Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen perusosaa nostettava välittömästi 30-40%

Vierailija
13.03.2022 |

Sota nostaa hintoja entisestään. Jos tt-tukea ei nosteta ihmiset joutuvat jatkossa turvautumaan rikoksiin.

Kommentit (1072)

Vierailija
1041/1072 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teille työttömille ja toimeentulotukea saaville kohta töitä löytyy. Rintamalla.

Ei kaikki naiset ole käyneet armeijaa.

Sivareille tulee pelastus ja väestönsuojelutehtäviä, jos tulee tositilanne.

Vierailija
1042/1072 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6 % menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.

2200 brutto palkalla kuukaudessa maksat eläkemaksua 1600 euroa vuodessa josta omaan eläkkeeseesi menee 40 euroa vuodessa.

2200 bruttopalkalla tulet saamaan eläkettä 1000 netto kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1072 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me palkansaajatkin turvaudutaan vaikka mihin, jos te mötköt elätte kuten ennenkin ja meillä talous kiristyy. Tulen sitten luvallasi pihvaamaan sulta, koska sanoit, että niin saa tehdä.

Vierailija
1044/1072 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / yksi eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Lisäksi eläkeläisille maksetaan asumistukea, lääkkeitä, kelatakseja, kodinhoitajia, verovähennystä ja palveluseteleitä.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia vuodessa ja sossutukia 800 miljoonaa. Sossutukia saavat myös eläkeläiset ja työssäkäyvät.

Puolison kanssa asuvat työttömät eivät saa sossutukia.

Vierailija
1045/1072 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6 % menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.

2200 brutto palkalla kuukaudessa maksat eläkemaksua 1600 euroa vuodessa josta omaan eläkkeeseesi menee 40 euroa vuodessa.

1975 syntyneiltä ja nuoremmilta viedään leskeneläke. Toimeentulotukea ei saa lääkkeisiin jne. jos omistaa kesämökin

Vierailija
1046/1072 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1975 syntyneiltä ja nuoremmilta viedään leskeneläke. Toimeentulotukea ei saa lääkkeisiin jne. jos omistaa kesämökin

Teillä nuoremmilla on taas aivan erit lapsilisät, päivähoito-oikeudet, vanhempainvapaat ja muut tuet, kuin aikaisemmin syntyneillä. Pitäisikö kaiken olla vain teitä varten?

Vierailija
1047/1072 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä nuoremmilla on taas aivan erit lapsilisät, päivähoito-oikeudet, vanhempainvapaat ja muut tuet, kuin aikaisemmin syntyneillä. Pitäisikö kaiken olla vain teitä varten?

Lapsilisää maksettiin jo 1980 - luvulla. Nuoremmalta sukupolvelta viedään myös eläkeputki ja eläke kertyy vasta 23- vuotiaasta alkaen.

Työmarkkinatukitöistä ei kerry eläkettä.

Vierailija
1048/1072 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia vuodessa, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / yksi eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Lisäksi eläkeläisille maksetaan asumistukea, lääkkeitä, kelatakseja, kodinhoitajia, verovähennystä ja palveluseteleitä.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia vuodessa ja sossutukia 800 miljoonaa. Sossutukia saavat myös eläkeläiset ja työssäkäyvät.

Maaseudun tuet ovat 2Mrd€ josta 1,75Mrd viljelijöille, suurimmat yksittäiset tuen saajat saavat  saavat yli miljoonan joten on niitä toimeentulotuen saajia suurituloisissakin .

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008683548.html

Vierailija
1049/1072 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, esim. ruoka-apu täällä(no on kaksi eri paikkaa niin vaihtelee, mutta tätä luin yksi päivä)ruokakassi 4€ (jos tili on tyhjä, millä maksat?!)ja EU- apu lopetettu tänä vuonna(se jauho,hiutale, säilyke-kassi), myöhemmi ntulee joku maksukortti- systeemi(takuulla joku 5-10€, osta tällä nämä samat jauhot ym.itse koko vuodeksi itsellesi). Toisesta ruokajaosta oli just juttu lehdessä ,että ruuat loppuvat kesken, kun hakijoita on niin paljon. Esim. itse en ole "ehtinyt"vielä edes kertaakaan näihin jakeluihin mennä.

En tosiaan tiedä mitä diagnooseja nämä köyhimpien kadehtijat saisivat hoitoon hakeutuessaan...Kaiketi narsku, psyko/sosiopaatti jne. tunnekylmyys ja empatian puute ainakin hohkaa teistä.

Aina edelleen pääsee itse liittymään tähän kadehtimaansa joukkoon ja eleleemään "leveillä"tuilla, jostain syystä nii nei vain tapahdu. Eikä ole syy todellakaan mikään "ei mun moraali kestä, kun olen tällainen yhteiskunnan nettomaksaja-tukipilari"vaan se, että tajuavat oikeasti etteivät pärjäisi itse hetkeäkään näillä rahoilla ja kaikkien sättimänä paarialaisena.

Vierailija
1050/1072 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, esim. ruoka-apu täällä(no on kaksi eri paikkaa niin vaihtelee, mutta tätä luin yksi päivä)ruokakassi 4€ (jos tili on tyhjä, millä maksat?!)ja EU- apu lopetettu tänä vuonna(se jauho,hiutale, säilyke-kassi), myöhemmi ntulee joku maksukortti- systeemi(takuulla joku 5-10€, osta tällä nämä samat jauhot ym.itse koko vuodeksi itsellesi). Toisesta ruokajaosta oli just juttu lehdessä ,että ruuat loppuvat kesken, kun hakijoita on niin paljon. Esim. itse en ole "ehtinyt"vielä edes kertaakaan näihin jakeluihin mennä.

En tosiaan tiedä mitä diagnooseja nämä köyhimpien kadehtijat saisivat hoitoon hakeutuessaan...Kaiketi narsku, psyko/sosiopaatti jne. tunnekylmyys ja empatian puute ainakin hohkaa teistä.

Aina edelleen pääsee itse liittymään tähän kadehtimaansa joukkoon ja eleleemään "leveillä"tuilla, jostain syystä nii nei vain tapahdu. Eikä ole syy todellakaan mikään "ei mun moraali kestä, kun olen tällainen yhteiskunnan nettomaksaja-tukipilari"vaan se, että tajuavat oikeasti etteivät pärjäisi itse hetkeäkään näillä rahoilla ja kaikkien sättimänä paarialaisena.

En ole kateellinen. Olen vain kyllästynyt kiittämättömyyteen ja siihen, että itse teen 35% "ilmaista" työtä, jotta nämä kiittämättömät jaksaisivat haukkua meitä ja jaksaisivat vaatia enemmän.

Olen itse ollut toimeentulotuella kaksi vuotta, hyvin pärjäsin, kun käytin rahat tarkasti. Tosin en ole tehnyt velkaa enkä lapsia, joten olen siinä suhteessa etuoikeutettu kermapylly (näitä valintojani ei ilmeisesti omiksi valinnoiksi kutsuta, me kaikki olemme syntyessämme saaneet väistämättömän kohtalomme?). Minusta kaksikin vuotta on liikaa, toimeentulotuenhan pitäisi olla lyhytaikainen hätäratkaisu. Työnteon tulisi aina olla kannattavaa ja palkkatuilla pyörivät yritykset pitäisi saada vastuuseen palkkojen polkemisesta. Järjestelmää pitäisi muuttaa kannustavammaksi ja mahdollistavammaksi, ei passivoivaksi, nöyryyttäväksi ja jatkuvaksi, vastikkeettomasti ansaituksi takuurahaksi. 

Vierailija
1051/1072 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen. Olen vain kyllästynyt kiittämättömyyteen ja siihen, että itse teen 35% "ilmaista" työtä, jotta nämä kiittämättömät jaksaisivat haukkua meitä ja jaksaisivat vaatia enemmän.

Olen itse ollut toimeentulotuella kaksi vuotta, hyvin pärjäsin, kun käytin rahat tarkasti. Tosin en ole tehnyt velkaa enkä lapsia, joten olen siinä suhteessa etuoikeutettu kermapylly (näitä valintojani ei ilmeisesti omiksi valinnoiksi kutsuta, me kaikki olemme syntyessämme saaneet väistämättömän kohtalomme?). Minusta kaksikin vuotta on liikaa, toimeentulotuenhan pitäisi olla lyhytaikainen hätäratkaisu. Työnteon tulisi aina olla kannattavaa ja palkkatuilla pyörivät yritykset pitäisi saada vastuuseen palkkojen polkemisesta. Järjestelmää pitäisi muuttaa kannustavammaksi ja mahdollistavammaksi, ei passivoivaksi, nöyryyttäväksi ja jatkuvaksi, vastikkeettomasti ansaituksi takuurahaksi. 

Kyllä, työnantajia pitää alkaa haukkumaan, kun he eivät palkkaa työttömiä ja myös lapsia pilkkaamaan, jos hänen vanhempansa käyttää ilmaistyövoimaa esim. työkokeilijoita töissä.

Vierailija
1052/1072 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, työnantajia pitää alkaa haukkumaan, kun he eivät palkkaa työttömiä ja myös lapsia pilkkaamaan, jos hänen vanhempansa käyttää ilmaistyövoimaa esim. työkokeilijoita töissä.

Mitä? Mistä nuo lapset tähän vetäsit? 

Ai niin, tässä ketjussa ymmärretään tahallaan väärin, kun itsekin ollaan niin kovin väärinymmärrettyjä. 

Selvä, menkää sitten niihin palkkatukipaikkoihin ja yheksän euron töihin, jos ne kerran onkin hyvä juttu. En niiden oikeudenmukaisuutta itse ymmärrä, mutta ei mun tarvitsekaan.

Vierailija
1053/1072 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä voi ymmärtää miks toi työmarkkinatuki on niin alhainen. Eihän se riitä elämiseen, pitäisi olla vähintään minimipalkan suuruinen.

Työmarkkinatuki on sentään noin 600e.

Perustoimeentulotukea saavien (jotka eivät siis saa työmarkkinatukea) summa on vain noin 500e.

ei se kyllä ole ihan 600

Ok, voi ollakin alle sen.

Perustoimeentulotuki jotain 450e ja työttömyys 550e?

Toimeentulotuen perusosa reilu 514e netto ja työmarkkinatuki 34,50e/pv brutto ilman lapsikorotuksia eli netto 593e/kk, mutta maksetaan neljän viikon välein, jolloin tilille tulee 552e.

Niin, ja tässä pitää nyt sitten muistaa, että työmarkkinatukea saava työtön ei yleensä saa tt-tukea todellakaan tuota 514 euroa, vaan huomattavasti vähemmän.

Ei tietenkään. Saa jompaa kumpaa.

Jos on pudotettu kokonaan pois työmarkkinatuelta niin saa perustoimeentulotukea, mikä on siis vähemmän kuin se, mitä saa jos työttömänä hyväksytään työttömäksi.

Näin voi käydä, jos ei ole huomannut hakea te-toimiston netti-asioinnissa tarjoamalle kurssille.

Ei ole ollut tarpeeksi "aktiivinen", joten tuki katkaistaan. Sitä työmarkkinatukea, pelkkää siis myös, mutta hieman isompaa, ei saa takaisin ennen kuin on välissä ollut puoli vuotta töissä. Alkaa siis saamaan sen pelkän toimeentulotuen.

Tuen saajan tilanne sen sijaan pysyy aivan samana kuin ennenkin, oikeasti hän on edelleen työtön työnhakija. Hänelle vain annetaan pienempi tuki.

Joskus palkattomia töitä halutaan antaa tuensaajille, mutta nehän ei ratkaise yhtään mitään, kun niistä ei saa palkkaa, niin tuensaajat ei vähene yhtään vaan edelleen joutuu hakemaan samoja tukia.

Palkallista työtä antamalla tuensaajat saa palkkaa, eikä heille joudu enää antamaan tukia.

Vierailija
1054/1072 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudun tuet ovat 2Mrd€ josta 1,75Mrd viljelijöille, suurimmat yksittäiset tuen saajat saavat  saavat yli miljoonan joten on niitä toimeentulotuen saajia suurituloisissakin .

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008683548.html

Totta! Ynnä muut toimeentulotuet yrityksille!

Ja ne on isoja, niitä annetaan paljon ja niiden saajilla on sitten varaa maksaa hyvää palkkaa itselleen ja työkavereilleen.

Oikeasti perustoimeentulotukea pitää nostaa sen verran, että köyhien on mahdollista päästä nousemaan siitä köyhyyskuopasta. Sen ja työttömyystuen voisi korvata verotuksessa tasattavalla perustulolla. Täytyy olla varaa edes työnhakuun!

Ja terveyden ylläpitoon ja asumiseen. Suomessa on nuoria ja nuoria aikuisia sellaisia asunnottomia, jotka eivät käytä yhtään alkoholia eivätkä ole päihteidenkäyttäjiä. Työttömyyden, tulottomuuden ja sitä seuranneen maksuhäiriön takia.

Nuoria! Työvuosia menetetään. Kulut kasvaa.

Vierailija
1055/1072 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taiteilijat" saivat juuri 2000 €/kk puolen vuoden ajaksi.

Aktiivimalli II leikkaa karenssille joutuvien työttömien toimeentulotukea 40%.

1056/1072 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on sanottu ilkeästi että ei ole pakko olla työmarkkinatuella.....  oikein vielä isoin valtaapitävä kunnasta sanoi vaikka olen työtön työnhakija.......... kova hinku laittaa ihmisiä pois

Vierailija
1057/1072 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kiinnostunut näkemään millä laskukaavalla päädyit tähän. En jaksa uskoa kuukausipalkkasi on tuhat euroa.

Vierailija
1058/1072 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin.

Vierailija
1059/1072 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin.

Mihin?

Vierailija
1060/1072 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusturva pitäisi sitoa elinkustannusindeksiin. Tämä olisi ihan inhimillistä kyllä kun ruuan hinta nousee koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän