Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?

Vierailija
12.03.2022 |

Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!

Kommentit (1217)

Vierailija
601/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ainakin mitä monia julkkiksia/bloggaajia on seurannut, niin tosi nättejä oversizevaatteita olen heillä nähnyt: Vappu Pimiä, Sini Sliik, Sara Parikka jne ja enemmän tykkään heidän tyylistään kuin vaikka nyt Sara Siepin.

Vierailija
602/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, joten pahoittelut jos tämä on jo mainittu: www.marimari.fi

Omistajalla on itse suunnittelemansa MariMari-mallisto, valmistettu Suomessa. Myynnissä toki muitakin merkkejä, kaikki ei ole kotimaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin ihmetellyt jo ainakin 15 vuoden ajan, eli niin kauan kuin olen itse omat vaatteeni ostanut. Suomalaisilta merkeiltä ei vaan löydy mulle mitään, mitä haluaisin pukea päälleni. Tai hyvin harvoin löytyy. Enkä ymmärrä, kuka tämän idean on keksinyt että kaikki suomalaiset haluaisivat aina ja kaikissa ikäryhmissä pukeutua muodottomiin säkkeihin ja telttoihin. Ihan hirveiltä ne näyttää ihan kaikenkokoisten ja -ikäisten päällä.

Menin katsomaan esim. Marimekon tämänhetkistä mallistoa. Voiko joku oikeasti väittää, että esim. nämä vaatteet olisivat edustavia??

https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/paidat-ja-tunikat/huimapaa-uni…

https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/paidat-ja-tunikat/taakse-tasar…

https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/paidat-ja-tunikat/ensilumi-tas…

https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot/agnete-floretti-mekko-pe…

Ihan hirveitä! Katsokaapa etenkin tuo sivuprofiili jokaisesta. Nuo vaatteet saavat hoikan mallinkin näyttämään ihan kamalalta ja täysin muodottomalta laudalta, kun hukkuu tuonne teltan alle. Kaiken lisäksi mallitkin poseeraavat hartiat lysyssä ja huonossa ryhdissä, mahdollisimman rumasti lösöttäen. Mitä ihmeen muotia tämä on??? Ihan kuin yrittämällä yritettäisiin saada mahdollisimman epäedustavia kuvia.

t. N29

Sä oot vasta 29! Sun ikäiset nyt vielä voikin pukeutua nuorisolaisesti, mutta vanhemmat tykkäävät mukavuudesta pukeutumisessa + että ei ehkä näyttäisi kivalta jos keski-ikäinen nainen makkarat tursuten kulkevat pikkuvaatteissa.

Ja muotihan on pitkään ollut vähän sellaista oversize-tyyppistä.

Miksi ihmeessä kotimaiset vaatteet ja kotimainen muoti olisi suunnattu vain keski-ikäisille tädeille? Kyllä me nuoretkin tykättäis ostaa kotimaista ja suosia suomalaisia merkkejä, mutta kun meille ei vaan löydy sieltä yhtään mitään. Ei parikymppinen halua pukeutua tanttavaatteisiin. Pakko on ostaa sitä henkkamaukkaa vaan, kun ei muualta löydy mitään kivaa, niin hyvähän sitten on suomalaisten valmistajien valittaa että ei nuoret osta suomalaisia vaatteita. :D

No ostakaa te sitä Henkkamaukkaa ja odotelkaa että teistäkin tulee tätejä, sekin aika vielä koittaa. Mielipiteet ehtivät muuttua, usko vain. Katsotaan mitä tuumaat kahdenkymmenen vuoden päästä tunikoista.

Tuo ei kyllä vieläkään vastannut kysymykseen, että miksi suomalaisten valmistajien vaatteet on suunnattu vain iäkkäämmille. Miksei haluta enää tehdä nuorille ja nuoremmille aikuisillekin vaatteita? Jos joku perustaisi suomalaisen vaatemerkin, joka valmistaisi vaatteita kaikenikäisille ja muutakin kuin niitä säkkejä, telttoja ja navettatakkeja, niin heti ostaisin. Ja tunnen monta muutakin nurota, jotka ovat valitelleet että ostaisivat kyllä suomalaista mielellään mutta kun ei löydy mitään hyvännäköistä.

Teidän täytyy olla sinne valmistajiin päin yhteyksissä.

Vierailija
604/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin ihmetellyt jo ainakin 15 vuoden ajan, eli niin kauan kuin olen itse omat vaatteeni ostanut. Suomalaisilta merkeiltä ei vaan löydy mulle mitään, mitä haluaisin pukea päälleni. Tai hyvin harvoin löytyy. Enkä ymmärrä, kuka tämän idean on keksinyt että kaikki suomalaiset haluaisivat aina ja kaikissa ikäryhmissä pukeutua muodottomiin säkkeihin ja telttoihin. Ihan hirveiltä ne näyttää ihan kaikenkokoisten ja -ikäisten päällä.

Menin katsomaan esim. Marimekon tämänhetkistä mallistoa. Voiko joku oikeasti väittää, että esim. nämä vaatteet olisivat edustavia??

Ihan hirveitä! Katsokaapa etenkin tuo sivuprofiili jokaisesta. Nuo vaatteet saavat hoikan mallinkin näyttämään ihan kamalalta ja täysin muodottomalta laudalta, kun hukkuu tuonne teltan alle. Kaiken lisäksi mallitkin poseeraavat hartiat lysyssä ja huonossa ryhdissä, mahdollisimman rumasti lösöttäen. Mitä ihmeen muotia tämä on??? Ihan kuin yrittämällä yritettäisiin saada mahdollisimman epäedustavia kuvia.

t. N29

Marimekko tekee sitä, mikä oli maailmalla muotia pari vuotta sitten ja Ruotsissa vuosi sitten .

Selatkaa nyt ihmiset jotain muotilehtiä niin ei tarvitse olla ihan ulkona siitä mikä nyt on muotia.

Ei kiinnosta, mikä on nyt muotia, vaan se miltä vaatteet näyttää. Ja nuo näyttää ihan hirveältä, oli sitten muodissa tai ei. Se nyt on maailman typerin syy käyttää jotain tietynlaisia vaatteita, että ne on "muotia".

Ja silti koko historiansa ajan ihmiset ovat seuranneet muotia pukeutumisessaan ja halunneet koristautua.

Jos tietää mikä on muotia , vaikkei itse sitä pukeutumisessa noudattaisikaan, ei tarvitse ihmetellä ja taivastella sitä, miksi ne kaupan vaatteet näyttää siltä kuin näyttää

Koristautumisen ja estetiikan halu ei kyllä liity aivottomaan muodin perässä juoksemiseen mitenkään. Ihmisellä on kauneuden taju ollut aina ja itsekin nimenomaan pukeudun siihen, mikä on mielestäni kaunista. Muodilla sen sijaan ei välttämättä ole kauneuden kanssa mitään tekemistä. Mitä rumimmat tekeleet ja oudoimmat jutut saattavat jostain syystä tulla muotiin, jolloin ihmiset käyttää niitä ihan vain sen takia koska ne ovat juuri sillä hetkellä suosittuja. Hyvänä esimerkkinä esimerkiksi crocsin kumiavokkaat tai Reinot/Ainot ulkokenkinä. Molemmat näyttivät ihan hirvältä, mutta olivat kovasti muodissa jonkin aikaa aiempina vuosina. Onneksi niistä muodeista on sentään päästy, oli se hullun näköistä kun ihmiset veti aamutossuissa ulkona keskitalvellakin.

Itsellänikin on crocsit puutarha- ja rantakenkinä ja ainot aamutossuina. Ei siksi, että ne olivat muotia vaan siksi, että ne ovat käytännölliset tarkoituksessa. Crocsit on helppo pistää jalkaan ja jalat ei kastu käteisellä nurmikolla ,eikä hiekka jaloissa haittaa kun voi jalat huuhtaista ja pistää märkänä kenkään. Vanhassa talossa, jossa on talvisin kylmät lattiat, asuvana arvostan ainojen / reunojen lämpimyyttä ja helppoutta. Helposti villasukatin mahtuu sinne tossuun. Kyllä siihen suosioon näissä tapauksissa liittyy myös käytännöllisyys ja mukavuus. Toki typerää on se , että nuoriso liukastelu ulkona reinoillaan ,koska ne ei ole siihen tarkoitetut.

Niin? Puhuin nimenomaan siitä, että crocseja ja ainoja käytettiin ULKOKENKINÄ, siis esim. kaupungilla ja kaikkialla, koska ne olivat muodissa. Tietenkään ei ole tyhmää käyttää niitä siihen mihin ne on tarkoitettu, eli vedenkestävinä puutarha/retkikenkinä tai aamutossuina. Myös itse omistan molemmat, ja käytän niitä näihin tarkoituksiin.

Vierailija
605/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa vyö siihen tunikaan? Minkälaisia vaatteita te haluaisitte että valmistettaisiin? Ei tunikoita eikä paituleita, vaan mitä? Mä en voi uskoa etteikö hoikille olisi jotain tyköistuvia vaatteita myynnissä. Musta taas tuntuu ettei paljon muuta näekään kuin sellaisia. Aina mietin että JOS olisi hoikka niin olispa upea mekko/paita/housut/takki.

No haloo, näyttää ihan kuroa valuva säkki vyöllä kasaan kuin vaate, jossa vyötärön linja kapenee vähittäin ja sitten taas vähittäin levenee. Olen kokeillut vyötä, mutta vaate alkaa helposti pussittaa ja vyö jopa peittyy kokonaan.

Vierailija
606/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti voi linjata, että vaate kuin vaate (isokin) näyttää hoikan päällä paremmalta kuin pulskan. Onko vika suunnittelussa vai kansan ylipainossa?

Vierailija
607/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin kysyä, miksi suomalaisissa vaatteissa on aina lyhyet hihat ja lyhyt, leveä paitaosa, niin että napa näkyy mutta kropan muoto on sitten (ainakin minulla) kuin jollain pikkulapsella. Ikään kuin kaikissa vaatteissa haluttaisiin peittää maha kadoksiin, ja lopputulos on sitten maatuskanuken olomuoto

Vierailija
608/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. N29

Sä oot vasta 29! Sun ikäiset nyt vielä voikin pukeutua nuorisolaisesti, mutta vanhemmat tykkäävät mukavuudesta pukeutumisessa + että ei ehkä näyttäisi kivalta jos keski-ikäinen nainen makkarat tursuten kulkevat pikkuvaatteissa.

Ja muotihan on pitkään ollut vähän sellaista oversize-tyyppistä.

Miksi ihmeessä kotimaiset vaatteet ja kotimainen muoti olisi suunnattu vain keski-ikäisille tädeille? Kyllä me nuoretkin tykättäis ostaa kotimaista ja suosia suomalaisia merkkejä, mutta kun meille ei vaan löydy sieltä yhtään mitään. Ei parikymppinen halua pukeutua tanttavaatteisiin. Pakko on ostaa sitä henkkamaukkaa vaan, kun ei muualta löydy mitään kivaa, niin hyvähän sitten on suomalaisten valmistajien valittaa että ei nuoret osta suomalaisia vaatteita. :D

No ostakaa te sitä Henkkamaukkaa ja odotelkaa että teistäkin tulee tätejä, sekin aika vielä koittaa. Mielipiteet ehtivät muuttua, usko vain. Katsotaan mitä tuumaat kahdenkymmenen vuoden päästä tunikoista.

Tuo ei kyllä vieläkään vastannut kysymykseen, että miksi suomalaisten valmistajien vaatteet on suunnattu vain iäkkäämmille. Miksei haluta enää tehdä nuorille ja nuoremmille aikuisillekin vaatteita? Jos joku perustaisi suomalaisen vaatemerkin, joka valmistaisi vaatteita kaikenikäisille ja muutakin kuin niitä säkkejä, telttoja ja navettatakkeja, niin heti ostaisin. Ja tunnen monta muutakin nurota, jotka ovat valitelleet että ostaisivat kyllä suomalaista mielellään mutta kun ei löydy mitään hyvännäköistä.

Nuorilla ja nuorilla aikuisilla ei ole yleensä rahaa käytettävissä niin paljoa. He ostavat vaatteet New yorkerilta, cubukselta, Gina tricotilta tai H&Mltä.

Esim. NOSHilla löytyy monenlaista.

Vierailija
609/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.noshvaatekutsut.fi/product/5699/hehku-vedosmekko-musta

Tästä kuvasta ei näe, mutta vyötäröllä on rypytykset ja mekko sopii hyvin myös minulle keski-ikäiselle ylipainoiselle täti-ihmiselle ja saa minut tuntemaan itseni naiselliseksi, toisin kuin säkkimäiset koltut. Myöskään isot graafiset kuviot eivät ole naisellisia vaan pienemmät ja herkemmät kuvioinnit ovat. 

Vierailija
610/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös iloisemmat värit olisivat kivoja!

Vierailija
611/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään myös Noshin vaatteista. Ovat myös laadukkaita. Olen 45-vuotias, mutta mun mielestä moni malli käy nuoremmallekin. Tai en minä tiedä, mun silmään ovat kivoja + että mukavia päällä.

Vierailija
612/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuvat vaatteet näyttävät aina paremmilta kuin muodottomina päällä lököttävät. Istuva ei myöskään tarkoita joka kurvia ja makkaraa nuolevaa, vaan hyvin leikattua ja hyvänmuotoista, joka korostaa vartalon parhaita puolia ja peittää puolestaan niitä vähemmän edustavia. Kaikkea ei tarvitse peittää säkkiin, en ymmärrä miksi nuo oversize-vaatteet ovat nyt niin huudossa... Ite en kyllä pukisi päälleni.

Vierailija
613/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekkohan on viime vuosina ollut paljon nuorten mieleen ja pussukkamekot alkavat olla historiaa.

Jos kaipaa tyköistuvaa kotimaista, niin ekaksi tulee mieleen mm. Ivana Helsinki ja Kaiko. Kyllä suomalaisissa merkeissä on variaatiota. Myös Nansolla on paljon muutakin kuin muumimamma-mekkoja.

Tuntuu että ap:n mielikuvat ovat jostain 15 vuoden takaa.

Vierailija
614/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään myös Noshin vaatteista. Ovat myös laadukkaita. Olen 45-vuotias, mutta mun mielestä moni malli käy nuoremmallekin. Tai en minä tiedä, mun silmään ovat kivoja + että mukavia päällä.

Noshin vaatteista osa on tosi kivoja, osa ei niinkään. Mulla on niitä kyllä paljon. Mekkoihin toivoisin heilläkin lisää naisellisuutta, vaikka eivät olekaan pahimmasta päästä. 

Ja kaikki valmistajat mitoittavat vaatteet oletuksena hoikalle/päärynälle, rintavalle on harvoin pukevia vaatteita. 

Vierailija
615/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.noshvaatekutsut.fi/product/6886/magnoliat-mekko-sitruuna

Onhan tämä nyt tosi kiva ja naisellinen verrattuna moniin aiemmin linkattuihin. Just tämä malli vaan ei oikeen sovi rintavalle ylipainoiselle. Mutta ei ne oversizetkaan sovi, koska sinne jää valtava lepattava tyhjä tila, kun rintojen ulottuvuus määrittää teltan ulottuvuuden. 

Vierailija
616/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekkohan on viime vuosina ollut paljon nuorten mieleen ja pussukkamekot alkavat olla historiaa.

Jos kaipaa tyköistuvaa kotimaista, niin ekaksi tulee mieleen mm. Ivana Helsinki ja Kaiko. Kyllä suomalaisissa merkeissä on variaatiota. Myös Nansolla on paljon muutakin kuin muumimamma-mekkoja.

Tuntuu että ap:n mielikuvat ovat jostain 15 vuoden takaa.

Mun mielestä Vappu Pimiällä näyttää kaikki ne Nanson vaatteet huippukivoilta, käyttää niitä tosi paljon. Nanso on nostanut tosi paljon profiiliaan. Ja mun mielestä Marimekon Peretta-tunikassa on vyötärön kohtaa vähän kavennettu. Mulla on ollut niitä muutama aikoinaan pallokuosina, tykkäsin tosi paljon, siro malli. Olisipa siitä mallista enemmänkin kuviovaihtoehtoja.

Vierailija
617/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä nyt tosi kiva ja naisellinen verrattuna moniin aiemmin linkattuihin. Just tämä malli vaan ei oikeen sovi rintavalle ylipainoiselle. Mutta ei ne oversizetkaan sovi, koska sinne jää valtava lepattava tyhjä tila, kun rintojen ulottuvuus määrittää teltan ulottuvuuden. 

Mutta onneksi Noshillakin on varaa mistä valita. :)

Vierailija
618/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makunsa kullakin.....

Minusta nuo koltut tuovat 70-luvun kotirouvat mieleen.

Vierailija
619/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on suuniteltu pohjoismaiselle naiselle, ovat raikkaita ja sopivat vartalolle.

Vierailija
620/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangasalan suomalainen Tam-Silk ihan kuraa tavaraa.

Samoin. Nanso, mutta en tiä missä tehdään.

Olen pettynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi