Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?
Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!
Kommentit (1217)
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että se myy.
Mitäpä luulette, kun sisäänostetaan mustaa talvitakkia ja värillistä talvitakkia, niin kumpi myy? Aivan, musta. Ja sitten ihmiset valittaa, että miksi on vain mustaa valikoimissa.
Tulee kauppoihin palautetta, että pitäisi valikoimissa olla laadukkaita vaatteita. Sitten kun niitä on, niin ihmiset ostaa eniten veromodaa, koska sen laadukkaankin pitäisi maksaa saman verran kuin keittiörätti.
Jostain syystä ihmiset ymmärtää, miksi lada ei maksa saman verran kuin mersu, muttei ymmärretä kankaiden, kaavoituksen, värin pysyvyyden, kutistumattomuuden, lankojen kestävyyden yms päälle yhtään.
Suomessa ei oikein kannata myydä simpsakkaa toimistovaatetta, silkkipaitoja, tyköistuvia mekkoja, kirkkaita värejä, kapeita kenkiä, koska ihmiset eivät niitä osta. Valitetaan vain, että miksi on niin pikkuruisia ja kittanoita vaatteita, jotka ei "normi-ihmisen" päälle mahdu. Eikä ranskalaiset kengät mahdu, vaan pitää olla mukavat kengät, kun lapsia viedään leikkipuistoon jne.
Sitten se on sitä legginssiosastoa, tunikaa ja crocksia. Ylipaino ja vaatteen käytännöllisyys menee esteettisyyden edelle. Ilmeisesti ranskalaisissa leikkipuistoissa lapset on ihan suorissa housuissa suurin piirtein leikkimässä eikä talvihaalareissa.
Piirrät kuvan ja viet ompelijalle, niin tekee sinulle mitä haluat. Maksaa muutaman satasen. Ainiin, mutku se ei olekaan 5e niin kuin veromodan polyesterikama.
Ei kai kukaan osta kenkiä jotka eivät mahdu, olivat miten ranskalaisia tahansa? Valitettava tosiasia on, että meillä suomalaisilla on verrattain leveät jalat, joten ne italialaiset ja ranskalaiset ihanat kengät eivät vaan sovi. Ja alan ammattilaisena, voin kertoa että jälki ei ole kaunista jos väkisin survotaan jalat liian kapeisiin kenkiin ja kipitellään niillä vuosikaudet. Ei tarvitse olla crocsia eikä muuta rumaa, mutta kyllä niiden kenkien sopivat täytyy olla.
Vierailija kirjoitti:
Andiata ei tee säkkejä. Ne ovat kyllä melko hintavia, mutta onhan alet.
Totta, mutta materiaali on usein hiostavaa synteettisyydessään. Tai no, se on viimeisin kokemukseni juhlamekosta vuoden 2017 alussa. Mekko myös painaa monta kiloa. Ehkä materiaalit ovat parantuneet siitä?
Vierailija kirjoitti:
Joku parikymppinen täällä alapeukuttaa sille että keski-ikäisenä on mahtavaa olla omissa nahoissaan.
Varmaan enemmän alapeukutetaan sille, että keski-ikäiset omissa nahoissaan olevat kommentoivat toisten puolesta, että vaatteiden ei tarvitse olla käyttäjän mielestä kauniita, koska keski-ikäiset ovat tyytyväisiä rumissakin vaatteissa, kunhan ne ovat mukavia.
Säkissä on vähemmän leikkaamista ja ompelua, se tulee halvemmaksi valmistaa. Kotimaisen tuotannon on hankala kilpailla halpatyövoimalla tuotettujen kanssa - vaikkei niistä nyt moni kai oikeasti tee niitä vaatteita kotimaassa ainakaan kokonaan. Kilpailu on kuitenkin sellaista että on eyhkäö turha lähteä tarjoamaan samaa, jota joka ulkomainen tuo maahan jo, ja jolla on valtavan tuotantokoneiston etu puolellaan. Oletan Finlaysonkin on laskenut tuotanokustannukset, ja tutkittanut markkinoinnin asiantuntijoilla, missä olisi sitä ns markkinarakoa tai mitä kuluttajat haluavat nyt.
Ja jos haluat oikeasti istuvan vaatteen, teetä ompelijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku parikymppinen täällä alapeukuttaa sille että keski-ikäisenä on mahtavaa olla omissa nahoissaan.
Varmaan enemmän alapeukutetaan sille, että keski-ikäiset omissa nahoissaan olevat kommentoivat toisten puolesta, että vaatteiden ei tarvitse olla käyttäjän mielestä kauniita, koska keski-ikäiset ovat tyytyväisiä rumissakin vaatteissa, kunhan ne ovat mukavia.
Onko sinulle aivan mahdoton ajatus, että värikkäiden ja kuviollisten tunikoiden, reilu Jen mekkojen, leggiksien ja lättäpohjaisten kenkien käyttäjät pitävät käyttämiään vaatteita ja kenkiä sekä kauniina että mukavina? Ei he niitä muuten ostaisi .
Koska suomalaiset naiset ovat pääsin muodottomia säkkejä.
Suomalaista designmuotia arvostavat lähinnä reippaasti keski-ikäiset ja sitä vanhemmat (ylempää) keskiluokkaa olevat rouvasihmiset, joita väljä ja vartalon epätasaiset kuprut peittävä pirtekuosinen säkki imartelee parhaiten. Siksi näin kai on. Samat tädit, jotka ovat hulluina muumimukeihin. Köyhemmillä ja nuoremmilla ei ole yleensä varaa suosia suomessa suunniteltuja eikä varsinkaan suomessa valmistettuja vaatteita. Mutta muumimukien käräilijä -tädeillä on. Oikein varakkaat muotietoiset naiset taas eivät arvosta yhtä erityisesti kotimaisuutta eikä heitä kiinnosta brändin kotimaisuus. Suomimuodin suurinta kohderyhmää ovat siis vakavaraiset, etenkin kotimaista säkkimuotia fanittavat tädit. Eipä juurikaan muut. Nuo marimekko-fanit, isoin asiakaskunta, alkavat myös helposti boikotoida tuotemerkkejä päättäväisesti ja pitkäjänteisesti ja jos nyt vaikkapa marimekko lanseeraisi liikaa kauniimpia vaatteita kauniimmille ihmisille, tädit kokisivat sen "naista esinneellistävä" tms ja monet pirtsakat teltat jäisivät myymättä. Siksi kovin pieniä ja sieviä vaatteita ei voida koskaan alkaa saman merkin alla valmistaa.
Onko vaate valittajat ja mollaajat globalistien asialla? Olette luusereita globot.
Heikon vaatteen kantajan tunnistaa. Riepu rätti. Mikäs asu on ensi kesänä muotia? Verkkopaita unotar ilman liivejä ja tirsu läskit näkyy. Päät puna vihreäksi kynitty. On siinä näky. Näkö haitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sopii kaikille vartaloille.
Ei todellakaan sovi.
Itse olen vartalotyypiltäni dramatic ja minulle sopii siis vartalonmyötäiset parhaiten.
Minä en tiedä, mikä on ”vartalotyyppi dramatic”, itse olen pitkä ja hoikka ja ”telttavaattet” eivät ole edukseen päälläni.
Suomalainen merkki Nakoa tekee mm. kauniita pellavaisia kietausumekkoja. Itse olen tykännyt niistä kovin. Trikoovaatteista Lumoanin mekot miellyttävät silmääni.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaista designmuotia arvostavat lähinnä reippaasti keski-ikäiset ja sitä vanhemmat (ylempää) keskiluokkaa olevat rouvasihmiset, joita väljä ja vartalon epätasaiset kuprut peittävä pirtekuosinen säkki imartelee parhaiten. Siksi näin kai on. Samat tädit, jotka ovat hulluina muumimukeihin. Köyhemmillä ja nuoremmilla ei ole yleensä varaa suosia suomessa suunniteltuja eikä varsinkaan suomessa valmistettuja vaatteita. Mutta muumimukien käräilijä -tädeillä on. Oikein varakkaat muotietoiset naiset taas eivät arvosta yhtä erityisesti kotimaisuutta eikä heitä kiinnosta brändin kotimaisuus. Suomimuodin suurinta kohderyhmää ovat siis vakavaraiset, etenkin kotimaista säkkimuotia fanittavat tädit. Eipä juurikaan muut. Nuo marimekko-fanit, isoin asiakaskunta, alkavat myös helposti boikotoida tuotemerkkejä päättäväisesti ja pitkäjänteisesti ja jos nyt vaikkapa marimekko lanseeraisi liikaa kauniimpia vaatteita kauniimmille ihmisille, tädit kokisivat sen "naista esinneellistävä" tms ja monet pirtsakat teltat jäisivät myymättä. Siksi kovin pieniä ja sieviä vaatteita ei voida koskaan alkaa saman merkin alla valmistaa.
Juuri tällä hetkellä Marimekko on suosituin nuorten keskuudessa. Mutta toisaalta eiväthän sinua faktat tai edes muoti kiinnosta, vaan mahdollisuus päästä haukkumaan suomalaisia naisia.
Samaa olen ihmetellyt jo vuosia. En suostu ostamaan 100-200 euroa maksavia muodottomia säkkejä.
Tämän ketjun innostamana tilasin viimein Etsystä puuvillamekon, jossa on klassinen leikkaus ja arvostelujen mukaan laadukas kangas ja ompelu. Näissä on kyllä aina se vaara, että saa ihan sutta ja sekundaa. Suomalaisissa on kuitenkin tietty laatutakuu ja voi ainakin palauttaa, jos ei tykkää. Saa nähdä, mitä sieltä tulee.
Olen itse lievästi keskivartalolihava, keski-ikäinen ja keskituloinen nainen. Painoindeksi juuri ja juuri normaalipainon puolella, joskus ylipainon puolella. Säkit, teltat ja muut "suomalaiselle naiselle suunnitellut" vaatteet saavat minut näyttämään 10-15 kiloa lihavammalta, ja se viimeinenkin illuusio vyötäröstä häviää. Suosin aina ehdottomasti sellaisia vaatteita, jotka korostavat vyötäröä ja loihtivat sellaisen tasapaksuun vartalooni. V-aukko keventää raskasta yläosaani ja V-aukkoa on erittäin harvoin suomalaisisssa vaatteissa, sitäkin ihmettelen.
Äitini ja paras ystäväni pukeutuvat näihin "säkkeihin" ja pulittavat törkeitä hintoja jostain laatutietoisen suomalaisbrändin löysästä vaatteesta. Vaatteet tekevät heidät entistä lihavamman näköiseksi. Lisäksi rinnat häviävät säkin sisään. Äitini sanoo suoraan, että arvostaa vaatteessa laatua, luonnonkuitua, kestävyyttä, mukavuutta, hillittyä tyyliä ja käytännöllisyyttä. Vaate ei saa kiristää ja hiertää, ja sen pitää olla helposti puettava, ja sen pitää tuntua kivalta, eikä se saa olla liian näyttävä tai paljastava. Hänkin tietää, että saattaisi näyttää hoikemmalta jossain toisessa vaatteessa mutta kuittaa asian, että pukeutuu kuten haluaa ja arvostaa käytännöllisiä ja mukavan tuntuisia vaatteita. No suomalaismerkit ovat juuri näiden kriteerien mukaisia vaatteita täynnä.
Ystäväni arvostaa hänkin mukavuutta ja sitä, ettei vaatteen kanssa tarvitse miettiä, pursuaako vatsamakkara rumasti. Löysässä vaatteessa on rentoa ja turvallista olla, kun ei kerran pidä vartalostaan. Hän kyllä tietää, että toisentyyppiset vaatteet saattaisivat tehdä hänestä hoikemman näköisen, mutta hän mieluummin valitsee vaatteen, jossa hän kokee itsensä turvalliseksi ja siten itsevarmaksi.
Luulen, että tästä se homma on monilla kiinni: että missä vaatteessa on turvallinen ja itsevarma olo, eikä se välttämättä riipu mitenkään siitä, mikä vaate näyttäisi parhaimmalta päällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lievästi keskivartalolihava, keski-ikäinen ja keskituloinen nainen. Painoindeksi juuri ja juuri normaalipainon puolella, joskus ylipainon puolella. Säkit, teltat ja muut "suomalaiselle naiselle suunnitellut" vaatteet saavat minut näyttämään 10-15 kiloa lihavammalta, ja se viimeinenkin illuusio vyötäröstä häviää. Suosin aina ehdottomasti sellaisia vaatteita, jotka korostavat vyötäröä ja loihtivat sellaisen tasapaksuun vartalooni. V-aukko keventää raskasta yläosaani ja V-aukkoa on erittäin harvoin suomalaisisssa vaatteissa, sitäkin ihmettelen.
Äitini ja paras ystäväni pukeutuvat näihin "säkkeihin" ja pulittavat törkeitä hintoja jostain laatutietoisen suomalaisbrändin löysästä vaatteesta. Vaatteet tekevät heidät entistä lihavamman näköiseksi. Lisäksi rinnat häviävät säkin sisään. Äitini sanoo suoraan, että arvostaa vaatteessa laatua, luonnonkuitua, kestävyyttä, mukavuutta, hillittyä tyyliä ja käytännöllisyyttä. Vaate ei saa kiristää ja hiertää, ja sen pitää olla helposti puettava, ja sen pitää tuntua kivalta, eikä se saa olla liian näyttävä tai paljastava. Hänkin tietää, että saattaisi näyttää hoikemmalta jossain toisessa vaatteessa mutta kuittaa asian, että pukeutuu kuten haluaa ja arvostaa käytännöllisiä ja mukavan tuntuisia vaatteita. No suomalaismerkit ovat juuri näiden kriteerien mukaisia vaatteita täynnä.
Ystäväni arvostaa hänkin mukavuutta ja sitä, ettei vaatteen kanssa tarvitse miettiä, pursuaako vatsamakkara rumasti. Löysässä vaatteessa on rentoa ja turvallista olla, kun ei kerran pidä vartalostaan. Hän kyllä tietää, että toisentyyppiset vaatteet saattaisivat tehdä hänestä hoikemman näköisen, mutta hän mieluummin valitsee vaatteen, jossa hän kokee itsensä turvalliseksi ja siten itsevarmaksi.
Luulen, että tästä se homma on monilla kiinni: että missä vaatteessa on turvallinen ja itsevarma olo, eikä se välttämättä riipu mitenkään siitä, mikä vaate näyttäisi parhaimmalta päällä.
Voi ystävä hyvä . mikään vaate ei tee sinulle vyötäröä tai edes illuusiota siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ystävä hyvä . mikään vaate ei tee sinulle vyötäröä tai edes illuusiota siitä.
Kelly Clarkson käyttää pukeutumisessaan paljon vöitä, ja luon näin illuusion vyötäröstä.
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen. Siinä mielessä voi kyllä sanoa, että nämä muodottomat säkit ovat suominaiselle oikein hyvin istuvia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen. Siinä mielessä voi kyllä sanoa, että nämä muodottomat säkit ovat suominaiselle oikein hyvin istuvia vaatteita.
Miten monta kertaa aiot vielä tulla sanomaan tuon saman asian? Se on toitotettu tämän ketjun joka sivulla, ei tarvitse toistoistoistaa sitä enää.
Kauniita vaatteita, tykkään. Suomessa valmistamisesta plussaa. Mutta missä kaikki värit?
Olen ostanut pellavavaatteita lähinnä Liettuasta ja Latviasta, koska värivaihtoehtoja on paljon ja ne ovat todella kauniita.