Toimeentulotuen perusosaa nostettava välittömästi 30-40%
Sota nostaa hintoja entisestään. Jos tt-tukea ei nosteta ihmiset joutuvat jatkossa turvautumaan rikoksiin.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Sivistyksen mitta on se, kuinka yhteiskunta kohtelee maansa heikommassa asemassa olevia. Tämä siis minua koulutetumman, fiksumman, urallaan menestyneen, mediastakin tutun henkilön sanomana. Tämän palstan mukaan täällä asuu todella sivistymätöntä, tietämätöntä, lyhytnäköistä, työllään riittävän hyvin pärjäävää. Ei ymmärretä että hyvinvointi lisääntyy, sitä myöten myös kyky työllistyä, kun huolehditaan kaikkien riittävästä hyvinvoinnista, terveydenhuollosta ja toimeentulosta. Ei kurjistamalla ja jakamalla kansaa. Rikollisuus ja kerjäläiset katukuvassa. Kaikki eivät saa toimeentulotukea, joten turha kateus pois. Toimeentulotuki on muutenkin heille joilla ei enää mitään ole. Vapaus on hinta minkä siitä tuesta maksaa.
Muutenkin ihan turhaa hyvin toimeentulevilta tuo halu ottaa tuet pois, miten sitten työtön työllistyisi. Ei edes muuttumisleikki pelastaisi.
Hienoa jeesustelua, pisteet siitä. Totuus on kuitenkin, että joku tolkku se on oltava tässäkin auttamisessa. Kun palkasta jää itselle vähiten käteen tulona, ja samaan aikaan täällä vingutaan lisää, niin kyllä se pistää potuttamaan. Ja se, että sanoo niin ääneen, sekä haastaa siellä saamapuolella olevia aiheesta, tuntuu menevän tunteisiin. Tuollaista kukkahattutäti maailmanpelastussoopaa kun on helppo veistellä silloin, kun on itse aivan irrallaan realismista, ainakin tulopuolen suhteen.
Ja tuo ylevä ” vapaus on hinta minkä siitä tuesta maksaa” fraseeraus pätee myös työntekoon. Useilla meistä noin 40 tuntia joka viikko
Ei taida olla tukien nosto ongelmien kärkipäässä, sen verran pukkaa rahanreikää juuri nyt. Esim. terveydenhoitajien palkankorotuksiin ei tunnu rahaa löytyvän ja ainakin minä asetan tämän tukien korottamisen ohi tärkeysjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Turha vinkua vastaukseksi, ettei töitä ole. Kyllä on, laiskat elämäntapa työttömät loisii työssäkäyvien lompakoilla - samaan aikaan tänne haalitaan ulkomaista työvoimaa. Olet vain pelkkä laiska valittaja.
Jos mennään 34 vuotta ajassa takaisin, niin silloin halukkaille oli olemassa todellisia työpaikkoja. Moni työnantaja ei helposti saanut uutta työntekijää, koska ihmisillä oli mahdollisuus valita mihin työhön menee. Silloin oli työnhakijoiden markkinat. Tuo aika tuntuu nyt sadulta. Tuli talouslama, joka iski Suomeen erityisen pahasti: asuntovelalliset menettivät kotinsa ja joutuivat maksamaan pankille velkaa vusikaudet (lisäksi vukraa vuokra-asunnosta), yrityksiä meni nurin pilvin pimein. Sitten tuli globalisaatio, jolloin tavaroiden ja vaatteiden valmistus siirrettin tuhansien kilometrien päähän maihin, joissa palkat olivat pieniä. Myös tietotekniikka vaikutti asioihin. Nyt ollaan tilanteessa, että monta sataa henkeä hakee yhtä työpaikkaa. Vain yksi valitaan. Ja lisäksi jotkut joutuvat tekemään työtä törkeään alihintaan työllistämistuella ja valtiovallan siunauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että miten tänne on päässyt syntymään näin suuri joukko saamatomia luusereita jotka vinkuu vinkumasta päästyään?!! Ei mitään vastuuta oteta omasta elämästä. Suoraan sanottuna ällötävää porukkaa,hyi.
Mitä saamatonta siinä on kun hakee satoja paikkoja ja mihinkään ei tule valituksi????
Toivottavasti elämä opettaa sinuakin.Kannattaisiko hieman pohtia, että osuuko kysyntä ja tarjonta, jos sataa paikkaa hakee ilman osumia. Mikä ei kohtaa, osaaminen vai työtehtävä? ja voisiko miettiä jotain muutosta hakukriteereihin (lokaatio, positio, osaaminen tms).
Miten voit muuttaa oman iän????????
Miksi pitäisi? Eikä ikää tarvitse ilmoittaa työhakuprosessissa. Itse yli 5 kymppisenä hyvissä voimissa työmarkkinoilla, ja tarjotaan jopa uusia paikkoja. Yleiskunto ratkaisevampi tekijä, kuin hakijan ikä. Ja siihen voi vaikuttaa.
No kiva kun sulla on noin helppoa. Tosiasia on että kaikki ei saa töitä vaikka kuinka hakevat.
Miksi ei saa? Kaikki vaan jankkaa, ettei SAA töitä, mutta kysyessä syytä loukkaannutaan, ja aletaan syyttämään kysyjää. Ilman syyn selvittämistä asiaa on mahdoton korjata. Ja valitettavasti tuntuu sen olevan tarkoitus täällä. Työttömät on heti perse karrella, jos kyseenalaistat mitään asiaan liittyen.
kaikki eivät vain löydä töitä. Meillä on Suomessa paljon syrjintää työnhaussa ja osasta syrjintätapauksista vastaa te-keskukset itse. Niin kauan kun tällaista sallitaan, ei ole ok alkaa kyseenalaistaa edes pitkäaikaistyöttömän työttömyyden syitä. Jos joku on työtön ihan tahallisesti, niin kyllä niistä kiinni jää eikä siihen tarvita mitään vauvapalstan stalkkereita.
Paljon syrjintää työnhaussa ..jep jep. Ja pitkäaikaistyöttömyyttä ei saa kyseenalaistaa. Taitaa olla taas kaikki lähiöiden kuppilat kevään myötä taas näitä syrjittyjä pullollaan ryhmäterapiassa. Naamat punaisina terassiauringossa, kolkkoa kohtaloaan tilittäen.
Kaikki työttömät juoppoja?
Mä olen ihan tavallinen perheenäiti joka hakee töitä kun ei oikein 660e riitä. Itselle en ole pystynyt ostamaan mitään pitkään aikaan, jopa tärkeistä lääkkeistä joudun arpomaan mitä voin ostaa.
Että jep jep vaan.Ei kaikki. Moni kuitenkin. Tee vaikka tutustumiskierros lähiöiden kuppiloihin, niin näet itse.
Ei täällä ole edes mitään lähiöitä.
Aika monta löytyy, ainakin joka kaupungista. Helsingistä suosittelisin vaikka Malmi, Tapuli, Jakomäki, Kontula ja Kurkimäki sektoria noin alkajaisiksi. Kallio nykyään liian hipsteri.
Ja kaikkihan asuu pk-seudulla.
Numerotkehiin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että meillä työläisillä palkat nousee 30-40%?
Työläinen tienaa keskimäärin yli 3000 tai mediaani on siinä 2000 hujakoilla. Toimeentulotuki on jotain 500-600€ väliltä. Silti ruoka maksaa kaupassa näille saman verran.
Luulen, että toimeentulotuella elävillä on muutama vaihtoehto: a. Elää puurolla b. Mennä töihin c. Hakea sairasrahaa tai eläkettä tai d. alkaa suunnitella pikkurikoksia
Tuilla elävät ovat yleensä huonossa asemassa ja voi olla jokin sairaus, mihin ei ole saanut apua eikä täten ole työkykyinenkään (fyysisetkin sairaudet)
Palkkoja on toki hyvä nostaa, mutta 40% 2000€ on hiukan eri summa kuin 40% 600€ sta.
Kehotukset jäädä sairaseläkkeelle ovat sydämettömiä. Tiesitkö, että vaikean psyykkisen sairauden omaava henkilö joutuu olemaan taloudellisessa epävarmuudessa monta vuotta.? Heitä ei päästetä eläkkeelle, ei todellakaan. Kuinkahan moni työnantaja on innokas ottamaan töihin henkilön, joka käyttäytyy hieman omituisesti, jolla on kummallisia katoamisia työhistoriassa (kotona psykoosissa tai pari vuotta sairaalassa) ja joka voi koska tahansa sairastua uudelleen? Näin tuntuu ajattelevan kela ja sossu. Velä tiedoksi, että psyykkisesti sairas, jos hän on hoidon piirissä, saa ajan lääkäriin tosi harvoin ja siellä on joka kerta uusi psykiatri, joka ei tiedä "avohoidon" (lue: laiminlyödystä) potilaasta mitään. Ja 15 min tapaamisen aikana pitäisi tarkistaa lääkitys ja muutenkin auttaa potilasta. Olen seurannut tapauksia sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne virtaa ulkomailta korkeasti koulutettua työväkeä. Sijoittuvat hyvin yhteiskuntaan, ei epäilyä. Näille työttömiä vihaaville sanoisin, että pitäkää se oma ammattitaitonne kunnossa. Pätkätyöläiset tulevat viemään lopulta työnne.
No ei todellakaan virtaa, vaikka niin toivoisimme. Olemme jo pulassa työvoiman riittävyyden kanssa, kun isot ikäluokat nyt eläkkeellä. Pätkätyöläiset ei vie mitään, vaan tekevät ne työt, johon meidän toimettomat liian kermaperseisiä. Ja miksi työttömien vihaamista on se, että heidän pitäisi käydä töissä? Tosin onhan se vastakohtaisuus, joten siinä dilemma. Sama kuin lihavan toivoisi olevan laiha 🤔
Ikäluokat, jotka ovat nykyään suurimmat, eivät ole eläkkeellä. Siis sodan jälkeen syntyneitäa sanottiin aikoinaan suuriksi ikäluokiksi. Mutta jakauma on sen jälkeen muuttunut.
Nostetaan vaan ja mä voinkin sitten jäädä työttömäksi ja oikeastaan kaikki alle 3500€/kk tienaavat vois jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että miten tänne on päässyt syntymään näin suuri joukko saamatomia luusereita jotka vinkuu vinkumasta päästyään?!! Ei mitään vastuuta oteta omasta elämästä. Suoraan sanottuna ällötävää porukkaa,hyi.
Mitä saamatonta siinä on kun hakee satoja paikkoja ja mihinkään ei tule valituksi????
Toivottavasti elämä opettaa sinuakin.Kannattaisiko hieman pohtia, että osuuko kysyntä ja tarjonta, jos sataa paikkaa hakee ilman osumia. Mikä ei kohtaa, osaaminen vai työtehtävä? ja voisiko miettiä jotain muutosta hakukriteereihin (lokaatio, positio, osaaminen tms).
Työttömiä on paljon. Vapaita työpaikkoja on vähemmän. Kuinka on mahdollista, että kansalaiset eivät ymmärrä sitä?
Vierailija kirjoitti:
iso osa toimeentulotuen asiakkaista käyttää rahansa huumeisiin (sis laittomat aineet, tupakka ja alkoholi). Niistä voi aloittaa säästämisen ja siirtää niihin kuluvan rahan elintarvikkeisiin.
Ei iso osa vaan osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo loisi lisää työttömiä kun alhaisen palkkatason työtä ei kannattaisi enää tehdä kun kotona makoilemalla saisi saman.
Onko vika silloin palkassa, jolla ei elä, vaan liian suurissa tuissa? Älä vastaa heti, mieti hetki.
Mutta kun kukaan ei voi pakottaa työnantajia maksamaan yhtään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Numerotkehiin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työläinen tienaa keskimäärin yli 3000 tai mediaani on siinä 2000 hujakoilla. Toimeentulotuki on jotain 500-600€ väliltä. Silti ruoka maksaa kaupassa näille saman verran.
Luulen, että toimeentulotuella elävillä on muutama vaihtoehto: a. Elää puurolla b. Mennä töihin c. Hakea sairasrahaa tai eläkettä tai d. alkaa suunnitella pikkurikoksia
Tuilla elävät ovat yleensä huonossa asemassa ja voi olla jokin sairaus, mihin ei ole saanut apua eikä täten ole työkykyinenkään (fyysisetkin sairaudet)
Palkkoja on toki hyvä nostaa, mutta 40% 2000€ on hiukan eri summa kuin 40% 600€ sta.
Kehotukset jäädä sairaseläkkeelle ovat sydämettömiä. Tiesitkö, että vaikean psyykkisen sairauden omaava henkilö joutuu olemaan taloudellisessa epävarmuudessa monta vuotta.? Heitä ei päästetä eläkkeelle, ei todellakaan. Kuinkahan moni työnantaja on innokas ottamaan töihin henkilön, joka käyttäytyy hieman omituisesti, jolla on kummallisia katoamisia työhistoriassa (kotona psykoosissa tai pari vuotta sairaalassa) ja joka voi koska tahansa sairastua uudelleen? Näin tuntuu ajattelevan kela ja sossu. Velä tiedoksi, että psyykkisesti sairas, jos hän on hoidon piirissä, saa ajan lääkäriin tosi harvoin ja siellä on joka kerta uusi psykiatri, joka ei tiedä "avohoidon" (lue: laiminlyödystä) potilaasta mitään. Ja 15 min tapaamisen aikana pitäisi tarkistaa lääkitys ja muutenkin auttaa potilasta. Olen seurannut tapauksia sivusta.
Kyllä päästetään. Ei tarvitse olla edes psykoottinen, masennus riittää.
Yleisin syy olla työkyvyttömyyseläkkeellä on mielenterveysperusteinen (43 %). Seuraavaksi tulevat tuki- ja liikuntaelinsairaudet (25 %).
Suurin yksittäinen mielenterveyssyy eläkkeelle siirtymiseen on ollut jo pitkään masennus.
-Eläketurvakeskus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistyksen mitta on se, kuinka yhteiskunta kohtelee maansa heikommassa asemassa olevia. Tämä siis minua koulutetumman, fiksumman, urallaan menestyneen, mediastakin tutun henkilön sanomana. Tämän palstan mukaan täällä asuu todella sivistymätöntä, tietämätöntä, lyhytnäköistä, työllään riittävän hyvin pärjäävää. Ei ymmärretä että hyvinvointi lisääntyy, sitä myöten myös kyky työllistyä, kun huolehditaan kaikkien riittävästä hyvinvoinnista, terveydenhuollosta ja toimeentulosta. Ei kurjistamalla ja jakamalla kansaa. Rikollisuus ja kerjäläiset katukuvassa. Kaikki eivät saa toimeentulotukea, joten turha kateus pois. Toimeentulotuki on muutenkin heille joilla ei enää mitään ole. Vapaus on hinta minkä siitä tuesta maksaa.
Muutenkin ihan turhaa hyvin toimeentulevilta tuo halu ottaa tuet pois, miten sitten työtön työllistyisi. Ei edes muuttumisleikki pelastaisi.Hienoa jeesustelua, pisteet siitä. Totuus on kuitenkin, että joku tolkku se on oltava tässäkin auttamisessa. Kun palkasta jää itselle vähiten käteen tulona, ja samaan aikaan täällä vingutaan lisää, niin kyllä se pistää potuttamaan. Ja se, että sanoo niin ääneen, sekä haastaa siellä saamapuolella olevia aiheesta, tuntuu menevän tunteisiin. Tuollaista kukkahattutäti maailmanpelastussoopaa kun on helppo veistellä silloin, kun on itse aivan irrallaan realismista, ainakin tulopuolen suhteen.
Ja tuo ylevä ” vapaus on hinta minkä siitä tuesta maksaa” fraseeraus pätee myös työntekoon. Useilla meistä noin 40 tuntia joka viikko
Eikö tuo ole normaalia, että työtä on 40 tuntia per viikko? Tuohan olisi ihanne. Olen itsekkin tehnyt 40 tuntista viikkoa. Nyt työttömyyttä, välillä onnistunut osa-aikatöitä saamaan. En ole silti KOSKAAN maalittanut työttömiä. Mistä tämä katkeruus juontuu? No, en olekkaan ollut milloinkaan ahne tai ylentänyt itseäni.
Jos nyt vaikka sitä 20% verotusta noista tuista laskettais tai poistettais ekaks...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Turha vinkua vastaukseksi, ettei töitä ole. Kyllä on, laiskat elämäntapa työttömät loisii työssäkäyvien lompakoilla - samaan aikaan tänne haalitaan ulkomaista työvoimaa. Olet vain pelkkä laiska valittaja.
Jos mennään 34 vuotta ajassa takaisin, niin silloin halukkaille oli olemassa todellisia työpaikkoja. Moni työnantaja ei helposti saanut uutta työntekijää, koska ihmisillä oli mahdollisuus valita mihin työhön menee. Silloin oli työnhakijoiden markkinat. Tuo aika tuntuu nyt sadulta. Tuli talouslama, joka iski Suomeen erityisen pahasti: asuntovelalliset menettivät kotinsa ja joutuivat maksamaan pankille velkaa vusikaudet (lisäksi vukraa vuokra-asunnosta), yrityksiä meni nurin pilvin pimein. Sitten tuli globalisaatio, jolloin tavaroiden ja vaatteiden valmistus siirrettin tuhansien kilometrien päähän maihin, joissa palkat olivat pieniä. Myös tietotekniikka vaikutti asioihin. Nyt ollaan tilanteessa, että monta sataa henkeä hakee yhtä työpaikkaa. Vain yksi valitaan. Ja lisäksi jotkut joutuvat tekemään työtä törkeään alihintaan työllistämistuella ja valtiovallan siunauksella.
1980-luku oli kivaa aikaa. Kesätyöt pystyi valitsemaan haluamillaan perusteilla esimerkiksi palkan tai urakehityksen pohjalta. Minut ja monet opiskelukaverini houkuteltiin töihin jo kesken opiskelun, ja minä palasin graduntekoon vuonna 1994. Tein vuosikausia töitä alalla, jossa vaadittiin maisterintutkinto, mutta palkattiin silti muodollisesti epäpätevä, kun työntekijöistä oli pulaa.
Nyt olen yli viisikymppinen maisteri, koulutusta on tullut lisää, pätevyys on kohdillaan ja 25 vuoden työkokemus omalta alalta on tehnyt minusta paremman kuin koskaan. En vain kelpaa töihin.
Mikä siinä 80-luvussa oli niin kamalaa, että maailma oli kehitettävä siihen suuntaan, että töitä ei löydy? Työnantajat olisivat tapelleet nykyisen kaltaisesta minusta verissä päin, mutta nyt ei edes hakemuksiin vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Numerotkehiin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä päästetään. Ei tarvitse olla edes psykoottinen, masennus riittää.
Yleisin syy olla työkyvyttömyyseläkkeellä on mielenterveysperusteinen (43 %). Seuraavaksi tulevat tuki- ja liikuntaelinsairaudet (25 %).
Suurin yksittäinen mielenterveyssyy eläkkeelle siirtymiseen on ollut jo pitkään masennus.
-Eläketurvakeskus
Minä olen masennuksen takia eläkkeellä olin 34 vuotias kun jouduin eläkkeelle. Hakemus meni ekalla läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on paljon. Vapaita työpaikkoja on vähemmän. Kuinka on mahdollista, että kansalaiset eivät ymmärrä sitä?
Minulle tuli aikanaan työpaikkatarjous, soitin useana päivänä ottaakseni yhteyttä työnantajaan. Vihdoin sain hänet puhelimen toiseen päähän, valitti kiireitään ja lupasi ottaa yhteyttä myöhemmin ja sopia haastattelun. No, yllätys yllätys, kohta tuli te-toimistolta tieto, että minulle on asetettu karenssi, koska en kuulemma ole ollut yhteyksissä työnantajaan. Kahden viikon päästä huomasin, että sinne oli jälleen uusi haku päällä. Karenssia ei peruttu vaan nuolin haavojani katkerana määräajan loppuun. Tämä oli yksi räikeä tapaus, joita työtön kohtaa.
Toivottavasti inflaatio ei vähennä OnlyFans-tytsyjen bisneksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli aikanaan työpaikkatarjous, soitin useana päivänä ottaakseni yhteyttä työnantajaan. Vihdoin sain hänet puhelimen toiseen päähän, valitti kiireitään ja lupasi ottaa yhteyttä myöhemmin ja sopia haastattelun. No, yllätys yllätys, kohta tuli te-toimistolta tieto, että minulle on asetettu karenssi, koska en kuulemma ole ollut yhteyksissä työnantajaan. Kahden viikon päästä huomasin, että sinne oli jälleen uusi haku päällä. Karenssia ei peruttu vaan nuolin haavojani katkerana määräajan loppuun. Tämä oli yksi räikeä tapaus, joita työtön kohtaa.
Sulla on älyluuri, ehkä? Nauhoita puhelut, niin jää todiste. Tai lähetä kyselysi sähköpostitse niin jää todiste. Tyhmät saa karensseja.
Monet ihmiset ei taida käsittääkkään kuinka kovat ajat on tulossa tällä kehityksellä. Kohta on suomalaisilla nälkä,vilu sekä kaikesta pulaa. Hyvät ajat ovat valitettavasti takanapäin.