KonMari-siivous/järjestelymetodi - oletko toteuttanut?
Karsitteko siis KAIKKI tavarat ensin ja sitten vasta paikoilleen? Eihän se käytännössä toimi, jos oletus on että puoli vuotta voi kestää tuo järjestelyprojekti. Siis jos karsin tänä vk-loppuna osan vaatteista, ja jatkan kun ehdin (joku ilta tai vk-loppu) jne., niin missä ne jäljelle jääneet tavarat pidetän (jonain läjinä vain?), jos ensin pitäisi karsia kaikki ja sitten alkaa laittaa paikoilleen??
Ja miten teitte lelujen kanssa? Niissäkin on ihan kauhea määrä. niissähän pitäisi lapsen mielipidettä varmaankin kysyä myös (Marien kirja ei käsittele leluja oikein ollenkaan ja tuntuu että muutenkin siinä on kirjoitettu kyllä lapsettoman näkökulmasta; ei perheen jossa tilan ja tavaran määrä on moninkertainen).
No, lapsenhan mielestä tietysti suunnilleen kaikki tuo vielä hänelle iloa. (Myös asiat jotka minä jo hävittäisin).
1563
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 21:00"]
Kuulostaa neuroottiselta ja pakonomaiselta. Täydellisyys ei ole tervettä (eikä mahdollista) millään elämän osa-alueella. Voin vain kuvitella, kuinka moni nainen kokee loputonta stressiä epäonnistuessaan tämän(kin) metodin kanssa.
[/quote]Projisoit omia arvojasi. Monille meistä turhasta tavarasta luopuminen on palkitsevaa ja rentouttavaa. -24
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:29"]
Mä kävisin kaapin kerrallaan. Oli siellä sitten mitä tahansa. Kaikilta löytyy pari tuntia viikossa. Jouluun mennessä valmista.
[/quote]
Just tällä tavalla olen itse vienyt raivaamista eteenpäin. Tietämättä lainkaan mistään konmareista yhtään mitään. Jos aikaa on vain vähän, voi valita raivattavaksi kerralla vain yhden pienen kaapin.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:17"]
Puolen vuoden projekti? Meillä tuohon meni viikko kun teimme pari tuntia päivässä. Etenimme huone kerrallaan niin, että yhdestä hyllystä, komerosta tai kaapistosta otettiin tavarat ulos, ja ne käytiin läpi saman tien. Ei yhteen hyllyyn, komeroon tai kaapistoon mahdu niin paljon tavaraa, ettei sitä voisi kerralla käsitellä.
[/quote]
KonMari-metodissa EI KÄSITELLÄ tavaroita huone kerrallaan. Vaan kategorioittain. Lisäksi ne järjesteään tietyllä tavalla.
[/quote]
Ja just siksi se on idioottimainen metodi. Jos neliöitä on lähemmäs parisataa, asukkaita useampi ja tietyn kategorian kamoja levällään ties monessako kaapissa, niin eihän tuo voi toimia. Ja kun luulet saaneesi tietyn kategorian raivatuksi, niin autotallista löytyy vielä sekalaisissa laatikoissa hillottuna monta esinettä, jotka olit jo ehtinyt unohtaa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:29"]
Mä kävisin kaapin kerrallaan. Oli siellä sitten mitä tahansa. Kaikilta löytyy pari tuntia viikossa. Jouluun mennessä valmista.
[/quote]
Just tällä tavalla olen itse vienyt raivaamista eteenpäin. Tietämättä lainkaan mistään konmareista yhtään mitään. Jos aikaa on vain vähän, voi valita raivattavaksi kerralla vain yhden pienen kaapin.
[/quote]
Sama. Ja kun tekee sen säännöllisesti kerran vuoteen tai harvemmin kertyvät ja sotekeentuvat kaapit pariin vuoteen, on jatkuvasti mielessä mitä tavaroita on ja myös alitajunnassa joku tolkku uusien hankintaan. Etenkin, kun niille pitää olla olemassa joku paikka.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:17"]
Puolen vuoden projekti? Meillä tuohon meni viikko kun teimme pari tuntia päivässä. Etenimme huone kerrallaan niin, että yhdestä hyllystä, komerosta tai kaapistosta otettiin tavarat ulos, ja ne käytiin läpi saman tien. Ei yhteen hyllyyn, komeroon tai kaapistoon mahdu niin paljon tavaraa, ettei sitä voisi kerralla käsitellä.
[/quote]
KonMari-metodissa EI KÄSITELLÄ tavaroita huone kerrallaan. Vaan kategorioittain. Lisäksi ne järjesteään tietyllä tavalla.
[/quote]
Ja just siksi se on idioottimainen metodi. Jos neliöitä on lähemmäs parisataa, asukkaita useampi ja tietyn kategorian kamoja levällään ties monessako kaapissa, niin eihän tuo voi toimia. Ja kun luulet saaneesi tietyn kategorian raivatuksi, niin autotallista löytyy vielä sekalaisissa laatikoissa hillottuna monta esinettä, jotka olit jo ehtinyt unohtaa.
[/quote]
Siinä vaiheessa kun niitä yhden kategoriaan juttuja kerää, niin lopuksi vielä miettii onko missään muualla. Jos jotain unohtuu ja löytyy myöhemmin, ne heitetään pois. Jos niitä ei kerran muistanut, niin turha niitä säilyttää.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:09"]
Mä käytän sitä käsilaukun tyhjäysmetodia :) Joka kerta kun tulen kotiin, huikkasen hei kodille, kipaisen laukun kanssa tietylle kaapille, avaan laukkulaatikon, tyhjennän sisällön sinne, vien laukun vaatehuoneeseen ja sanon sille kiitos.
Käsilaukuissani ei ole enää roinaa, eikä tavarat ole koskaan hukassa.
[/quote] Minulla ei ole käsilaukussa koskaan mitään ylimääräistä, mutta jos joskus tuntuu, että sittenkin on, niin annan laukun miehelleni ja pyydän häntä tarkistamaan onko siellä kuitteja ym. kertynyt :). Pian on laukku järjestyksessä, ja mahdolliset turhat tavarat poistettu.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:57"] [quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:17"] Puolen vuoden projekti? Meillä tuohon meni viikko kun teimme pari tuntia päivässä. Etenimme huone kerrallaan niin, että yhdestä hyllystä, komerosta tai kaapistosta otettiin tavarat ulos, ja ne käytiin läpi saman tien. Ei yhteen hyllyyn, komeroon tai kaapistoon mahdu niin paljon tavaraa, ettei sitä voisi kerralla käsitellä. [/quote] KonMari-metodissa EI KÄSITELLÄ tavaroita huone kerrallaan. Vaan kategorioittain. Lisäksi ne järjesteään tietyllä tavalla. [/quote] Ja just siksi se on idioottimainen metodi. Jos neliöitä on lähemmäs parisataa, asukkaita useampi ja tietyn kategorian kamoja levällään ties monessako kaapissa, niin eihän tuo voi toimia. Ja kun luulet saaneesi tietyn kategorian raivatuksi, niin autotallista löytyy vielä sekalaisissa laatikoissa hillottuna monta esinettä, jotka olit jo ehtinyt unohtaa. [/quote] Siinä vaiheessa kun niitä yhden kategoriaan juttuja kerää, niin lopuksi vielä miettii onko missään muualla. Jos jotain unohtuu ja löytyy myöhemmin, ne heitetään pois. Jos niitä ei kerran muistanut, niin turha niitä säilyttää.
[/quote]
Kirjaa lukematta, kysyn: onko ideana siis, että kuljetaan pitkin kämppää, kasataan eri kategorian jutskat läjään lattialle ja aletaan pohtia, mikä tuottaa minulle iloa? Sori vaan, mutta kuulostaa ihan typerältä. Kaappi kaapilta -metodikin on nopeampi kuin noiden kamojen haaliminen kasaan ensin ja sen jälkeen tuo pähkäily. Ja entäs sitten ne kamat, jotka eivät tuota kenellekään mitään iloa, mutta jotka on vain taloudesta löydyttävä? Esimerkiksi moppi, vessaroskis, rumat mutta lämpimät vaatteet tai miehen haisevat lenkkarit? Paljon järkevämpää olisi ohjeistaa kysymään itseltään, että onko jokin tavara minulle todella tarpeen. KonMarin menetelmällä kämppä on äkkiä täynnä kauniita, iloa tuottavia, mutta täysin vailla käyttötarkoitusta olevia esineitä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:09"]Mä käytän sitä käsilaukun tyhjäysmetodia :) Joka kerta kun tulen kotiin, huikkasen hei kodille, kipaisen laukun kanssa tietylle kaapille, avaan laukkulaatikon, tyhjennän sisällön sinne, vien laukun vaatehuoneeseen ja sanon sille kiitos.
Käsilaukuissani ei ole enää roinaa, eikä tavarat ole koskaan hukassa.
[/quote]
Jos kirjoittaisin kirjan ruuanlaitosta, että jokaista perunaa tulee kumartaa ja pussata ennen keittämistä, tekisit varmaan senkin?
Oma kokemukseni Konmarista:
Luin kirjan lähes yhteen putkeen - mielestäni se oli todella koukuttavasti kirjoitettu. Piti kuitenkin osata suodattaa osittain just for Japan-hömppä pois ja keskittyä olennaiseen.
Usean muuton jälkeen itselläni ei ollut kovin paljoa tavaraa. Kuitenkin koin tarvitsevani karsimista, sillä vaatteet olivat ties minkälaisia, laatikoissa oli kulkeutunut vanhoja kynsilakkoja, huiveja, nappeja, you name it.
Aloitin vaatteista. Karsin todella ''tunteettomasti'', vain mieluisat jäivät jäljelle. Pelkäsin, ettei mitään jäisi mutta todellisuudessa se helpotuksen tunne iski kun katsoi jäljelle jääviä vaatteita; ne olivat jopa jotenkin yhteensopivia! Ehkä mulla olikin jonkinlainen oma tyyli? Sama huivien, kenkien ja talvitamineiden kanssa. Laukkuja jäi 3. :) En kuitenkaan heittänyt mitään roskiin, vaan vein UFFille, kavereille ja kirppikselle. Jälkikäteen (läpikäynnistä n. 2kk) olen tajunnut, kuinka paljon arvostankaan jäljelle jääneitä vaatteitani ja haluan pitää niistä huolta. Tekee jopa mieli silittää verkkarit! :D Ihan hullua, ennen olivat mytyssä ties missä.
Kävin myös säläpussukat, laatikot ja paperit läpi. Sieltäkin löytyi vanhoja veroilmoja, kuivuneita voiteita ja kynsilakkoja, vanhoja kalentereita. Kaikki pois ja laatikoissa olikin tilaa ja vain oikeasti sellaisia tavaroita, joita käytän.
Konmarista käyttöön ovat jääneet tavaroiden laittaminen niiden kuuluville paikoille ja laukun jokapäiväinen tyhjennys. Lisäksi säilytän vaatteeni vaatehuoneessa henkareilla tai rullilla vetolaatikoissa. Mun kohdalla Konmari toimi erittäin hyvin, ehkä myös siksi että mä olin henkisesti ollut valmis raivaukselle jo pidemmän aikaa ja halusin laadukkaampaa elämää ilman roinan taakkaa. Loppujen lopuksi se oli vain tavaraa, jolla ei ole mitään ''arvoa'' kun vertaa vaikka perheeseen ja ystäviin. :)
Konmarin huonoja puolia on juurikin tuo pois heittäminen - kirjaan olisi varmasti mahtunut pari sivua kierrätyksestä. Lisäksi tavaroiden ''kiittäminen'' kuulostaa vähän hassulta, toisaalta ehkä mäkin jotenkin kiitin tavaroitani antaessani niiden lähteä hilloamasta kaappejani. Konmari raivaus ei kohdallani valitettavasti toteutunut täysin yhdellä kerralla, lähinnä pääsin ensin vauhtiin ja olen tehnyt pari uutta, kevyempää kierrosta jälkeenpäin.
Suosittelen kirjaa, mutta tietty e-muodossa jottei roinaa kerry nurkkiin. ;)
Mitä kys. kirja maksaa? Mistä olette hankkineet (halvimmalla?) vai oletteko lainanneet kirjastosta? Kovat jonot ainakin on.
Mä hankin suomalaisesta kirjakaupasta heinäkuussa. Maksoi jotain 30 euron tuntumaan...mä olen nyt kolmisen viikkoa karsinut meidän omakotitalon tavaramäärää. Roskiin on lentänyt 5 jätesäkillistä roinaa, lehtiä ja papereita iso pahvilaatikollinen, kirppisläjässä on kolmisen säkkiä ja pöytä varattuna...silti ei juuri näy paitsi että varastoon ja vaatehuoneeseen mahtuu kulkemaan. Oma vaatekaappi on ihanan väljä ja lasten myös...mies ei suostu karsintaa tekemään. Ei heitä mitään pois ellei ole reikiä täynnä...lapset eivät myöskään luovu leluistaan. Heitin salaa rikkinäiset pois, mutta pyydettäessä 5v ei löydä mitään kirpparille vietävää. Haluaisi säästää kaikki tyhjät lego-paketitkin, huoh...huomenna käyn lääkekaapin kimppuun ja apteekkiin päätyy varmaan puolet...
Kirjassa on ihan älyttömiä ohjeita: kokoa lattialle kaikki asunnon kirjat, ja sitten alat tehdä valintaa mitä säästää. Ai että kokoan 50 metriä kirjoja lattialle tehdäkseni sen jälkeen valinnan mikä menee takaisin hyllyyn? Ehkä tuo metodi sopii jollekin, jolla on 30 kirjaa, joista valita kymmenen säilytettäväksi, mutta viidellekymmenelle metrille kirjoja se ei sovi. Tai siis kirjat eivät sovi lattialle levitettäviksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:03"]Mä hankin suomalaisesta kirjakaupasta heinäkuussa. Maksoi jotain 30 euron tuntumaan...mä olen nyt kolmisen viikkoa karsinut meidän omakotitalon tavaramäärää. Roskiin on lentänyt 5 jätesäkillistä roinaa, lehtiä ja papereita iso pahvilaatikollinen, kirppisläjässä on kolmisen säkkiä ja pöytä varattuna...silti ei juuri näy paitsi että varastoon ja vaatehuoneeseen mahtuu kulkemaan. Oma vaatekaappi on ihanan väljä ja lasten myös...mies ei suostu karsintaa tekemään. Ei heitä mitään pois ellei ole reikiä täynnä...lapset eivät myöskään luovu leluistaan. Heitin salaa rikkinäiset pois, mutta pyydettäessä 5v ei löydä mitään kirpparille vietävää. Haluaisi säästää kaikki tyhjät lego-paketitkin, huoh...huomenna käyn lääkekaapin kimppuun ja apteekkiin päätyy varmaan puolet...
[/quote]
Eikö teillä ole ilman kirjaa ollut tapana tehdä kausisiivouksia ja karsimisia lainkaan?
Usko tai älä mutta on tehty ja siivottu ja talo ihan ok kunnossa äkkiä katsottuna mutta kaikki komerot ja varastot pursuilevat vanhaa kamaa, joulukortteja, kirjeitä, kynttilöitä, lakanoita...peittojakin ja tyynyjä yhdeksät...5 vieraalle täkit jotka vie hemmetisti tilaa...ja tietty ne kaikki opiskelukirjat kymmenien vuosien takaa...kirja valoi rohkeutta heittää ns hyvää tavaraa pois...enkä ole tehnyt niin kuin korjassa sanottiin...olen edennyt kaappi kerrallaan tai muuten olis tosiaan kaaos vastassa...
Mä tein tuon omille vaatteilleni. Keräsin kaikki vaatteeni kellaria myöten yhteen kasaan ja lajittelin. Sen jälkeen ryhmittäin kaikki yksitellen läpi. Järkyttävän iso kasa ja aikaa meni noin 7-8 tuntia.
Kirkon kirpparille menee lahjoituksena kaksi isoa jätesäkillistä.
Siskoille lahjoituksena 6 isoa pussillista sellaisia vaatteita, jotka vois tulla heillä käyttöön.
Ja mulla on kaikki vaatteet kerrankin hienossa järjestyksessä kaapissa :) Minimalistiksi minusta ei ole, mutta tyhjeni kaappi aivan hirveästi ja enää ei tarvi säilyttää vaatteita ympäri taloa, kun ne mahtuu makkarin komeroon. Kenkiä tai laukkuja en vielä käynyt läpi eli ne on sitten seuraavana vuorossa.
Mä lupasin itselleni, että jos ostan jotain uutta vaatetta, niin yhdestä uudesta 2 vanhaa lähtee kierrätykseen, että saan vähän tyhjääkin tilaa kaappiin. Se on kuitenkin vielä ihan tupaten täynnä. Hyvin näki myös mitä on liikaa ja mitä liian vähän. Housut on oikeestaan ainoa, mitä mä saan ostaa uusia, ilman että vanhoja pitää laittaa kiertoon. Niitä mulla oli näköjään aika vähän.
Tytärkin innoistui järjestämään omaa vaatekaappiaan. Ei tosin ihan samoin, mutta näki mun vaatteet ja alkoi rullailemaan ja asettelemaan paitojaan pystyyn :)
mun mielestä hyvä metodi sellaiselle, jolla on hirveesti vaatteita ja tavaraa. Mullakin oli ihan liikaa vaatteita ( on varmaan vieläkin), mutta nyt ainakin näen, mitä mulla on. Ne on kaikki siististi järjestyksessä.
Minä kasasin kaikki kirjat noin. Vaatteita oli niin tolkuttomasti, että jaoin ne alikategorioihin eli mekot kasaan, läpikäynti, housut kasaan, läpikäynti. Meni useampi päivä. Lisäksi varastotilassa olevat n. parikymmentä isoa säkkiä kävin vielä erikseen läpi.
Roskiin meni ainakin kaksi kolmasosaa, ihan käyttökelpoista kamaa mutta tarpeetonta minulle.
Kyllä siihen tottuu. Ja kun ostaa jotain, sitä ostosta todella arvostaa.