Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruuan hinta nousee

Vierailija
12.03.2022 |

Lintilän mukaan Euroopassa ruuan hinta tulee nousemaan sodan takia huimasti lähitulevaisuudessa.
Lehtiuutisen mukaan tällä hetkellä ihmisten ruokakustannukset on noin 11% (brutto) tuloista, ja ne tulevat suunnilleen tuplaantumaan.
HUH HUH, jos tämä toteutuu saa kyllä miettiä kauppaostoksia uusiksi.

Oletteko pitäneet kirjaa paljonko teillä menee tällä hetkellä ruokaostoksiin kuussa? Meillä menee noin 700€

Kommentit (823)

Vierailija
761/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasujana pidän ruokamenojeni viitebudjettina toimeentulotuen perusosan ravintomenojen laskennallista osuutta 252 euroa. Bruttotuloistani tuo olisi 7,9 %.

Nyt tammi-huhtikuussa ruokaan on mennyt keskimäärin 154e kuukaudessa sisältäen palkasta tehdyn lounasvähennyksen sekä ravintola- ja kahvilakäynnit. Olen melko pieniruokainen ja lisäksi olen yrittänyt syödä pois ruokaa pakkasesta. Kesällä ruokamenot nousevat, kun tulee syötyä ulkona useammin. Uskon kuitenkin vuositasolla pysyväni budjetissani hintojen noususta riippumatta.

Vierailija
762/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksihän meitä kaikkia ihmisiä koetellaan näin?

Suuri nollaus. Kannattaa lukea.

Englanniksi: great reset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni eläke,  kasvikset jää kaikki kauppoihin.  Perunaa ja leipää pystyy ostamaan ja kauraryyniä

että saa edes puuroa joskus.

Vierailija
764/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla tuskin on mitään omistuksia kun et osaa edes kirjoittaa.

Vierailija
765/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla tuskin on mitään omistukisa kun et osaa edes kirjoittaa.

Vierailija
766/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vielä muistaa, koki tuon laman?

Suomen 1990-luvun alun lama oli talousvaikutuksiltaan Suomen historian pahimpia talouskriisejä, pahempi kuin 1930-luvun lama Suomessa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_1990-luvun_alun_lama

Ei voi olla muistamatta. Olin suuressa valtakunnallisessa yrityksessä, mutta äitiyslomani aikana sieltä työt loppui kaikilta, myös minulta. Minulla vei vuosia ennen kuin sain uudelleen toistaikseksi voimassa olevan työn - se vaati uuden tutkinnon ja paikkakunnan vaihdon, ennen kuin onnistui. Eikä minussa ollut muuta vikaa kuin työtön, työnantajani on mielestään saanut huipputyypin, eikä parempaa minun hommiini kuulemma voisi saada. 

Vierailija
767/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuueläke+as tuki, asun vuokralla , sairauksia =lääkekuluja jne, loput menee kutakuinkin sähkö/vesi yms laskuihin, joiden lisäksi noin 250e kk ruokaan max.  En syö ulkona, käyn kampaajalla joka ( puolituttu, ottaa leikkauksesta 20e kerta) 4sti vuodessa, ja kunnallisella jalkahoitajalla 2x vuosi, a 15e.  Pakko pitää vanhaa autoa, (bussit ei kulje, sairaana en voi muutoin kuin autolla liikkua)  joten bensaan kuluu ehkä 50e kk, sairauksien vuoksi olen vapautettu autoverosta, vakuutusmaksu on.  (olen vähentänyt liikkumista kun bensa nousi, mikä aiheuttaa kyllä masennusta, kun ei voi tavata tuttuja jne.

Olen ajatellut lähteä oman käden kautta, jos tiiliseinä tulee yhtään lähemmäs.

Vierailija
768/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ymmärrys riitä mut talvella alkaa nälkä, vilu ja pula taviksille. Ei mitään uutta edes Suomessa enkä tarkoita 90-luvun lamaa.

Ja sen lisäksi kannattaa varautua ottamaan iäkkäät vanhemmat teille asumaan. Ei kukaan kierrä näillä hinnoilla pakkasilla toisten sukulaisia hoitamassa. Kannattaa jäädä kotiin omavaraiseksi. Ei mene rahaa bensaan eikä juuri lämmityskuluihinkaan, kun voi polttaa puita. 

Taitaa käydä niin päin, että itse muutetaan sinne vanhempien nurkkiin. Vaikka me tienataan enemmän kuin eläkeläiset, niillä on velaton kämppä.

Tämä! Eläkeläisillä on pienet kulut, kun niillä on vastike 300, nuoret maksaa 800 vuokraa ja leikkaa hiukset itse. Eläkeläisiä kuolee joka viikko ja partureita, kahviloita jne. rupeaa loppumaan. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja eläkkeitä maksetaan 33 miljardia. Työttömiä on 500 000 ja työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia. Osa tekee myös työttömyyskorvauksella töitä.

Työkokeilussa saa työmarkkinatuen 540 kuukaudessa ja kulukorvauksen 9 euroa / työpäivä esim. kun hyllyttää kaupoisssa tavaroita. Eli saa 700 kun tekee 20 päivään kuukaudessa töitä. Minimieläke on 836

Voisitko jo lopettaa tuon väärän tiedon levittämisen. Työmarkkinatuki on nykyisin 34,50e per päivä bruttona eli nettona 27,60e. Laskennallisesti reilu 593e kuukaudessa ja neljältä viikolta 552e eikä 540e.

Työmarkkinatuesta menee vero

Kyllä, olet aivan oikeassa. Opettele bruton ja neton ero, ja lue sen jälkeen tuo vastaus uudelleen. Netto on 552e ja brutto 690e. Eikö nämä asiat ole tuttuja Tradenomille?

En tunne tradenomien koulutusta, kun itse olen DI.

Mulla menee joka kuukauden tilistä tilisiirtona 1 600 € säästötilille. Loput tuhlaan, syön ja juon. Onko OK?

- toinen DI

Oletko 170 cm lyhyt, onko ajokortti, onko armeija käyty, oletko kalju. Älä leuhki, jos et ole kunnon mies

Miksi oletit, että kyseessä olisi mies?

Miehen kirjoitustyyli

Olet siis miesmäinen nainen

Vierailija
769/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syönkin tuplasti liikaa, saanpahan vihdoinkin motivaatiota laihduttaa.

Köyhät on yleensä lihavia, kun ei ole varaa terveelliseen ruokaan

Köyhät ovat usein vähän koulutettuja, joilla on vaikeuksia oman elämän hallinnassa eikä riittävästi kiinnostusta tehdä itse terveellistä ruokaa. Jos jättää ne kaljat ja tupakat ostamatta, niin ruokaankin jää enemmän rahaa.

Voi taivas mikä RASISTINEN kommentti.  Voit olla erittäin hyvin koulutettu, täys raitis, mutta SAIRAS, sairaus on vienyt elämän ahtaalle ja olet köyhä. Lihavuus voi johtua siitä että on liikuntavammainen (joskus ei näy päällepäin) ja siis pelkällä ruokailulla on vaikeampi laihduttaa.

Ovatko kaikki laihat hyvinkoulutettuja?

Onko kaikilla laihoilla elämänhallinta kohdillaan?

Ovatko kaikki laihat raitiita?

No sitä minäkin!

Työttömänä en polta enkä juo alkoholia. Ammattikorkeakoulu käyty, mutta sehän onkin tyhmien tutkinto samoin kuin amis

Vierailija
770/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pubi kirjoitti:

Sinulla tuskin on mitään omistukisa kun et osaa edes kirjoittaa.

Sulla tuskin on senkään vertaa, kun et osaa edes lainata viestiä, johon vastaat ja vielä spämmäät omaa viestiä.

Vierailija
771/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn nykyään joka päivä ostos kuitin läpi viivottimen avulla. Arvioin, mikä tuote on edullista tai kallista ja mikä kallista, mutta josta voin luopua.

Sämpylät ja pullat kannattaa leipoa itse. Samoin pannukakku. Ainakin, jos on monta syöjää.

Xylitoli karkit jätän ostamatta, samoin WC raikastin, pyykin liankerääjät ja muut turhakkeet. Dödöt ostan Alepasta. Pikku hiljaa valitsen vain hyviä luonnollisia raaka-aineita. Kuten juurekset, kananmunat. Lohta ostan joskus, vaikka se olisi kallistakin, tuoremehut olenkin jo vaihtanut hedelmiin. Lihat ostan jos onnistuu -30% tarjouksista.

Pyykinpesuaineet puolitan, mutta lisään liotusaikaa. Kyllä ennustan, että minulla ravinteista voi tulla puutoksia, ainakin talvella. Ruokahävikki on kohdallani pyöreä nolla, jos ei huomioida niitä hedelmiä, jotka ovat syömäkelvottomia jo ostettaessa, vaikka näyttävät hyviltä.

Keräkaali on suosikkini, raakana, ja kypsänä. Sekä porkkanat. Ja kefiiri.

Vierailija
772/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda peruna riisiin. Perunan ravintoarvo on huonompi.

Vierailija
773/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keksinyt että kun vaihtaa teepussin narun tilalle (joka menee helposti poikki useasti käytettynä) siiman, samaa teepussia voi käyttää todella kauan.

Vierailija
774/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan xtra tee pusseja niissä ei ole narua. Ja maistuvat jo ekalla kerralla käytetystä pussista virutetulta teenlirulta. Mutta on halpaa.

Vierailija
775/823 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan xtra tee pusseja niissä ei ole narua. Ja maistuvat jo ekalla kerralla käytetystä pussista virutetulta teenlirulta. Mutta on halpaa.

Tee kuten vaimoni ja opettele juomaan hopeateetä.

Vierailija
776/823 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista ja teini. Ruokakulut alle 400/kk. Sisältää myös toisen aikuisen lounaseväät töihin. Käydään Lidlissä ja tehdään kaikki itse.

Vierailija
777/823 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keksinyt että kun vaihtaa teepussin narun tilalle (joka menee helposti poikki useasti käytettynä) siiman, samaa teepussia voi käyttää todella kauan.

Ei tarvitse tehdä uutta narua. Laske teepussi kuppiin lusikalla ja nosta se lusikalla ylös.

Vierailija
778/823 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei-kahvinjuojana minä taas en tinkisi teen laadusta vaan ostaisin jatkossakin 3-5 paketillista irtoteetä vuodessa ja jättäisin pussiteet kaupan hyllylle. Aion myös jatkaa oman teen kuskaamisen töihin niin kauan kuin työnantaja tarjoaa vain peruslaatuista pussiteetä.

Vierailija
779/823 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tehdä uutta narua. Laske teepussi kuppiin lusikalla ja nosta se lusikalla ylös.

Ei ne lusikatkaan ilmaisia ole.

Vierailija
780/823 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn nykyään joka päivä ostos kuitin läpi viivottimen avulla. Arvioin, mikä tuote on edullista tai kallista ja mikä kallista, mutta josta voin luopua.

Sämpylät ja pullat kannattaa leipoa itse. Samoin pannukakku. Ainakin, jos on monta syöjää.

Xylitoli karkit jätän ostamatta, samoin WC raikastin, pyykin liankerääjät ja muut turhakkeet. Dödöt ostan Alepasta. Pikku hiljaa valitsen vain hyviä luonnollisia raaka-aineita. Kuten juurekset, kananmunat. Lohta ostan joskus, vaikka se olisi kallistakin, tuoremehut olenkin jo vaihtanut hedelmiin. Lihat ostan jos onnistuu -30% tarjouksista.

Pyykinpesuaineet puolitan, mutta lisään liotusaikaa. Kyllä ennustan, että minulla ravinteista voi tulla puutoksia, ainakin talvella. Ruokahävikki on kohdallani pyöreä nolla, jos ei huomioida niitä hedelmiä, jotka ovat syömäkelvottomia jo ostettaessa, vaikka näyttävät hyviltä.

Keräkaali on suosikkini, raakana, ja kypsänä. Sekä porkkanat. Ja kefiiri.

Fiksuja pieniä muutoksia. Jokainen ostos kannattaa nyt miettiä tarkkaan kannattaako ostaa vai jättääkö kokonaan pois. Minäkin olen ottanut käyttöön monia vanhoja reseptejä joita lapsena tehtiin ja syötiin ja jotka on unohtuneet vuosikymmenien varrella. Itse tekemällä säästää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi