Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KonMari-siivous/järjestelymetodi - oletko toteuttanut?

Vierailija
16.08.2015 |

Karsitteko siis KAIKKI tavarat ensin ja sitten vasta paikoilleen? Eihän se käytännössä toimi, jos oletus on että puoli vuotta voi kestää tuo järjestelyprojekti. Siis jos karsin tänä vk-loppuna osan vaatteista, ja jatkan kun ehdin (joku ilta tai vk-loppu) jne., niin missä ne jäljelle jääneet tavarat pidetän (jonain läjinä vain?), jos ensin pitäisi karsia kaikki ja sitten alkaa laittaa paikoilleen??

Ja miten teitte lelujen kanssa? Niissäkin on ihan kauhea määrä. niissähän pitäisi lapsen mielipidettä varmaankin kysyä myös (Marien kirja ei käsittele leluja oikein ollenkaan ja tuntuu että muutenkin siinä on kirjoitettu kyllä lapsettoman näkökulmasta; ei perheen jossa tilan ja tavaran määrä on moninkertainen).

No, lapsenhan mielestä tietysti suunnilleen kaikki tuo vielä hänelle iloa. (Myös asiat jotka minä jo hävittäisin).

1563

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa tästä nyt pari asiaa:

1) Jos sinulla ei ole tavaroiden kanssa mitään ongelmaa, tai jos olet jo löytänyt systeemin joka toimii sinulle hyvin, tämä kirja ei ole sinua varten.

2) Kirjan ohjeita täytyy noudattaa hyvin tarkkaan, jotta niistä olisi oikeasti hyötyä.

Toki joku voi soveltaa ohjeita vain vähän sieltä täältä, mutta siinä tapauksessa he kuuluvat kategoriaan 1, eli tavaroiden kanssa ei ole sen luokan ongelmaa mitä KonMari-metodilla yritetään ratkaista.

Miettikää tätä vähän kuten dieetteinä. Joku ihminen saa tuloksia dieetillä A, joku toinen dieetillä B. Joku kolmas ei tarvitse dieettiä ollenkaan, koska painon kanssa ei ole ongelmia. Sitten taas joku neljäs henkilö (kuten eräs tuntemani) sanoo noudattavansa vähähiilihydraattista ruokavaliota, mutta ei tunnu tajuavan, että siihen ruokavalioon ei kuulu esim. pulla kahvin kanssa. Ja sitten ihmetellään, miksei vähähiilihydraattinen ruokavalio toimi...

KonMari-metodin (tai minkä tahansa) kanssa on vähän sama ongelma. Tuohon metodiin ei kuulu se "siivotaan vähä vähältä, kaappi kerrallaan, ei oteta mitään paineita" -tyylinen toiminta, koska tarkoitus on muuttaa ajatusmalleja ja toimintatapoja radikaalisti. Ihminen, joka tottuu siihen, että tämä tavaroiden karsiminen on tällaista mukavan leppoisaa hidasta touhua, jota voi pitkittää loputtomiin, turtuu siihen, että loppujen lopuksi karsiminen ei edisty ollenkaan eikä näkyviä tuloksia tule. Ja kirja on tosiaan suunnattu ihmisille, joilla on todellisia vaikeuksia - useimmiten myös psyykkisiä vaikeuksia - tavaramäärien kanssa. Ei sen ole tarkoitus olla mikään helppo uusi siivousmetodi normaaleille siisteille ihmisille.

Vierailija
22/100 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:36"]

Mä tein yksi tavararyhmä kerrallaan, enkä kovin orjallisesti. Eli esim pyykkikorissa olleet lajittelin myöhemmin, samoin varastossa olleet jutut. Säilytin myös joitain "ilottomia" mutta tarpeellisia juttuja. Esim sukat eivät läikähdyttäneet sisintäni :D

[/quote] minulla taas ihan läikähtää aina kun näen parin sukkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:57"]

KonMari-metodissa EI KÄSITELLÄ tavaroita huone kerrallaan. Vaan kategorioittain. Lisäksi ne järjesteään tietyllä tavalla.

[/quote]

Ja just siksi se on idioottimainen metodi. Jos neliöitä on lähemmäs parisataa, asukkaita useampi ja tietyn kategorian kamoja levällään ties monessako kaapissa, niin eihän tuo voi toimia. Ja kun luulet saaneesi tietyn kategorian raivatuksi, niin autotallista löytyy vielä sekalaisissa laatikoissa hillottuna monta esinettä, jotka olit jo ehtinyt unohtaa.

[/quote]

Juuri tuollaista asuntoa varten ne ohjeet on annettu, että niistä jokaisesta kaapista, vintiltä, autotallista ja talon alta kaivetaa kerrankin kaikki samantyyppiset kamat esiin ja läpikäytäviksi.

Vierailija
24/100 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:37"]Ja just siksi se on idioottimainen metodi. Jos neliöitä on lähemmäs parisataa, asukkaita useampi ja tietyn kategorian kamoja levällään ties monessako kaapissa, niin eihän tuo voi toimia. Ja kun luulet saaneesi tietyn kategorian raivatuksi, niin autotallista löytyy vielä sekalaisissa laatikoissa hillottuna monta esinettä, jotka olit jo ehtinyt unohtaa.[/quote]

Vähän samalla kannalla olen. Jos tavaraa on oikeasti paljon, ja sikinsokin joka paikassa, ei välttämättä yksinkertaisesti ole mahdollista kerätä kasaan kaikkia yhden kategorian tavaroita raivaamatta ensin (kun ei välttämättä edes tiedä, missä kaikkialla niitä t-paitoja tai lasten vanhoja leluja on!). 

Toisaalta ymmärrän kategorioittain raivaamisen edun. Kun näkee kerralla esimerkiksi jokaisen omistamansa kenkäparin tai joulukoristeen, niiden määrän hahmottaa helpommin, ja on helppo huomata, onko esimerkiksi tiettyyn tilanteeseen sopivia kenkiä turhan paljon, tai onko ikkunakoristeita enemmän kuin talossa on ikkunoita jne. :) Jos tavaraa kerää tipottain, kokonaisuus hämärtyy.

Mielestäni isoon/todella kaoottiseen kotiin sopii parhaiten se, että ensin aloittaa jostakin, karsii selkeästi pois heitettävät pois ja samalla järjestää tavarat kategorioittain samaan paikkaan sitä mukaa kun niitä löytyy. Lopuksi, kun joka paikka on käyty läpi, eikä niitä t-paitoja tai hillopurkkeja enää löydy yllättäen lisää, vaan kaikki on onnellisesti yhdessä läjässä, voi ottaa koko läjän tarkempaan syyniin ja käydä sen kertaalleen edellistä kierrosta kriittisemmällä asenteella läpi, kun samankaltaisten tavaroiden määrä on kerralla nähtävissä. Tämän vaiheen ei enää pitäisi olla kovin työläs, kun tavarat on kerättynä samaan paikkaan ja turhimmat on jo karsittu. 

Vierailija
25/100 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 14:37"]Ja just siksi se on idioottimainen metodi. Jos neliöitä on lähemmäs parisataa, asukkaita useampi ja tietyn kategorian kamoja levällään ties monessako kaapissa, niin eihän tuo voi toimia. Ja kun luulet saaneesi tietyn kategorian raivatuksi, niin autotallista löytyy vielä sekalaisissa laatikoissa hillottuna monta esinettä, jotka olit jo ehtinyt unohtaa.[/quote]

Vähän samalla kannalla olen. Jos tavaraa on oikeasti paljon, ja sikinsokin joka paikassa, ei välttämättä yksinkertaisesti ole mahdollista kerätä kasaan kaikkia yhden kategorian tavaroita raivaamatta ensin (kun ei välttämättä edes tiedä, missä kaikkialla niitä t-paitoja tai lasten vanhoja leluja on!). 

Toisaalta ymmärrän kategorioittain raivaamisen edun. Kun näkee kerralla esimerkiksi jokaisen omistamansa kenkäparin tai joulukoristeen, niiden määrän hahmottaa helpommin, ja on helppo huomata, onko esimerkiksi tiettyyn tilanteeseen sopivia kenkiä turhan paljon, tai onko ikkunakoristeita enemmän kuin talossa on ikkunoita jne. :) Jos tavaraa kerää tipottain, kokonaisuus hämärtyy.

Mielestäni isoon/todella kaoottiseen kotiin sopii parhaiten se, että ensin aloittaa jostakin, karsii selkeästi pois heitettävät pois ja samalla järjestää tavarat kategorioittain samaan paikkaan sitä mukaa kun niitä löytyy. Lopuksi, kun joka paikka on käyty läpi, eikä niitä t-paitoja tai hillopurkkeja enää löydy yllättäen lisää, vaan kaikki on onnellisesti yhdessä läjässä, voi ottaa koko läjän tarkempaan syyniin ja käydä sen kertaalleen edellistä kierrosta kriittisemmällä asenteella läpi, kun samankaltaisten tavaroiden määrä on kerralla nähtävissä. Tämän vaiheen ei enää pitäisi olla kovin työläs, kun tavarat on kerättynä samaan paikkaan ja turhimmat on jo karsittu. 
[/quote] Tämä ongelma on ratkaistu niin, että ne vaatteet, joiden olemassaoloa ei muista ja jotka eivät pääse mukaan lajitteluun, menevät automaattisesti hylkyyn. Jos et muista koko tavaran olemassaoloa, kuinka tärkeä se voi olla?

Vierailija
26/100 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että esim. vaatteita voi olla ihmisellä liikaa. Ihan sama ovatko arvokkaita tai mahtuvatko päälle, on silti matemaattisesti mahdotonta käyttää niitä järkevästi. Jos minulla on melkein 400 mekkoa, niin siinä on yli vuoden ajaksi mekko joka päivälle.

Ja minulla oli tuollaiset määrät vaatteita. Ei ole enää. Erityisesti kengät olen karsinut minimiin ja se on vapauttavaa. Hymyilen kun kuuntelen naisten kenkäfantasiointeja. Minullakin oli valtavasti esim. korkkareita, mutta käytin niitä harvoin ja niistä ei ollut juurikaan iloa. Lähinnä murhetta, kun ajattelin että "pitäisi käyttää useammin".

Vierailija
27/100 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 21:08"]Jos et muista koko tavaran olemassaoloa, kuinka tärkeä se voi olla?[/quote]

Mä itse kyllä olen ottanut käyttöön joskus hukkaamiani tavaroita - joitakin niistä olen jopa saattanut etsiä ja kaivata, mutten ole löytänyt. Mustat korkkarit ovat saattaneet jäädä käyttämättä ja unohtua, koska sillä hetkellä mulla on ollut toiset joita käytin mielummin, mutta siinä vaiheessa kun olen ne taas löytänyt, aikaisemmin käyttämäni ovat kuluneet rähjäisiksi, ja olen iloisena ottanut niiden tilalle käyttöön varastosta löytyneet, "uudet" kengät. Mekko on tullut hylättyä, koska se pussitti rinnasta, mutta nyt istuukin hienosti jne.

Osa unohtuneista tavaroista on varmaan päätynyt unohduksiin ihan syystä, ja joutaa pois, mutta joskus niistäkin voi tehdä löytöjä. 

Vierailija
28/100 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:37"]

Ja seuraavana syksynä uusiksi. Mutta aikaa meneekin viiden kuukauden sijaan enää kolme. Tätä toistetaan säännöllisesti koko loppuelämä. Muistaen samalla miettiä jokaista ostosta turhuuden minimoimiseksi. Näin saat siistin kodin.

[/quote]

KonMari-tekniikalla homma tehdään kerran. Sitä ei tarvitse toistaa koskaan :)

[/quote]

Utopistinen ajatus. Jopa minulle joka ei todellakaan keräile tavaraa ympärilleen ja nauttii tyhjistä hyllyistä/kaapeista. Jostain sitä raivattavaa kuitenkin riittää vuodesta toiseen. Ihan jo siksi, että tämän päivän iloa tuova mekko/laukku/takki menee parin vuoden päästä miettimättä kierrätykseen. Kyllästyy.

Vierailija
29/100 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo metodi vie myös turhan halun ostaa "sesongin uutta". Se vaan katoaa.

Vierailija
30/100 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:43"]Tuo metodi vie myös turhan halun ostaa "sesongin uutta". Se vaan katoaa.
[/quote] Jep. Mä oon käyny kaupoissa ja todennut, että en halua ostaa mitään. Enkä varsinkaan alennusmyynnistä, joista tulee yleensä haalittua jotain "ihan kivaa" ihan vaan sen takia, että se on halpaa. Mulle on kyllä jäänyt joku pienehkö tyhjiö.. Enää ei tarvitse kokoajan siivota eikä shoppailu innosta.. En oikein tiedä mitä niiden tilalla tekisin. Ehkä tähänkin tottuu.

Vierailija
31/100 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, mies on ihan ärtsynä kun olen vaan puhunut että tämmöinen olisi hyvä :(. Tuleekohan tästä mitään. Silllä kun on tapana nakella tavarotia sinne sun tänne pitkin kaappeja, laatikoita sun muita. Ihan vaan välinpitämättömyyttä (laittaa mihin sattuu niin on käsistä pois, jos pitää siivota niin tasoilta vaan sullotaan tavarat johonkin).

Ja välillä mukamas sinne missä hänen mielestä sen paikka on tai sitä voisi joskus tarvita. Jus tlöytyi joku johdonpätkä kaapista jossa pidän maksettavia laskuja yms. käyttöpaperiasioita - kai se ajatteli että sitä johtoa työhuoneessa voisi joskus käyttää. (Muutoin johdot pitäisi olla muiss apaikoissa säilytyksessä.)

Ja khh-kaapista löytyi kanssa jotain ihme sälää (mun mielestä roskiin kuuluvaa, jotain verhonarua pätkä yms. omituista), joista hän oli sitä mieltä että on ompelutarviketta. (Verhotarvikkeet meillä erikseen eri paikassa...)

ap

Vierailija
32/100 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista, mutta mua ärsyttää koko "konmari-metodi" nimineen päivineen. Siivoamisesta on tehty taas jotenkin monimutkaista ja trendikästä, että sitä varten on pitänyt oikein kirja kirjoittaa ja "metodi" kehitellä. Hohhoijaa.

Vierailija
33/100 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty suhtautumaan, koska konmarista tulee mieleen vain kommari. Ja se ei ole hyvä se.

Vierailija
34/100 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:13"]

Äh, mies on ihan ärtsynä kun olen vaan puhunut että tämmöinen olisi hyvä :(. Tuleekohan tästä mitään. Silllä kun on tapana nakella tavarotia sinne sun tänne pitkin kaappeja, laatikoita sun muita. Ihan vaan välinpitämättömyyttä (laittaa mihin sattuu niin on käsistä pois, jos pitää siivota niin tasoilta vaan sullotaan tavarat johonkin).

Ja välillä mukamas sinne missä hänen mielestä sen paikka on tai sitä voisi joskus tarvita. Jus tlöytyi joku johdonpätkä kaapista jossa pidän maksettavia laskuja yms. käyttöpaperiasioita - kai se ajatteli että sitä johtoa työhuoneessa voisi joskus käyttää. (Muutoin johdot pitäisi olla muiss apaikoissa säilytyksessä.)

Ja khh-kaapista löytyi kanssa jotain ihme sälää (mun mielestä roskiin kuuluvaa, jotain verhonarua pätkä yms. omituista), joista hän oli sitä mieltä että on ompelutarviketta. (Verhotarvikkeet meillä erikseen eri paikassa...)

ap

[/quote]

Meillä vähän sama, mutta asialla lapset. Jostain päästä, kun aloittaa, niin viimeistään puolessavälissä alkaa aloitetusta päästä sotku jo uudelleen. Oon jo melkein luovuttanut.

Vierailija
35/100 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taittelin t-paidat Konmarin ohjeiden mukaan n. pari kuukautta sitten. Kauhukseni huomasin, etten ole koskenut ko. paitoihin kertaakaan järjestelyn jälkeen.

Kirjan perusteella Konmarilla taitaa olla tavaroitten järjestelystä jonkinasteinen pakkomielle?

Vierailija
36/100 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävisin kaapin kerrallaan. Oli siellä sitten mitä tahansa. Kaikilta löytyy pari tuntia viikossa. Jouluun mennessä valmista.

Vierailija
37/100 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähän niinkuin tietämättäni käynyt Konmari-metodilla vaatteeni läpi aiemmin :D Tai siis mulla on ollut tapana vuokrata kirpparipöytä ja myydä siellä mitä ei tule enää käytettyä. Ja joo, kyllä mä ainakin olen aina kerralla tuon urakan tehnyt ja järjestellyt samalla kaapit ja laatikot.

Luin nyt kesälomalla Konmarin, ja otin siitä pari vinkkiä omaan kotiini. Vaatteiden viikkaaminen pystyyn on ollut tosi näppärä juttu. Pystyyn viikattuja vaatteita on paljon helpompi ottaa laatikosta, koska yhden vaatekappaleen poistaminen ei pakota järkkäilemään pinoa uusiksi. Ja jep, mä olen viikannut alusvaatteet ja sukat :D Jotku pitävät tätä ihan täytenä hulluutena, mutta musta on kivaa aamulla avata laatikko ja nähdä ne siistit rivit sukkia ja alusvaatteita. Ihan orjallisesti en kyllä Konmari-oppeihin viitsi lähteä. Esim käsilaukun tyhjentäminen päivän päätteeksi tuntuu vähän vaivalloiselta. Konmarissa on aika paljon jotain animistisia vaikutteita siinä, että kiitetään tavaroita ja vaatteita päivän työstä, mikä nyt tuntuu tosi hölmöltä ehkä meistä. Mutta idän uskonnoissa tuollainen on arkipäiväisempää ajattelua. 

Vierailija
38/100 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:55"]

Miten ihmeesä ette saa parissa tunnissa karsittua yhden ihmisen vaatteita? Kuinka paljon niitä oikein on?

[/quote]

Siivosin mun vaatekaapin vasta ja järkytyin itsekin kun huvikseni laskin montako sukkaparia mulla on. 60! Siitä lähti muutama rikkinäinen ja pariton roskiin, mutta onpahan kertynyt noita :D

Vierailija
39/100 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:29"]Mä kävisin kaapin kerrallaan. Oli siellä sitten mitä tahansa. Kaikilta löytyy pari tuntia viikossa. Jouluun mennessä valmista.
[/quote]
Ja seuraavana syksynä uusiksi. Mutta aikaa meneekin viiden kuukauden sijaan enää kolme. Tätä toistetaan säännöllisesti koko loppuelämä. Muistaen samalla miettiä jokaista ostosta turhuuden minimoimiseksi. Näin saat siistin kodin.

Vierailija
40/100 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 10:08"]

Eikö lapselle voi suoda armon pitää omassa huoneessaan haluamansa tavarat ja vaatteet ja yrittää vaan vastaisuudessa miettiä sisääntulovirtaa tarkemmim. Mua on alkanut tökkiä tuo 'tuottaako iloa'. No ei tuota vaikka järkyn kokoiset kalsarit, mutta minkäs teet että et mahdu just nyt pienempiin ja jotain on pidettävä.

[/quote]

NO ei tämä ihan toimi jos sen verran pieni lapsi että aikuknen joutuu vaateasioita hoitamaan, ja lelujen siivouksessa auttamaan.

Lisäksi se menee niin, että hän leikkii siivouksen jälkeen ensin oman huoneen ihan täyteen, sitten seuraavan talon huoneen, sitten seuraavan... päiväsäs on koko talo täynnä sitä pientä tavaraa.

Ja tietysti leluja pitäisi karsia ja lajitella vähän niitä mitkä jo alkaa olla "lapsellisia" / millä ei oikeasti enää leiki, jotta mahtuisi huoneeseen edes joku pieni koulupöytä nyt kun aloitti koulun!

ap

[/quote]

Nyt vaan parempi kuri lapselle, ei tuollaista tarvitse sietää kun lapsi ei ole enää edes taapero! Joka ikinen ilta lapsi kerää jokaisen oman tavaransa paikalleen. Siis kaikelle sälälle täytyy löytyä oma, helposti saavutettava paikkansa ja aikuinen tarkistaa joka ilta että sälä on paikoillaan, eikä siitä luisteta mistään syystä.

Toisekseen, kyllä vikaa on nyt aikuisissa siinäkin mielessä että tavaraa on annettu lapselle niin hirveät määrät. Rajoita ihan ensimmäiseksi sitä sisään kannetun tavaran tulvaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi