Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomessa ei päästetä jalankulkijaa tien yli?

Vierailija
15.08.2015 |

Ihan käsittämätön ilmiö. Missään muussa pohjoismaassa en ole tömännyt samanlaiseen ongelmaan. Muualla on itsestäänselvää, että autoilija hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen. Mutta suomessa? Suomessa todella harva pysähtyy ja osa jopa kiihdyttää ennen suojatietä, ettei jalankulkija varmasti ehdi ensin. 

Viime viikolla alkoi oikeasti kiehumaan, kun yritin päästä tien yli pahimpaan ruuhka-aikaan. Tie on normaalisti hiljainen joten siinä ei ole liikennevaloja. Odottelin suojatien edessä 25 MINUUTTIA että pääsisin yli! Ehdin syödä kotiin ostamani jäätelötuutin siinä odotellessa. 

Ja arvatkaa mitä. En päässyt tien yli edes tuon 25 minuutin odotuksen jälkeen. Sitten paloi käämi ja kävelin 3 kilometriä ylimääräistä, jotta pääsisin alikulkutunnelille. Ja kyllä, tuossa oli suojatie. 

Pari kertaa meinasin että nyt vaan kävelen tuohon tielle, mutta kun autoilijat tajusivat aikeeni, niin nämä sankarit vain kiihdyttävät. Vitura. 

Ei ihme että joku jää koko ajan auton alle suojatiellä. 

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikki pysähdy mutta kyllä melkeen aina mut päästetään tien yli? :DDd

Vierailija
142/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:35"]

Ihan käsittämätön ilmiö. Missään muussa pohjoismaassa en ole tömännyt samanlaiseen ongelmaan. Muualla on itsestäänselvää, että autoilija hidastaa ja pysähtyy suojatien eteen. Mutta suomessa? Suomessa todella harva pysähtyy ja osa jopa kiihdyttää ennen suojatietä, ettei jalankulkija varmasti ehdi ensin. 

Viime viikolla alkoi oikeasti kiehumaan, kun yritin päästä tien yli pahimpaan ruuhka-aikaan. Tie on normaalisti hiljainen joten siinä ei ole liikennevaloja. Odottelin suojatien edessä 25 MINUUTTIA että pääsisin yli! Ehdin syödä kotiin ostamani jäätelötuutin siinä odotellessa. 

Ja arvatkaa mitä. En päässyt tien yli edes tuon 25 minuutin odotuksen jälkeen. Sitten paloi käämi ja kävelin 3 kilometriä ylimääräistä, jotta pääsisin alikulkutunnelille. Ja kyllä, tuossa oli suojatie. 

Pari kertaa meinasin että nyt vaan kävelen tuohon tielle, mutta kun autoilijat tajusivat aikeeni, niin nämä sankarit vain kiihdyttävät. Vitura. 

Ei ihme että joku jää koko ajan auton alle suojatiellä. 

[/quote]Oot kyllä täysi idiootti. Eihän sun tarvi kuin laittaa mono sinne tielle niin jarrut alkaa kiljua.

[/quote]

Ja tuokin saa äänestää! Ei hyvä.

Hiukan nyt määrätietoisuutta otteisiin, oikeesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ensimmäinen, joka näin toteaa. Se ei tosin sinun suustasi yllätä yhtään, päinvastoin.

Vierailija
144/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska autoilijoilla on muka niin kiire joka paikkaan niin pitää kaahata jalankulkijoiden päälle. Tätä se ajokulttuuri Suomessa on.

Vierailija
145/165 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:52"]

Ja ei tarvitse vastata, koska ilmeisen autottomana tietenkin ulisisit kumminkin jostain että lain mukaan pitää pysäyttää suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle. No niinhän se pitäisi, mutta paperit on paperia ja käytännössä ruuhka-aikaan aika harva niin tekee. Silloin on parempi olla tekemättä mitään surmanloukkuja muille.

[/quote]

Autollisena tiedän riskin, joka liittyy siihen, että naapurikaistaa ajava ei välttämättä tajua pysähtyä suojatien eteen, ja siksi en teekään ikinä sitä vasta aivan suojatien edessä, vaan jo 5-7 metriä ennen. Näin sekä jalankulkijalle että naapurikaistalaiselle jää avoin näkyvyys eikä toinen osapuoli ns. pomppaa puskista eteen.

[/quote]

Voit sinä sen suojatien eteen pysähtyä, avaat vain toisen kaistan puoleisen oven tai ajat sen verran keskelle kaistoja, että ohi ei pääse. Jos joku jyrää ovesi, niin jyräävä sekä maksaa vakuutuksestaan korjauksen että saa pinon sakkoja :) Näin kertoi tekevänsä samaa aihetta käsittelevässä IL-keskustelussa nimimerkki joka kertoi ajavansa paljon. Oli kuulemma aina toiminut.

Vierailija
146/165 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla aiemmin sattui silmään kommentti, jossa joku sanoi että koska jalankulkijat eivät kiitä jos päästää heidät tien yli, se ei kannusta olemaan höveli.

Hitto soikoon, eilenkin pysähdyin punaisiin valoihin autollani eikä kukaan kiittänyt! 

Siis oikeastiko joku ajattelee, että vaikka minulla on lain määräämä velvollisuus antaa jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä, koska hän ei minua kiitä siitä etten riko lakia, niin se oikeuttaa minut olemaan antamatta tietä?

Vierailija
147/165 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:31"]Voi vittu näitä Suomi-kortin vetelijöitä! Jos täällä on kaikki paskaa, jopa kusi, niin muuttakaa helvettiin! Ei se suojateillä kävely ole Ruotsissa yhtään sen helpompaa, kävisitte joskus katsomassa tilannetta muuallakin kuin Siljan terminaalissa... [/quote] No todellakin on ja asun Ruotsissa.

[/quote]

Samaa mieltä. En asu Ruotsissa, mutta ystävä asuu Nyköpingissä, jossa käyn useamman kerran vuodessa, ja siellä kaikki kyllä päästää yli, kun kävelee edes suojatietä kohti :)

Vierailija
148/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:38"]Minä en päästä, koska pysähtyminen on jalankulkijalle hengenvaarallista juurikin noiden kiihdyttelijöiden takia. Kiilaavat eteen suojatien ohi. 

Parempi olla turvassa kuin kiirehtiä.
[/quote]

Sääli että tälläkin kommentilla on noin paljon alapeukkuja, yli 70. Kertoo valitettavasti siitä, kuinka vähän käytetään järkeä SEN OMAN AUTON ULKOPUOLELLE ja siihen että liikenteessä on muitakin.
Tarkoitan sitä, esimerkiksi kaksikaistaisen tien yli odottaa ruuhka-aikaan jalankulkija päästä tien yli jolla nopeusrajoitus 50km/h. Jos jalankulkija minun kaistani vieressä, hiljennän hieman ja katson vereisellä kaistalla kulkevan nopeuden ja onko mahdollisesti huomannut myös jalankulkijan, eli hiljentääkö hän myös. Miläli viereisen auton vauhti lähentelee 60km/h suojatien läheisyydessä, ajan hiljaa yrittäen näyttää jalankulkijalle että älä tule, tilannenopeus kuitenkin niin että en itse aja päälle jos väkisin tulee suojatielle. Ja tämä siksi, että en ota omantunnon kontolle sitä että minä annoin tietä mutta vierellä ajava auto ei pysähtynyt suojatien eteen vaikka minä pysähdyin. Ja noin, jalankulkija jäi alle, huonoimmassa tapauksessa kuoli.
Olen puhunut.

Vierailija
149/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen halunnut jo pitkään tietää, mitä liikkuu autoilijan päässä joka ajaa suojatien yli vaikka suojatiellä on jo kävelijä. Siis jo kävelee siinä. Ja kävelijä ei ole a) hypännyt siihen puskista yllättäen eikä b) ole liukas keli tai muuten epävakaa tilanne. 

Siis mitä hittoa? Nyt joku selittäkää! Miksi pitää ajaa melkein varpaiden yli? Tai kantapäiden päältä? Miksi ei voi antaa jalankulkijan rauhassa mennä? 

Tätä sattuu täällä päin PALJON. 

Vierailija
150/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni meni hermo viime talvena,kun yhtenä päivänä harjoittelupaikalta lähdin kävelemään kotiin. Normaalisti matkaan menee 4min kävellen, mutta sinä päivänä kukaan ei ilmeisesti halunnut päästää tien yli. Kymmenisen minuuttia odottelin aivan jalkakäytävän reunalla räntäsateessa, että joku päästäisi yli. Joku ihana bussikuski sitten päästi vihdoin viimein tien yli.

Vierailija
151/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:03"]Itselläni meni hermo viime talvena,kun yhtenä päivänä harjoittelupaikalta lähdin kävelemään kotiin. Normaalisti matkaan menee 4min kävellen, mutta sinä päivänä kukaan ei ilmeisesti halunnut päästää tien yli. Kymmenisen minuuttia odottelin aivan jalkakäytävän reunalla räntäsateessa, että joku päästäisi yli. Joku ihana bussikuski sitten päästi vihdoin viimein tien yli.
[/quote]
Niin ja suojatien toisella puolella on liikenneympyrä, että siihen on joka tapauksessa hiljennettävä.

Vierailija
152/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:37"]

Koska autoilijoilla on muka niin kiire joka paikkaan niin pitää kaahata jalankulkijoiden päälle. Tätä se ajokulttuuri Suomessa on.

[/quote] En jaksanut koko ketjua lukea koska samaa aihetta jauhetaan vuodesta toiseen ja parannusta ei nay tulevan. Asun Yhdysvalloissa ja antaisin naille pysahtymisallergisille sellaisen neuvon etta alkaa tulko tanne autoilemaan jos ette osaa suojatien eteen pysahtya. Jattakaa se auto vuokraamatta ja yrittakaa kulkea julkisilla.

Taalla pysahdytaan aina ja jopa odotetaan etta jalankulkija on turvallisesti tien toisella puolen ennekuin painetaan kaasua. Jos viela niin huonosti kay etta sielta toiselta puoleltakin on ylittaja tulossa niin autoilija odottaa kunnes hankin on ylittanyt turvallisesti. Eika hivuteta sita autoa lahemmaksi pelottelumielessa koska ylittaja voi antaa opetuksen vaikka painavalla kauppakassilla konepellille, wham!

Vierailija
153/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:10"]

No ei kaikki pysähdy mutta kyllä melkeen aina mut päästetään tien yli? :DDd

[/quote]Astut sinne tielle idiootti.

Vierailija
154/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottelin aivan jalkakäytävän reunalla

Tämä on ehkä väärinymmärrysten ydin. Jos odottelet reunalla, et ole todellisuudessa suojatiellä tai aikeissa astua sille. Ja nyt saa alapeukuttaa ihan vapaasti, mutta oikeasti tieliikennelaki ei silloin edellytä autoilijalta tien antamista. 

Joten kukaan ohi ajaneista autoilijoista ei ole tehnyt väärin.

Ja itse olen siis enimmäkseen jalankulkija, ja vain harvoin autoilija. Mutta silloin kun liikun autolla, en anna tietä jalkakäytävällä norkoilijoille. Siihen ei ole mitään syytä.

Vierailija
155/165 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tien yli pääsee kun näyttää siltä että on oikeasti menossa tien yli päättäväisesti.
Itse kuljen pyörällä ja hyppään pois pyörän päältä ja työnnän pyörän suojatielle ekana. Aina tulee tilaa myös ruuhka-aikaan. Toki katson autoa ja sen vauhtia ja varustaudun pysähtymään.

Vierailija
156/165 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:10"]

Tämä on ehkä väärinymmärrysten ydin. Jos odottelet reunalla, et ole todellisuudessa suojatiellä tai aikeissa astua sille. Ja nyt saa alapeukuttaa ihan vapaasti, mutta oikeasti tieliikennelaki ei silloin edellytä autoilijalta tien antamista. 

Ja itse olen siis enimmäkseen jalankulkija, ja vain harvoin autoilija. Mutta silloin kun liikun autolla, en anna tietä jalkakäytävällä norkoilijoille. Siihen ei ole mitään syytä.

Paitsi että laki nimenomaan on muotoiltu niin että suojatien eteen on pysähdyttävä mikäli joku on _aikeissa_ astua sille. Tämäkin kyllä opetettiin itselleni autokoulussa. Kirjastostako itse olette korttinne hakeneet?

Vierailija
157/165 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:02"]

Miksi Ruotsissa kuolee suojatielle enemmän ihmisiä kuin suomessa?

[/quote]

Luumääräiseti? Joshtuu siitä että ruotsalaisia on muutam miljoona enemmän kuin suomalaisia. Suhteessa muihin liikenneonnettomuuksiin, sekä väkilukuun suhteutettuna Ruotsissa on selvästi vähemmän suojatieonnettomuuksia kuin Suomessa. Suomethan ajaa kuin ryssät, paitsi että ryssälässäkin kunnioitetaan suojateitä paremmin kuin Suomessa.

Vierailija
158/165 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 09:08"]

Tämä on ehkä väärinymmärrysten ydin. Jos odottelet reunalla, et ole todellisuudessa suojatiellä tai aikeissa astua sille. Ja nyt saa alapeukuttaa ihan vapaasti, mutta oikeasti tieliikennelaki ei silloin edellytä autoilijalta tien antamista.  Joten kukaan ohi ajaneista autoilijoista ei ole tehnyt väärin. Ja itse olen siis enimmäkseen jalankulkija, ja vain harvoin autoilija. Mutta silloin kun liikun autolla, en anna tietä jalkakäytävällä norkoilijoille. Siihen ei ole mitään syytä. Paitsi että laki nimenomaan on muotoiltu niin että suojatien eteen on pysähdyttävä mikäli joku on _aikeissa_ astua sille. Tämäkin kyllä opetettiin itselleni autokoulussa. Kirjastostako itse olette korttinne hakeneet?

Ei laki edellytä PYSHÄTYMISTÄ, muulloin kuin silloin kun toinen ajoneuvo on pysähtynyt suojatien eteen. Jalankulkijalle on annettava esteetön kulku, jos hän on suojatiellä tai astumassa sille. Itse teen tämän eteettömän kulun siten että hidasttan selvästi vauhtia hyvissä ajoin, jolloin jalankulkija näkee että hänelle annettaan mahdollisuus ylitykseen. On toiminut hyvin, aika harvoin tarvii pysähtyä, jalankulkija ehtii hyvn yli muutenkin.

Vierailija
159/165 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 02:53"]

Annapa mulle uskottava selitys, miksi joku tulisi seisomaan suojatien reunalle muuten kuin aikomuksessa astua sen yli? On ainakin minulta vielä jäänyt näkemättä se ihme, että joku tulisi siihen vain aikomuksenaan kääntyä ympäri ja poistua paikalta. Ja veikkaanpa että oikeusistuinkaan ei tätä eri tavalla tarvittaessa tulkitsisi...

Asiahan on helppo testata. Kun pysähtyy suojatien eteen, niin näkee oliko jalankulkija menossa yli vai ei. Yhden kerran on käynyt niin että ei mennyt. Kerran kävi niin että kun pysähdyin, niin yksi mamma ei lähtenyt yli, vaan lähti kävelemään tien reunaa ja nousi taakseni pystähtyneen auton kyytiin, eli oli odottamassa kyytiä suojatien kohdalla.

Itse ajattelin niin että jos jalankulkia on alle askelen päässä suojatiestä, hän on astumassa sille ja annan tietä. Jos on parin metriin päässä niin sitten hän haluaa odottaa että autot menee ensin. Itse käännän vielä selän liikenteelle, jos en halua mennä yli.

Vierailija
160/165 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:37"]

Taksikuskina tulee liikennettä ja suojatiekäyttäytymistä seurattua päivittäin monta tuntia. Itse hiljennän tai olen erittäin tarkkaavainen suojateiden kohdalla. Joskus kiireessä jonon viimeisenä autona valottomassa suojatiekohdassa toivoisi jalankulkijan lukevan paremmin liikennettä. Minun jälkeeni ei tule ketään ja silloin pääsee yli. Joskus tämä yhteinen ymmärrys toteutuu jalankulkijan viitotessa, että mene vaan. Tästä kiitän nöyriimmin. Taksinkuljettaja tienaa vain, kun on kyyti päällä tai ehtii ajoissa noutamaan asiakkaan kyytiin. Joskus on kyse minuuttipelistä, joskus pelataan jopa sekunneista kuka on tarpeeksi nopeasti tolpalla, jonne kyyti tulee jakoon. Kiire ei tietysti oikeuta mihinkään ja itse ajattelen niin, että ei mikään kiire saa olla sellainen ettei ehdi olemaan varovainen. Kiirettömänä aikana pysähdyn aina suojatien eteen päästämään jalankulkijan tien yli. Tampereella mielestäni kunnioitetaan suojatietä suht hyvin, jopa ruuhka-aikana.

[/quote]

Vaikka pysähtyisi jonon viimeisenäkin autona päästäämään jalankulkijan yli, niin sen jonon saavuttaa seuraavissa liikennevaloissa, eli ei menettänyt sekuntiakaan matka-ajasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän