En ole koskaan tykännyt Espanjasta- Muita?
Ruma luonto (subjektiivinen mielipide)
Huono ruoka
Ärsyttävää musaa
Tylsä kulttuuri
Kommentit (98)
Italia on minulle mieluisampi. Kulttuuri, ihmiset, kieli, historia. Ihan kaikki.
Kyllä Espanjassa on jokunen asia, miksi en nostaisi sitä ihailluiden maiden joukkoon.
Heillä on esimerkiksi fasismitausta paljon lähempänä historiassa kuin muilla Eurooppalaisilla - Francon diktatuuri loppui vasta 70-luvulla. Espanjalaisissa on paljon vieläkin sellaista "isoespanjalaista" ajattelua, mikä näkyy baskien ja katalaanien pakottamisessa keskusvallan alle, sallimatta edes keskustelua muusta. Samaa ylimielistä ja vallanhimoista asennetta, jota on vielä paljon briteissä, venäläisissä ja serbeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samat fiilikset. Espanja ei kiinnosta, vaan ärsyttää. En pidä kulttuurista, kielestä, tavasta kälättää nopeasti, ihmisten ulkonäöstä (vanhemman polven kuninkaalliset siellä ovat lähinnä todella rumia), musiikki on rasittavaa renkutusta ja ruoka maistuu savulle ja imelille mausteille. Historia on ankeaa diktatuuria ja köyhyyttäkin Francoineen jne. Haluaisin osata espanjan kieltä silti, lähinnä latinalaisen Amerikan maiden vuoksi.
Latinalainen-Amerikka on pelkkiä kehitysmaita.
Ne on ns. toisen maailman maita, ei varsinaisia kehitysmaita. Niissä on upeaa luontoa ja nähtävyyksiä, kuten monissa kehitysmaissakin on. En ole krääsän ja biletyksen perään, vaan pidän luonnosta ja kulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
70 % Espanjasta on asumatonta
Ehkä siksi suurin osa läntisen Euroopan (Pohjoismaat mukaanluettuina) susista asuu Espanjassa. Mikä on kyllä plussaa kyseiselle maalle.
Minä tykkään kyllä tapaksista ja viinistä Barcelonassa. Madridissa kulttuurista. Tunnen sieltä joitain ja mukavia ovat niin espanjaksi kuin englanniksi. Italialaiset mitä tunnen on koppavia eivätkä ole niin lämpimiä. Ehkä kyse on sattumista yksilöiden suhteen enemmän kuin maasta sinänsä.
Mallorca oli kiva pari kertaa olleena. Hienoja kallioita ja luontoa. Samoin Teneriffa. Suomen tyylistäkin. Kalliota ja usein tuulee. Tykkään. Paella on hyvää.
En syty myöskään Espanjalle. Ainoa hyvä on Baleaarien saaret.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Espanjassa on jokunen asia, miksi en nostaisi sitä ihailluiden maiden joukkoon.
Heillä on esimerkiksi fasismitausta paljon lähempänä historiassa kuin muilla Eurooppalaisilla - Francon diktatuuri loppui vasta 70-luvulla. Espanjalaisissa on paljon vieläkin sellaista "isoespanjalaista" ajattelua, mikä näkyy baskien ja katalaanien pakottamisessa keskusvallan alle, sallimatta edes keskustelua muusta. Samaa ylimielistä ja vallanhimoista asennetta, jota on vielä paljon briteissä, venäläisissä ja serbeissä.
Samalla logiikalla Suomi pakottanut Ahvenanmaan keskushallinnon alle. Kekkosen ikuinen valta loppui vasta 80-luvulla.
Kävelkää pohjoisessa Santiago de Compostelan vaellusreitti, aivan uskomaton luonto ! Pakkoko siellä etelän kuumuudessa turistirysissä tungeksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Espanjassa on jokunen asia, miksi en nostaisi sitä ihailluiden maiden joukkoon.
Heillä on esimerkiksi fasismitausta paljon lähempänä historiassa kuin muilla Eurooppalaisilla - Francon diktatuuri loppui vasta 70-luvulla. Espanjalaisissa on paljon vieläkin sellaista "isoespanjalaista" ajattelua, mikä näkyy baskien ja katalaanien pakottamisessa keskusvallan alle, sallimatta edes keskustelua muusta. Samaa ylimielistä ja vallanhimoista asennetta, jota on vielä paljon briteissä, venäläisissä ja serbeissä.
Samalla logiikalla Suomi pakottanut Ahvenanmaan keskushallinnon alle. Kekkosen ikuinen valta loppui vasta 80-luvulla.
Olet aivan oikeassa. Samaan kategoriaan menee myös Suomen äärisekoilut 30-luvulla ja sodassa, heimosodat Karjalassa ym. Suur-Suomi-haaveet, saamelaisten alistaminen...
Niistä kuitenkin tehdään täällä tiliä, ja ollaan kasvettu yli. Toisin on Espanjan laita. Eikä Kekkonen toteuttanut kansanmurhaa tai kannattannut oman kansan ylivaltaa. Toisin kuin Franco.
No, makuasioita. Mutta olen kyllä joskus miettinyt miksi Espanja on niin suosittu.
Aika kivoja vaatteita sieltä tuodaan. Ilmasto on hyvä.
Mutta ne miinukset: -Ruoka pahaa. Poikkeus: Churro suklaakastikkeella.
-Arkkitehtuuri rumaa. Liian outoja tai tylsiä. Pidän enemmän italialaisesta.
-Härkätaistelukulttuuri
En ole kyllä koskaan edes käynyt!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on taas italiaan joku outo italianmafia "pelko". En pelkää tavallaan, mutta tuntuu että pitäisi vältellä maata juuri sen vuoksi, luonto on kaunis. Onko muilla vastaavaa? Vähän sama kuin jossain muuallakin etelä-euroopassa, afrikassa tai meksikossa jne. Varsinkin pääkaupungit epäilyttää joka maassa.
Puhumattakaan Vatikaanista! Paavihan on antikristuksesta seuraava.
Olin aikoinaan opiskelijavaihdossa Etetä-Espanjassa. Ulkomaisia opiskelijoita yritettiin k*settaa asiassa jos toisessa ja paikalliset olivat muutenkin täysiä moukkia. Jos olisin etukäteen tiennyt, niin olisin mennyt vaihtoon johonkin sivistysvaltioon.
Minusta jokaisessa maassa ja kulttuurissa on aina jotain kiinnostavaa. Kuten myös hyviä ja huonoja puolia. Kun vain suhtautuu avoimesti ja uteliaasti, niin kaikilla on yleensä jotain annettavaa ja aina voi joka matkalta oppia jotain uutta sekä maailmasta että itsestään. Vaikea ymmärtää sellaisia, jotka lähtee matkalle eivätkä edes halua oppia mitään, kun haluavat vain öyhöttää, mitä kaikkea negatiivista ja erilaista siellä on kuin kotona. Jotkut eivät vain saa matkailusta oikein mitään irti, minulla se taas sytyttää lisää elämänhalua ja kiinnostusta ja pohdittavaa viikkokausiksi. Espanja on mielestäni oikein kiinnostava maa, jossa en valitettavasti ole ehtinyt käymään 11 vuoteen, mutta toivottavasti vielä jonain päivänä pääsen sinne uudestaan kiertelemään ja oppimaan espanjalaisten elämänmenosta.
En tykännyt Espanjassa asiakaspalvelusta. Väkinäistä ja tosi vaikea saada heidän enkustaan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Onpas meillä erilaiset näkemykset. Minä taas rakastan Espanjan luontoa ja ilmastoa. Palmuja, merimaisemaa ja lämpöä.
Huonoa ruokaa en muista saaneeni siellä koskaan enkä kuulleeni tylsää musiikkia.
Jos väität kulttuuria tylsäksi en usko että olet edes koskaan käynyt Espanjassa. :)
Minulla Espanjasta suomeen muuttanut ystävä. Haukkuu Espanjan maan rakoon ja kehuu kuinka suomessa kaikki toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas meillä erilaiset näkemykset. Minä taas rakastan Espanjan luontoa ja ilmastoa. Palmuja, merimaisemaa ja lämpöä.
Huonoa ruokaa en muista saaneeni siellä koskaan enkä kuulleeni tylsää musiikkia.
Jos väität kulttuuria tylsäksi en usko että olet edes koskaan käynyt Espanjassa. :)
Tämähän on makuasioita joista on turha kiistellä.
Minä en tykkää espanjalaisesta ruoasta ja teenkin siellä ollessani ruokani useimmiten itse, enkä käy ravintoloissa kuin ehkä salaatilla.
Luontokaan ei ole minun makuuni erityisen kiva, eikä espanjalaiset ihmisetkään ole vaikutusta tehneet.
Ihan ok kyllä, mutta ei mitään ihmeellistä mistä sen suuremmin tykkäisin.
Lämpö ja meri on tietysti aina ihanaa, mutta niitä on paljon muuallakin kuin Espanjassa. Voi siellä silti välillä käydä ja joka maassa on helmensä :)
Kultaa sieltä saa halvalla.
Mitä ne Espanjan helmet sinulle on kun siellä kumminkin käyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas meillä erilaiset näkemykset. Minä taas rakastan Espanjan luontoa ja ilmastoa. Palmuja, merimaisemaa ja lämpöä.
Huonoa ruokaa en muista saaneeni siellä koskaan enkä kuulleeni tylsää musiikkia.
Jos väität kulttuuria tylsäksi en usko että olet edes koskaan käynyt Espanjassa. :)
Minulla Espanjasta suomeen muuttanut ystävä. Haukkuu Espanjan maan rakoon ja kehuu kuinka suomessa kaikki toimii.
Se on vähän eri asia käydä maassa turistina....
Barcelona ja sen arkkitehtuuri sekä koko ilmapiiri ja erityisesti ruoka ovat parasta, mitä olen pitkään aikaan haaveillut. Merenantimia on valtavasti ja ne ovat suht edullisiakin, kun kaiken saa tuoreena ja paikallisista ravintoloista. Myös Madrid oli mielenkiintoinen paikka, samoin Baleaareihin kuuluva Mallorca. En tajua Espanjan tai minkään muunkaan maan moittimista. Kun varaa laadukkaan hotellin ja Finnairin lennot, viihtyminen on kyllä ihan itsestä kiinni. Itse en osaa kovin hyvin espanjaa, mutta tyttäreni osaa, joten mielellään otan hänet "tulkiksi" ja kyllähän englannillakin pärjää.
Italia on suosikkimaani, mutta eihän omenaa ja appelsiinia kannata edes verrata.