Ahdistunut olo sodan uhkan vuoksi, eikä pysty keskittymään mihinkään normaaliin
Heti, kun aamulla herää niin muistaa, että sota.. ja pakko lukea uutiset. Sitten alkaa ahdistus nousta ja miettii vain tauotta, että miten voisi selvitä jos sota tulee Suomeen? Vaikea tai mahdoton keskittyä enää mihinkään normaaleihin asioihin. Ei saa itseään siivoamaan, käymään lenkillä tai nauttimaan auringosta, kun koko ajan vain ajatukset kiertää sodassa.. Tuntuu, ettei auta mikään. En tiedä miten tästä olosta pääsisi pois..?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein helpoin tapa päästä tällaisesta ahdistuksesta eroon, on perehtyä niihin syihin joiden vuoksi Putin Ukrainaan hyökkäsi, verrata niitä Suomen tilanteeseen ja pohtia millä tavoilla Suomi potentiaalisena hyökkäyskohteena eroaa Ukrainasta. Suomen valtaamisessa ei ole mitään sellaista joka Putinia hyödyttäisi niin paljon että se tekisi siitä kannattavaa. Putin on hullu, mutta ei tyhmä.
Älä nyt pilaa sotahullujen kiimaa faktoilla
Sulla se tuntuu olevan kiima päivästä toiseen. Tee sille jotain!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä kun kaikki suunnittelee miten pitkälle sitä pääsisi pakoon, passihysteria yms.
Entä puoliso?Sen huomaa, että ihmiset pelkää henkensä edestä, kuten tämä passijuttukin. Vaikka itsekin pelkään niin en ole vielä reagoinut passi-asiaan mitenkään ja pelkällä kela-kortillakin pääsee esim. Ruotsiin. Ehkä olenkin lamaantunut, enkä osaa toimia. Mutta tosiaan, puoliso. Minun puoliso on lähemmäs 60-vuotta, mutta mietin kyllä mitkä velvollisuudet häntä koskevat. Toisaalta se synnyttää juuri ahdistusta niin tukeudun ajatukseen, että ”yhdessä vain pakenemme jonnekin”. Tosin ensi sijaisesti pysyisimme kyllä Suomen puolella. Jos tulisi joku katastrofi niin varmasti sitä hädissään voisi yrittää vaikka rajan yli Ruotsiin ym.
-ApMyös sinua koskee työvelvollisuus sodan syttyessä. Suomesta ei pääse pois, vaan rajat menevät kiinni. Minuakin asia ahdistaa ja en itse asiassa edes tiennyt, että maampuolustusvelvollisuus koskee kaikkia. Eli täältä ei naiset ja lapsetkaan pääse lähtemään niin kuin Ukrainasta. Kannattaa vaan nyt elää päivä kerrallaan ja yrittää keskittyä hyviin asioihin. Minulla on onneksi työ, joka pitää ajatukset välillä poissa. Tosin se sama työ olisi kohtaloni, jos sota tulisi. Olen hoitaja, joten velvollisuuteni olosi auttaa haavoittuneita.
Sinä et ole mikään hoitaja, vaan taas kerran se trolli, jolla on pakkomielle suljetuista rajoista ja ihmisten pakottamisesta mukaan sotaan. Eikö sulla tosiaan ole muuta elämässä? Päivästä toiseen hoet tätä samaa: maasta ei saa poistua jne. jne. Ja vastailet itsellesi eri henkilöiksi tekeytymällä.
En ole tämän kirjoittaja, mutta tottahan tuo on. Ei Suomesta lähdetä samalla lailla kuin Ukrainasta. Mitä tapahtuisi, jos kaikki ihmiset lähtisivät?
Haluaisitko Suomeenkin saarrettuja kaupunkeja, joissa ihmiset kuolevat luoteihin, pommeihin tai nälkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein helpoin tapa päästä tällaisesta ahdistuksesta eroon, on perehtyä niihin syihin joiden vuoksi Putin Ukrainaan hyökkäsi, verrata niitä Suomen tilanteeseen ja pohtia millä tavoilla Suomi potentiaalisena hyökkäyskohteena eroaa Ukrainasta. Suomen valtaamisessa ei ole mitään sellaista joka Putinia hyödyttäisi niin paljon että se tekisi siitä kannattavaa. Putin on hullu, mutta ei tyhmä.
Putinilla ei ollut mitään taloudellista motivaatiota, ainoa motiivi on kosto.
Miksi täältä kenenkään tarvitsisi lähteä yhtään minnekään? Venäjän on pakko vetäytyä Ukrainasta. Se on hävinnyt jo sukupolviksi kaiken, etenkin maineesa. Sen valta riisutaan nyt. Ja me ollaan osa länttä.
On varaa lähteä, on fyffeä kotivaraan. Saako leipäjonosta kotivaraa?
Oman hyvinvoinnin älytön takaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä kun kaikki suunnittelee miten pitkälle sitä pääsisi pakoon, passihysteria yms.
Entä puoliso?Sen huomaa, että ihmiset pelkää henkensä edestä, kuten tämä passijuttukin. Vaikka itsekin pelkään niin en ole vielä reagoinut passi-asiaan mitenkään ja pelkällä kela-kortillakin pääsee esim. Ruotsiin. Ehkä olenkin lamaantunut, enkä osaa toimia. Mutta tosiaan, puoliso. Minun puoliso on lähemmäs 60-vuotta, mutta mietin kyllä mitkä velvollisuudet häntä koskevat. Toisaalta se synnyttää juuri ahdistusta niin tukeudun ajatukseen, että ”yhdessä vain pakenemme jonnekin”. Tosin ensi sijaisesti pysyisimme kyllä Suomen puolella. Jos tulisi joku katastrofi niin varmasti sitä hädissään voisi yrittää vaikka rajan yli Ruotsiin ym.
-ApMyös sinua koskee työvelvollisuus sodan syttyessä. Suomesta ei pääse pois, vaan rajat menevät kiinni. Minuakin asia ahdistaa ja en itse asiassa edes tiennyt, että maampuolustusvelvollisuus koskee kaikkia. Eli täältä ei naiset ja lapsetkaan pääse lähtemään niin kuin Ukrainasta. Kannattaa vaan nyt elää päivä kerrallaan ja yrittää keskittyä hyviin asioihin. Minulla on onneksi työ, joka pitää ajatukset välillä poissa. Tosin se sama työ olisi kohtaloni, jos sota tulisi. Olen hoitaja, joten velvollisuuteni olosi auttaa haavoittuneita.
Sinä et ole mikään hoitaja, vaan taas kerran se trolli, jolla on pakkomielle suljetuista rajoista ja ihmisten pakottamisesta mukaan sotaan. Eikö sulla tosiaan ole muuta elämässä? Päivästä toiseen hoet tätä samaa: maasta ei saa poistua jne. jne. Ja vastailet itsellesi eri henkilöiksi tekeytymällä.
En ole tämän kirjoittaja, mutta tottahan tuo on. Ei Suomesta lähdetä samalla lailla kuin Ukrainasta. Mitä tapahtuisi, jos kaikki ihmiset lähtisivät?
Haluaisitko Suomeenkin saarrettuja kaupunkeja, joissa ihmiset kuolevat luoteihin, pommeihin tai nälkään?
Kun ei sitä elämää voi vaan lakaista maton alle. Miksei samantien lähetetä varmuudenvuoksi kaikki marsiin paitsi miehet jätetään? Vai lähdetäänkö kaikki muualle jo nyt? Yhteistyö, solidaarisuus, kaikki minkä takia Suomi on edelleen Suomi, siinä olisikin tvistiä kun ainoa mikä täällä kohdattaiaiin olisi tuulenhumina koivuissa, koko maa autio kun varauduttiin niin hyvin. Vai onko tää vain toisten etuoikeus
Mä panikoin myös tästä inflaatiosta. Saako rahalla pian enää mitään? Sota pelottaa yhtä paljon lähinnä se, että joutuuko r aiskatuksi/ kidutuksi ja mitä nuo tekevät mun lapselle. Lastani en vieraille ihmisille anna.
Vierailija kirjoitti:
Mä panikoin myös tästä inflaatiosta. Saako rahalla pian enää mitään? Sota pelottaa yhtä paljon lähinnä se, että joutuuko r aiskatuksi/ kidutuksi ja mitä nuo tekevät mun lapselle. Lastani en vieraille ihmisille anna.
Minuakin pelottaa se, että joutuisi raiskatuksi, kidutetuksi, vangiksi ja kuolisi kärsien.
Minä ennätin olla ahdistunut maailmanpoliittisen tilanteen takia jo ainakin viisi vuotta. Venäjää, tai sen kenties tekemiä liikkeitä ennätin pelätä pidemmänkin aikaa.
Nyt en enää jaksa ja pysty katsomaan uutisia. Koska kaikki, mitä etukäteen pelkäsinkin, on toteutunut. Siihen päälle oma elämäntilanne jumiutunut samaan tilanteeseen jo useamman vuoden ajan.
Ei kannata ainakaan katsoa liikaa uutisia. Sitäpaitsi muutenkin niiden anti on ollut aivan liian synkkää ja yksipuolista, etenkin koronaan liittyvää, jo monen vuoden ajan.
Venäjä hyökkää Suomeen lähikuukausina-lähivuosien aikana, riippuu kauanko kestää Ukrainassa. Kannattaa varautua nyt kun on vielä rauha. Jos liitytään Natoon, kynnys hyökkäykselle kasvaa mutta toisaalta Venäjä voi testata sitten Nato-maan puolustusta hyökkäyksellä. Asuntolainaa en aio ottaa ainakaan Suomesta, koska iso riski joutua velkavankeuteen sodan tuhotessa omaisuuden. Toisaalta on velkajärjestelyyn mahdollisuus, jos Suomi saa pitää itsenäisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä hyökkää Suomeen lähikuukausina-lähivuosien aikana, riippuu kauanko kestää Ukrainassa. Kannattaa varautua nyt kun on vielä rauha. Jos liitytään Natoon, kynnys hyökkäykselle kasvaa mutta toisaalta Venäjä voi testata sitten Nato-maan puolustusta hyökkäyksellä. Asuntolainaa en aio ottaa ainakaan Suomesta, koska iso riski joutua velkavankeuteen sodan tuhotessa omaisuuden. Toisaalta on velkajärjestelyyn mahdollisuus, jos Suomi saa pitää itsenäisyyden.
Nyt kannattaa lopettaa hengittäminen niin jää happea tulevaisuuden varalle, jos vaikka jotain tapahtuisi... Voe elämä
Kuinka sinisilmäisiä jotkut vieläkin ovat. Putin on jo uhkaillut Suomea. Miksi hän ei sitten hyökkäsi Suomeenkin. Mielestäni se on vain ajan kysymys.
Sitten jos Venäjä voittaa Ukrainan on venäjällä kahta kauheammatbsotajoukot. Entiset ukrainalaiset sotilaat pakotetaan sotimaan Suomea vastaan venäläisten kera.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sinisilmäisiä jotkut vieläkin ovat. Putin on jo uhkaillut Suomea. Miksi hän ei sitten hyökkäsi Suomeenkin. Mielestäni se on vain ajan kysymys.
Sitten jos Venäjä voittaa Ukrainan on venäjällä kahta kauheammatbsotajoukot. Entiset ukrainalaiset sotilaat pakotetaan sotimaan Suomea vastaan venäläisten kera.
Ketä ei olisi uhkailtu? Ilmaisia ämpäreitäkö ne tulisi täältä yhteisvoimin hakemaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä ennätin olla ahdistunut maailmanpoliittisen tilanteen takia jo ainakin viisi vuotta. Venäjää, tai sen kenties tekemiä liikkeitä ennätin pelätä pidemmänkin aikaa.
Nyt en enää jaksa ja pysty katsomaan uutisia. Koska kaikki, mitä etukäteen pelkäsinkin, on toteutunut. Siihen päälle oma elämäntilanne jumiutunut samaan tilanteeseen jo useamman vuoden ajan.
Ei kannata ainakaan katsoa liikaa uutisia. Sitäpaitsi muutenkin niiden anti on ollut aivan liian synkkää ja yksipuolista, etenkin koronaan liittyvää, jo monen vuoden ajan.
Kirjoituksesi kosketti ♥️ Minäkin olen ollut jo tätä aiemmin huolestunut Putinista (muuttunut olemus herätti pelkoa) Olen hyvin intuitiivinen ihminen ja vaistonnut jotain tapahtuvan häneen liittyen. No, nyt on alkanut tapahtumaan. Ja minullakin on ollut useita äärimmäisiä ja vaikeita, haastavia asioita perä perään viime aikoina/vuosina. Nyt yritän vähän etääntyä
sota-uutisten seuraamisesta ja pitää pään kasassa, vaikka ajoittain ahdistaakin ja huolestuttaa tulevaisuus. Uutisointi on todellakin jo Koronan kanssa pari vuotta ollut todella rasittavaa ja ehdin jo väsyä siihenkin täysin. Nyt sitten tämä vielä pelottavampi asia.. Pakko yrittää elää normaalia elämää, mutta siinä samalla viisauden rajoissa varautuen. Ehkä joku tasapaino näihin löytyy, kun aikaa kuluu. Koronan kanssakin ensimmäinen kuukausi oli pahinta ahdistusta ja shokkia. Toki oli eri asia, mutta kuitenkin. Tsemppiä ja kaikkea hyvää ♥️
-Ap
Vierailija kirjoitti:
No putte ei kyllä ehdi hyökätä minnekään. Katsoin twitterpätkän jossa putte kättelee likasankoa. Ihan selvät parkinson-oireet, jotka saattavat johtua myös lewyn kappale dementiasta. Oikea käsi vispasi ja oikea jalka ei meinaa kantaa kun lähtee liikkeelle. Se riehuu nyt siksi, kun vielä ehtii. Joko se hyytyy kunnolla siihen jamaan ettei enää pysty vakuuttamaan voimaa palvovia alamaisiaan tai se hyydytetään pikavauhtia koska tajutaan ettei sillä toimi ajatuskaan.
Hitle*** aikana puola miehitettiin kamapäissä. Kansa herää
Joo, mua ahdistaa tää tilanne niin paljon että kirjoitin alle viikossa koko mun gradun teoriaosuuden. En vaan miksi tuli tunne, että jotain pitää saada valmiiksi ennen kuin jotain tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mua ahdistaa tää tilanne niin paljon että kirjoitin alle viikossa koko mun gradun teoriaosuuden. En vaan miksi tuli tunne, että jotain pitää saada valmiiksi ennen kuin jotain tapahtuu.
Jotainhan tapahtuikin. Sait gradusi teorian valmiiksi. Onneksi olkoon! Hieno suoritus:)
Toivoa ei saa heittää. Rukouksella on valtava voima. Ääretön.
Jos ihmiset tarvii ammattiapua uutisten perusteella, niin voi hyvää päivää. Asuisinpa eri planeetalla, tällaista hysteriaa ei pääse pakoon edes maata vaihtamalla.