Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkani pieneni yli 200 € (luokanopettaja)

Vierailija
15.08.2015 |

Tänä vuonna koulussamme oli niin pieni tuntikehys, että ylitunteja ei tullut. Palkkani pieneni yli 200 €. Tällainen palkkojen jojottelu ei liene mahdollista kovin monessa ammatissa. Yleensähän palkat nousevat. Ikävintähän tässä on se, että etukäteen ei voi tietää seuraavan vuoden palkkaansa.

Kommentit (261)

Vierailija
41/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:21"]

Anteeksi vain mutta en pysty ymmärtämään tällaista valitusta. Sinulla sentään on työpaikka!

[/quote]

Kuka saa valittaa? Kuka on se, jolla menee niin huonosti, ettei kellään maailmassa enää mene huonommin? Tuskin löytyy Suomesta?

[/quote]

Jokainen saa valittaa mutta pieni reality check tekee hyvää monelle. Opettajan ammatti on perinteisesti yksi niitä yhteiskunnan turvatuimpia. Ikävää jos etuuksia heikennetään mutta talouskriisi on näkynyt muilla aloilla jo vuosikaudet paljon rajumminkin, nyt se iskee monen vuoden viiveellä kunta-alalle. 

Vierailija
42/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tosiasia on, että löytyy myös paljon huonoja opettajia. Eivät saa kuria pidettyä luokassa, eivät osaa opettaa innostavasti tai aiheuttavat elinikäisiä traumoja tölväisyillään. Omalle ja lasteni kohdalleni on osunut näitä, mutta ne täytyy vaan kestää hammasta purren, mitään et voi tehdä. Tuskin palkankorotus muuttaisi asiaa. Yksityisellä sektorilla tällaisille työntekijöille annetaan varoitus ja lopulta potkut, jos toiminta ei muutu, julkisella sektorilla ollaan suojassa. "

Tuo on totta, nykyään Suomi on pullollaan huonoja opettajia, jotka eivät edes sovellu allalle, vaan ovat pääseet koulutuksen ainoastaan todistuksen perusteella ja ne jotka todella soveltuisivat alalle, ovat jääneet rannalle, toisin kuin ennen, jolloin todistuksen lisäksi vaadittiin myös muita avuja, tämä ongelma on tiedossa jo opettajien koulutuksessa.

Lapselleni on sattunut jos jonkinlaista opettajaa, toisten opetus on mennyt rimaa hipoen, mutta sekin ihme on koettu, kun lapsi sai 3-vuotta opettajakseen huippu tyypin, joka motivoi oppilaat todella opiskelemaan ja luokan keskiarvo oli todella hyvä. Opettaja valmisteli seuraavan päivän työt luokassa ja oppilailla oli mahdollisuus tehdä jopa läksyt hänen seurassaan luokassa, yhteistyö koulun ja kodin välillä sujui todella hienosti, hänelle olisin toivonut vaikka kolminkertaisen palkan, niin hyvin hän teki työt ja oppilaat viihtyivät hänen tunnillaan eli opettajissa on todella suuria eroja ja tuota opettajaa lapset muistelevat vielä vuosien jälkeenkin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri. Ystäväni on aineopettaja. Meillä on käytännössä sama palkka (minulla noin satasen enemmän) mutta ystävälläni on vähemmän työtunteja viikossa ja pidemmät lomat. 

Luokanopettajilla tietysti pienemmät palkat kuin aineopettajilla.

Minusta opettajien palkat on hyviä. Arvostan kyllä opettajien työtä. Oikeasti huonot palkat on vaikkapa sairaanhoitajilla jotka eivät tee vuorotyötä

Vierailija
44/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:21"]

Anteeksi vain mutta en pysty ymmärtämään tällaista valitusta. Sinulla sentään on työpaikka!

[/quote]

Kuka saa valittaa? Kuka on se, jolla menee niin huonosti, ettei kellään maailmassa enää mene huonommin? Tuskin löytyy Suomesta?
[/quote]

Saa valittaa jos on todellista valittamisen aihetta. Opettajilla ei ole.
[/quote]
Työviikossani on yhteensä 10 tuntia, jolloin en keskellä päivää saa palkkaa. Niitä kutsutaan hyppytunneiksi. 26 tuntia opetusta, 2 tuntia sidottua kokousaikaa ja 10 tuntia hyppytunteja. Olen työpaikallani ainakin 38 tuntia viikossa. Päälle sitten vanhempaintapaamiset (onnistuvat harvoin hypäreillä, koska vanhemmat ovat päivällä töissään), korjaaminen, arviointi, suunnittelu. Hypäreillä saa tehtyä jotain, mutta harmittavan vähän, kun ei ole työtilaa. Opehuoneessakin tilaa niukasti, ja kun on iso koulu, aina siellä on vilskettä eikä kovin hyvää työskentelytilaa, kalustettu enemmän taukotilaksi kuin työtilaksi. Joten kotonakin on työskenneltävä, ja työviikko on väkisinkin pitkä. Monet opettajan pienistä opetustuntimääristä kateelliset ei tätä puolta käsitä.

Vierailija
45/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme rutinaa pikkuasioista. Ole onnellinen siitä että sulla on a) työpaikka ja vieläpä ilmeisesti b) vakituinen. Suomi on väärällään ihmisiä jotka eivät tiedä millä elävät parin kuukauden päästä, ja jotka hakevat niska limassa uutta paikkaa sen parin kuukauden määräaikaisuuden ohessa palkattomana iltatyönä vuodesta toiseen. Voisin helposti tiputtaa kuppaista palkkaani paljon enemmän kun tuon parisataa jos sillä saisin takeen siitä että edes jotain työtä järjestyisi taas vuodenvaihteen jälkeen. Ja että voisi joskus viettää vapaailtoja tuntematta syyllisyyttä ja ahdistusta siitä ettei ole taas hakemassa työtä. Normaali kesälomakin voisi joskus olla kiva kokea. Sitten ovat vielä ne minuakin kehnommassa asemassa olevat eli ne joilla ei ole töitä ollenkaan.

Vierailija
46/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:42"]Ihme rutinaa pikkuasioista. Ole onnellinen siitä että sulla on a) työpaikka ja vieläpä ilmeisesti b) vakituinen. Suomi on väärällään ihmisiä jotka eivät tiedä millä elävät parin kuukauden päästä, ja jotka hakevat niska limassa uutta paikkaa sen parin kuukauden määräaikaisuuden ohessa palkattomana iltatyönä vuodesta toiseen. Voisin helposti tiputtaa kuppaista palkkaani paljon enemmän kun tuon parisataa jos sillä saisin takeen siitä että edes jotain työtä järjestyisi taas vuodenvaihteen jälkeen. Ja että voisi joskus viettää vapaailtoja tuntematta syyllisyyttä ja ahdistusta siitä ettei ole taas hakemassa työtä. Normaali kesälomakin voisi joskus olla kiva kokea. Sitten ovat vielä ne minuakin kehnommassa asemassa olevat eli ne joilla ei ole töitä ollenkaan.
[/quote]
Tiedän parikin opettajaa, joilta loppuu sijaisuus ihan pian eikä uutta ole tiedossa. Ja kun sijaisuus on johtunut äitiyslomasta, olivat myös kesän palkatta. Toinen etenkin aivan huippuope, tekee hurjasti töitä ja niin vaan on työnhaku menossa kun vakituista paikkaa ei ole vielä sattunut saamaan. Kumpikaan ei ole ihan vastavalmistunut edes, eli opet nykyään on hyvin paljolti pätkätyöläisiä työnhakustresseineen.

Vierailija
47/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:14"] Sanomastani huolimatta tässä taloudellisessa tilanteessa pidän opettajien palkkaa ihan hyvänä. Itse heikentäisin irtisanomissuojaa, sillä leipääntyneitä opettajia löytyy. Kannattaa muistaa, että kuntatyöntekijänä opettaja ei ole mitenkään poikkeuksellinen lomailija. Kyllä moni kunnan palkkalistoilla oleva lomailee pitkään. Yksityisellä lomat on ehkä lyhyemmät, mutta palkka vastaavasti suurempi. [/quote] Anteeksi, mutta opettajat lomailevat noin 18 viikkoa vuodessa. Täysillä lomilla muut kuntatyöntekijät pääsevät mihin? 8 viikkoon? Minulla on se normaali 5 viikkoa vielä seuraavat 7 vuotta, työkokemusta 3 vuotta. Että opettajien yli kolme kertaa pidemmät lomat tuntuvat hyvin kohtuuttomilta. Minä teen töitä 8-16.30, ja uskon että yhdeltä pääsevä ekaluokkalaiseni ope on jo moneen kertaan korjannut kokeet ja suunnitellyt tunnit siihen mennessä kun minä pääsen töistä.

[/quote]

18 viikkoa? Höpöhöpö.

Vierailija
48/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Häh? No taatusti joillain opettajilla on. Toisilla ei. Kas kun pelkkä ammattinimike ei takaa sitä, että työolosuhteet olisivat samat tai kohtuulliset. Itsehän esimerkiksi saan vuositasolla yli 6000 euroa vähemmän palkkaa kuin kollegani. Teemme saman työn, mutta minä olen määräaikainen. Kyllä siinä on syytä valittaa, vaikka työpaikka onkin. Toisilla opettajilla on sitten toiset syyt."

Ei kait missään makseta jostakin ammattinimikkeestä, vaan työn tuloksesta. Oletko ihan varma, ettei kollegasi työntulos (opetustaso, aineiden keskiarvo jne.) olisi parempi kuin sinun, ainakin muissa ammateissa työntulos vaihtelee suuresti, vaikka olisi sama koulutus, a.nimike jne. 

Vierailija
49/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:14"]
Sanomastani huolimatta tässä taloudellisessa tilanteessa pidän opettajien palkkaa ihan hyvänä. Itse heikentäisin irtisanomissuojaa, sillä leipääntyneitä opettajia löytyy. Kannattaa muistaa, että kuntatyöntekijänä opettaja ei ole mitenkään poikkeuksellinen lomailija. Kyllä moni kunnan palkkalistoilla oleva lomailee pitkään. Yksityisellä lomat on ehkä lyhyemmät, mutta palkka vastaavasti suurempi.
[/quote]

Anteeksi, mutta opettajat lomailevat noin 18 viikkoa vuodessa. Täysillä lomilla muut kuntatyöntekijät pääsevät mihin? 8 viikkoon? Minulla on se normaali 5 viikkoa vielä seuraavat 7 vuotta, työkokemusta 3 vuotta. Että opettajien yli kolme kertaa pidemmät lomat tuntuvat hyvin kohtuuttomilta. Minä teen töitä 8-16.30, ja uskon että yhdeltä pääsevä ekaluokkalaiseni ope on jo moneen kertaan korjannut kokeet ja suunnitellyt tunnit siihen mennessä kun minä pääsen töistä.
[/quote]

Mitäs jos kouluttautuisit opettajaksi? Saisit viettää koko kesän lapsesi kanssa. Voisitte puuhastella yhdessä, kun kerrankin olisi aikas eikä kaikkia lomasuunnitelmia tarvitse mahduttaa neljään viikkoon. Hänen ei tarvitsisi olla koulupäivän jälkeen yksin kotona tai mennä iltapäiväkerhoon, koska äiti olisi paikalla ajoissa. Hänellä olisi mahdollisuus viettää pitkää talvilomaa äitinsä kanssa, eikä hoitojärjestelyjä tarvitsisi miettiä.

Vähän kohtuutonta minusta, että valitsit ammatin, jossa on noin vähän lomaa, vaikka sinulla on lapsi! Ja teet noin pitkää päivää!

Vierailija
50/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"]"Häh? No taatusti joillain opettajilla on. Toisilla ei. Kas kun pelkkä ammattinimike ei takaa sitä, että työolosuhteet olisivat samat tai kohtuulliset. Itsehän esimerkiksi saan vuositasolla yli 6000 euroa vähemmän palkkaa kuin kollegani. Teemme saman työn, mutta minä olen määräaikainen. Kyllä siinä on syytä valittaa, vaikka työpaikka onkin. Toisilla opettajilla on sitten toiset syyt."

Ei kait missään makseta jostakin ammattinimikkeestä, vaan työn tuloksesta. Oletko ihan varma, ettei kollegasi työntulos (opetustaso, aineiden keskiarvo jne.) olisi parempi kuin sinun, ainakin muissa ammateissa työntulos vaihtelee suuresti, vaikka olisi sama koulutus, a.nimike jne. 

[/quote]
No se määräaikainen ei saa kesältä palkkaa, se on ratkaisu, kun et vissiin sitä hoksannut tuon vuosiansion eroksi. Ei mikään taitoihin tai tekemisen määrään liittyvä ero vaan ihan vaan kunnan säästökeino.

Vierailija
51/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki opettajat eivät myöskään lomaile koko kesää. Esimerkiksi aikuiskoulutuksen puolella lomat ovat ihan samanlaiset kuin muidenkin alojen työntekijöillä.

Vierailija
52/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan ap täällä valittaa. Opettajilla on peruspalkka, joka maksetaan tietystä opetustuntimäärästä. Jos kuitenkin opettajalle tulee tuohon opetustuntimäärään/viikko lisää tunteja eli ns. ylitunteja niistä maksetaan erikseen. Eli opettajan peruspalkka on sama mutta jos jonain vuonna teet ylitunteja eli ylitöitä, toki silloin sinulle maksetaan ns. ylityöpalkkaa. ihan sama muillakin aloilla. Peruspalkkaan kuuluvat tietyt tunnit ja työt ja ylimääräisestä maksetaan.

Ap, tuskin sinun työsopimuksessasi lukee että sinulle on luvattu joka vuosi samat ylitunnit. Muuta hiukan asennettasi, äläkä turhasta valita. Viime vuonna sait ylityöstä ylityökorvauksen, nyt teet perustunnit ja saat tietenkin peruspalkat. Ei sinun palkkasi mihinkään ole vähentynyt.

Vierailija
53/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:49"]

"Häh? No taatusti joillain opettajilla on. Toisilla ei. Kas kun pelkkä ammattinimike ei takaa sitä, että työolosuhteet olisivat samat tai kohtuulliset. Itsehän esimerkiksi saan vuositasolla yli 6000 euroa vähemmän palkkaa kuin kollegani. Teemme saman työn, mutta minä olen määräaikainen. Kyllä siinä on syytä valittaa, vaikka työpaikka onkin. Toisilla opettajilla on sitten toiset syyt."

[/quote]

No voin rehellisesti sanoa, että kaikista kollegoistani en ole huonoin. Mutta olen pienipalkkaisin. Aika monella alalla kyllä maksetaan ihan tasan ammattinimikkeestä. 

Vierailija
54/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:17"]

No voi harmi! Itsekin tässä tuskailen että mistähän löytäisi töitä tällä tohtorintutkinnolla ja 15 vuoden tutkimus (ja yliopiston opetus-)kokemuksella. Meillä kun pitää itse hakea oma palkkarahansa ja luoda oma työpaikkansa, mitään vakituisia pestejä ei ole ja rahoitustilanne on tällä hetkellä enemmän kuin haastava.

Mietin tässä just että pitäiskö hakeutua aineenopettajaksi. Jos vaikka saisi opettaa omaa ainettaan lukiossa tai vaikka amkissa, se ois kyllä ihan täydellistä näin stressaantuneen projektitutkijan näkökulmasta (parhaimmillaan työsoppari tehty kvartaaliksi kerrallaan eikä lomia ole ehtinyt pitää). 

[/quote]

Huomaa, että et ole opettajan töitä tehnyt. Oikeastiko haluat huonosti palkattuun työhön, missä olet käytettävissä 24/7 ja sinulle ei kuitenkaan makseta, kuin niistä tunneista, jotka teet tuntiopetusta. Stressiä, isoja luokkia, huonosti kasvatettuja lapsia, hulluja vanhempia, ei kunnon ruokatuntia. Työhön nähden palkka on todella surkea

Vierailija
55/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun palkkasi ei pienentynyt mutta sinun ansiosi tänä lukuvuonna ovat 200 € pienemmät. Kaksi eri asiaa. Ansiosi viime lukuvuonna olivat suuremmat koska teit ylitunteja. Palkkasi on edelleen sama.

Vierailija
56/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen lääkäri. Ystäväni on aineopettaja. Meillä on käytännössä sama palkka (minulla noin satasen enemmän) mutta ystävälläni on vähemmän työtunteja viikossa ja pidemmät lomat. 

Minusta opettajien palkat on hyviä. Arvostan kyllä opettajien työtä. Oikeasti huonot palkat on vaikkapa sairaanhoitajilla jotka eivät tee vuorotyötä"

Julkisella puolella lääkärit näyttävän työskentelevän lähes tauotta, kun entinen pääsee ulos, niin uutta sisään,  toisin kuin opettajilla, 45 min. opetusta, jonka jälkeen 15 min. tauko ja luulen, että osa tauoista on todennäköisesti omaa aikaa.

Vierailija
57/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:11"]

Opettajan ammattia arvostan suuresti, mutta en voi millään ymmärtää opettajien ainaista valitusta ihan jonnin joutavista asioista. Esim. työajasta tai lomista. Ja niin kuin tämäkin, että ansiotulo pienenee ylitöiden myötä. Herranjestas sentään, yksityisellä puolella, jolla on säännöllinen työaika ja palkka, ylitöistä ei edes makseta ja lomallakin vastataan sähköviesteihin ja puheluin ja harvemmin näistä näkyy valituksia, toisin kuin opettajilla.

[/quote]

Olen alaa vaihtanut opettaja ja työskentelen nykyisin yksityisellä. Todellakaan en tee palkatta ylityötä tai vastaile sähköpostiin lomalla tässä työssä. Miksi pitäisi? Työtä tehdään palkan vuoksi, ja työstä on maksettava palkka.

Mä tajuan kyllä ex-opena opetustyön haasteet ja rasittavuuden. Toisaalta opettajille (esim. mulle) tekee hyvää nähdä työelämän toinenkin puoli. Missään ei ole kaikki helppoa ja kivaa.

Opettajan työn vaikeus ja todella rasittavat tilanteet eivät oikein avaudu ulkopuolisille. Se työ on tosi raskasta ja henkisesti kuluttavaakin. Itse en usko enää palaavani takaisin opettajaksi, vaikka palkka olisi ihan hyvä nykyiseen palkkaani verrattuna ja lomaedut hulppeat. 

Vierailija
58/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:39"]

Olen lääkäri. Ystäväni on aineopettaja. Meillä on käytännössä sama palkka (minulla noin satasen enemmän) mutta ystävälläni on vähemmän työtunteja viikossa ja pidemmät lomat. 

Minusta opettajien palkat on hyviä. Arvostan kyllä opettajien työtä. Oikeasti huonot palkat on vaikkapa sairaanhoitajilla jotka eivät tee vuorotyötä

[/quote]

Korkeakoulutetuksi asiantuntijaksi opettaja saa matalaa palkkaa. Sairaanhoitajan palkka on mielestäni liian pieni, sen nostaminen on itsellenikin korkeampi prioriteetti kuin oman palkkani nostaminen. Samoin poliisin. Mutta koulutus on sairaanhoitajalla ja poliisilla myös matalampi.

Vierailija
59/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voin rehellisesti sanoa, että kaikista kollegoistani en ole huonoin. Mutta olen pienipalkkaisin. Aika monella alalla kyllä maksetaan ihan tasan ammattinimikkeestä. "

Kun noin vastasit, se on todella väärin. Ammattitaito ja osaaminen pitäisi näkyä todella opettjan palkassa ja se on pitkällä aikajaksolla säästöä yhteiskunnalle, kun oppilaat tarvitsevat vähemmän tukiopetusta ja menestyvät myöhemmin opinnoissa, kun opetus on mennyt oppilaalle perille.

Vierailija
60/261 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 20:11"]

Onko eliittilukioissa vanhempainvartteja? Tavallisissa ei ole, mutta missä menee se "eliitin" raja, että ne alkaa? Koska kyseessä oli jo eläköitynyt opettaja, ihmettelen vielä enemmän. Vastahan ne "vartit" tulivat yläkouluun pakollisiksi joitakin vuosia sitten, eli jo sitä ennenkö ne olivat pakollisia joissakin lukioissa? Koettiinko niistä olevan hyötyä? Eikö lukiossa vastuun pitäisi jo olla niin paljon oppijalla itsellään, että vanhempia tavattaisiin vain ongelmatilanteissa eikä läpi ikäluokan?

[/quote]

Meillä on neljä lasta ja ei kyllä kukaan ole vanhempainvartissa käynyt yläkoulussa. Asiasta oli vanhempainillassa puhetta ja tehtiin selväksi, että saa varata sellaisen ajan opettajalta, mutta jos jotain kysyttävää on, toivotaan, että kysyisi sen wilman kautta. Lukiossa ei ole vanhempainvartista kukaan edes maininnut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä