Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pula-ajan omavara viljelykset

Vierailija
12.03.2022 |

Mietin mitä syötävää kasvatan ensi kesänä ja säästän samalla saaden puhdasta luomuruokaa.
Todennäköisesti
Tomaattia
Kurkkua
Pinaattia
Sipulia
Valkosipuli on jo maassa
Kesäkurpitsaa
Punajuurta
Perunaa
Papuja
Tilliä

Lisäksi meillä on omena ja päärynäpuita, mansikkamaa ja viinimarjoja sekä kaksi viinirypälepuskaa.
Metsässä marjoja ja sieniä.
Täytyy varmaan aloittaa kalastuskin, koska rannalla asutaan eli kyllä tässä pystyy isot rahat säästämään, mutta vaatii työtä.

Mitä muut suunnittelee kasvattavansa tai muuten hankkivansa ruokaa säästömielessä.
Ruuan hinta kuulema tuplaantuu helposti nyt maailman tilanteen takia.

Kommentit (267)

Vierailija
21/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvimaa on työläs, en ala siihen. Ei se ole ilmaistakaan. Kokeiltu on nuoruuden innossa, enää en viitsi rehkiä.

Meidän pihalla kasvaa raparperia, vähän jotain herukoita, ääreisvähän vadelmaa, yksi puu on kirsikkaa ja yksi luumuja. Äidiltä saa omenaa.

Saa riittää. Metsästä kerätään sieniä, metsämarjat ostetaan paikalliselta kerääjältä. Mökillä pari katiskaa veteen, se on helppoa kalastusta.

Vierailija
22/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täytyy varmaan aloittaa kalastuskin, koska rannalla asutaan eli kyllä tässä pystyy isot rahat säästämään"

Iso raha menee myös kalastuslupiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpähän haaveilette, kaupunkilaispellet. Viljelyssä on kyllä kova työ, ei ne itsestään siellä kasva.

Näin on, eikä tulos ole ollenkaan varma. Helposti kääntyy tappion puolelle, kun kaiken ottaa huomioon. Lähinnä kallis harrastus.

Vierailija
24/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vihannekset on sesonkiaikaan järjettömän halpoja, ostan ne silloin ja pakastan/kuivaan/säilön.

Salaatti on melkein ainoa, missä säästää selvästi itse kasvattaen ja mikä on helppoa itse kasvattaa. Se ei ole kovin halpaa kesälläkään, se ei pysy kauaa hyvänä eikä sitä voi pakastaa.

Vierailija
25/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunan viljely on hullun hommaa, siemenperunat maksaa enemmän kuin sen sadon määrän ostaminen kaupasta. Siihen päälle se vaiva. Ei kannata.

Kannattaa jos ruokapula uhkaa.

Tai hinta nousee merkittävästi.

Hyvien yysiennperunoiden suhteen kannattaa muutenkin.

Juu, bulkkiperuna kaupassa on halpaa, jopa niin halpaa, että kotimainen peruna uhkaa loppua kesken, koska noni viljelijä on supistanut tuotantoa tai lopettanut.

Vierailija
26/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja säästöä syntyy satoja euroja. Viime kesä oli äärestä kuiva. Mites tuo kastelu?

Kaikilla omat systeeminsä, mutta meillä tulee Saimaasta pumpulla eli ei lopu.

Käyttääkö pumppu sähköä?

Vierailija
27/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunan viljely on hullun hommaa, siemenperunat maksaa enemmän kuin sen sadon määrän ostaminen kaupasta. Siihen päälle se vaiva. Ei kannata.

Kannattaa jos ruokapula uhkaa.

Tai hinta nousee merkittävästi.

Hyvien yysiennperunoiden suhteen kannattaa muutenkin.

Juu, bulkkiperuna kaupassa on halpaa, jopa niin halpaa, että kotimainen peruna uhkaa loppua kesken, koska noni viljelijä on supistanut tuotantoa tai lopettanut.

Kaupasta saa halvalla ihan hyvää perunaa, myös uutta perunaa. Eikä se kotitarvekasvattajan peruna mitenkään automaattisesti ole priimaa....

Vierailija
28/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin omakotitaloon, viljelin ensimmäisinä vuosina pienimuotoisesti juuri noita perusjuttuja. Eli perunaa, kesäkurpitsaa, yrttejä, porkkanaa, herneitä jne. Enää en jaksa, en ole vuosiin laittanut noita enää.

Olen samaa mieltä muutaman aiemman kanssa, että ei maksa vaivaa. Ihan mukavaa se on joo, mutta rahallista säästöä en oikeasti usko monen saavan, ehkä jopa päinvastoin. Tai sitten siinä säästää vaikka muutaman kympin vuodessa, kun itse viljelee. Eri homma jos tekee isosti ja voi käyttää tohon paljon aikaa ja vaivaa. Mutta joku laatikkoviljelmä omalla pihalla, ei sitä edes kannata tehdä raha mielessä, tai ajatella että siitä tulee mitään säästöä.

Vierailija
29/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätin satsata lihapuoleen koska se todennäköisesti tulee olemaan kalleinta mutta myös siitä saa eniten energiaa joten meillä on kanoja, niistä saa munia ja kukot menee lihaksi. Sit meillä on ankkoja,niistä saa munia ja ehkä lihaakin jos innostuvat lisääntymään paljon ja eniten lihaa tuottavampana tulee olemaan tuotantokanit.

Sit lisäksi katiskalla kalastaminen ja ehkä talvella tulevaisuudessa verkot.

Mitä viljelyksiin tulee niin jotain pientä kokeilua on tehty mutta enemmälti meinaan kasvattaa maa-artisokkaa, sieniä ja kesäkurpitsaa.

Kanit saa sit talvella kuivattuna syyä maa-artisokan varret.

Ehkä jos innostun niin jotain vähällä vaivalla helposti kasvavaa ruokakasvia laitan seuraavana vuonna.

Sit sieniä ois tarkotus keräillä säilöön ja mustikkaa.

Vierailija
30/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokkosia voisin kuivata

Vierailija
31/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lisätä maa-artisokka listaan.

Vierailija
32/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jatkan samojen viljelyllä kuin tähänkin asti eli peruna, sipulit, porkkana, omena, marjapensaat. Näiden lisäksi tietty rehua noille lehmille.

Lisäksi on kanoja.

Kanoista olen melkein kateellinen. Meilläkin oli ennen, mutta talven yli ei saada pidettyä.

Ap

Paitsi että kanojen pakkasenpelko on aivan urbaanilegendaa, joku hökkeli, pikkuisen eristettä ja pari lämpölamppua, niin kyllä pärjäävät ja mielellään ulkoilevat talvellakin. Ja ihan omasta vuosien kokemuksesta tiedän, kun kasvatan kanoja täällä Lapin liepeillä. 

Vierailija
33/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pistän lähinnä mihin ei rahaa kulu ja on plussaa jos jorain tulee. Mansikan taimia olen saanut naapurilta ja niistä ainakin viime kesänä tuli hyvin marjaa. Lapset sai koulusta porkkanan ja salaatin siemeniä ja niistä tuli myös hyvä sato. Ostan yrtit lähinnä Prisman eiliset tähdet tai Ludlin hävikkilaatikoissa on ollut ja ne ei maksa juuri mitään ja sen päälle olen tökkinyt ruukut maahan ja saanut mm.ruohosipulia ja basillikaa paljon. Yleensä tapan kaikki kasvit/vesi on kallista eli en näe järkeä ostaa siemeniä, lorottaa vettä koko kesän niille todetakseni ettei tullut satoa tai joku toukka söi ne, mutta jos tuossa sivussa joku lähes ilmainen kasvaa se on plussaa kaikki. Sadevettä yritän kyllä kerätä, mutta viime kesänäkin oli jakso kun ei täällä tullut pisaraakaan vettä.

Vierailija
34/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja säästöä syntyy satoja euroja. Viime kesä oli äärestä kuiva. Mites tuo kastelu?

Kaikilla omat systeeminsä, mutta meillä tulee Saimaasta pumpulla eli ei lopu.

Käyttääkö pumppu sähköä?

Ohiksena vastaan, että meillä on käsikäyttöinen pumppu, varsin kätevä ja toimiva, kun etäisyyttä järveen ei ole yli 50 m.

Vierailija
35/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jatkan samojen viljelyllä kuin tähänkin asti eli peruna, sipulit, porkkana, omena, marjapensaat. Näiden lisäksi tietty rehua noille lehmille.

Lisäksi on kanoja.

Kanoista olen melkein kateellinen. Meilläkin oli ennen, mutta talven yli ei saada pidettyä.

Ap

Paitsi että kanojen pakkasenpelko on aivan urbaanilegendaa, joku hökkeli, pikkuisen eristettä ja pari lämpölamppua, niin kyllä pärjäävät ja mielellään ulkoilevat talvellakin. Ja ihan omasta vuosien kokemuksesta tiedän, kun kasvatan kanoja täällä Lapin liepeillä. 

Muistelen, että kunnasta tulevat katsastamaan, että kanala on määräysten mukainen. Eikä lintuja saa päästää ulos ilman "katollista häkkiä" helmikuun ja toukokuun välillä (ajankohtia ei muista tarkasti).

Vierailija
36/267 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan parvekkeelle pari minipossua Ennen joulua pistän lihoiksi Siinä on talven lihat

Vierailija
37/267 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännekin eksyivät "kallista ei kannata raataa" vastaajat.

Jännä juttu silti on, että Suomessa on satojatuhansia ihmisiä, jotka maksavat siitä ilosta, että saavat itse kasvattaa kasviksia ja koristekasveja.

Tuleva kesä on kuitenkin poikkeuksellinen. Euroopanlaajuisesti on ongelmia ollut kasvihuone- ja peltoviljelyssä tiettyjen käsityövaltaisten kasvisten viljelyssä. Ongelmat ovat johtuneet siitä, että aikaisemmin tätä työtä ovat tehneet lailliset (ja vielä useammin laittomat) siirtotyöläiset Välimeren eteläpuolelta. Koronan takia eivät päässeetkään Europpaan töihin, ja sato jäi joko korjaamatta tai jopa istuttamatta. Nyt tulevana kesänä työntekijät varmaankin pääsevät jo taas raatamaan nälkäpalkalla, mutta ainakin kuivuus ja pula edullisista lannotteista aiheuttavat hintojen nousua.

Suomeen tuodaan kasviksia eteläisestä Euroopasta, ja tuo yllä kerrottu tarkoittaa sitä, että hinnat nousevat myös Suomessa. Samoin voi tulla puutteita tai jopa pulaa tietyistä kasviksista.

Fiksu ihminen istuttaa pihaansa sen verran kasviksia, mitä jaksaa itse hoitaa ja säilöä. Jos on laiskanpulskea, niin se on se raparperipuska ja naapurin viinimarjat. Ahkera, tai tunnollinen ihminen istuttaa sitten enemmän, sitä sikahalpaa perunaakin.

Vierailija
38/267 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan kuten ennenkin. Yrttejä, tomaatteja, kesäkurpitsaa, valkosipulia ja lehtikaalia. Helppoja ja runsassatoisia. Muutama marjapehko on myös, sekä omenapuu, sienestys- ja marjastusmaastot kävelymatkan päässä. Kalastus on alkanut viimeaikoina kiinnostamaan, ehkä hankin välineet ja luvat kesäksi.

Vierailija
39/267 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa istuttaa niitä mistä saa oikeasti keittoja kuten purjoa sipulia kaalia herneitä ja punajuuria.Istuttaa muutaman uuden vadelmapensaan ja omenapuun taimet maksaa mutta ne tuottaa kuitenkin omenaa sitten.Viinimarjapensaan taimet maksaa mutta nekin tuottaa hedelmää Porkkanaa voi säilöä monella tapaa.Monet istuttaa retiisiä.Kukkakaalin voi pakastaa pestynä palasina.Kaalikeiton voi pakastaa.

Vierailija
40/267 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvimaan vuokraaminen on mukava tapa kasvattaa itselleen hiukan talveksi omaa ruokaa kuten sipulit kaalit mausteet ja retiisiä tilliä.Niiden lähellä on usein joku puro mistä saa vettä ja sadevesi kun sen kerää ämpäriin.Kiva harrastus saa liikuntaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan