Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?
Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!
Kommentit (1217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kaipaisin luonnonmateriaaleista tehtyjä "klassisia" vaatteita. Nykyään on todella vaikea löytää ihan "tavallisia" vaatteita (villapaitaa tai -neuletta, esimerkkinä) joka olisi (puu-)villaa, suurin osa akryyliä.
Olisi hyvä, jos joku vaatemerkki, tai vaikka joku ketju (H&M vaikka) lanseeraisi malliston, jossa vaatteet on luonnonkuituja ja ns. aikaa kestäviä perusvaatteita.
Noista olisi valmis maksamaankin enemmän, koska oikein huollettuna kestävät pitkään, ja ovat "aina muodissa".
Aamen, olen täysin samaa kaipaillut! Joskus zaralla on saattanut olla silkkitoppeja valikoimassa ja henkkamaukalla on premium mallistossa jotain ihan jees vaatteita, mutta sellainen kauppa, josta saisi vuoden ympäri perusvaatteita luonnonmateriaaleista tehtynä, puuttuu. Itse olen löytänyt just esim. silkki- ja kashmirpaitoja kirppiksiltä ja teen mielelläni second hand ostoksia, mutta sielläkään ei käy aina niin hyvä mäihä, että löytäisi kaiken tarvitsemansa.
Mä olen ostanut & Other storiesilta (H&M:n omistama ketju). Sieltä löytyy kauniita ja persoonallisiakin puuvillaisia, silkkisiä, pellavaisia yms. vaatteita.
Mukavuus ja edullisuus on tärkeintä, viis merkeistä ja siitä onko joku olevinaan merkkituote. Niitä vaatepellejä riittää nykyisin ihan tarpeeksi. Onneksi tässä iässä saa pukeutua just niinkuin itse haluaa, eikä pukeutumisella tarvitse kuulua mihinkään tiettyyn yhteisöön.
Ne telttojen kuosit on ihan kauheita. Valtavia kukkamukamas-juttuja. Toinen vaihtoehto Suomessa on sitten tylsä musta, joka paljastaa hilseet ja muut töhnät, Ikävää että lihavat halutaan peittää säkkiin. Ikävää, että ei löydy kaavoitus- ja leikkausammattitaitoa, niin että lihaville löytyisi tyylikkäitä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan juuri tuollaisia löysiä tunikoita ja paituleita. Mikä onkaan ihanampaa kuin pukea päälle vaate, mikä ei herätä mitään huomiota? Naisena olen jo ihan kyllästynyt katseisiin ja miesten ahdisteluun, joten siksi kaapuan itseni. Esim tällainen:
https://www.muji.com/in/products/cmdty/detail/4550344131428
Aivan Super.
Mujin tyyli on täysin omaa laatuaan. Samaa mallia kuin Suomen tunikoissa, mutta puuttuu kokonaan värit. Siellä kaupassa kyllä silmä lepää. Minulla on muutamia heidän vaatteitaan, niissä on aivan oma henki ja se on elegantti.
Mujin vaatteet ne vasta rumia onkin. Tulee mieleen arabimiesten käyttämä disdasa tai kaapu, jota amerikkalaiset gospelkuorot käyttävät.
Tärkeintä on, että laittaa mekon, hameen tai pitkät housut tai sortsit, kun kulkee ulkona. On naurettavaa, kun aikuiset naiset kulkevat pitkissä alushousuissa, ns legginseissä, kodin ulkopuolella. Väljät collegehousut ovat myös kotilöhöilyasu. Ennen ihmisillä oli tyylitajua, köyhilläkin oli hame päällä. Huvitti, kun 92-vuotias äitini meni miehensä haudalle kukkia viemään legginseissä ja poolopaidassa sekä Reino-tossuissa. Isoäiti aikanaan laittoi aina tumman leningin ja hatun sekä nauhakengät. Olkoon hame vaikka kuinka iso, hyvä kun on edes hame.
Ne on suunniteltu kohderyhmän mukaan. Lihavuusepidemia etenee, valtaosa suomalaisista naisista on muodottomia säkkejä. Vaatteet käyttäjän mukaan.
Ihana tämmöinen naisvihaketju täällä :)
Olisipa kiva nähdä, millaisissa pieruverkkareissa tähän kommentoineet viestejään kirjoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Koska ainoat joilla varaa ostaa ovat keski-ikäiset ylipainoiset naiset
Millaisiin vaatteisiin sun mielestä keski-ikäisten pitäisi pukeutua? Tiukkoihin sarasieppi-vaatteisiin? Harvalla keski-ikäisellä on parikymppisen kroppa + että harva keski-ikäinen pitää sellaista pukeutumista viehättävänä, lähinnä halpana. Keski-ikäinen kulkee yleensä jo mukavuus edellä, ei ole tarvetta enää miellyttää muita kuin omaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa kiva nähdä, millaisissa pieruverkkareissa tähän kommentoineet viestejään kirjoittavat.
Tunikavihaketju. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Ne on suunniteltu kohderyhmän mukaan. Lihavuusepidemia etenee, valtaosa suomalaisista naisista on muodottomia säkkejä. Vaatteet käyttäjän mukaan.
On myöskin vallalla ns. oversize-muoti ja näitä vaatteita käyttävät niin lihavat kuin laihat.
Miksikö? Aukaise silmäsi ja katso kuinka suomalainen nainen pukeutuu?
TRIKOOTUNIKOIHIN JA MUODOTTOMIIN SÄKKEIHIN!
Niistä tuntee suomalaisen naisen ulkomaillakin, kuten miehen cargoshortseista, sandaaleista ja sukista, vyölaukusta ja hihattomasta paidasta jossa lukee Carslberg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunikavihaketju. Heh.
Ja tunikan sisällä kauhistuttava keski-ikäinen nainen. Ai kamala.
Vierailija kirjoitti:
Mukavuus ja edullisuus on tärkeintä, viis merkeistä ja siitä onko joku olevinaan merkkituote. Niitä vaatepellejä riittää nykyisin ihan tarpeeksi. Onneksi tässä iässä saa pukeutua just niinkuin itse haluaa, eikä pukeutumisella tarvitse kuulua mihinkään tiettyyn yhteisöön.
Samoin ajattelen, veit "sanat suustani". Onneksi olen jo keski-ikäinen nainen, jonka ei tarvitse enää ajatella merkkejä ja muotia, vaan VOI pukeutua kuten itse tahtoo, joko tunikaan tai toppiin, miten nyt milloinkin tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan juuri tuollaisia löysiä tunikoita ja paituleita. Mikä onkaan ihanampaa kuin pukea päälle vaate, mikä ei herätä mitään huomiota? Naisena olen jo ihan kyllästynyt katseisiin ja miesten ahdisteluun, joten siksi kaapuan itseni. Esim tällainen:
Aivan Super.
Mujin tyyli on täysin omaa laatuaan. Samaa mallia kuin Suomen tunikoissa, mutta puuttuu kokonaan värit. Siellä kaupassa kyllä silmä lepää. Minulla on muutamia heidän vaatteitaan, niissä on aivan oma henki ja se on elegantti.
Helsingissähän on liike, mutta suomenkielinen kauppakin on olemassa https://www.muji.eu/
Netistä saa joo kaikenlaista, mutta kampin mujikauppa on mahtava, kokonainen kerros aarteita. Ne kodin tavaratkin on hienoja. Rakastan niitä vaatteita. Ne peittää kaikki muodot.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti laadukkaassa, hyvin istuvassa, luonnonmateriaaleista tehdyssä jakkupuvussa tai kotelomekossa, joka on mittatilaustyönä teetetty omalla ompelijalla. Ja alla tietysti klassinen silkkipusero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin ajattelen, veit "sanat suustani". Onneksi olen jo keski-ikäinen nainen, jonka ei tarvitse enää ajatella merkkejä ja muotia, vaan VOI pukeutua kuten itse tahtoo, joko tunikaan tai toppiin, miten nyt milloinkin tahtoo.
Tismalleen samoin ajattelen. Ei kiinnosta ihan yhden yhtään mitä joku vaatteistani miettii. Tämä vapaus olla välittämättä on aivan huippua! Meillä on vain yksi elämä, voisiko sen käyttää turhemmin kuin miettiä mitäköhän tuo norsu minusta ajattelee? Käytän tunikoita, käytän myös tyköistuvia, käytän värikkäitä, harmaita ja mustia säkkejä, ihan laidasta laitaan täysin oman fiiliksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti laadukkaassa, hyvin istuvassa, luonnonmateriaaleista tehdyssä jakkupuvussa tai kotelomekossa, joka on mittatilaustyönä teetetty omalla ompelijalla. Ja alla tietysti klassinen silkkipusero.
Ja korkokengät jalassa 247. Hyi mitään mataloita lattanoita laittaa jalkaan. Luulevat sikalan emännäksi muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan Super.
Ja kaikissa takeissa ja kengissä on kevyt sateensuoja. Rakastan Mujin tuotteita. Eleettömiä, huomaamattomia. Harmittaa vain, ettei puhdasta mustaa väriä ole juurikaan.
Ehkä seuraavaksi pitäisi avata keskustelu, että mikä japanilaisia vaatesuunnittelijoita vaivaa :) Varmaan se, että japanilaiset naiset ovat xx ja zz ja yy, sehän se!
Ei vaan oikeasti, japanilaiset rakastavat suomalaisia vaatteita, mm. Marimekkoa. Ja minä rakastan japanilaisten tyyliä. Ihan katumuotikuvissakin on paljon näitä "muodottomiin säkkeihin" pukeutuvia ja he näyttävät ihan ok:lta.
Ja kuinka ketjun aloittajia harmittaa kun ketju täyttyy aidoista suomalaisnaisista, jotka keskustelevat lempparimerkeistä, mitoituksista, koko-ongelmista! Tarkoitushan oli riidellä ja solvata kaikkia. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan Super.
Mujin vaatteet ne vasta rumia onkin. Tulee mieleen arabimiesten käyttämä disdasa tai kaapu, jota amerikkalaiset gospelkuorot käyttävät.
Kävinkin tämän ketjun innoittamana törsäämässä 126 e mujiin. Ostin paidan joka näyttää yöpaidan ja vankilapaidan yhdistelmältä. Tosi ihana. Ajattelin käyttää sitä ilman rintaliivejä ihmisten ilmoilla. Sitten ostin myös housut, hakamat. Todella hyvät päällä ja peittää hyvin pepun myös takaa. Ainoa harmi, että siinä on vain yksi tasku. Hakama on sellainen housu, joka pyllistää kaikille tiukoille housuille.
Helsingissähän on liike, mutta suomenkielinen kauppakin on olemassa https://www.muji.eu/