KonMari-siivous/järjestelymetodi - oletko toteuttanut?
Karsitteko siis KAIKKI tavarat ensin ja sitten vasta paikoilleen? Eihän se käytännössä toimi, jos oletus on että puoli vuotta voi kestää tuo järjestelyprojekti. Siis jos karsin tänä vk-loppuna osan vaatteista, ja jatkan kun ehdin (joku ilta tai vk-loppu) jne., niin missä ne jäljelle jääneet tavarat pidetän (jonain läjinä vain?), jos ensin pitäisi karsia kaikki ja sitten alkaa laittaa paikoilleen??
Ja miten teitte lelujen kanssa? Niissäkin on ihan kauhea määrä. niissähän pitäisi lapsen mielipidettä varmaankin kysyä myös (Marien kirja ei käsittele leluja oikein ollenkaan ja tuntuu että muutenkin siinä on kirjoitettu kyllä lapsettoman näkökulmasta; ei perheen jossa tilan ja tavaran määrä on moninkertainen).
No, lapsenhan mielestä tietysti suunnilleen kaikki tuo vielä hänelle iloa. (Myös asiat jotka minä jo hävittäisin).
1563
Kommentit (100)
Mä käytän sitä käsilaukun tyhjäysmetodia :) Joka kerta kun tulen kotiin, huikkasen hei kodille, kipaisen laukun kanssa tietylle kaapille, avaan laukkulaatikon, tyhjennän sisällön sinne, vien laukun vaatehuoneeseen ja sanon sille kiitos.
Käsilaukuissani ei ole enää roinaa, eikä tavarat ole koskaan hukassa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:37"]
Ja seuraavana syksynä uusiksi. Mutta aikaa meneekin viiden kuukauden sijaan enää kolme. Tätä toistetaan säännöllisesti koko loppuelämä. Muistaen samalla miettiä jokaista ostosta turhuuden minimoimiseksi. Näin saat siistin kodin.
[/quote]
KonMari-tekniikalla homma tehdään kerran. Sitä ei tarvitse toistaa koskaan :)
Puolen vuoden projekti? Meillä tuohon meni viikko kun teimme pari tuntia päivässä. Etenimme huone kerrallaan niin, että yhdestä hyllystä, komerosta tai kaapistosta otettiin tavarat ulos, ja ne käytiin läpi saman tien. Ei yhteen hyllyyn, komeroon tai kaapistoon mahdu niin paljon tavaraa, ettei sitä voisi kerralla käsitellä.
Maalaisjärkeä saa käyttää.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:36"]
Esim sukat eivät läikähdyttäneet sisintäni :D
[/quote]Kannattaa hankkia elähdyttävämpiä sukkia, esim. https://www.happysocks.com/eu/ :) -24
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:18"]
En tiedä muista, mutta mua ärsyttää koko "konmari-metodi" nimineen päivineen. Siivoamisesta on tehty taas jotenkin monimutkaista ja trendikästä, että sitä varten on pitänyt oikein kirja kirjoittaa ja "metodi" kehitellä. Hohhoijaa.
[/quote]Kyse ei ole siivoamisesta. -24
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:17"]
Puolen vuoden projekti? Meillä tuohon meni viikko kun teimme pari tuntia päivässä. Etenimme huone kerrallaan niin, että yhdestä hyllystä, komerosta tai kaapistosta otettiin tavarat ulos, ja ne käytiin läpi saman tien. Ei yhteen hyllyyn, komeroon tai kaapistoon mahdu niin paljon tavaraa, ettei sitä voisi kerralla käsitellä.
[/quote]
KonMari-metodissa EI KÄSITELLÄ tavaroita huone kerrallaan. Vaan kategorioittain. Lisäksi ne järjesteään tietyllä tavalla.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:17"]
Maalaisjärkeä saa käyttää.
[/quote]
Jos on iso talo, niitä huoneita ja isoja kaapistoja/lipastoja voi olla aika paljon... + mahdollisesti vaatehuone, varasto jne. Meillä on pieni talo vähällä säilytystilalla, joten raivaaminen oli aika nopea homma, mutta hiki tulee kun miettii vaikka joidenkin sukulaisten isoja taloja, joissa on asuttu parikymentä vuotta heittämättä mitään pois :D
Ja joissakin elämäntilanteissa energia ei välttämättä riitä raivaamaan päivittäin kahden tunnin ajan, tai kaikki eivät halua käyttää siihen aikaa päivittäin.
Ei raivaamisesta mitään nopeuskilpailua tarvitse tehdä, pääasia että saa homman tehdyksi ja on tyytyväinen lopputulokseen!
Noup. Kierrän kaikki hypet kaukaa enkä tarvitse kirjaa pitääkseni kämppäni kunnossa. Tuskin tulen tuota lukemaan. Hiton hyvin markkinoitu kirja kuitenkin on kun se on herättänyt moisen pöhinän ympäri maailmaa.
Meillä on parasta aikaa meneillään tämä projekti. Tähän mennessä käyty läpi aitta erikseen (tyhjennetty kokonaan, lähes kaikki siellä oleva myytiin), vaatteet, kirjat, elokuvat, kosmetiikka sekä liinavaatteet. Jäljellä on lähinnä enää keittiö. (Ja iso lämmin sisävarasto, joka tehdään konmarin ohjeiden vastaisesti erikseen - siellä on vaatteita (ulkovaatteet), urheilukamoja, joulukoristeet ja pari kaapillista säästettyjä Aku Ankkoja ja muita lehtiä sekä opiskeluajan matskuja kirjoineen muistiinpanoineen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:37"]
Ja seuraavana syksynä uusiksi. Mutta aikaa meneekin viiden kuukauden sijaan enää kolme. Tätä toistetaan säännöllisesti koko loppuelämä. Muistaen samalla miettiä jokaista ostosta turhuuden minimoimiseksi. Näin saat siistin kodin.
[/quote]
KonMari-tekniikalla homma tehdään kerran. Sitä ei tarvitse toistaa koskaan :)
[/quote]
Utopistinen ajatus. Jopa minulle joka ei todellakaan keräile tavaraa ympärilleen ja nauttii tyhjistä hyllyistä/kaapeista. Jostain sitä raivattavaa kuitenkin riittää vuodesta toiseen. Ihan jo siksi, että tämän päivän iloa tuova mekko/laukku/takki menee parin vuoden päästä miettimättä kierrätykseen. Kyllästyy.
[/quote] Joo, mutta ei siihen raivaamiseen tarvitse enää ikinä käyttää puolta vuotta. Jonkun yksittäisen vaatekappaleen toimittaminen satunnaisesti poistoon on enemmänkin järjestämistä.
Olen toteuttanut jo osittain, olen hoitanut vaatteet ja kirjat + lehdet. Täällä on muuten hyviä vanhoja ketjuja aiheesta, kannattaa hakea. Lisäksi "tavarapaljous" ketjussa samaa asiaa.
Vaatteet kannattaa pyrkiä hoitamaan kerralla. Jos on mahdotonta, niin jaa kategorioihin ja käsittele ne kerralla. Esim. takit / kengät / hameet. Tämä toimii, koska karsiessa tulee valtavasti uutta tilaa. Viikkaat ja järjestelet vaatteet kenkälaatikoihin ja henkareihin ja pidät erillään käsittelemättömistä. Sitten ihan lopuksi voit vielä järjestellä kaikki esim. mekot samalle tangolle, yläosat tietyille paikoille jne.
Minulla ei ole lapsia, mutta voisikohan lapsen leluihin käyttää samaa metodia jonka KonMari neuvoo "muiden sotkuihin"? Eli ensin siivotaan OMAT kuntoon. Tämä yleensä innostaa muut perheenjäsenet seuraamaan perässä. Se rauha ja ihanuus jotenkin houkuttaa, ja saattaa toimia jopa lapsen kanssa. Ota tenava mukaan omiin siivouksiin, vähän iästä riippuen toki, auttamaan vaikka viikkaamisessa tai sano, että voi viikkailla omia vaatteita vieressä jos haluaa. Lapset on näin velan näkövinkkelistä ihan "apinoita" eli kovia matkimaan ;)
Mä tein yksi tavararyhmä kerrallaan, enkä kovin orjallisesti. Eli esim pyykkikorissa olleet lajittelin myöhemmin, samoin varastossa olleet jutut. Säilytin myös joitain "ilottomia" mutta tarpeellisia juttuja. Esim sukat eivät läikähdyttäneet sisintäni :D
Juu olen kyllä tosi innostunut aloittamaan tuota (osin olen jo vähän tehntkin, esim. vaatteita osin karsinut jo ja vähän järkännyt tuon mukaan).
Mietin vaan että millä ajalla mä käyn yli 160 m2 sekä autotallin että varaston läpi (ja joo mies pitäisi saada tähän sitten innostumaan myös kunhan omani hoidan...), kun arki on käytännössä sitä että viikot lasten harrastuksia, pyykin pesua ja kaupassa käyntiä pitkien työpäivien päälle, muuta ei ehdi. Ja vk-loput kotitöitä ja pakko olla vähän lepäilyä ja kaupassa käyntiäkin...
yleenäs kun sitten vk-loppuna su-iltapv ehdin aloitta jotain muuta, niin vk-loppu loppuu heti kesken, eli en viitsi edes aloittaa mitään aikaa vievää asiaa joka jää "levälleen".
Lisäksi pitäisi löytää aikaa myös vähän liikunnan lisäämiseen (tosi huono kunto), ja keskittyä terveempään syömiseen (ylipainoa ja tunnen miten huonosta ruokavaliosta tulen jaksamattomaksi).
Ja pitäisi pintaremontoida ja sisustaa uusiksi muutama huone (mm. koulun aloittaneen huone kiireesti). Tosin tämä hyvin linkittyy KOnMari-projektiinkin, mutta toisaalta sitten ei menisi ihan noiden järjestysten mukaan.
ap
Ota yksi pieni kohde kerrallaan ja silleen ettei jää kesken.
Miten ihmeesä ette saa parissa tunnissa karsittua yhden ihmisen vaatteita? Kuinka paljon niitä oikein on?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:55"]
Miten ihmeesä ette saa parissa tunnissa karsittua yhden ihmisen vaatteita? Kuinka paljon niitä oikein on?
[/quote]
Täh? eihän tässä ollut kyse yhden ihmisen vaatteista ja pelkistä vaatteista ylipäänsä.
Vaan JOKA IKISESTÄ pienestä ja isosta tavarasta, nippelistä ja muusta, joka kodistasi, pihastasi, varastoista löytyy. JOkainen pitää kerätä kasaan ryhmien mukaan, ottaa yksitellen käteen ja miettiä, "tuoko tämä minulle iloa".
Ja sen jälkeen kun ne on karsittu, järjestää.
ap
Eikö lapselle voi suoda armon pitää omassa huoneessaan haluamansa tavarat ja vaatteet ja yrittää vaan vastaisuudessa miettiä sisääntulovirtaa tarkemmim. Mua on alkanut tökkiä tuo 'tuottaako iloa'. No ei tuota vaikka järkyn kokoiset kalsarit, mutta minkäs teet että et mahdu just nyt pienempiin ja jotain on pidettävä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 10:08"]
Eikö lapselle voi suoda armon pitää omassa huoneessaan haluamansa tavarat ja vaatteet ja yrittää vaan vastaisuudessa miettiä sisääntulovirtaa tarkemmim. Mua on alkanut tökkiä tuo 'tuottaako iloa'. No ei tuota vaikka järkyn kokoiset kalsarit, mutta minkäs teet että et mahdu just nyt pienempiin ja jotain on pidettävä.
[/quote]
NO ei tämä ihan toimi jos sen verran pieni lapsi että aikuknen joutuu vaateasioita hoitamaan, ja lelujen siivouksessa auttamaan.
Lisäksi se menee niin, että hän leikkii siivouksen jälkeen ensin oman huoneen ihan täyteen, sitten seuraavan talon huoneen, sitten seuraavan... päiväsäs on koko talo täynnä sitä pientä tavaraa.
Ja tietysti leluja pitäisi karsia ja lajitella vähän niitä mitkä jo alkaa olla "lapsellisia" / millä ei oikeasti enää leiki, jotta mahtuisi huoneeseen edes joku pieni koulupöytä nyt kun aloitti koulun!
ap
Kommari-menetelmä? Annetaan kaikki valtiolle.