Millainen veri sinusssa kiehuu eli mistä ovat juuresi? Omat on pohjanmaaalta ja karjalasta.
Kommentit (88)
Täältä Etelä-Pohjanmaalta ja Pohjanmaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään kuvittelin että oon vaan "suomalainen" mutta sukujuuret ovat Petsamon kolttia ja Etelä-Ruotsin papistoa.
Ohhoh! Milloin tieto siitä, että sinulla on juuret Petsamon kolttasaamelaisissa, on katkennut? Tiesivätkö (/tietävätkö) vanhempasi, isovanhempasi?
Isovanhemman äiti oli koltta. Kyllä se ns tiedossa on suvussa aina ollut, mutta ei auennut mulle hlö koht ennen kuin se ihan suoraan kerrottiin. Ei meillä ole henkilöistä ikinä puhuttu ruotsalaisina, saamelaisina, eikä noin "kaukaisista" edes nimeltä, vaan tämäkin hlö on aina ollut ämmi/mummo.
Kiitos vastauksesta! Saanko vielä kysyä, minnepäin Suomea kolttasukulaisesi asettuivat, kun lähtivät Petsamosta evakkoon? (En nyt utele tarkkoja tietoja, ellet halua kertoa, lähinnä vain, että jäivätkö Lappiin vai lähtivätkö kauemmas etelään?)
Mua kiinnostaa koltat, pitäisi tutustua paremmin asiaan.
Lappiin jäivät suurelta osin. En kirjaimellisesti edes tiennyt heidän olemassaolostaan, yhteydet on sinne suuntaan katkenneet täysin jo ilmeisesti sotien aikana, tuo isoisoäiti(kään) ei ilmeisesti yhteyttä sukuunsa pitänyt.
Aika sekavat juuret, sieltä täältä.
Isoäidin äidistä ei ole edes tietoa, että mistä hän oli.
Mussstalaiseksi häntä sanottiin ulkonäön perusteella, mutta tuskin oli romani, koska siihen aikaan romanit eivät yleensä osanneet lukea, ja hän oli ihan sivistynyt lukeva ihminen, isoäitinikin oppi jo 4-vuotiaana lukemaan jne.
Mutta hänestä ei tosiaan ole oikein tietoa missään, mysteerinainen jolla oli elämänsä aikana monta eri aviomiestä ja rakastajat päälle (isoäitini isän kanssa ei ollut naimisissa tai edes parisuhteessa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkään kuvittelin että oon vaan "suomalainen" mutta sukujuuret ovat Petsamon kolttia ja Etelä-Ruotsin papistoa.
Ohhoh! Milloin tieto siitä, että sinulla on juuret Petsamon kolttasaamelaisissa, on katkennut? Tiesivätkö (/tietävätkö) vanhempasi, isovanhempasi?
Isovanhemman äiti oli koltta. Kyllä se ns tiedossa on suvussa aina ollut, mutta ei auennut mulle hlö koht ennen kuin se ihan suoraan kerrottiin. Ei meillä ole henkilöistä ikinä puhuttu ruotsalaisina, saamelaisina, eikä noin "kaukaisista" edes nimeltä, vaan tämäkin hlö on aina ollut ämmi/mummo.
Kiitos vastauksesta! Saanko vielä kysyä, minnepäin Suomea kolttasukulaisesi asettuivat, kun lähtivät Petsamosta evakkoon? (En nyt utele tarkkoja tietoja, ellet halua kertoa, lähinnä vain, että jäivätkö Lappiin vai lähtivätkö kauemmas etelään?)
Lappiin jäivät suurelta osin. En kirjaimellisesti edes tiennyt heidän olemassaolostaan, yhteydet on sinne suuntaan katkenneet täysin jo ilmeisesti sotien aikana, tuo isoisoäiti(kään) ei ilmeisesti yhteyttä sukuunsa pitänyt.
Ok!
Mun miehelläni on etäiset suhteet sukuunsa. Hänelle on ollut jotenkin tärkeää, kun on hieman tutkinut sukuaan (hänen suvustaan löytyy netistä jonkun innokkaan sukututkijan keräämää tietoa). Hänelle on myös käynyt noin, ettei ole lainkaan tiennyt joidenkin sukuhaarojen vaiheista.
Isäni sukujuuret on Karjalassa, lähemmin Latvajärvellä. Äitini on Laukaassa syntynyt, jossa asuu vieläkin. Äidin äitin sukujuuret on Irlannissa.
No ainakin kolme minun isovanhemmista on kotoisin Hämeestä ja yksi on kotoisin Karjalasta. Ilmeisesti Hämeestä on melko moni esivanhempani kotoisin.
Karjalasta, myös nykyisen rajan takaa.
Satakunta ja Varsinais-suomi on virallinen versio. Oikeasti olen sala savolainen ja osittain karjalasta. Eli geneettisesi puhelias, kiero mulkku.
Pelastukseen ei vaikuta mutta muuten umpi kristitty oikein aikojen alusta asti aika hieno asia että esi vanhemmat on taivaassa !
Venäläinen veri. Molemmat isoäitini ovat Karjalasta ja heidän kummankin isänsä on venäläinen. Mausteena sitten isoisien puolelta hämäläistä verta.
Pohjanmaalta molemmat vanhemmat ja muukin suku! Tässä aika kuluu sotaa orotelles! Valmiustaso alkaa olla hyvällä mallilla.
Keski-Suomesta, Pirkanmaalta ja Pohjanmaalta. Syntynyt olen Jyväskylässä.
Etelä-Pohjanmaa. Olen Jaakko Ilkan jälkeläisiä.
Ei kiehu ei. 100% hämäläisenä ei veri ehdi kiehahtamaan ennen kuin suuttumus jo laantuu :D
Isomummolla ruotsinkielinen sukunimi, joten varmaan jostain Pohjanmaan alueelta ovat lähteneet. Isän puolelta umpisavolainen.