Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on runsaat menkat, miten paljon te oikeasti vuodatte??

Vierailija
12.03.2022 |

Tuntuu että olenko ainoa joka vuotaa näin. Esim yöllä nukkuessa, en kerkeä aamulla pöntölle kun housuissa tuntuu että nyt vuotaa!! Ja sitten pöntöllä pitää istua kauan että veret kaikki vuotaa :( Ja joskus en kerkeä pöntölle ja tipahtaa veripaakkuja housuun :( Onko muilla tällästä? Mulla on kyllä nyt tutkittavana munasarjan kysta, varmaan johtuu siitä...

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selittyy se, että vuotoon ei riitä mitkään suojat vaikka vuodon määrä kuukautisten aikana ei kuitenkaan ole kaikkiaan suuri?

Osaako joku selittää tämän?

Vierailija
62/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukupilla pystyt mittaamaan vuodon määrän. Vaatii vähän kirjanpitoa.

80ml on runsaiden raja, mulla se oli aina minimi. 120, 180, pahimmillaan vuoti 200ml. Vaihdevuosiin oli pakko ottaa hormonikierukka. Joo, ihan täyttä kamaluutta tuo runsas vuotaminen :(

Kuka ihan oikeasti jaksaa vuodon määrän mitata. Jos on valtavat vuodot,nistä puhutan naistentautien läkärille.Etsitän syy sisätutkimus ja ultralla,kuin pois suljetan kohdun lika kasvaimet ymm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen on lääkkeet. Minulla käytössä caprilon joka vähentää verenvuotoa. On kuin taivaan lahja!

Mutta noissa vuotoa hillitsevissä lääkkeissä on riskinä veritulppa.

Minäkin sain reseptin, mutta en uskaltanut aloittaa niiden syömistä.

Ensinnäkin, jos olisit niin altis veritulpille, sitä ei olisi koskaan kirjoitettu sinulle reseptillä. Toisekseen, miten selität itsellesi sen, että teet varmasti monia muita asioita jotka nostavat tulppariskiä paljon enemmän? Syöt lihaa? Oletko koskaan matkustanut lentämällä lomalle? Et kai sitten?

Vierailija
64/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on lääkkeet. Minulla käytössä caprilon joka vähentää verenvuotoa. On kuin taivaan lahja!

Minulla ei toiminut. Ei liiemmin vähentänyt. Se lyhensi jonkun verran vuotopäiviä.

Vierailija
65/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80ml on runsaiden raja, mulla se oli aina minimi. 120, 180, pahimmillaan vuoti 200ml. Vaihdevuosiin oli pakko ottaa hormonikierukka. Joo, ihan täyttä kamaluutta tuo runsas vuotaminen :(

Kuka ihan oikeasti jaksaa vuodon määrän mitata. Jos on valtavat vuodot,nistä puhutan naistentautien läkärille.Etsitän syy sisätutkimus ja ultralla,kuin pois suljetan kohdun lika kasvaimet ymm.

”Kuka jaksaa”. No, aika moni sen erikoissairaanhoidon potilas joutuu jaksamaan. Mua gyne pyysi laittamaan noita määriä ylös. Ei tutkiminen ja hoito ole mikään nopea homma.

Vierailija
66/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selittyy se, että vuotoon ei riitä mitkään suojat vaikka vuodon määrä kuukautisten aikana ei kuitenkaan ole kaikkiaan suuri?

Mitä?

Niin kun normaalin vuodon määrä on 0,2- 0,8 dl koko vuotojakson aikana. Tuo 0,8 jo alkaa olla runsasta määritelmän mukaan. Nuo määrät jaettuna useammalle vuorokaudelle ei ole paljon. Kuitenkin siteet ovat täynnä usean kerran päivän mittaan ja jopa vuotavat yli.

Vierailija
67/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 plustamponia ja side kahdessa tunnissa vuotaneet ylitse. Cyclocapron 500 mg 2 tbl 3-4 kertaa päivässä, silti nuo vuodot. Nyt on kohtu poistettu.

Vierailija
68/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä toi kysymys tarkoittaa? Miten yhtäaikaa ”ei riitä mitkään suojat” ja ”vuodon määrä ei kuitenkaan ole suuri”?

Vierailija
69/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä toi kysymys tarkoittaa? Miten yhtäaikaa ”ei riitä mitkään suojat” ja ”vuodon määrä ei kuitenkaan ole suuri”?

Sitähän minä tässä juuri yritän kysyä.

Vierailija
70/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä?

Niin kun normaalin vuodon määrä on 0,2- 0,8 dl koko vuotojakson aikana. Tuo 0,8 jo alkaa olla runsasta määritelmän mukaan. Nuo määrät jaettuna useammalle vuorokaudelle ei ole paljon. Kuitenkin siteet ovat täynnä usean kerran päivän mittaan ja jopa vuotavat yli.

On paljon naisia joilla vuoto on koko aikana paljon enemmän. Vaikka 80-200ml on määritelmän mukaan runsasta (eli aiheuttaa joillekin anemiaa yms), ei ole kauhean harvinaista vuotaa vaikka 500ml. Tervettä se ei ole, mutta menorragiaa aiheuttavat sairaudet ei ole harvinaisia. Myoomat, endimetrioosi, adenomyoosi.

Vierailija
71/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caprilonille ääni myös minulta! Itse siirryin kierukkaan vakavan anemian takia ja toivon, että tämän alkuajan jälkeen vuoto asettuu. Tällä hetkellä vuodan edelleen viikon, ja tiputtelen 2 viikkoa.

Vierailija
72/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesta päiväsiteestä tuli veret läpi alle tunnissa, nyt kuukuppi käytössä ja sitä tyhjennän muutaman tunnin välein. Runsas vuoto kestää pahimmillaan 5-6 päivää, menkat ylipäänsä n 10 päivää

Vierailija
73/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäkää noita Tenan housuvaippoja runsaimpina päivinä, helpottaa elämää paljon eikä tarvii pelätä ohivuotoa.

Näin on oikeasti. Käytän vielä sidettä sen kanssa. Lähinnä että voin helpommin vaihtaa. Päiväkodin minivessassa kiireessä vähän vaikeaa riisuskella housuja.

Vierailija
74/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo "normaali" kuukautisvuodon määrähän ei tarkoita sitä, etteikö tosiaan olisi melko tavallistakin vuotaa enemmän. Silloin, kun mulla oli runsaat kuukautiset jonkun vuoden ajan synnytysten jälkeen, niin jouduin tyhjentämään 30-millilitraisen kuukautiskupin neljäkin kertaa päivän aikana. Yön aikana se täyttyi niin, että piti ohivuotoa napata siteeseen. Vaikka siis päivällä kupissa olisi ollut vain 20 millilitraakin vuotoa tyhjennettäessä, runsaampina parina päivänä vuosina jo noin 90 ml vuorokaudessa. Onneksi niitä runsaita päiviä oli vain se noin kaksi, ja niiden lisäksi pari päivää, jolloin kuppi jotakuinkin täyttyi, niin vuosin kuukautisten aikana vain noin 250 ml kuukautisten aikana.

Kuunautiskupilla ja kestositeillä pärjäsi hyvin tuollaisen vuodon kanssa. Nykyään vuodot ovat iän tai sattuman oikun (vai raskauksista palautumisen?) takia taas huomattavasti normaalimmat.

Vierailija
75/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannoin ennen aina vaihtohousuja mukana, koska läpivuoto saattoi yllättää. Tai koska veri oli niin juoksevaa aneemisuuden vuoksi, sivultakin saattoi lorahtaa

Alavatsakipujen vuoksi hakeuduin lopulta gynelle ja kysta oli löydöksenä. Siitä lähete julkiselle ja siellä sovittiin, että seurataan puolivuotta kehittyykö tilanne. Aloitettiin myös e-pillerit.

Puolen vuoden jälkeenkin kysta edelleen oli toisessa munasarjassa ja päätettiin poistaa. Laporaskopiassa selvisi, että kysta oli endometriooma ja endometrioosia kaavittiin ja poltettiin niin paljon, kuin pystyttiin. Toinen munasarja poistettiin myös.

Tämän jälkeen elämä on ollut niin paljon helpompaa. Pillereitä popsin 3 lautaa putkeen.

Vierailija
76/102 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että vaihtokset ovat alkaneet. Silloin vuoto runsastuu.

Vierailija
77/102 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli 2 desiä? Vähintään tuon verran varmaan, joo. 

Vierailija
78/102 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä?

On paljon naisia joilla vuoto on koko aikana paljon enemmän. Vaikka 80-200ml on määritelmän mukaan runsasta (eli aiheuttaa joillekin anemiaa yms), ei ole kauhean harvinaista vuotaa vaikka 500ml. Tervettä se ei ole, mutta menorragiaa aiheuttavat sairaudet ei ole harvinaisia. Myoomat, endimetrioosi, adenomyoosi.

Onko jollain oikeasti alle 80 ml? Siis alle desi, yhteensä? Omg. No, nyt ymmärrän ihmisten erilaiset menkkakertomukset. Mulla on enemmänkin tuota 300-400 ml osastoa. 

Vierailija
79/102 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon. Mulla on imukykyisin Tampax + paksu yöside, mutta pahimpina päivinä se on 2h ja pitää vaihtaa tai tulee yli. Onneksi noi pahimmat päivät kestää vaan pari päivää, mutta menkkojen kesto kokonaisuudessaan on silti 7päivää 😩

Pre vaihdevuodet menossa jo kolmatta vuotta ja välillä on mennyt vain 15 minuuttia samalla setillä. Mikään "lääkitys" ei tehoa. Kaikki on kokeiltu. Kohdunpoistoon en ala. 

Vierailija
80/102 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenisen vuotta kärsin runsaista kuukautisista. Joka kierrolla oli kaksi sellaista vuotopäivää, että en voinut mennä edes töihin koska paksuin yöside + isoin tamponi yhdistelmä riitti hädin tuskin 15 minuutiksi. Olin aina aivan hiton väsynyt ja turha kai mainitakaan, että rautavarastot tyhjenivät täysin.

Ainoa hoitokeino mitä lääkärit osasivat kertoa olisi ollut kierukka ja sitä en ottaisi vaikka aseella uhattaisiin.

Onneksi ikä auttoi ja nyt vaihdevuosien kynnyksellä menkkavuoto on pienentynyt tosi paljon. Se runas vuotoaika itse asiassa oli ihan normaali esivaihdevuosioire, en vain tajunnut sitä silloin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän