Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa
ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.
Kommentit (761)
Vierailija kirjoitti:
Meidän kylän palvelutalo pyörii ainakin eläkkeellä olevien hoiva-avustajien turvin. Eivät kehtaa kieltäytyä lähtemästä töihin kun sinne soitetaan. Ei minkäänlaisia lääkelupia ja ovat itsekkin selkä- ym. vaivaisia. Hirvittää. Lähi- ja sairaanhoitajia ei saa millään palkattua. Nämä eläkeläiset tekevät jopa seitsemän työvuoroa peräkkäin. Rimaa hipoen mennään ja kunta maksaa maltaita tästä palveluntuottajalle. Tähän on menty.
Mariannekarkit voivat oikeasti olla vaarallisia jos nieleminen ja pureskelu ei enää luonnistu entiseen tahtiin. Onneksi on nykyään marianne-suklaata, maku sama, mutta ei tukehtumisvaaraa.
Nykyään edes on kaikilla oma huone joka on inhimillistä. Oma rauha pitää olla, eikä mikään huutava kuorsaava huonetoveri siinä.
Jos sitä televisiota ei saa huoneessa olla, hankala sitä on siellä silloin katsoakaan, edes silloin klo 23 jälkeen.
Ei ole arvostusta henkilökunnan työtä kohtaan. Ihmiset hahmottavat vain omat tarpeensa ja mitä minä haluan. Siellä on paikka täynnä hoidettavia ja kaikki muutkin on huomioitava kohtuullisesti, eikä henkilökohtaa ole paljon. Jonkunlainen rytmitys on päivässä oltava.
Kun luki tämän keskustelun läpi niin vahvistui entisestään oma suunnitelma viimeisille hetkille. Heti kun alkaa oma pärjääminen olla laitoshoidon partaalla niin järjestän vuosituhannen juhlat kaikille sukulaisille ja kavereille. Ruokaa riittää eikä juomatkaan lopu, kaikilla on hauskaa ja tunnelma katossa. Lopuksi kerron kaikille tilanteesta, hyvästelen heidät ja nappaan fentanyyliöverit. Ei täältä surulla pidä lähteä vaan ilolla!
Jos yhdelle mummolle tarjotaan erikoispalvelua esim aamutoimia yövuorossa kiireiseen aikaan minimi miehityksellä, niin sitten toisen omainen voi soittaa että mummo ei pääse ikinä vessaan ja kukaan ei vastaa kun soittaa kelloa ja sitä ja tätä. Ei näitä hommia voi niin tehdä. Hoitajan on huomioitava kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole arvostusta henkilökunnan työtä kohtaan. Ihmiset hahmottavat vain omat tarpeensa ja mitä minä haluan. Siellä on paikka täynnä hoidettavia ja kaikki muutkin on huomioitava kohtuullisesti, eikä henkilökohtaa ole paljon. Jonkunlainen rytmitys on päivässä oltava.
Henkilökunnan työtä arvostetaan jos se henkilökunta tajuaa olevansa hoitamassa ihan oikeita ihmisiä. Joo, sillä on rajansa kuinka yksilöllisiä toiveita pystytään toteuttamaan jos on talo täynnä täysin avustettavia ihmisiä ja henkilökunnan jäseniä pari, mutta ihmisten kyykyttäminen tv- ja karkkikielloilla ja muulla sellaisella ei siihen liity mitenkään eikä se myöskään ole ihmisen oma valinta, että hän on vanha ja tarvitsee kaikessa apua. Jos te ette tätä hahmota niin olette täysin väärällä alalla ettekä todellakaan tarvitse yhtään lisää palkkaa. Muistakaa, että olette joskus itsekin vanhoja.
Ihmisen luonne on yleensä paha, joka pyrkii alistamaan ja hyväksikäyttämään puolustuskyvyttömiä (liikuntakyky, muisti, puhekyky, näkö mennyt tms.) ihmisiä.
Muistakaa tämä ja pitäkää huoli vanhoista omaisistanne. Heitä ei saa jättää tuntemattomien armoille, mitä tahansa voi tapahtua.
Sama pätee tietysti lapsiin.
Joka aamu puurot keitetään ihan hva-alueella. Siis se 1 yövuorolainen. Toki joskus toivoisin että aamupalat jostain ilmestyis, mut ei vaan niin käy.
Hoitajatko ne nykyään määrää kaiken jopa ne paloturvallisuuteen liittyvät asiat? Jos tosiaan hoitajan toimenkuva on noin monipuolinen kyllä se ilman muuta pitää näkyä palkassa jos hoitaa vielä palopäällikönkin tehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Miten tupakoitsija pääsee myrkyttämään itseään? Jos siis pystyy liikkumaan rollaattorilla vaikka, saako mennä yksikseen tupakkapaikalle? Ei taida juuri olla hoivakodeissa omia parvekkeita, joten sellaisella ei enää pysty polttamaan.
Ei kai hoitajat ehdi kuljettamaan sauhuille?
Ja vaikka ehtisikin se tupakalle kuljettaminen ei kuuluu hoitajan toimenkuvaan, eikä myöskään niihin palveluihin jotka yhteiskunnan pitäisi kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa hoivakotiyksikössä on tällä hetkellä yhdellä hoitajalla 7 hoidettavaa asukasta jotka siis kaikki ovat sellaisessa fyysisessä kunnossa, että eivät pääse itse sängystä ylös. Yhden asukkaan hoitamiseen menee 10-30min riippuen hieman tarpeistaan. Miten luulet, että hoitaja ehtii nostaa kaikki 7 asukasta sängystä kuudelta?
vastaus: tuo ei ole hoivakoti vaan Pohjois- Korea.
ELämme niin hektisessä maailmassa ettei ole aikaa käydä tapaamassa edes yksinäisiä isovanhempia. Eikä jakseta kun on niin kova kilpailu työpaikoista ja menestymisestä että on oma minäkuvakin jatkuvasti arvioinnin alla.
Vierailija kirjoitti:
Minä haaveilen, että kun en itse enää pysty asumaan kotona, pääsisin paikkaan, missä olisi yhteisöllisyyttä. Jokaisella oma yksiö, mutta yhteinen kokoontumispaikka, missä voitaisiin ottaa illalla vaikka lasi viiniä. Kaunis puutarha, missä voisi viettää aikaa. Ruoaksi voisi tilata vaikka sushia valkoviinin kanssa.
Eikö Tanskassa ole jo tällaisia paikkoja, joissa mummot ja papat saa elää oman näköistä elämää, naukkaillen konjakit illalla ja käyden vaikka oopperassa, jos haluaa.
Suomen laitokset ovat kuin kidutuspaikkoja verrattuna tähän Tanskan vanhushoitoon
Haluaako Tanska tai mikään muukaan maa esitellä sitä millaista on olla kun vanhus on pitkälle dementoitunut. Kun hän ei enää ymmärrä sitä onko hän jossakin yhteisössä vai ei tai sitä onko lasissa viiniä vai laihaa mehua.
Ihan varmasti myös meiltä saadaan maailmalle juttuja samanlaisista palveluista. Jutussa ei vain mainittaisi mitää siitä mitä tuo kustantaa sille vanhukselle.
Realismia kirjoitti:
No ei se ole mikään hotelli missä sukulaiset yöpyy! Pitäisi nyt järkikin sanoa.
Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.
Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin.
Vanha viesti, mutta jos mummo maksaa hoidostaan, häntä pitää hoitaa ihan yhtä hyvin kuin käveleviäkin, ja jos ei haluta, niin silloin pitää tulla tuntuva hinnan alennus. Toisin kun väität, tämäkin mummo on hereillä, mutta ei häneen peräänsä katsota, edes sen verran että nostettaisiin ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haaveilen, että kun en itse enää pysty asumaan kotona, pääsisin paikkaan, missä olisi yhteisöllisyyttä. Jokaisella oma yksiö, mutta yhteinen kokoontumispaikka, missä voitaisiin ottaa illalla vaikka lasi viiniä. Kaunis puutarha, missä voisi viettää aikaa. Ruoaksi voisi tilata vaikka sushia valkoviinin kanssa.
Eikö Tanskassa ole jo tällaisia paikkoja, joissa mummot ja papat saa elää oman näköistä elämää, naukkaillen konjakit illalla ja käyden vaikka oopperassa, jos haluaa.
Suomen laitokset ovat kuin kidutuspaikkoja verrattuna tähän Tanskan vanhushoitoonHaluaako Tanska tai mikään muukaan maa esitellä sitä millaista on olla kun vanhus on pitkälle dementoitunut. Kun hän ei enää ymmärrä sitä onko hän jossakin yhteisössä vai ei tai sitä onko lasissa viiniä vai laihaa mehua.
Ihan varmasti myös meiltä saadaan maailmalle juttuja samanlaisista palveluista. Jutussa ei vain mainittaisi mitää siitä mitä tuo kustantaa sille vanhukselle.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/12/02/elama-ei-lopu-palvelutalon-ove…
Realismia kirjoitti:
No ei se ole mikään hotelli missä sukulaiset yöpyy! Pitäisi nyt järkikin sanoa.
Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.
Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin.
Näinhän se menee. Itse olen sairaalassa töissä (en hoitajana) ja vaikka meininki saattaa vaikuttaa tiukalta ja joskus sattuu viivästyksiä, siihen on syynsä. En ole vielä kertaakaan nähnyt kiusallaan tehtyjä, mielivaltaisia päätöksiä.
Ukkoni on tällä hetkellä sairaalassa...tuntuu että kaikki mitä vien on kiellettyä..mansikat, jäätelö, limppari, makeiset, jne..aina' on joku naputtamassa..itse olen sitä mieltä että ikinä en halua mihinkään laitoshoitoon, vankilassakin on vapaampaa...olen kyllä sanonut napakasti että pitäähän vanhuksella jotain iloa olla..
Toivottavasti hän pääsee sieltä kotiin..orpo juhannus kun kukaan ei kuorsaa vieressä....
Onneksi hän ei ole pysyvästi siellä..kun murtuma paranee pääsee toivottavasti kotiin...
vuosimalli 1957 kirjoitti:
Ukkoni on tällä hetkellä sairaalassa...tuntuu että kaikki mitä vien on kiellettyä..mansikat, jäätelö, limppari, makeiset, jne..aina' on joku naputtamassa..itse olen sitä mieltä että ikinä en halua mihinkään laitoshoitoon, vankilassakin on vapaampaa...olen kyllä sanonut napakasti että pitäähän vanhuksella jotain iloa olla..
Toivottavasti hän pääsee sieltä kotiin..orpo juhannus kun kukaan ei kuorsaa vieressä....Onneksi hän ei ole pysyvästi siellä..kun murtuma paranee pääsee toivottavasti kotiin...
Onko hänellä diabetes?
Korona aikana pitää kaikkien vieraiden käyttää maskia koko vierailun ajan, myös silloin kun hoitaja ei näe. Ei kai huoneeseen voi mitään kahvinkeitto ja keksinurkkausta perustaa. Sekään ei ole itsestäänselvyys että edes saa vierailla.