Ruuan hinta nousee
Lintilän mukaan Euroopassa ruuan hinta tulee nousemaan sodan takia huimasti lähitulevaisuudessa.
Lehtiuutisen mukaan tällä hetkellä ihmisten ruokakustannukset on noin 11% (brutto) tuloista, ja ne tulevat suunnilleen tuplaantumaan.
HUH HUH, jos tämä toteutuu saa kyllä miettiä kauppaostoksia uusiksi.
Oletteko pitäneet kirjaa paljonko teillä menee tällä hetkellä ruokaostoksiin kuussa? Meillä menee noin 700€
Kommentit (823)
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke+as tuki, asun vuokralla , sairauksia =lääkekuluja jne, loput menee kutakuinkin sähkö/vesi yms laskuihin, joiden lisäksi noin 250e kk ruokaan max. En syö ulkona, käyn kampaajalla joka ( puolituttu, ottaa leikkauksesta 20e kerta) 4sti vuodessa, ja kunnallisella jalkahoitajalla 2x vuosi, a 15e. Pakko pitää vanhaa autoa, (bussit ei kulje, sairaana en voi muutoin kuin autolla liikkua) joten bensaan kuluu ehkä 50e kk, sairauksien vuoksi olen vapautettu autoverosta, vakuutusmaksu on. (olen vähentänyt liikkumista kun bensa nousi, mikä aiheuttaa kyllä masennusta, kun ei voi tavata tuttuja jne.
Olen ajatellut lähteä oman käden kautta, jos tiiliseinä tulee yhtään lähemmäs.
Olethan kilpailuttanut sähkön ja vakuutukset? Itse sain hyvät vuosisäästöt vakuutuksista, vaikkei ole kuin kotivakuutus ja tapaturmavakuutus. Sähkö on nyt kallista kaikilla, joten ehkä pystyt jostain kulutusta vähentämään. Vesi on kallista myös, siinäkin säästämistä kannattaa miettiä tosi tarkasti.
Voisitko kutsua ystäviäsi kylään? Sen sijaan että itse aina lähtisit heille. Nyyttikestit periaatteella.
Ruokamenoissa pystyt helpohkosti nipistämään vielä noin 50/ kk pois. Laita se säästöön. Minulla menee alle 200/kk ruokaan ja syön todella paljon/hyvin.
Pystytkö tekemään käsitöitä? Niilläkin voi tienata pientä lisää, vaikka tosi hidasta se onkin.
Kun on paljon puuhaa, aika kuluu rattoisasti ja unohtaa että elämä on välillä kurjaa. Jos jää toimettomana murehtimaan asioitaan, taatusti masentuu. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan xtra tee pusseja niissä ei ole narua. Ja maistuvat jo ekalla kerralla käytetystä pussista virutetulta teenlirulta. Mutta on halpaa.
Tee kuten vaimoni ja opettele juomaan hopeateetä.
Jos maidolle ei ole muuta käyttöä niin miten tällä muka säästää?
Sinun itsesi pitäisi ruveta yrittäjäksi nauttimaan niistä jättivoitoista. Ehkä mielialasi parantuisi ja päiväsi kirkastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kauraa pystyy syömään vaikka olisi keliakia. Mikset syö vaikka kauraleipää, tai leivo vaikka peruna-kaurarieskoja, ei ole vaikeaa.
Niin, mutta sen pitää olla puhdasta kauraa. Se on kalliimpaa kuin tavallinen, jossa voi olla jäämiä muista viljoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauraa pystyy syömään vaikka olisi keliakia. Mikset syö vaikka kauraleipää, tai leivo vaikka peruna-kaurarieskoja, ei ole vaikeaa.
Niin, mutta sen pitää olla puhdasta kauraa. Se on kalliimpaa kuin tavallinen, jossa voi olla jäämiä muista viljoista.
Ja vaikka olisikin puhdasta kauraa, siitä voi silti saada vatsavaivoja. Ihmistä ei ole tarkoitettu syömään viljaa.
Vierailija kirjoitti:
Laman merkit lähtee elintarvikkeiden hinnan noususta. 90 luvun uusinto.
Ei mene kauaa, kun kamelin selkä katkeaa.
Loppuvuonna pitää alkaa painattaa erillistä lehteä kuolinilmoituksia varten, kun ei enää tavalliseen tapaan mahdu kuolinilmoitukset lehden kirkolliset ilmoitukset osioon.
Ja lautatavarasta tulee huutava pula, kun menee niin hirveästi lautoja arkkuihin. Joudutaan tekemään loput arkuista vaihtoehtoisista materiaaleista, kuten pahvista, lastulevystä tm. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan xtra tee pusseja niissä ei ole narua. Ja maistuvat jo ekalla kerralla käytetystä pussista virutetulta teenlirulta. Mutta on halpaa.
Tee kuten vaimoni ja opettele juomaan hopeateetä.
Mutta meilläpä tehdäänkin kesäkeitto laihialaisittain, eli otetaan kaapista kukikkaat lautaset ja niille kaadetaan kauhalla lämmintä vettä.
Lämmintä, ei kuumaa, koska sitä kautta säästyy sähköä, joka alkaa olla kultaakin kalliimpaa, vain rahaeliitin käytettävissä olevaa luxustuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Joo en käytä maitoa mihinkään, mut pitää miettiä jos toi irtotee kannattais xtraan verrattuna. Lusikoita on ja teesiivilä eiköhän ne kestä mun loppuiän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syönkin tuplasti liikaa, saanpahan vihdoinkin motivaatiota laihduttaa.
Köyhät on yleensä lihavia, kun ei ole varaa terveelliseen ruokaan
Köyhät ovat usein vähän koulutettuja, joilla on vaikeuksia oman elämän hallinnassa eikä riittävästi kiinnostusta tehdä itse terveellistä ruokaa. Jos jättää ne kaljat ja tupakat ostamatta, niin ruokaankin jää enemmän rahaa.
Voi taivas mikä RASISTINEN kommentti. Voit olla erittäin hyvin koulutettu, täys raitis, mutta SAIRAS, sairaus on vienyt elämän ahtaalle ja olet köyhä. Lihavuus voi johtua siitä että on liikuntavammainen (joskus ei näy päällepäin) ja siis pelkällä ruokailulla on vaikeampi laihduttaa.
Ovatko kaikki laihat hyvinkoulutettuja?
Onko kaikilla laihoilla elämänhallinta kohdillaan?
Ovatko kaikki laihat raitiita?
No sitä minäkin!
Työttömänä en polta enkä juo alkoholia. Ammattikorkeakoulu käyty, mutta sehän onkin tyhmien tutkinto samoin kuin amis
Siinä jos missä säästää, kun ei tupakoi, ei juo alkoholia, eikä istu baareissa koko päivää. Olen nähnyt ihmisiä, jotka ketjupolttavat ja vetävät alkoholia kuin sienet. Jumalauta, miten niillä menee siihen sitä rahaa. Yksi satanen ei tunnu missään ja koko ajan pitää saada lisää. Sitten ollaan huonolla syömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Eliitin suunnitelmat etenevät.
Eliitti ei ole ottanut ollenkaan sitä huomioon, että tällä menolla riistettävät ja kupattavat loppuvat. Jossain kohtaa tulee se raja eteen, kun kukaan ei yksinkertaisesti pysty ostamaan mitään, joka on kallistunut yli tulojen. Jos rahaa on tonni, niin ei sillä osteta kahden tonnin edestä. Hintaa pitää tinkiä alemmas, jotta kaupat syntyy, ja velan teko yli varojen ei kannata, koska sitten ollaan syvissä vesissä ja kuluttamisesta tulee mahdotonta, kun ei saa enempää velaksi. Sitten se on semmoista kirppistelyä ja napeilla pelaamista, joka ei tyydytä lähellekään eliitin mammonanjanoa ja -himoa, joka on täysin rajatonta ja loputonta.
Vierailija kirjoitti:
Eliitin suunnitelmat etenevät.
Että semmoset foliohatut näin viikonlopun kunniaksi.
Kotimammat töihin. Ja syökää vähemmän.
Syökää energiapitoisempaa ruokaa, mutta vähän. Turha ostaa energiaköyhää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Syökää energiapitoisempaa ruokaa, mutta vähän. Turha ostaa energiaköyhää ruokaa.
Sittenhän kannattaisi syödä vain voissa ruskistettua sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja asiallehan ei kannata mitään tehdä näköjään hallituksen mielestä, puuhaillaan vaan niitä ilmastojuttuja.
Kyllä jopa Suomessa aikuinen voi ottaa jotain vastuuta itsestään ja perheestään, vaikka täällä ei ole siihen totuttu.
Oletteko nähneet elokuvan Nousukausi? Ihmiset tosissaan tarvitsisivat sitä, että joutuisivat olemaan pidempään jonkun muun saappaissa. Tosin ei sekään kaikkiin samalla tavoin vaikuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aika häätää työttömät ja köyhät suomesta! Loppuu se turha tukeminen.
Lähtisi enimmät työpaikat ainakin Kelasta, työkkärin hommia ei voitaisi enää perustella millään, kaikennäköiset sosiaalialan työt vähenisi, ministeripaikkoja voitaisiin vähentää, kun yksi pystyis hoitamaan pari, kolme pestiä, vatvonta-suosittelu-toimikuntia vähemmän, ilmaisharjoittelijoita ei tippuisi enää kenellekään eikä palkkatukityöntekijöitä, ei mitään kuntoutuksia ja hoitoalan hommia enää valtion tai kunnan puolesta, kun rikkaat menevät yksityiselle mieluummin, kaikki vähänkin heikommat yrittäjät menettäisivät asiakkaansa... Niin. Vosi olla hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja asiallehan ei kannata mitään tehdä näköjään hallituksen mielestä, puuhaillaan vaan niitä ilmastojuttuja.
Kyllä jopa Suomessa aikuinen voi ottaa jotain vastuuta itsestään ja perheestään, vaikka täällä ei ole siihen totuttu.
Minkäslaista vastuuta voi ottaa kerrostalossa asuva aikuinen täällä? Maksaa vaan kiltisti korkeampia hintoja? Helppo jostain omakotitalosta huudella omavaraisuuksineen ja kukkapenkkeineen.
Jos ei pysty maksamaan niin halpahallista halpa teltta ja metsään asumaan. Täytyykin taas laittaa vuokralaisille vuokeankorotus ilmoitukset menemään.
Pistähän vuokeankorotus menemään.. Tarkoitit varmaan että huokean?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on aika häätää työttömät ja köyhät suomesta! Loppuu se turha tukeminen.
Lähtisi enimmät työpaikat ainakin Kelasta, työkkärin hommia ei voitaisi enää perustella millään, kaikennäköiset sosiaalialan työt vähenisi, höpökoulutukset loppuisivat, ministeripaikkoja voitaisiin vähentää, kun yksi pystyis hoitamaan pari, kolme pestiä, vatvonta-suosittelu-toimikuntia vähemmän, ilmaisharjoittelijoita ei tippuisi enää kenellekään eikä palkkatukityöntekijöitä, ei mitään kuntoutuksia ja hoitoalan hommia enää valtion tai kunnan puolesta, kun rikkaat menevät yksityiselle mieluummin, kaikki vähänkin heikommat yrittäjät menettäisivät asiakkaansa... Niin. Vosi olla hiljaista.
Suomi on enemmän kuin riippuvainen työttömistä ja köyhistä, mutta samalla meillä ei olisi varaa sellaiseen keinotekoiseen talouden pyörittämiseen, kun tuskin on pidemmän päälle tuottavaa, jos puolet työssäkäyvistä on em. hommissa ja isolla osalla ei ole varaa ostaa mitään, kun ei saa töitä ja riittäviä tuloja (siis ei työttömyysetuuksia) edes ruokaan.
Itse en juo kahvia enkä teetä. Vielä joku 20 vuotta sitten se tarkoitti, että monissa tilaisuuksissa oltiin sitten kuivin suin. Nykyään sentään osataan varata muutakin juotavaa js huomioida myös kahvittomat ja teettömät.