Ahdistunut olo sodan uhkan vuoksi, eikä pysty keskittymään mihinkään normaaliin
Heti, kun aamulla herää niin muistaa, että sota.. ja pakko lukea uutiset. Sitten alkaa ahdistus nousta ja miettii vain tauotta, että miten voisi selvitä jos sota tulee Suomeen? Vaikea tai mahdoton keskittyä enää mihinkään normaaleihin asioihin. Ei saa itseään siivoamaan, käymään lenkillä tai nauttimaan auringosta, kun koko ajan vain ajatukset kiertää sodassa.. Tuntuu, ettei auta mikään. En tiedä miten tästä olosta pääsisi pois..?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja ajatukset täysin samoja kuin sulla. Käytän nyt SSRI lääkkeitä ja tarvittaessa otan rauhoittavia. Päivä kerrallaan eteenpäin. Mennään tilanteen mukaan. Hengitä. Tsemppiä!
Kiitos ♥️ Tsemppiä myös! Minullakin on tarvittaessa rahoittava lääke. Yritän vain välttää ottamasta sitä ”koko ajan”. Ehkä tämä tästä päivä kerrallaan.
-ApKyllä supo vahtii tilannetta puolestamme,jos jotain on tapahtuakseen,siitä tiedoitetaan kyllä ihmisille.
CIA:n ja Brittien tiedustelupalveluista puhumattakaan. Ne ilmoittaa heti jos on jotain tietämisen arvoista. Siitä ei varmaankaan kuitenkaan uutisoida lehdessä.
James Bond hoitaa homman.
Maltetaan odottaa vielä hetki...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieli ry
Sekaisin chat
Mielenterveystalo
Auttavapuhelin
Kriisipuhelin
Hätänumero
Paikkakuntasi terveyskeskus ja sieltä mt-hoitajalle aika
Yksityiselle lääkäriasemalleSaa paljon apua kun etsii
Ai tuolta saa Nato-jäsenyyden ja virallisen anteeksipyynnön Tarja Haloselta ja Sauli Niinistöltä?
Samaa mieltä. Ei tässä lätinä auta, pitäisi saada tuloksia. Tai edes anteeksipyyntö, jotta voisi antaa anteeksi.
No mitä hittoa se anteeksipyyntö enää auttaisi? Joskus 20 v sitten tilanne oli melko erilainen. Ja Halonen, kuten muutkin poliitikot, on tehnyt päätöksensä omien poliittisten ideologioidensa mukaisesta. Ja demareilla siihen on perinteisesti kuulunut venäjämyönteisyys.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole oikeastaan ahdistusta, vaan tunnen syvää pettymystä. Jos muistan Tarja Halosen tai Sauli Niinistön, tulee voimakas vihan tunne myös. Jos nuo tulisivat kadulla vastaan, aivan varmasti tekisin niin kuin yksi tyyppi, joka tönäisi Sipilää liikennevaloissa. En vaan pystyisi hallitsemaan noiden ääliöiden aiheuttamaa vidutusta.
Itselläni tunne johtuu enimmäkseen siitä, että itselläni on kaksi poikaa, jotka joutuisivat maksamaan noiden epäpätevien virkakyöstien ilmiselvistä virheistä hengellään tai vähintään mielenterveydellään.
Ja itse olen kannattanut NATO-jäsenyyttä ainakin 20 vuotta ja äänestänyt sen mukaisesti. Mitä muuta tässä puupäiden maassa voi tavallinen ihminen tehdä?
Suomi on ollut vuosikymmeniä rauhallinen hyvinvointivaltio. Tämä sokaisi niin päättäjät kuin äänestäjät. Poliitikot eivät ole muuttuneet maailman muuttuessa. Neuvostoliiton hajottua, moni tunsi olosuhteet turvallisemmiksi. Eka naispresidentti olisi pitänyt olla Elisabet Rehn. Halonen ratsasti naiskortilla voittoon. En usko, että Rehn olisi ollut Putinin paras ystävä.
Jos uutiset ahdistavat niin ei kannata lukea uutisia ensimmäiseksi aamulla. Harva ihminen pystyy vaikuttamaan esim. Ukrainan tilanteeseen, joten uutisten lukeminen ei siinä mielessä hyödytä yhtään. Uutisista ei myöskään saa mitään extra infoa jos niitä katsoo 4 kertaa päivässä. Kerran illassa riittää aivan hyvin. On hyvä kuitenkin pysyä jotenkin kartalla mitä maailmassa tapahtuu.
Sosiaalinen media ei auta uutisahdistukseen. Eikä Vauvapalsta:)
Kaikkein helpoin tapa päästä tällaisesta ahdistuksesta eroon, on perehtyä niihin syihin joiden vuoksi Putin Ukrainaan hyökkäsi, verrata niitä Suomen tilanteeseen ja pohtia millä tavoilla Suomi potentiaalisena hyökkäyskohteena eroaa Ukrainasta. Suomen valtaamisessa ei ole mitään sellaista joka Putinia hyödyttäisi niin paljon että se tekisi siitä kannattavaa. Putin on hullu, mutta ei tyhmä.
Nyt täytyy viimeistään kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuu omasta käytöksestä ja elämästä. Rutiinit haltuun, kirjoita paperille ne ja noudatat niitä. Siitä se alkaa, aikuisuus.
Pakko vielä kirjoittaa tänne, kun koin, että tilanteeni vähän parani. Ensin siitä, että kirjoitin tänne ja sain teiltä vertaistukea ja sen jälkeen sain suuni auki ja juttelin puolisoni kanssa. En suoranaisesti näistä ahdistus-asioista vaan ihan varautumis - ja tosipaikan tullen ”hätä-suunnitelmista” ym. Yllättäin hän olikin myös selvästi miettinyt samoja asioita ja otti ihan tosissaan minun suunnitelmani ja meillä oli samankaltaiset ajatukset mitä pitäisi tai kannattaisi tehdä jos tilanne muuttuisi uhkaavaksi. Juttelimme näistä konkreettisesti. Pahin ahdistus lähti heti pois. Tajusin, että tosipaikan tullen minulla on hyvä, luotettava puoliso ja ihan konkreettisia suunnitelmia selviämiseen. Tämä jotenkin poisti pahinta ahdistusta ja nyt tuntuu olo paremmalta. Nyt vain päätin, etten koko ajan kyttää uutisia, varustaudun järkevällä tavalla, seuraan tilannetta, mutta yritän pysyä myös kiinni normaalisti jokapäiväisessä elämässä. Ja jos ahdistus yltyy hallitsemattomaksi niin katkaisen sen vaikka lääkettä ottamalla. Paljon valoisampi mieli nyt! Tsemppiä kaikille ja kiitos vertaistuesta ♥️ Toivotaan, että asiat järjestyy jotenkin hyvin päin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieli ry
Sekaisin chat
Mielenterveystalo
Auttavapuhelin
Kriisipuhelin
Hätänumero
Paikkakuntasi terveyskeskus ja sieltä mt-hoitajalle aika
Yksityiselle lääkäriasemalleSaa paljon apua kun etsii
Ai tuolta saa Nato-jäsenyyden ja virallisen anteeksipyynnön Tarja Haloselta ja Sauli Niinistöltä?
Samaa mieltä. Ei tässä lätinä auta, pitäisi saada tuloksia. Tai edes anteeksipyyntö, jotta voisi antaa anteeksi.
No mitä hittoa se anteeksipyyntö enää auttaisi? Joskus 20 v sitten tilanne oli melko erilainen. Ja Halonen, kuten muutkin poliitikot, on tehnyt päätöksensä omien poliittisten ideologioidensa mukaisesta. Ja demareilla siihen on perinteisesti kuulunut venäjämyönteisyys.
Päivi Räsänen puhuu ja toimii oman ideologiansa mukaisesti - ei mitään käytännön haittaa kenellekään, mutta jotkut pahoittavat mielensä - seuraus: rikostutkinta, syyte ja oikeudenkäynti.
Tarja Halonen puhuu ja toimii oman ideologiansa mukaisesti - Suomi on Halosen turvallisuuspoliittisten ratkaisujen jäljiltä täysin suojaton Venäjän uhkaa vastaan - seuraus: asiasta ei saa puhua
Suomesta EI SAA naiset poistua jos tulee sota!!
Ainoastaan lapset ja vanhukset saa lähteä.
Mulla on ikävä 2010-lukua , ei ollut koronaa eikä Putin ollut vielä lopullisesti seonnut,toki jo vuonna 2014 se hyökkäsi Krimiin.
No mitä jos olisit ihan kokonaan vaikka lukemnatta ensimmäistäkään roskalehteä (IL, IS, Yle ja HS)?
Toinen neuvo voisi olla, että opi käsittämään, että ajatukset ovat täysin toissijaisia ja paljon tärkeämpi asia on tämä hetki ja havainnot siitä, eikä se mitä pääsi sisällä on ajatuksina, jotka eivät millään tapaa edusta todellisuutta useinkaan, eivätkä nuo ajatuksetr jostain sodasta vie sinua mitenkään eteenpäin.
Roskalehdet tekevät tämän täysin tietoisesti ja yrittävät kaikin keinoin saada ihmiset elämään päänsä sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen viisas tietää poistua jo ENNEN, kuin sotatila on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä kun kaikki suunnittelee miten pitkälle sitä pääsisi pakoon, passihysteria yms.
Entä puoliso?Sen huomaa, että ihmiset pelkää henkensä edestä, kuten tämä passijuttukin. Vaikka itsekin pelkään niin en ole vielä reagoinut passi-asiaan mitenkään ja pelkällä kela-kortillakin pääsee esim. Ruotsiin. Ehkä olenkin lamaantunut, enkä osaa toimia. Mutta tosiaan, puoliso. Minun puoliso on lähemmäs 60-vuotta, mutta mietin kyllä mitkä velvollisuudet häntä koskevat. Toisaalta se synnyttää juuri ahdistusta niin tukeudun ajatukseen, että ”yhdessä vain pakenemme jonnekin”. Tosin ensi sijaisesti pysyisimme kyllä Suomen puolella. Jos tulisi joku katastrofi niin varmasti sitä hädissään voisi yrittää vaikka rajan yli Ruotsiin ym.
-Ap
Myös sinua koskee työvelvollisuus sodan syttyessä. Suomesta ei pääse pois, vaan rajat menevät kiinni. Minuakin asia ahdistaa ja en itse asiassa edes tiennyt, että maampuolustusvelvollisuus koskee kaikkia. Eli täältä ei naiset ja lapsetkaan pääse lähtemään niin kuin Ukrainasta. Kannattaa vaan nyt elää päivä kerrallaan ja yrittää keskittyä hyviin asioihin. Minulla on onneksi työ, joka pitää ajatukset välillä poissa. Tosin se sama työ olisi kohtaloni, jos sota tulisi. Olen hoitaja, joten velvollisuuteni olosi auttaa haavoittuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti pitää palata, jos kotiosoite Suomessa. Muuten seuraa sakot tai vankila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti pitää palata, jos kotiosoite Suomessa. Muuten seuraa sakot tai vankila.
Kyllä, näin on. Siksi pitääkin jo ajoissa muuttaa itsensä pois Suomesta.
Keskity tavalliseen arkeen. Auta Ukrainaa jos voit. Hommaa kotivara. Kannata liittymistä na toon. Nämä voit tehdä tavallisena ihmisenä täältä käsin ja se on paljon tässä tilanteessa. Koeta olla antamatta pelolle valtaa, ahdistuminen ja lamaantuminen ei auta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä kun kaikki suunnittelee miten pitkälle sitä pääsisi pakoon, passihysteria yms.
Entä puoliso?Sen huomaa, että ihmiset pelkää henkensä edestä, kuten tämä passijuttukin. Vaikka itsekin pelkään niin en ole vielä reagoinut passi-asiaan mitenkään ja pelkällä kela-kortillakin pääsee esim. Ruotsiin. Ehkä olenkin lamaantunut, enkä osaa toimia. Mutta tosiaan, puoliso. Minun puoliso on lähemmäs 60-vuotta, mutta mietin kyllä mitkä velvollisuudet häntä koskevat. Toisaalta se synnyttää juuri ahdistusta niin tukeudun ajatukseen, että ”yhdessä vain pakenemme jonnekin”. Tosin ensi sijaisesti pysyisimme kyllä Suomen puolella. Jos tulisi joku katastrofi niin varmasti sitä hädissään voisi yrittää vaikka rajan yli Ruotsiin ym.
-ApMyös sinua koskee työvelvollisuus sodan syttyessä. Suomesta ei pääse pois, vaan rajat menevät kiinni. Minuakin asia ahdistaa ja en itse asiassa edes tiennyt, että maampuolustusvelvollisuus koskee kaikkia. Eli täältä ei naiset ja lapsetkaan pääse lähtemään niin kuin Ukrainasta. Kannattaa vaan nyt elää päivä kerrallaan ja yrittää keskittyä hyviin asioihin. Minulla on onneksi työ, joka pitää ajatukset välillä poissa. Tosin se sama työ olisi kohtaloni, jos sota tulisi. Olen hoitaja, joten velvollisuuteni olosi auttaa haavoittuneita.
Sinä et ole mikään hoitaja, vaan taas kerran se trolli, jolla on pakkomielle suljetuista rajoista ja ihmisten pakottamisesta mukaan sotaan. Eikö sulla tosiaan ole muuta elämässä? Päivästä toiseen hoet tätä samaa: maasta ei saa poistua jne. jne. Ja vastailet itsellesi eri henkilöiksi tekeytymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApMyös sinua koskee työvelvollisuus sodan syttyessä. Suomesta ei pääse pois, vaan rajat menevät kiinni. Minuakin asia ahdistaa ja en itse asiassa edes tiennyt, että maampuolustusvelvollisuus koskee kaikkia. Eli täältä ei naiset ja lapsetkaan pääse lähtemään niin kuin Ukrainasta. Kannattaa vaan nyt elää päivä kerrallaan ja yrittää keskittyä hyviin asioihin. Minulla on onneksi työ, joka pitää ajatukset välillä poissa. Tosin se sama työ olisi kohtaloni, jos sota tulisi. Olen hoitaja, joten velvollisuuteni olosi auttaa haavoittuneita.
Sinä et ole mikään hoitaja, vaan taas kerran se trolli, jolla on pakkomielle suljetuista rajoista ja ihmisten pakottamisesta mukaan sotaan. Eikö sulla tosiaan ole muuta elämässä? Päivästä toiseen hoet tätä samaa: maasta ei saa poistua jne. jne. Ja vastailet itsellesi eri henkilöiksi tekeytymällä.
En ole tämän kirjoittaja, mutta tottahan tuo on. Ei Suomesta lähdetä samalla lailla kuin Ukrainasta. Mitä tapahtuisi, jos kaikki ihmiset lähtisivät?
Taivutus
sijamuoto yksikkö monikko
kieliopilliset sijamuodot
nominatiivi uhka uhat
genetiivi uhan uhkien
(uhkain)
partitiivi uhkaa uhkia
akkusatiivi uhka;
uhan uhat
sisäpaikallissijat
inessiivi uhassa uhissa
elatiivi uhasta uhista