Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KonMari-siivous/järjestelymetodi - oletko toteuttanut?

Vierailija
16.08.2015 |

Karsitteko siis KAIKKI tavarat ensin ja sitten vasta paikoilleen? Eihän se käytännössä toimi, jos oletus on että puoli vuotta voi kestää tuo järjestelyprojekti. Siis jos karsin tänä vk-loppuna osan vaatteista, ja jatkan kun ehdin (joku ilta tai vk-loppu) jne., niin missä ne jäljelle jääneet tavarat pidetän (jonain läjinä vain?), jos ensin pitäisi karsia kaikki ja sitten alkaa laittaa paikoilleen??

Ja miten teitte lelujen kanssa? Niissäkin on ihan kauhea määrä. niissähän pitäisi lapsen mielipidettä varmaankin kysyä myös (Marien kirja ei käsittele leluja oikein ollenkaan ja tuntuu että muutenkin siinä on kirjoitettu kyllä lapsettoman näkökulmasta; ei perheen jossa tilan ja tavaran määrä on moninkertainen).

No, lapsenhan mielestä tietysti suunnilleen kaikki tuo vielä hänelle iloa. (Myös asiat jotka minä jo hävittäisin).

1563

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:04"]

Mitä kys. kirja maksaa? Mistä olette hankkineet (halvimmalla?) vai oletteko lainanneet kirjastosta? Kovat jonot ainakin on. 

[/quote]

Alle 13 dollaria Kindle-versiona amazon.comista (siis sähköisenä kirjana). Oli sen arvoinen.

Vierailija
82/100 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:09"]Mä käytän sitä käsilaukun tyhjäysmetodia :) Joka kerta kun tulen kotiin, huikkasen hei kodille, kipaisen laukun kanssa tietylle kaapille, avaan laukkulaatikon, tyhjennän sisällön sinne, vien laukun vaatehuoneeseen ja sanon sille kiitos. Käsilaukuissani ei ole enää roinaa, eikä tavarat ole koskaan hukassa. [/quote] Jos kirjoittaisin kirjan ruuanlaitosta, että jokaista perunaa tulee kumartaa ja pussata ennen keittämistä, tekisit varmaan senkin?

[/quote]

Itse asiassa ei ole ollenkaan huono ajatus kiittää maailmankaikkeutta ruuasta ja olla kiitollinen luonnon antimista :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
84/100 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja löytyy youtubesta ilmaisena äänikirjana, englanniksi. 

Vierailija
85/100 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:21"]

En pysty suhtautumaan, koska konmarista tulee mieleen vain kommari. Ja se ei ole hyvä se.

[/quote]

Järkiperustelu! Mitä jos voittaisit lotossa päävoiton, mutta jättäisit rahat hakematta koska lottovoitosta tulee sinulle mieleen lotat ja sota? 

Vierailija
86/100 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tässä jahkannut tuon kirjan ostamista, mutta tekeekö sillä mitään ihminen, jolla ei ole paljoa tavaraa? Sotkuinen kyllä olenkin....

Vierailija
87/100 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:07"]

Oon tässä jahkannut tuon kirjan ostamista, mutta tekeekö sillä mitään ihminen, jolla ei ole paljoa tavaraa? Sotkuinen kyllä olenkin....

[/quote]

Konmari neuvoo myös järjestelytekniikan joten sotkuisuutesi katoaa.

Vierailija
88/100 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto kuun vaihteessa. Huomenna paljon ehjää ja hyvää kampetta kierrätyskeskukseen. Loput roskikseen.

Tuntuu hyvältä.

Vierailija
89/100 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
90/100 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaa Japanilaista 5-S oppia, joka on meilläkin töissä käytössä. Tehostaa toimintaa huomattavasti.

Vierailija
91/100 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2015 klo 15:39"]

Muutto kuun vaihteessa. Huomenna paljon ehjää ja hyvää kampetta kierrätyskeskukseen. Loput roskikseen. Tuntuu hyvältä.

[/quote]

Oliko helppo muutto?

Vierailija
92/100 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
93/100 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
94/100 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ilmainen vinkki niille, jotka eivät halua taitella vaatteitaan pystyyn. Olen ostanut vaatekaappeihin ja keittiökaappeihin lisää välihyllyjä. Näin tavara pysyy järjestyksessä ja helpommin saatavilla. Alusvaatteille ja sukille on omat laatikot. Kuten myös pipoille, lapasille jne. hattuhyllyllä.

Jaa että ostakaa ilmaiseksi lisää hyllyjä?

Se alkuperäinen vinkki viikkaamisesta ei maksa mitään, sinun vinkkisi maksaa paitsi rahaa myös enemmän vaivaa kuin viikkaaminen...

Tosin viikkaaminen toimiakseen vaatii helposti ulosvedettävät laatikot, kiinteillä hyllyillä siihen voi käyttää vain etuosaa (ja laittaa eteenpäin sen sivun joka laatikossa tulisi ylöspäin) jos ei halua turhaan hankaloittaa elämäänsä.

Vierailija
95/100 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:57"]

KonMari-metodissa EI KÄSITELLÄ tavaroita huone kerrallaan. Vaan kategorioittain. Lisäksi ne järjesteään tietyllä tavalla.

Ja just siksi se on idioottimainen metodi. Jos neliöitä on lähemmäs parisataa, asukkaita useampi ja tietyn kategorian kamoja levällään ties monessako kaapissa, niin eihän tuo voi toimia. Ja kun luulet saaneesi tietyn kategorian raivatuksi, niin autotallista löytyy vielä sekalaisissa laatikoissa hillottuna monta esinettä, jotka olit jo ehtinyt unohtaa.

Ehkä se on sinun tilanteessasi idioottimainen metodi, mutta minulle juuri tuo oli ratkaiseva oivallus, että ei raivata kaappi tai laatikko tai huone kerrallaan, vaan tavaralaji kerrallaan. Yhden kaapin kerrallaan kun siivosin, en heittänyt juuri mitään pois vaan vain järjestin sinne uudelleen ne samat tavarat. Mutta kun vaatteita oli lattialla järkyttävä röykkiö, oli helpompi tajuta, kuinka paljon siinä on turhaa ja sellaista mitä en käytä ja jonka olemassaoloa en edes muista. Helpompi nähdä, mitä oikeasti haluan säilyttää, ja loput lajitella UFFin laatikkoon ja lumpuksi meneviin.

Vierailija
96/100 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:10"]

KonMari-tekniikalla homma tehdään kerran. Sitä ei tarvitse toistaa koskaan :)

Utopistinen ajatus. Jopa minulle joka ei todellakaan keräile tavaraa ympärilleen ja nauttii tyhjistä hyllyistä/kaapeista. Jostain sitä raivattavaa kuitenkin riittää vuodesta toiseen. Ihan jo siksi, että tämän päivän iloa tuova mekko/laukku/takki menee parin vuoden päästä miettimättä kierrätykseen. Kyllästyy.

Eikö sen mekon, johon kyllästyt, voi heittää kierrätykseen heti kun huomaat kyllästyneesi? Sen sijaan että jätät sen kaappiin odottamaan jotain joskus uudelleen tehtävää suurraivausta?

Vierailija
97/100 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjoittaisin kirjan ruuanlaitosta, että jokaista perunaa tulee kumartaa ja pussata ennen keittämistä, tekisit varmaan senkin?

No en tietenkään, koska minulla ei ole minkäänlaisia ongelmia perunoiden keittämisen kanssa. Mutta tavaroiden poisheittämisen kanssa on. Ohjeet ja menetelmät on tarkoitettu niille, jotka niitä tarvitsevat; ei muiden niistä kannata hikeentyä.

Vierailija
98/100 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmari on hyvä menetelmä vaatekaupan myyjälle. Tässä jokainen saa toteuttaa unelmaa luksusliikkeen puotipuksuna. Viikataan ja järjestellään, tehdään pinoja. Myydään pois osa ja tukusta hankitaan sitten jonkun ajan päästä lisää viikattavaa.

Vierailija
99/100 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää paskaa koko homma. Asiat voi hoitaa fiksumminkin. Sopii kaikille huonon itsetunnon omaaville.

Vierailija
100/100 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin lukea tästä metodista eilen ihmeteltyäni tuota konmari-sanaa. Nyt minua kiehtoo Konmari-tekniikka, sillä muutenkin minulla on halua karsia tavaroita ja tietää mitä omistan.

Mutta, huono puoli on se, että mielestäni Konmari-metodi soveltuu vain yksin asuvalle, sillä metodiin liittyy paljon psykologiaa, jolloin perheenjäsenille/kumppanille tällaiseen projektiin ei välttämättä olisi taustalla mielen sopukoista kumpuava halu puhdistaa mieltä ja koko elämää tavaran kautta, ja siksi heitä olisi ehkä vaikea saada innostumaan ja sitoutumaan projektiin yhteisellä tavoitelopputuloksella. Lisäksi mielestäni kirjan neuvo innostaa muut mukaan siivoamalla ensin omat tavarani on arveluttava, koska luonnollisesti kaapeissa on minun ja perheeni tavaroita sekaisin. Kokisin turhauttavana sen, että vain omat tavarani olisivat talossa järjestetty ja kaikki muu niiden ympärillä päinvastoin sekaisin ja epäorganisoidusti. Lopputuloksena olisi loputon siivoamisen ja järjestelyn "tilanne", jossa muut epämotivoituneet perheenjäsenet kävisivät tavaroitaan läpi silloin kun heitä sattuu huvittamaan.