Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla on runsaat menkat, miten paljon te oikeasti vuodatte??

Vierailija
12.03.2022 |

Tuntuu että olenko ainoa joka vuotaa näin. Esim yöllä nukkuessa, en kerkeä aamulla pöntölle kun housuissa tuntuu että nyt vuotaa!! Ja sitten pöntöllä pitää istua kauan että veret kaikki vuotaa :( Ja joskus en kerkeä pöntölle ja tipahtaa veripaakkuja housuun :( Onko muilla tällästä? Mulla on kyllä nyt tutkittavana munasarjan kysta, varmaan johtuu siitä...

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori jos oli ällö :D

Vierailija
2/102 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litran päivässä, sunnuntaisin ja arkipyhinä kaksi litraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litran päivässä, sunnuntaisin ja arkipyhinä kaksi litraa.

:I(

Vierailija
4/102 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon. Mulla on imukykyisin Tampax + paksu yöside, mutta pahimpina päivinä se on 2h ja pitää vaihtaa tai tulee yli. Onneksi noi pahimmat päivät kestää vaan pari päivää, mutta menkkojen kesto kokonaisuudessaan on silti 7päivää 😩

Vierailija
5/102 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukupilla pystyt mittaamaan vuodon määrän. Vaatii vähän kirjanpitoa.

80ml on runsaiden raja, mulla se oli aina minimi. 120, 180, pahimmillaan vuoti 200ml. Vaihdevuosiin oli pakko ottaa hormonikierukka. Joo, ihan täyttä kamaluutta tuo runsas vuotaminen :(

Vierailija
6/102 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä menkat on runsastuneet ja muuttuneet huomattavasti kivuliaimmiksi. Menkkojen pahimpina vuotoöinä on paksuin ob ja yöside. Niillä pärjää aika hyvin.

Päivällä paksuin ob riittää puoleksitoista tunniksi. Julkisille paikoille on pakko laittaa side varuiksi, jos sattuu tulemaan joku yhtäkkinen hyökyaalto. :D

Noita runsaita vuotopäiviä on onneksi vain kaksi. Muut päivät on inhimillinen vuotomäärä.

Lääkärin määräämiä vahvoja särkylääkkeitä menee paljon. Useampana päivänä maksimiannos. Joinakin päivinä on pakko syödä enemmänkin.

Vaihdevuosia odotellessa.

Vierailija
7/102 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon. Mulla on imukykyisin Tampax + paksu yöside, mutta pahimpina päivinä se on 2h ja pitää vaihtaa tai tulee yli. Onneksi noi pahimmat päivät kestää vaan pari päivää, mutta menkkojen kesto kokonaisuudessaan on silti 7päivää 😩

Tismalleen sama. Vielä työ jossa tuo ei aina onnistunut. Lääkäri suositteli hormonikierukkaa kun rautavarastot hupenivat. Loistava päätös -kuukautiset hävisivät miltei kokonaan.

Vierailija
8/102 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä ei kai suositella käytettäväksi tamponia, siitä syystä että se pitäisi vaihtaa n. kuuden tunnin välein. Jos nukut vaikka kahdeksan tuntia niin vaihtovälistä tulee liian pitkä ja toksisen shokin riski kasvaa.

Vierailija
9/102 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jouduin käyttämään kahta isointa tamponia yhtaikaa ja ne suojasi ehkä 2h.

Vierailija
10/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen hormonikierukkaa tyhjensin kuukuppia pahimmillaan kolme kertaa tunnissa ekan päivän ajan. Eläköön Mirena! Nyt kuukautiset on tippa väriä pikkareissa kerran kuukaudessa. 

Vierailija
11/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon. Joudun esim. parina ensimmäisenä yönä laittamaan herätyskellon herättämään tunnin välein, sillä imukykyisin tamponi ja yöside tulvivat yli n. tunnissa, ja lakana ja petauspatja ovat muuten aivan veressä.

Vierailija
12/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidätte menkat, jos on noin rajua vuotoa? Yhdistelmäehkäisypillereitä voi syödä putkeen, jolloin tyhjennysvuotoa ei tule.

Vierailija
13/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiseni olivat todella runsaat ja niiden myötä mm. ferritiiniarvo oli mennyt matalaksi, eli se oli vain 6. Tämä huomattiin vasta julkisella, kun olin valittanut monessa paikkaa asiaa.

Oli ihan normaalia, että aamulla en ehtinyt vessaan ilman, että joka paikka valui, jättisidettä ja isointa tamponia sai vaihtaa vähintään kahden tunnin välein päivällä ja sittenkin oli ihan normaalia, että housut olivat veressä ja pesin auton penkistä verta.

Valitin asiasta mm. yksityiselle gynelle ja hän sanoi vain kyllästyneesti, että kaikkihan asiasta valittavat ja kirjoitti kierukkareseptin. Sanoin, että en ota mitään ketun kierukkaa, koska minut on steriloitu ja se ei ole ratkaisu. Jatkoin asiasta valittamista ja julkisella puolella vihdoin oli nuori mieslääkäri, joka alkoi kiinnittämään asiaan huomiota ja teetätti esimerkiksi kattavammat labratutkimukset. Sain lähetteen naistenklinikalle ja minulle tehtiin lämpöpallohoito, joka vähensi vuodon määrän todella hyvin. Olen sen jälkeen pärjännyt tavallisella siteellä pahimmat päivät hyvin.

Vierailija
14/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppia saa tyhjentää viisi kertaa päivässä (on siis silloin aivan ääriään myöten täynnä), yöllä kerran.

Pahimpia vuotopäiviä kestää kaksi-kolme päivää ja sen jälkeen pärjää hiukan vähemmillä tyhjennyskerroilla.

Vierailija
15/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pidätte menkat, jos on noin rajua vuotoa? Yhdistelmäehkäisypillereitä voi syödä putkeen, jolloin tyhjennysvuotoa ei tule.

Onko tuollainen tervettä? Sitä paitsi minulle mikään hormonaalinen ehkäisy ei edes sopinut ja en todellakaan olisi alkanut napsimaan jotain pillereitä joka ikinen päivä.

Vierailija
16/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen hormonikierukkaa tyhjensin kuukuppia pahimmillaan kolme kertaa tunnissa ekan päivän ajan. Eläköön Mirena! Nyt kuukautiset on tippa väriä pikkareissa kerran kuukaudessa. 

Kaikille ei hormonikierukat sovi.

Vierailija
17/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuollainen tervettä? Sitä paitsi minulle mikään hormonaalinen ehkäisy ei edes sopinut ja en todellakaan olisi alkanut napsimaan jotain pillereitä joka ikinen päivä.

Kun pillerit kehittettiin, niitä oli tarkoitus syödä putkeen. Naisten arveltiin haluavan pitää menkat, joten tyhjennysviikko lisättiin ohjeisiin. Tyhjennysvuotoa ei oikeasti tarvita eikä tyhjennysvuoto ole aidot kuukautiset.  Alhainen ferritiini ja anemia ovat oikeasti epäterveellisiä.

Suurelle osalle naisista löytyy sopiva hormonalinen ehkäisy.

Vierailija
18/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on lääkkeet. Minulla käytössä caprilon joka vähentää verenvuotoa. On kuin taivaan lahja!

Vierailija
19/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukupilla pystyt mittaamaan vuodon määrän. Vaatii vähän kirjanpitoa.

80ml on runsaiden raja, mulla se oli aina minimi. 120, 180, pahimmillaan vuoti 200ml. Vaihdevuosiin oli pakko ottaa hormonikierukka. Joo, ihan täyttä kamaluutta tuo runsas vuotaminen :(

Kysypäs lämpöpallohoitoa, minulla se auttoi.

Vierailija
20/102 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on lääkkeet. Minulla käytössä caprilon joka vähentää verenvuotoa. On kuin taivaan lahja!

Ja jos joku ei tiedä niin kyse on lääkkeestä jota otetaan vain pahimman vuodon aikaan, ei mitään hormoneja.