia siinä määrin kuin lapset. Jos joku aikuinen käyttäytyy kuin keskimääräinen lapsi, niin jep, en pidä hänestäkään. Mutta väitätkö siis oikeasti että lasten ja aikuisten käytöksessä ei ole minkäänlaista erottavaa tekijää?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:23"]Jotkut vanhemmat luulevat omistavansa lapsensa kuten lemmikkieläin omistetaan, että vain he tietävät miten lastan pidetään jne...eivätkä edes tarjoa lastaan muille.
[/quote]
Onkos se mun anoppi siellä kirjoittelemassa? Sori jos en heti kun astutaan ovesta sisään halua antaa mun vauvaa sun syliin ja huudattaa häntä, vaan hän saa totutella vieraaseen paikkaan kaikessa rauhassa mun sylissäni. Ärsyttää kun selität kaikille (jopa silloin kun mä olen paikalla), miten olen niin sairaalloisen mustasukkainen ja omistushaluinen lapsestani ettei edes mummo saa heti kun haluaa ottaa häntä syliin. Ps. Vihaan sua.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:32"]
Ja mä oudoksun myös tota lasten kategorisointia... Ettekö pidä sukulaislapsista? Lisäks sotkeminen ja juokseminen... Miten ärsyttävää se voi olla :D siis muista kuin paimentavasta äidistä/isästä.
[/quote]
En pidä sukulaislapsistakaan, miten he olisivat eri asia :o? Se nyt vaan on ärsyttävää MINUN MIELESTÄNI. Sinun mielestäsi ärsyttävää voi taasen olla jokin joka mulle on ihan neutraali asia.
Kyllä sen yleensä huomaa. Mutta en mä ole koskaan antanut lasta kuin sellaiselle, joka on itse pyytänyt.
Eli laajensit tämän niin, että et pidä myöskään kehitysvammaisista?
Vaikutat lämpimältä ihmiseltä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:09"] Mä en tajua miten kukaan voi kategorisesti sanoa ettei pidä/pitää lapsista; sanooko joku noin mistään muusta ikäryhmästä ryhmänä - "en pidä vanhuksista"? Lapset kuten muutkin ihmiset ovat yksilöitä - joistakin pitää, toisia taas ei voi sietää. Kertoo ehkä eniten siitä, että ihminen ei ole koskaan oikeasti tavannut montakaan lasta jos sanoo noin. Itselläni on siis 3 lasta enkä silti "pidä lapsista" ryhmänä. [/quote] AINA tämä sama typeryys. Lapsilla on kategorisesti ominaisuudet x, y, z. 99% lapsista omaa nämä ominaisuudet. Näitä ovat esimerkiksi äänekkäitä ja osaamattomia ja sotkevat (enemmän kuin aikuinen). En pidä kyseisistä ominaisuuksista x, y, z. Sen sijaan että aina luettelisin kuinka en pidä ihmisistä joilla on ominaisuudet x, y ja z, on huomattavasti helpompi tiivistää "en pidä lapsista". Koska nämä koskevat käytännössä kaikkia lapsia (jollakin on vain x ja y, ja jollakin vain z ja x, mutta ei ole ketään lasta jolta puuttuu nämä kaikki). Olen tavannut tähän ikään mennessä satoja tai tuhansia lapsia, ja yhdestäkään en ole pitänyt - voinee siis sanoa että yleistykseni on aika pätevä. Samalla lailla voin sanoa inhoavani humalaisia ihmisiä, sen sijaan että alkaisin luetella kuinka en pidä ihmisistä jotka eivät osaa julkisella paikalla hillitä itseään vaan kaatuilevat ja häiriköivät ja haisevat pahalle. Miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää. Tuo sinä minulle näytille lapsi joka ei huuda (ikinä), joka ei juokse (ikinä) muuten kuin urheillessaan, joka ei sotke ja joka ymmärtää puhetta niinkuin aikuiset niin ok, voi olla että pidän siitä lapsesta. Kunnes toisin todistetaan, niin tällaista ei ole olemassa vaan "inhoan lapsia". [/quote] Eikö suurin osa aikuisistakin joskus huuda ja juokse (muutenkin kuin urheillessa), sotke, js puheen ymmärtämisessä vaikeuksia? Etenkin moni mies vastaa tätä kuvausta. Pidätkö kuitenkin miehistä?
[/quote]
En tiedä missä kehitysvammaisten porukoissa sinä liikut, mutta ei, ei todellakaan suurin osa aikuisista huuda, juokse, sotke ja ole ymmärrysrajoitteisia siinä määrin kuin lapset. Jos joku aikuinen käyttäytyy kuin keskimääräinen lapsi, niin jep, en pidä hänestäkään. Mutta väitätkö siis oikeasti että lasten ja aikuisten käytöksessä ei ole minkäänlaista erottavaa tekijää?
[/quote]
Onhan niissä. Mutta pidän silti yksilöiden välisiä eroja merkittävimpinä. Omilla lapsillani on joitain luokkakavereita joista en todellakaan pidä - ei siksi, että olisivat lapsia vaan koska he ovat valittavia nirppanokkia joille ei kelpaa mikään. Sama ominaisuus ärsyttää minua aikuisissa. Huomasithan, etten minäkään "pidä lapsista" ryhmänä? Pidän heistäkin ainoastaan yksilöinä.
Ei kai siinä mitään vaistoa tarvitse käyttää. Kyllä sen ihan naamasta ja eleistä näkee.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:09"]Mä en tajua miten kukaan voi kategorisesti sanoa ettei pidä/pitää lapsista; sanooko joku noin mistään muusta ikäryhmästä ryhmänä - "en pidä vanhuksista"? Lapset kuten muutkin ihmiset ovat yksilöitä - joistakin pitää, toisia taas ei voi sietää. Kertoo ehkä eniten siitä, että ihminen ei ole koskaan oikeasti tavannut montakaan lasta jos sanoo noin. Itselläni on siis 3 lasta enkä silti "pidä lapsista" ryhmänä.
[/quote]
Mä en pidä vanhuksista. Joskus ollut työharjoittelussa vanhuksia hoitamassa ja se oli kidutusta. Vanhukset aina valittavat ja haisevat. Ovat mun mielestä myöskin tylsiä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:36"]
Eli laajensit tämän niin, että et pidä myöskään kehitysvammaisista? Vaikutat lämpimältä ihmiseltä.
[/quote]
En tietenkään pidä kehitysvammaisistakaan, kuka pitäisi? Lämpimäksi en ole itseäni väittänytkään, ainakaan jos se edellyttää lapsi- ja vammaisrakkautta.
Täällä joku 35v lapseton ei pidä lapsista. Toivottavasti pelkkä lapsettomuus ei ole syy miksi arvellaan ettei pidä lapsista. Itse pidän muiden lapsista jos eivät ole mahdottomia vaikka omia ei ole.
Kyllä sen huomaa. En koskaan automaattisesti tarjoa lastani kenenkään syliin, vain sellaiselle ihmiselle josta huomaan että pitää lapsista.
P.S. En ymmärrä miksei joku ymmärrä ettei joku pitää lapsista, ryhmänä :)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:09"]Mä en tajua miten kukaan voi kategorisesti sanoa ettei pidä/pitää lapsista; sanooko joku noin mistään muusta ikäryhmästä ryhmänä - "en pidä vanhuksista"? Lapset kuten muutkin ihmiset ovat yksilöitä - joistakin pitää, toisia taas ei voi sietää. Kertoo ehkä eniten siitä, että ihminen ei ole koskaan oikeasti tavannut montakaan lasta jos sanoo noin. Itselläni on siis 3 lasta enkä silti "pidä lapsista" ryhmänä. [/quote] Mä en pidä vanhuksista. Joskus ollut työharjoittelussa vanhuksia hoitamassa ja se oli kidutusta. Vanhukset aina valittavat ja haisevat. Ovat mun mielestä myöskin tylsiä.
[/quote]Minäkään en lähtökohtaisesti pidä tällaisista vanhuksista.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 15:54"]Kyllä sen huomaa. En koskaan automaattisesti tarjoa lastani kenenkään syliin, vain sellaiselle ihmiselle josta huomaan että pitää lapsista.
P.S. En ymmärrä miksei joku ymmärrä ettei joku pitää lapsista, ryhmänä :)
[/quote]
No ymmärrätkö sitä että joku väittää pitävänsä lapsista - ihan kaikista lapsista - ryhmänä? Eikö se ole vähintään yhtä outoa? Jotkut lapsethan ovat ihan sietämättömiä, kuten jotkut aikuisetkin...
Ihmiselle voi tulla ns. mikroilmeitä, jotka paljastavat hänen tunteensa ilman, että hän tiedostaa niitä. Esimerkiksi sellainen hetkellinen kauhu, kun tarjotaan lasta syliin, välähtää monen kasvoilla.
Jotkut vanhemmat luulevat omistavansa lapsensa kuten lemmikkieläin omistetaan, että vain he tietävät miten lastan pidetään jne...eivätkä edes tarjoa lastaan muille.
Kyllä sen huomaa...
Oikein tekee pahaa välillä vastata , kun joku muodon vuoksi kysyy lapsen kuulumisia ja huomaat selkeesti ettei vastaus kiinnosta :D en yleensä kerro varsinaisia oikeita kuulumisia, vaan vastaan jotain nopeasti. Tämä usein vaikeuttaa ystävyyssuhteen ylläpitoa, kun itselleni ne lapset on iso osa arkea. Siinä sitten keskustellaan kahvien ajan kaverin työ/seurustelukuulumisista, koska "'meillä ei mitään erikoista". Ja en siis pidä toista osapuolta syyllisenä, vaan oon vaan huomannut tän faktan joidenkin kohdalla.
En myöskään yleensä anna pyytämättä syliin kenellekään, ellei oo joku "pakko juosta vessaan" tilanne. Ja silloinkin vaan jos on sen oloinen ihminen seurassa. Tunnen aina muiden kokevan lapsen rasitteena, vaikka näin ei tietenkään läheskään aina ole ja monet haluavat kovasti ottaa lapsen syliin eivätkä taas ehkä kehtaa kysyä ollessaan epävarmoja lastenhoitotaidoistaan.