Palkkani pieneni yli 200 € (luokanopettaja)
Tänä vuonna koulussamme oli niin pieni tuntikehys, että ylitunteja ei tullut. Palkkani pieneni yli 200 €. Tällainen palkkojen jojottelu ei liene mahdollista kovin monessa ammatissa. Yleensähän palkat nousevat. Ikävintähän tässä on se, että etukäteen ei voi tietää seuraavan vuoden palkkaansa.
Kommentit (261)
Voi itku taas tuota valitusta.... Yksityisellä sektorilla monen palkka koostuu peruspalkasta sekä bonuksista, joita huonoina vuosina ei tule ollenkaan ja hyvinä vuosina voi tulla toistakymmentä tuhatta euroa vuodessa. Että kyllä se jojoilu on muissa ammateissa ihan normaali ilmiö.
Kunhan saavutat seuraavan ikälisän, asia korjaantuu.
Oisit onnellinen, että ylipäätään saat olla töissä. Se ei ole mikään itsestäänselvyys nykypäivänä.
Käteenjäävä palkkaå pienenee joka vuosi vaikka tunnit ja työ on sama. Työmäärä lisääntynyt koska väkeä on vähennetty.
"Yleensähän palkat nousevat"... :D Tuommoinen kuvitelma voi olla vain julkisen sektorin työntekijöillä. Teilläkö oikeasti on tässä lamassakin palkka noussut joka vuosi??? Ei ihme, että maa on tässä jamassa...
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:12"]Käteenjäävä palkkaå pienenee joka vuosi vaikka tunnit ja työ on sama. Työmäärä lisääntynyt koska väkeä on vähennetty.
[/quote]
Niin ja samalla opetuksen taso heikkenee. Sitoutuminen, suunnittelu jne.
Kaikkea ei voi saada. Hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan.
Hahhaa, miten tää palsta on aina näin opettaja-vastastainen, vaikka voisi olettaa, että suurimmalla osalla kirjoittajista on lapsia, joiden eteen opettajat tekevät tärkeää työtä ja joiden kanssa he viettävät monta tuntia päivässä? Ei sais olla lomaa, mitään ei sais maksaa ja muutenkaan opettajat ei mitään edes tee. Ammatinvalintakysymys.
Maksakaa parempaa palkkaa, saatte parempaa opetusta.
Ope
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:22"]Hahhaa, miten tää palsta on aina näin opettaja-vastastainen, vaikka voisi olettaa, että suurimmalla osalla kirjoittajista on lapsia, joiden eteen opettajat tekevät tärkeää työtä ja joiden kanssa he viettävät monta tuntia päivässä? Ei sais olla lomaa, mitään ei sais maksaa ja muutenkaan opettajat ei mitään edes tee. Ammatinvalintakysymys.
[/quote]
Viime päivinä opettajat ovat täällä haukkuneet työtään ja lapsia
Hyvin noloa. Ammatillisuus kateissa
Opettajien ikälisät pitäisi poistaa. Miksi palkitaan siitä että osaaminem ja tieto vanhentuu? Enemmän nuoria ja energisia opettajia, ja myös miehiä!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:25"]Maksakaa parempaa palkkaa, saatte parempaa opetusta.
Ope
[/quote]
Sinä olet kyllä palkan suuruuden tiennyt kun alalle hakeuduit joten älä yhtään urputa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:25"]
Maksakaa parempaa palkkaa, saatte parempaa opetusta. Ope
[/quote]
Ai, minä olen luullut, että mm opettajan ammatti on nimenomaan ns kutsumusammatti eikä sitä niinkään rahasta tehdä. Ilm olin väärässä, surullista. Mutta voithan lohduttautua sillä, että lomailet ja chillaat n.14vkoa=3,5kk vuodesta.
Opettajien suhteellisuudentaju on täysin hukassa ja se näkyy nöissä kirjoituksissa. Somessa tuttuni kirjoittelee kuinka Suomi löhtisi nousuun taiseaineiden opetusta lisäämällä ja opettajien palkkoja nostamalla...
Opettajilla on hyvä palkka työaikaan suhteutettuna. Tiedän omista opettajavanhemmistani, että harva tekee 8 tunnin päivää säännölisesti ja lomat ovat pitkiä. Äidinkielen opettajana toiminut äitini korjasi aineita kokemuksen tuomalla rutiinilla kotona aamulla ennen tunteja tai iltapäivällä kotona. Työaika pysyi hyvin kohtuullisena.
Vanhempainiltoja ainakin meidän koulussa on kaksi vuodessa ja yhden kerran vuodessa puolen tunnin keskustelu opettajan kanssa. Muulloin emme ole tekemisissä. Yt:t eivät uhkas opettajia.
Palkkako lisäisi opettajan opetuksen tasoa? Tulisi motivaatiota lisää ja halua opettaa paremmin? Toivottavasti et ole lapseni opettaja!
Kannattaa lukea tutkimuksia palkankorotuksen motivaatiovaikutuksista. OAJ nitä tuskin jakaa, mutta netistä löytyy ihan google-haulla.
Tosiasia on, että löytyy myös paljon huonoja opettajia. Eivät saa kuria pidettyä luokassa, eivät osaa opettaa innostavasti tai aiheuttavat elinikäisiä traumoja tölväisyillään. Omalle ja lasteni kohdalleni on osunut näitä, mutta ne täytyy vaan kestää hammasta purren, mitään et voi tehdä. Tuskin palkankorotus muuttaisi asiaa. Yksityisellä sektorilla tällaisille työntekijöille annetaan varoitus ja lopulta potkut, jos toiminta ei muutu, julkisella sektorilla ollaan suojassa.
Palkka ei ole = laatu. Näin ajatteleminen on itse petosta. Palkan korotuksen vaikutus hiipuu 3 kk kuluessa toteavat tutkimukset.
Virkamiehiä tulisi vähentää n. 10.000 jotta julkisen talouden kannattavuus paranisi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:37"]
Opettajien ikälisät pitäisi poistaa. Miksi palkitaan siitä että osaaminem ja tieto vanhentuu? Enemmän nuoria ja energisia opettajia, ja myös miehiä!
[/quote] Harva korkeakoulutettu mies haluaa olla opettaja koska palkka on niin pieni ja heillä on perhe elätettävänä. Suurin osa ainakin minun opettajatutuistani ovat naisia joilla mies on kovapalkkaisella alalla, helppohan silloin on sillä pienellä palkalla pärjätä.
Paperimiehet ja skal ajoivat suomen kilpailukyvyn kiville. Nyt Oaj tekee saamaa ja on tukkona tunkiolla vaatimassa jatkuvasti opettajien ja koululaitoksen etuja joita yhteiskunnan resurssit eivät kanna. Koulumenestys ei ole tuonut Suomelle ylivoimatekijää maailman markkinoilla.
Minä taas tiedän lukemattomia aloja esim. rakennus, ravintola, hoitotyö, kauppa jne. jne. lähes kaikissa ammatissa, johon vaikuttavat suhdanteet ja yritysten/kuntien säästöt ja palkkaus muodostuu tehtyjen tuntien mukaan.
Ehkä opettajalle se saattaa olla poikkeus, mutta itse olen tehnyt kymmenien vuosien työuran, tietämättä seuraavan vuoden palkkatasoa.
Oli tervetuloa 2000-luvulle.
Ylityö ei ole saavutettu etu...