En tule mukaan synnytykseen, tyttöystävä kiukuttelee
Olen aivan suhteen alusta saakka tehnyt selväksi, että lapsia voin hankkia, mutta synnytyssaliin en tule, ota tai jätä. Nyt kun synnytyksen hetki lähenee, tyttöystäväni on kuitenkin alkanut ärhennellä ja kiukutella siitä, miten "hylkään" hänet. Olen ystävllisesti muistuttanut, että (a) synnytykseen voi ottaa toisenkin tukihenkilön ja (b) hänellä ei ole ollut missään vaiheessa mitään syytä olettaa minun tulevan. Tällä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta.
Pakko myöntää, että noin lapsellinen käytös vähentää arvostustani häntä kohtaan. Ymmärrän, että synnytys jännittää, mutta miksi on pakko käyttäytyä noin epäreilusti? Voiko tällaisen kohtuuttomuuden laittaa hormonien tms. piikkiin, vai onko vastaavaa odotettavissa myöhemminkin?
Kommentit (496)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:48"]
Aika outoja vastauksia täällä. Eihän miehet aikoinakaan ollut mukana synnytyksessä. Olette jo aikaisemmin keskustelleet asian että et ole synnytyshuoneessa mukana, mutta sairaalassa kylläkin. Joskus voi olla parempi ettei mies ole huoneessa hästäämässä jos kerta tietää ettei pysty siihen. (esim pyörtyy) Silloin naisen on helpompi keskittyä synnytykseen eikä siihen että rauhoittelee miestä vielä siinä samalla. Mielestäni toimit sillain kuin parhaaksesi näät, tuet naistasi muutoin niin hyvin kuin pystyt. Ei se synnyttäminen ole mikään maailman isoin juttu. Itse olisin kylläkin suuttunut jos mieheni ei olisi ollut mukana kahden lapsen synnytyksessä mutta toisaalta taas ymmärrän pointin kun joku ei siihen pysty. Ap han on kuitenkin sairaalassa ja ottamassa lapsen heti vastaan kun on syntynyt. Eivät kaikki halua nähdä sitä kipua ja verta yms, kaikki eivät kestä sitä.
[/quote]Kiitos kommentistasi. Arvostan suoruuttasi. Miesten mukanaolo synnytyksissä on tosiaan varsin tuore ilmiö. Minulle olisi ollut aivan okei, jos tyttöystäväni olisi päättänyt olla tekemättä lapsia kanssani senn vuoksi, etten tule osallistumaan itse synnytystapahtumaan. Pidin huolta siitä, etten painosta häntä millään tavalla. Jos asia olisi ollut hänelle kynnyskysymys, olisimme voineet elää lapsettomina, tai hän olisi voinut etsiä uuden kumppanin.
Toivon tosiaan, ettei tyttöystäväni ole koko ajan valehdellut minulle olettaen, että voi myöhemmin painostaa ja kiristää minua, koska "tilanne on muuttunut". Ennen tätä ketjua en edes ajatellut moista mahdollisuutta. En usko, että asia on noin, mutta meidän täytyy keskustella aiheesta myös tästä näkökulmasta. -ap
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:37"]
Ymmärrän molempien kannan tässä asiassa. Sinä olet tehnyt asian selväksi, että et tule synnytykseen ja tämä on naisystävällesi ollut ok. Hän ei ole varmasti ymmärtänyt ennen oikeasti raskaaksituloa että mihin hän on tavallaan sitoutunut. Nyt synnytyksen oikeasti lähentyessä ja konkretisoituessa hän kokee varmasti eri tavalla.
Ihan samalla tapaa voisit tehdä vaikka päätöksen, että sitten kun joskus saat lapsia, et missään nimessä rokota heitä. No kas kummaa sitten kun lapset ovat syntyneet ja asia konkretisoitunut, niin sinulla ei tulisi mieleenkään jättää heitä rokottamatta. Tämä nyt vain yksinkertainen esimerkki kun asiat konkretisoituvat, se on helppo tavallaan lupautua vaikka mihin, mutta kun tosihetki koittaa niin mieli voi muutta todella helposti.
Minunkin mielestäsi toimintasi on todella itsekästä tässä asiassa, ellei sinulla oikeasti ole jokin todella painava syy (esim. todella paha sairaalakammo tms.) miksi olisit estynyt osallistumaan synnytyssaliin. Minun mieheni olisi entinen mies, jos ei tukisi minua näin tärkeällä hetkellä kuin yhteisen lapsen syntymä, varsinkin kun selkeästi nainen tässä asiassa tarvitsee tukeasi.
[/quote]Syyni ovat painavat, ja olen ne tehnyt selväksi samalla kuin kantanikin. Tämä ketju ei kuitenkaan käsittele sitä, tulisiko minun osallistua synnytykseen, vaan miten tulisi suhtautua tähän kiukutteluun. -ap
[/quote]
No, tähän on aika vaikea vastata, kun nämä kaksi asiaa liittyvät aika läheisesti toisiinsa. Ei täällä voi oikein neuvoa, miten suhtautua tyttöystävän kiukutteluun, jos aloittaja ei kerro, että onko hän lainannut hammaslankaa vai nainut naapuria. Jos ymmärrät vertauksen.
Oli aika pelottava heitto, etten aio jättää tyttöystävääsi kiukuttelun takia. Ööö. Okei. Nyt kannattaa tosiaan hengitellä ihan syvään, koska näitä molemminpuolisia kiutteluita (odotuksia, pettymyksiä, univelkaa, hormoneja jne.) on tiedossa seuraavien kolmen vuoden aikana (ainakin). Usko mua, kokemusta on. Mikään ei ole saanut mun parisuhdetta enemmän solmuun kuin lapsi. Vaikka ihana ja rakas onkin. Melkein erottiin, onneksi väkisin puhuttiin ja nähtiin toisessa hyviäkin puolia.
Mun mies ei tullut synnytyssaliin (pyörtyy jos näkee verta ja on muutenkin herkkä) ja mulle oli ihan ok. Kannattaa selittää tyttöystävällesi perinpohjin syy, miksi et halua saliin
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:54"]
Mikset ap voi kertoa syytä päätökseesi? Ois ehkä helpompi ymmärtää sua jos sanoisit suoraan miksi.
[/quote]Päätökseni ei kuulu ulkopuolisille millään lailla. Minulla ei ole mitään tarvetta saada muilta hyväksyntää. Etsin tulkinta-apua ihmissuhdetilanteeseen.
Pahoittelen, jos tämä ei tullut selväksi. -ap
No suhteita ja ihmisiä on erilaisia. Itse en mistään hinnasta olisi niin munattoman miehen kanssa suhteessa, joka ei voisi omalta mukavuusalueeltaan irtautua sen verran että olisi vierelläni tukemassa yhdessä elämän vaikeimmista ja kivuliaimmista kokemuksista. No toisaalta suhde olisi päättynyt viimeistään asenteeseen "tee sitten lapsi mutta mä en siihen osallistu muuta kuin panemalla". Onneksi ei tarvi tuollaista miettiä, mies ollut ilolla mukana kaikkien kuuden synnytyksessä <3
Jos asia on ollut tyttöystävällesi ok aiemmin niin en yhtään ihmettele ettei ole enää. Kun h-hetki lähestyy niin se on ihan sama mitä on ennen ollut mistäkin mieltä, lähestyvä synnytys voi olla todella pelottava kokemus, vaikka itse synnytys menisikin hyvin. Voin sanoa että nupin sisältö voi heittää totaalisesti häränpyllyä raskauden aikana, synnytyksen jälkeen, puhumattakaan itse synnytyksestä tai elämästä kun on lapsia. Mikään ei ole entisellään. Suhtaudu kiukutteluun ymmärryksellä, vaikket ymmärtäisi. Vielä jonain päivänä ymmärrät.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:51"]
Sä oot oikeesti keksinyt tän koko ketjun viikonlopun provovoittajaksi. Toi sun lunki ja asiallinen "pysytäänhän asiassa"-kommentointi paljastaa sen. En usko et oot tosi. "Onko odotettavissa lisää tämmöistä käytöstä tulevaisuudessa tyttöystäväni puolelta, sillä en koe tätä nyt oikein itselleni mukavaksi?" LOL :D (ja jos oisitkin tosi, niin OMG miten pihalla oot. Pelottaa ihan.)
[/quote]Eli koska en suutu ja raivoa tuntemattomille ihmisille internetissä, minun täytyy olla huijari? Kylläpä netti kyynistää ihmisiä. -ap
Voi hemmetin tantat täällä taas ulvoo :D Minä en päästänyt miestäni synnytyssaliin. Älkää feministit sitten ihmetelkö miksei miestä kiinnosta semmoisen näyn jälkeen enää harrastaa seksiä kanssanne. ˆ__ˆ Ei ennen vanhaan miehet olleet mukana synnytksessä! Vaan sisarukset, äiti, mummo, piika..
T. N24
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:07"]
Et käsitä käsillä olevaa tilannetta ollenkaan, vaikka olet lukutaitoinen ihminen. Ei aloittaja halua, että nainen tekee tilanteesta hänelle helpon. Vaan että nainen tekee kuten on sovittu, koska syyt olla poissa ovat aloittajalla selkeästi todella painavia. Mikä siinä doulassa on ajatuksena niin kaameaa?
Okei, parasta lopettaa tähän jos ei synnyttänyt nainen käsitä että mieli voi muuttua hyvinkin paljon siinä kun synnytys lähenee ja että kaikki naiset eivät ole sinä ja sinun synnytys. Hyvin simppeli asia, en olisi uskonut että koskaan tulee eteen mutta onhan tällä palstalla kinasteltu jo siitä onko epiduraali oikein vai ei, joten.
Joo no en käsitä, koska en elele missään pilvilinnoissa niinkin ison ja kaamean asian edessä kuin synnytys. Itse tiesin tasan tarkkaan mitä haluan ja pitäydyin siinä synnytyksissäni. Eli heti epiduraali, ettei satu.
Epiduraali ei ole aina mahdollista. Kai sinä sen tiesit? Epiduraali ei myöskään aina estä kipua tarpeeksi.
Synnytykset ovat ihan oikeasti joskus arvaamattomia tapahtumia. Jopa hengenlähto voi olla lähellä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:43"]
Lisään: nainen päättää synnytyksestä (terveys kuitenkin ekana) sillä nainen siinä sen homman hoitaa. Naisen keho, hormonit ja tunteet. Miehet ei ikinä tule tajuamaan mitä se on, teillä on niin eri systeemit. Yrittäkää edes olla tukena, se on tehtävänne lapsen isänä.
[/quote]
Ei todellakaan ole isän tehtävä. Turha vaatia miehiltä mitään jos nainen on se joka päättää.
[/quote]
Ja miehen tehtävä on olla tekemättä lapsia jos ei ole valmis niihin tai olemaan asianmukainen kumppani lapsien äidille.
[/quote]
Älä jauha roskaa. Mies hoitaa miehen biologisesta lapsen teosta ja nainen naisen osuuden.
Nainen ei määrää mitä mies tekee tai ei tee. Sinulla on aivan sairas ajatusmaailma: pidät miehiä jonain naisen orjina joiden on tehtävä aina sitä mitä nainen haluaa ja mikä hyödyttää naisia.
Mutta onneksi asia ei niin ole. Jos haluat miesten olevan synnytyksessä mukana niin silloin pitää myös naisilta poistaa oikeus päättää onko lapsen isä synnytyksessä mukana.
[/quote]
Ei tuo ole määräämistä. On vaan asioita jotka hyvä mies tekee koska välittää. Tiedän että se tuntuu oudolta jos näkee vain päinvastaista mutta oikeasti, näitäkin löytyy. Rehellisesti hyviä miehiä.
Yhä: se on naisen valinta koska kyseessä on naisen ruumis ja vieläpä hyvin avuttomassa tilassa. Rakastava mies kuuntelee naistaan ja auttaa parhaansa mukaan oman lapsensa syntymässä. (Joskus ei voi osallistua mutta yritys lasketaan kyllä.)
[/quote]
Olet kyllä hemmetin itseäsi täynnä ja erittäin miesvihamielinen.
[/quote]En ole tuo aijempi kirjoittaja, mutta ei tuossa kyllä ole mitään miesvihaa, vaan totuus. Rakastava mien menee vaimonsa mukaan ja yrittää kaikin tavoin tukea rakastaan missä vain voi. Tuntuu,että tällä viimeisellä kommentoijalla ei ole rakastavaa tyttöystävää, eikä omaa lasta. Ja jos on niin empä oli kummankaan housuissa . En lapsen ,enkä vaimon.Lapsen syntymä on niin suuri asia (tai ainakin pitäisi olla)että kyllä siinä täytyy kummankin tukea toistaan täysillä ja koska nainen sitä tukea enemmän synnytyksen hetkellä tarvii, niin jokainen ajatteleva mies naistaan tukee eikä pidä jääräpäisesti jostain periaatteistaan kiinni. Tämä on nyt vähän sama, kun luin viime viikolla uutisen, jossa isä antoi tyttärensä mielummin hukkua kuin,että vieras mies olisi koskenut tyttäreen(siis hengenpelastaja)Isällä oli periaate josta hän ei luopunut ja niin 20vuotias tytär hukkui.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:56"]
Helppohan se on synnyttämättömänä naisena ajatella että hänen synnytys tulee menemään tavalla X, mutta asiat harvemmin synnytyksessä menevät ihan täysin 100 %:sti miten on aikaisemmin suunniteltu.
[/quote]Helppoa on myös ajatella, että mitäpä toisen syistä piittaamaan, kun omat TUNTEET ajavat kuitenkin loppujen lopuksi kaiken sovitun ja kohtuullisen edelle.
Eivät naiset itse ole tähän täysin syyllisiä. Tytöt myös kasvatetaan tällaiseen draamailuun.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:57"]
Aika outoja vastauksia täällä. Eihän miehet aikoinakaan ollut mukana synnytyksessä. Olette jo aikaisemmin keskustelleet asian että et ole synnytyshuoneessa mukana, mutta sairaalassa kylläkin. Joskus voi olla parempi ettei mies ole huoneessa hästäämässä jos kerta tietää ettei pysty siihen. (esim pyörtyy) Silloin naisen on helpompi keskittyä synnytykseen eikä siihen että rauhoittelee miestä vielä siinä samalla. Mielestäni toimit sillain kuin parhaaksesi näät, tuet naistasi muutoin niin hyvin kuin pystyt. Ei se synnyttäminen ole mikään maailman isoin juttu. Itse olisin kylläkin suuttunut jos mieheni ei olisi ollut mukana kahden lapsen synnytyksessä mutta toisaalta taas ymmärrän pointin kun joku ei siihen pysty. Ap han on kuitenkin sairaalassa ja ottamassa lapsen heti vastaan kun on syntynyt. Eivät kaikki halua nähdä sitä kipua ja verta yms, kaikki eivät kestä sitä.
[/quote]Kiitos kommentistasi. Arvostan suoruuttasi. Miesten mukanaolo synnytyksissä on tosiaan varsin tuore ilmiö. Minulle olisi ollut aivan okei, jos tyttöystäväni olisi päättänyt olla tekemättä lapsia kanssani senn vuoksi, etten tule osallistumaan itse synnytystapahtumaan. Pidin huolta siitä, etten painosta häntä millään tavalla. Jos asia olisi ollut hänelle kynnyskysymys, olisimme voineet elää lapsettomina, tai hän olisi voinut etsiä uuden kumppanin.
Toivon tosiaan, ettei tyttöystäväni ole koko ajan valehdellut minulle olettaen, että voi myöhemmin painostaa ja kiristää minua, koska "tilanne on muuttunut". Ennen tätä ketjua en edes ajatellut moista mahdollisuutta. En usko, että asia on noin, mutta meidän täytyy keskustella aiheesta myös tästä näkökulmasta. -ap
[/quote]
Minusta on hienoa että puhutte! Sinulla on ilmeisesti painava syy olla poissa synnytyshuoneesta, tyttöystäväsi tietää syyn. olette keskustelleet siitä jo ennen lapsen tekoa joten asia pitäisi olla jo selvä. mammat täällä vain raivoaa kun eivät tiedä syytäsi miksi et mene synnytyshuoneeseen ;)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:16"]Aina ei isät edes pääse synnytykseen mukaan vaikka kuinka haluaisi kun sairaalan henkilökunta päättää niin. Kuitenkin kaikki selviävät ihan hyvin ja lapsesta iloitaan. Kerron tämän siksi koska miestäni ei meinattu päästää mukaan, johtuen tilanteen kriittisyydestä.
Ehkä tyttöystäväsi pelkää synnytystä? Hormoonit on sekaisin ja käydään kierroksilla..ollaan herkempiä kuin muuten olisi.
Valinnassasi ei ole mitään vikaa. Olet lähellä sairaalassa jos tulee jotain odottamatonta. Mitäs jos synnytyksessä jotain menee pieleen ja äidin tai lapsen henki vaarantuu? Mitä teet? Kysyn tätä siksi että itse meinasin kuolla synnytykseen ja vaarassa oli myös lapsen henki. Kiitos taitavien lääkäreiden olen tätä viestiä kirjoittamassa.
N50
[/quote]
AP voisitko kommentoida tähän? Vastauksesi kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 15:35"]
4 lapseni syntymät on kauneinta mitä olen koskaan elämässäni nähnyt. Onneksi olen saanut olla näissä kaikissa mukana. Aloittajan toivoisin tulevan järkiinsä ja menevän vessan peilin eteen mittaamaan munansa. T: M35
[/quote]Millä lailla aloittajan sukupuolielimen koko liittyy ketjun aiheeseen? Vai haluatko tiedon itseäsi varten?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:57"]
[/quote]
Eli onko tää koko lapsi-asia sulle sellainen, no ok, ihan sama-juttu? Toivottavasti ei. Mitä muuta olette lapsen suhteen sopineet? Äiti herää kaikki yöherätykset? Vaihtaa kaikki vaipat? Voi olla lisää kiukuttelua tiedossa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:48"]
[/quote]
Hah haha, sä oot oikeesti hauska! :D Hakeudu seuraavalle Putous-kaudelle! Oikeesti, niin huikee tyyppi :D
Jo on itseään täynnä ja miehiä halveksiva teksti. Nainenko se muka määrää mitä miehen pitää/saa tehdä? Ei todellakaan määrää. Naiset eivät ole mitään jumalia jotka päättävät koska mies saa olla synnytyksessä ja koska sen pitää siellä ollla. Jos nainen saa kieltää miehen tulon synnytykseen niin naisilla ei ole mitään asiaa sanoa siihen että mies ei haluakkaan synnytykseen.
Ei voi saada kumpaakin. Joko nainen ei voi määrätä sitä tuleeko mies synnytykseen tai sitten naisilla ei ole mitään oikeutta valittaa jos mies ei tule
Okei, kai sinä ymmärrät että kyseessä on naisen ruumis, naisen terveys, heidän lapsi? Sanooko tää sulle yhtään mitään? Naisen riskit, perheen hyväksi? Nainen tekee jotain hyvin kivuliasta ja rakastava mies arvostaa tätä uhrausta?
Miten ihminen voi olla noin itseään täynnä kuin sinä? Jos se on naisen ruumis niin rupeaisi naiset sitten tuon vinkumisen ja kantaisi vastuun omasta ruumiistaan.
Kumpikin sukupuoli tekee oman osansa biologisesta lisääntymisestä. Muuta on turha vinkua.
Maailma katsos toimii niin että vastuu ja valta kulkee käsi kädessä. Jos naisella on valta niin hänellä on 100% vastuu. On turha yrittää laittaa miehelle vastuuta kun hänellä ei ole mitään valtaakaan.
Ja sitten alkoi halveeraaminen ja raivo. Miksi sinä vihaat naisia noin paljon?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:20"]
Kyllä mies voi olla rakastava, vaikkei naisen tarpeita orjailisikaan. Minustakin naisena kuulostaa pahalle vaatimukset miehiä kohtaan. Ei se, että mies ei kestä olla mukana synnytyksessä saa olla mikään miehen mittari. Ainoa millä on minusta väliä on rehellinen keskustelu parin välillä aiheesta ennen päätöksiä. Silloin pitäisi molempien voida olla tyytyväisiä, jos yhteisymmärrykseen päästään.
Miksi se ap:n nainen ei sanonut, että en sovi tätä, saatan muuttaa mieleni???
[/quote]
Hee, se orjailija yrittää nyt esittää naista.:)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 13:16"]Aina ei isät edes pääse synnytykseen mukaan vaikka kuinka haluaisi kun sairaalan henkilökunta päättää niin. Kuitenkin kaikki selviävät ihan hyvin ja lapsesta iloitaan. Kerron tämän siksi koska miestäni ei meinattu päästää mukaan, johtuen tilanteen kriittisyydestä. Ehkä tyttöystäväsi pelkää synnytystä? Hormoonit on sekaisin ja käydään kierroksilla..ollaan herkempiä kuin muuten olisi. Valinnassasi ei ole mitään vikaa. Olet lähellä sairaalassa jos tulee jotain odottamatonta. Mitäs jos synnytyksessä jotain menee pieleen ja äidin tai lapsen henki vaarantuu? Mitä teet? Kysyn tätä siksi että itse meinasin kuolla synnytykseen ja vaarassa oli myös lapsen henki. Kiitos taitavien lääkäreiden olen tätä viestiä kirjoittamassa. N50 [/quote] AP voisitko kommentoida tähän? Vastauksesi kiinnostaa.
[/quote]En ole miettinyt, mitä tapahtuu, jos lapsen tai äidin henki on vaarassa. Enkä mietikään. -ap
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 12:44"]
Naisille miehen mielipide ei merkitse mitään vaikka sitä olisi kuinka painotettu. Vapaamatkustajat eivät vain koskaan voi ymmärtää kuinka eivät saakaan mitä haluavat.
[/quote]Ilmeisesti monen naisen mielestä kaikki miehen sanomiset voi jättää homiotta, koska "tilanteet muuttuvat".
[/quote]
Ehkä kannattaisi huomioida kommentissasi, että nyt puhutaa kuitenkin niinkin suuresta asiasta kuin synnytys. Asioita voidaan sopia etukäteen ja hyvä niin, kun kyse on pienimmistä arkipäiväisesti asioita. Voidaan tietysti tällaisiakin asioita sopia etukäteen, mutta tällaisesssa tilanteessa aikaisemmin tehtyjen sopimusten on turha odottaa pätevän.
Helppohan se on synnyttämättömänä naisena ajatella että hänen synnytys tulee menemään tavalla X, mutta asiat harvemmin synnytyksessä menevät ihan täysin 100 %:sti miten on aikaisemmin suunniteltu.